گوناگون

تولید پژوپارس متوقف می شود؟

تولید پژوپارس متوقف می شود؟

سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست، استانداردهایی را با در نظر گرفتن مهلت قانونی، به خودروسازان ابلاغ می‌کنند و شماره‌گذاری خودرو نیز منوط به اجرای استانداردها می‌شود.

پارسینه: «مهلت خواستن و مهلت گرفتن» برای استانداردسازی خودروهای تولیدی، شگردی است که در دو دهه گذشته خودروسازان برای تعویق استانداردها به کار گرفته‌اند. روند نیز به این شکل بوده که سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست، استانداردهایی را با در نظر گرفتن مهلت قانونی، به خودروسازان ابلاغ می‌کنند و شماره‌گذاری خودرو نیز منوط به اجرای استانداردها می‌شود. بااین‌حال خودروسازان با نادیده گرفتن مهلت مقرر، با نامه و خواهش و لابی‌گری و واسطه قرار دادن نماینده و مسوولان و غیره، بازه زمانی را عقب می‌اندازند. جالب اینجاست که حق قانونی مصرف‌کننده برای تحویل خودرو در موعد مقرر و قیمت مورد توافق، مهم‌ترین دلیل تاخیر در استانداردسازی عنوان می‌شود.

به‌جرات می‌توان گفت که این رویه در دو دهه گذشته بارها از سوی خودروسازان تکرار شده و ظاهرا به عادتی برای تاخیر در اجرای استانداردها تبدیل شده است. آخرین مورد نیز به توقف تولید خودروی پژوپارس برمی‌گردد. سازمان ملی استاندارد از سال گذشته نسبت به توقف تولید این خودرو به دلیل عدم پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه، به خودروساز هشدار داده و زمان مشخصی را برای خروج آخرین پژوپارس از خط تولید در نظر گرفته است. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، نیمه اسفندماه سال جاری این خودرو باید از خط تولید خارج شود، اما خودروساز باز هم در نامه‌ای خواهان تاخیر در توقف تولید این خودرو شده است. بااین‌حال رئیس سازمان ملی استاندراد در گفت‌و‌گو با تسنیم عنوان کرده که قانون با نامه‌نگاری تغییر نمی‌کند و این خودرو باید استانداردها را رعایت کند، در غیر این صورت تولید نخواهد شد. همان‌طور که عنوان شد، خودروسازان در رویه همیشگی خود، متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان را بهانه تاخیر اجرای استانداردها قرار می‌دهند.

با‌این‌حال مهدی اسلام‌پناه تاکید دارد که سازمان ملی استاندارد مسوولیتی در قبال پیش‌فروش‌ها پس از مهلت قانون توقف تولید ندارد؛ لذا آنچه قانون وضع کرده است به آن عمل خواهد شد و از آنجایی که مصرف‌کننده باید رضایت کافی و وافی از کالا را داشته باشد تولیدکنندگان ملزم به رعایت قانون هستند. مهدی اسلام‌پناه در توضیح بیشتر نیز عنوان کرده که از سال ۱۴۰۱ ما در قالب اعلام‌های رسمی به ایران‌خودرو اعلام کردیم که این خودرو نمی‌تواند استانداردهای ۸۵گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد؛ اما متاسفانه به جای بررسی این موضوع فروش این خودرو در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صنعت و خودروساز قرار گرفت و آنها خودرویی را که می‌دانستند نمی‌توانند استانداردهای آن را رعایت کنند فروختند. طبق اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد، ظاهرا خودروساز نیز به دلیل زیان‌دهی این خودرو، تمایلی به فروش آن در سامانه نداشته است اما به‌اجبار، فروش این خودرو را در دستور کار قرار داده است. بنابر اعلام شرکت تولیدکننده، حدود ۱۰۰هزار نفر خودروی پژو پارس خریدند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

  • حسینی

    خواهشا حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان رو سی میلیون کنید به خدا برای یک زندگی معمولی کمتر از این مبلغ نمی شه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار