گوناگون

عرضه محدود گوشت و مرغ به فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ کمیابی مرغ در میادین میوه وتره‌بار

عرضه محدود گوشت و مرغ به فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ کمیابی مرغ در میادین میوه وتره‌بار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عرضه مرغ در میادین میوه و تره‌بار به صورت اندک و قطره‌چکانی انجام می‌شود.

مرکز آمار هفته گذشته جدیدترین داده‌های مرتبط با تورم سبد خانوار در آذرماه را منتشر کرد. بر اساس اطلاعات داده شده از سوی این مرکز، گوشت قرمز بیشترین تورم را در آذرماه تجربه کرده و حدود 98درصد گران‌تر شده است. 

بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در دو سال گذشته سرانه مصرف گوشت قرمز از ۱۲ به حدود ۶ کیلوگرم و سرانه مصرف مرغ از ۳۲ به حدود ۲۶ کیلوگرم تقلیل یافته است. این کاهش مصرف ناشی از نوسان‌های قیمتی است که همیشه شیب رو به بالایی دارد و دست مردم را از این محصولات کوتاه می‌کند.

هفته گذشته،یک نماینده مجلس در واکنش به گرانی گوشت قرمز و کوشت مرغ در ماه‌های اخیر گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده به ۲۴۵ هزار تومان رسیده و ۳۰ تا ۴۵ درصد نیز ضایعات دارد که باید به این مسائل وجود واسطه‌ها را نیز اضافه کرد، به دلیل افزایش قیمت برخی از خانواده‌ها قدرت مالی تامین گوشت قرمز و گوشت مرغ را ندارند و می‌توانیم بگوییم گوشت قرمز از سفره ۳۵ درصد از خانواده‌ها حذف شده است.

عرضه محدود گوشت و مرغ به فروشگاه‌های زنجیره‌ای

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای گوشت قرمز به صورت محدوده و بسیار اندک عرضه می‌شود.فروشنده‌ای در یک فروشگاه زنجیره‌ای در خیابان منیری جاوید می‌گوید: روزانه بین 20 تا 25 بسته گوشت قرمز به این فروشگاه تزریق می‌شد، اما در دو ماه اخیر حدود 50درصد از این میزان کاسته شده و در دو هفته اخیر هم دو یا سه روز درمیان گوشت به فروشگاه می‌آید. 

به گفته وی، میزان استقبال از گوشت قرمز به شدت کاهش یافته و به دلیل قیمت تمام شده بالا، صرفه‌ای برای فروشگاه ندارد که روی این محصولات تمرکز داشته باشند. از سوی دیگر شرکت‌های تامین کننده هم در زمان‌بندی مشخص تامین کالا نمی‌کنند. 

این فروشنده می‌گوید: پیشتر در این فروشگاه روزانه گوشت بوقلمون، گوشت گوساله، کوشت گوسنفدی در مدل‌های مختلف، گوشت مرغ در مدل‌های مختلف و حتی گوشت بلدرچین ارایه می‌شد، اما به دلیل کاهش میزان تقاضا تزریق محصولات کم شده است. از سوی دیگر مرغ در میادین میوه و تره‌بار حدود 80هزار تومان است، قیمت مرغ پاک شده و بسته بندی شده طبیعتا دو برابر قیمت تره‌بار باید باشد در نتیجه خرید این محصول صرفه‌ای برای خانوار ندارد. 

کاهش تولید شرکت‌های بسته‌بندی مرغ و گوشت

هفته گذشته هم، مسعود رسولی دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور ، در پاسخ به چرایی این کاهش عرضه گفته بود: قرار بود گوشت مورد نیاز شرکت‌های بسته‌بندی از محل وارداتی تامین شود، ولی چند هفته‌ای می‌شود که این تامین صورت نگرفته و تولیدات شرکت‌ها نیز کاهش یافته است.

خرید گوشت بسته بندی شده دیگر به صرفه نیست

یک فروشنده، در فروشگاه زنجیره در میدان بریانک در رابطه با کاهش عرضه مرغ و گوشت بسته بندی گفت: بر اساس فاکتورهای مهرماه 1402 این فروشگاه روزانه 50 بسته گوشت قرمز در مدل‌های متفاوت از یک شرکت تامین می‌کرد، اما در سه هفته اخیر فقط 4بار سفارش گوشت قرمز انجام شده است. 

به گفته وی، گرانی شدید گوشت قرمز تقاضا را کاهش داده، از سوی دیگر شرکت‌ها ثبت سفارش را به کندی انجام می‌دهند. همین موضوع باعث شده تا نتوانیم به اندازه کافی در فروشگاه گوشت قرمز داشته باشیم. پیش از این خرید گوشت از فروشگاه‌ها به دلیل تخفیفات ویژه مقرون به صرفه بود، اما در چند وقت اخیر خرید گوشت بسته بندی دیگر به صرفه نیست و مردم ترجیح می‌دهند که در صف‌های طولانی میادین میوه و تره‌بار بایستند و گوشت گرم با قیمت مناسبت‌تری خریداری کنند. 

کمیابی مرغ در میادین میوه وتره‌بار 

درحالی که داده‌های مرکز آمار می‌گوید تورم گوشت ماکیان در آذرماه حدود 92درصد افزایش داشته است، قیمت مصوب مرغ حدود 72هزار تومان است که در خرده‌فروشی‌ها هر کیلو مرغ بیش از 100هزار تومان به فروش می‌رسد. با این حال در راستای تنظیم بازار، مرغ به قیمت مصوب در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود که برای خرید آن مشتریان باید در صف‌های طولانی بایستند. 

خانم جوانی در مرکز میوه و تره‌بار خیابان جمالزاده می‌گوید: پیش از این همیشه در این مرکز مرغ موجود بود، اما دو هفته‌ای است که اصلا زمان مشخصی برای خرید مرغ وجود ندارد. گاهی صبح زود مرغ به مرکز می‌آید و گاهی هم بعد از ظهر موضوع کاملا غیر قابل پیش‌بینی است و در عرض کمتر از یک ساعت هم مرغ به اتمام می‌رسد. 

صف‌های طولانی برای مرغ

مرد میانسالی در غرفه گوشت و مرغ مرکز تره‌بار میدان تجریش در گوشه‌ای ایستاده است، او  می‌گوید: از ساعت 9صبح در انتظار رسیدن بار مرغ هستیم و خبری از محصول نیست. خود فروشنده‌ها چندین بار با مرکز تماس گرفته‌اند، اما دقیقا مشخص نشده که چه زمانی مرغ دولتی به مرکز می‌آید. 

به کفته وی، پیش از این هر تعداد مرغ می‌خواستیم می‌توانستیم از تره‌بار بخریم، اما این روزها بیشتر از 3عدد مرغ به هیچ کس فروخته نمی‌شود. حال اگر برای یک میهمانی بزرگ مرغ بخواهیم باید چندین نفر در صف بایستند. دیگر خبری از مرغ‌های قطعه‌بندی و بسته‌بندی شده هم نیست. وقتی محصول به مرکز می‌رسد با هجوم مشتریان کمتر از نیم ساعت اتمام موجودی می‌زنند. 

 

منبع: اکونگار

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار