گوناگون

بورس چرا رکورد نزول را شکست؟/ شاخص کل در تراز یک میلیون و ۱۳۵ هزار واحد

بورس چرا رکورد نزول را شکست؟/ شاخص کل در تراز یک میلیون و ۱۳۵ هزار واحد

پارسینه: شاخص کل بورس امروز بیش از ۳۷ هزار واحد، معادل حدود ۳.۲ درصد افت کرد و تراز نهایی نماگر اصلی بازار سرمایه در پایان معاملات امروز به یک میلیون و ۱۳۵ هزار واحد رسید.

تحریریه پارسینه - گروه بورس: بورس تهران رکورد نزولی خود را شکست و شاخص کل در پایین‌ترین تراز خود از ابتدای شروع فاز اصلاحی در نیمه مردادماه سال جاری قرار گرفت. این در حالی است که برآورد‌ها نشان می‌دهند طی همین مدت، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از پورتفوی حقیقی‌ها به پورتفوی حقوقی‌ها منتقل شده و به این ترتیب، به نظر می‌رسد سهامداران حقیقی کم کم در حال ترک بازار و واگذاری زمین بازی به حقوقی‌ها هستند.

شاخص کل بورس امروز بیش از ۳۷ هزار واحد، معادل حدود ۳.۲ درصد افت کرد و تراز نهایی نماگر اصلی بازار سرمایه در پایان معاملات امروز به یک میلیون و ۱۳۵ هزار واحد رسید. این کمترین تراز ثبت شده برای شاخص کل از ابتدای شروع فاز اصلاحی در نیمه مردادماه سال جاری است و به این ترتیب، رکورد نزول شاخص در سال جاری شکسته شد.

در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن نیز ۱.۶۶ درصد افت کرد. امروز همچنین در بورس حدود ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سهام دست به دست شد و در فرابورس نیز حدود ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سهام معامله شد.

بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص کل امروز به نماد‌های «کویر»، «شاراک» و «زپارس» بر می‌گشت و در مقابل، نماد‌های «فارس»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله نیز امروز به نماد‌های «پالایش»، «دارایکم» و «کمند» اختصاص پیدا کرد. از آن سو، امروز نماد‌های «خودرو»، «خساپا» و «وسلرستا» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند و در مقابل، نماد‌های «پارند»، «کفپارس» و «ساروم» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند. بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقیقی به حقوقی نیز امروز به نماد‌های «وتجارت»، «وبصادر» و «خودرو» اختصاص پیدا کرد و از آن سو، بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی نیز به نماد‌های «کمند»، «امین یکم» و «افران» اختصاص داشت.

«شیفت» بورس به سمت حقوقی

این، اما در حالی است که طی معاملات هفته گذشته، در مجموع حدود ۲ هزار میلیارد تومان از پورتفوی حقیقی‌ها به پورتفوی حقوقی‌ها جا به جا شد و در نمایی کلی تر، از آغاز فاز اصلاحی تا روز چهارشنبه هفته گذشته، میزان تغییر مالکیت سهام از سمت حقیقی به حقوقی، به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. بر این اساس، می‌توان این گونه تفسیر کرد که با کاهش بازدهی اعجاب آوری که سرمایه گذاران خرد و عمدتاً ناآشنا به فضای بازار سرمایه انتظار داشتند، اکنون بازی بار دیگر به دست حقوقی‌ها و قدیمی‌های بازار افتاده است.

از آن سو، برآیند معاملاتی هفته گذشته در بین صنایع ۳۹ گانه، نشان از بازدهی منفی در ۲۸ صنعت بورسی دارد. بر این اساس، گروه‌هایی نظیر فلزات اساسی با ۶.۶ درصد، فرآورده‌های نفتی با ۵.۹ درصد، استخراج نفت و گاز با ۵.۴ درصد و محصولات شیمیایی با ۳.۲ درصد کاهش همراه شدند. در نقطه مقابل نیز گروه محصولات چرمی با ۱۷.۶ درصد، زراعت با ۱۴.۹ درصد، سایر معادن با ۲.۱ درصد رشد هفتگی مواجه بودند.
منبع: پارسینه

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار