گوناگون

علت کاهش تعداد معاملات در بازار مسکن

علت کاهش تعداد معاملات در بازار مسکن

داده‌های میدانی حاکی از آن است که بازار اجاره و معاملات مسکن بار دیگر از نیمه اردیبهشت‌ماه وارد رکود شده‌اند. بازار معاملات مسکن در زمستان ۱۴۰۲ رونقی نسبی پیدا کرد و حالا بار دیگر با کاهش معاملات دست‌وپنجه نرم می‌کند. منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن، در این باره به «تجارت‌نیوز» گفت: «بازار مسکن در حوزه اجاره و فروش از نیمه دوم اردیبهشت به رکود مبتلا شده است. دلیل این اتفاق در بازار اجاره را می‌توان این عامل دانست که فصل امتحانات فرا رسیده و طبیعتاً تقاضا در این بخش کاهش پیدا کرده است. بدیهی است پس از اتمام دوره امتحانات تقاضا در بازار اجاره به اوج خواهد رسید.»

به گزارش پارسینه و به نقل از تجارت نیوز، داده‌های میدانی و گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که رکود بار دیگر بر بازار مسکن حاکم شده است. بازار مسکن در زمستان سال گذشته با تاثیر از فرا رسیدن سال نو رونقی نسبی پیدا کرد، اما این اتفاق دوام زیادی نداشت و گزارش بانک مرکزی نشان داد تعداد معاملات در فروردین‌ماه افت چشمگیری پیدا کرده است.

رکود در بازار اجاره و معاملات مسکن

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن، درباره وضعیت فعلی بازار اجاره و معاملات مسکن به تجارت‌نیوز گفت: «بازار مسکن در حوزه اجاره و فروش از نیمه دوم اردیبهشت به رکود مبتلا شده است. دلیل این اتفاق در بازار اجاره را می‌توان این عامل دانست که فصل امتحانات فرا رسیده و طبیعتاً تقاضا در این بخش کاهش پیدا کرده است. بدیهی است پس از اتمام دوره امتحانات، تقاضا در بازار اجاره به اوج خواهد رسید.»

او درباره رکود در بازار مسکن نیز توضیح داد: «به تبعیت از این مساله مطالعات میدانی نشان می‌دهد مسکن در حوزه فروش نیز بازار با کمترین تقاضا مواجه است.»

غیبی افزود: «دلایلی که برای آرامش در بازار فروش وجود دارد نسبت به دلایل رکود در بازار اجاره متفاوت است. در حوزه فروش از آنجا که مردم با قیمت بالای ملک و مسکن در جامعه مواجه هستند، توان اقتصادی آن‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است.»

این کارشناس بازار مسکن التهاب در بازار‌های موازی را عامل دیگری برای رکود در بازار مسکن به حساب آورد و گفت: «التهاب در بازار‌های موازی از جمله ارز نیز که بسیار تعیین‌کننده است، هنوز با مدیریت دولتی در انقباض به سر می‌برد و همین عامل به رکود در حوزه مسکن دامن زده است.»

سال ۱۴۰۲ سال رکود معاملات بازار مسکن بود. دولت که احساس کرد نمی‌تواند از عهده کنترل افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها برآید، در اولین اقدام گردش نقدینگی را در کشور متوقف و رکود را بر بازار‌ها حاکم کرد. بازار مسکن نیز یکی از بازار‌هایی بود که وارد رکود عمیق شد، به گونه‌ای که مشاوران املاک می‌گفتند بازار با کاهش چشمگیر تعداد معاملات روبه‌روست. اما ضربه‌ای که رکود بر بازار مسکن بسیار سنگین‌تر از افزایش قیمت مداوم بود.

کارشناسان معتقدند درصورتی‌که دولت سیاستی درست برای بازگشت معاملات به بازار مسکن اتخاذ نکند، با وجود روند صعودی قیمت‌ها مردم باید منتظر رکودی تورمی در بازار باشند که آثار آن را سال‌ها نمی‌توان از این عرصه پاک کرد.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار