گوناگون

بورس در برزخ صعود و سقوط/ افت ۱۰ هزار واحدی شاخص کل+ دلایل

بورس در برزخ صعود و سقوط/ افت ۱۰ هزار واحدی شاخص کل+ دلایل

پارسینه: شاخص کل بورس تهران امروز حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد، معادل ۰.۷۱ درصد افت کرد و در پایان زمان معاملات، در تراز یک میلیون و ۴۵۵ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

به گزارش پارسینه؛ شاخص کل بورس تهران امروز حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد، معادل ۰.۷۱ درصد افت کرد و در پایان زمان معاملات، در تراز یک میلیون و ۴۵۵ هزار واحدی به کار خود پایان داد. از آن سو، در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن نیز ۱.۴ درصد افت را شاهد بود. این نشان می‌دهد که میزان افت قیمت در نماد‌های کوچک، امروز بیشتر از افت قیمت در نماد‌های بزرگ بوده است. از آن سو، مجموع ارزش معاملات در بورس امروز به حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و مجموع ارزش معاملات در فرابورس نیز به حدود ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

در جریان معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص کل به نماد‌های «تاپیکو»، «پارسان» و «شبریز» بر می‌گشت و در مقابل، نماد‌های «فملی»، «فولاد» و «همراه» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله نیز امروز به نماد‌های «پالایش»، «شپنا» و «کمند» اختصاص داشت.

از آن سو، امروز نماد‌های «وسرضوی»، «هبهمن ۲۰۷» و «وسصفا» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند و در مقابل، باز هم نماد «هبهمن ۲۰۷» در صدر نماد‌های مورد تقاضا قرار داشت. نماد‌های «کمند» و «ولیز» هم ۲ نماد دیگری بودند که بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند.

بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقیقی به حقوقی نیز امروز به نماد‌های «خبهمن»، «خودرو» و «وتجارت» اختصاص پیدا کرد و از آن سو، بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی نیز به نماد‌های «کمند»، «کیان» و «امینیکم» اختصاص داشت.


بورس در دو راهی


اما چرا بازار سرمایه که در شهریورماه با شیب مناسبی رو به بالا حرکت می‌کرد، حالا مانع رشد مواجه شده است؟ اصلی‌ترین علت را شاید بتوان کاهش تنش‌های سیاسی با آمریکا دانست. بر این اساس، در حالی که ایران وارد تنش بی سابقه در روابط خود با جمهوری آذربایجان شده، به نظر می‌رسد همزمان در سکوت زمینه‌های آغاز مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را چینش کرده است. به این ترتیب، انتظارات در مورد افزایش نرخ دلار در هفته‌ها و ماه‌های آینده تعدیل شده و به همین دلیل، ترمز رشد بورس هم کشیده شده است.


اما دقیقا در سوی مقابل، حجم نقدینگی در اقتصاد ایران به مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان (حدود ۴ هزار تریلیون تومان) رسیده و سرعت رشد آن هم افزایش پیدا کرده است. بر کسی پوشیده نیست که این حجم از نقدینگی در نبود بازار‌های مناسب برای سرمایه گذاری (به ویژه بازار‌های مولد)، دیر یا زود از بازار‌هایی نظیر مسکن، ارز و طلا سر درخواهد آورد. این موضوع هم به نوبه خود، بازدهی بازار سرمایه را دچار نوعی عقب ماندگی در مقایسه با دیگر بازار‌ها خواهد کرد و در نهایت، قیمت سهام، بدون ما به ازای بنیادی بالا خواهد رفت.

منبع: پارسینه

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار