گوناگون

خبر مهم در مورد نهضت ملی مسکن

خبر مهم در مورد نهضت ملی مسکن

شرکت عمران شهرهای جدید ایران اعلام کرد که پروانه تأسیس شهرک مسکونی دولتی پرنیان در قم توسط ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور صادر شده است.

پارسینه: طرح جنجالی نهضت ملی مسکن کماکان به سر منزل مقصود نرسیده است و نارضایتی ها و گلایه مندی های بسیاری در این خصوص از سوی متقاضیان وجود دارد.

شرکت عمران شهرهای جدید ایران اعلام کرد: در راستای اجرای مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مبنی بر موافقت با تغییر رویکرد نحوه احداث و مدیریت سکونتگاه شهری در اراضی ملی جنوب امام‌زاده عبدالله قم از شهر جدید به شهرک و همچنین در راستای اجرای مفاد دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی کشور، مجوز احداث شرکت مسکونی دولتی به نام شهرک پرنیان در مساحتی بالغ بر ۵۵۰ هکتار و ظرفیت جمعیت‌پذیری ۳۰ هزار نفر توسط سعید غفوری رئیس هیئت‌مدیره، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید و رئیس ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور صادر شد.

بر اساس این پروانه صادر شده، تعداد ۷۳۰۰  قطعه ویلایی ۲۰۰  تا ۳۰۰ متری به ظرفیت طرح نهضت ملی مسکن در استان قم افزوده شد که علاوه بر متقاضیان این طرح، به متقاضیان جوانی جمعیت نیز اختصاص خواهد یافت.

این تصمیم پس از برگزاری جلسات ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور در شرکت عمران شهرهای جدید و بررسی طرح‌های آماده‌سازی و طراحی شهری شهرک پیش‌گفته و در نهایت موافقت اعضای ستاد اتخاذ شده است.

قشقایی گفت: قیمت مصالح ساختمانی روند افزایشی داشت و این اتفاق بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر مستقیم می گذارد. از سوی دیگر، افزایش قیمت دلار و نوسانات بازار ارز می تواند بهای مصالح ساختمانی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

افزایش قیمت مسکن می تواند به سبب چندین عامل رخ دهد. نسبت عرضه و تقاضا روی نرخ مسکن تأثیر قابل توجهی دارد. اگر تقاضا برای خرید مسکن بالا باشد و عرضه کم باشد، قیمت‌ها احتمالاً افزایش می‌یابد. این امر به دلیل کمبود مسکن در بازار و تمایل افراد به خرید مسکن است. همچنین رشد اقتصادی و افزایش درآمد افراد می‌تواند تقاضا برای مسکن را افزایش دهد. زمانی که افراد بیشتری توانایی خرید مسکن دارند، تقاضا بالا می‌رود و قیمت‌ها نیز ممکن است افزایش یابد.

نرخ بهره نیز تاثیرگذار بر قیمت مسکن تأثیر است. افزایش نرخ بهره بانکی می‌تواند موجب افزایش هزینه اقتصادی برای خرید مسکن شود و در نتیجه قیمت‌ها را افزایش دهد. تغییرات در قوانین و مقررات مربوط به بازار مسکن می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت‌ها داشته باشد. به عنوان مثال، تغییرات در مقررات ساخت و ساز، مالیات‌ها یا قوانین اجاره می‌تواند باعث تغییر در بازار مسکن شده و قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

عوامل جغرافیایی و شهرسازی نیز می‌توانند بر قیمت خانه تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال، موقعیت جغرافیایی مسکن، نزدیکی به مراکز شهری، دسترسی به امکانات عمومی و حمل و نقل عمومی می‌توانند موجب افزایش قیمت مسکن شوند. سیاست‌های دولت نیز به شکل مستقیم بر قیمت مسکن اثرگذار است. برخی سیاست‌ها مانند تسهیلات وام مسکن، تخفیف مالیاتی، برنامه‌های مسکن اجتماعی و ... می‌توانند تقاضا را تحت تأثیر قرار داده و قیمت‌ها را تغییر دهند. در این راستا گفت و گویی با عبدالرضا قشقایی، کارشناس حوزه مسکن انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

عبدالرضا قشقایی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره تاخیر دولت در تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن به مردم و هزینه های این موضوع برای حاکمیت گفت: مسکن ملی با ادامه این رویه و چنین رویکرد نامشخص، موفق به جلب رضایت متقاضیان نمی شود و دستاورد مثبتی نیز نخواهد داشت. طبق آخرین مشاهدات و آمارها، ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم در حال واگذاری این واحدها هستند و عطای آن را به لقایش بخشیدند.

او افزود: سرعت ساخت و ساز این واحدها بسیار کند بود و وزارت راه و شهرسازی نیز برای پیشرفت کند این طرح پاسخ شفاف و درستی ارائه نمی کند. بحث آورده‌ های مردم و اعتبارات طرح، از جمله مسائلی محسوب می شود که دولت در این خصوص باید توضیحات و آمارهای جدید را اعلام کند.

قشقایی ادامه داد: پیشرفت این نوع طرح ها وابسته به همکاری و تعاون مردم است و بدون کمک مردم پروژه راه به جایی نمی برد. طرح مذکور در همین مرحله نیز ضعف های بسیاری دارد و به جامعه هدف مدنظر برخورد نکرده است. طرح نهضت ملی مردم را به نوعی مایوس کرده و نمی توان این حقیقت را نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: حتی با کاهش سود تسهیلات واحدهای نهضت ملی، اقساط این وام بیش از حقوق یک ماه یک کارگر یا کارمند است، این موضوع خواه ناخواه مردم را از ثبت نام در این طرح منصرف می کند.

منبع: گسترش نیوز

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار