گوناگون

مردم صبر کنند تا بهاي واقعي خودرو مشخص شود!

پارسینه: بازار خودرو در حالي اين روزها با افزايش قيمت روبه رو است که خودروسازان پس از تصويب قيمت‌هاي جديد متعهد شده بودند توليد را افزايش دهند و بازار را مديريت کنند، ولي گويا باطناً راضي به انجام اين کار نشدند و همچنان به قيمت‌هاي اعلامي از سوي شوراي رقابت اعتراض دارند.

بر همين اساس روز يکشنبه شوراي رقابت جلسه اي براي رسيدگي به قيمت همه خودروها ترتيب داد.

در همين ارتباط رئيس شوراي رقابت گفت: تا زماني که بانک مرکزي مجدداً نرخ تورم بخشي خودروها و ميزان ارز دريافتي خودرو سازان را اعلام نکند شورا تصميم جديدي نخواهد گرفت.

حال بايد منتظر ماند با توجه به معترض بودن خودروسازان و همچنين شوراي رقابت و حاميان مصرف کنندگان نسبت به تورم بخشي، قيمت خودروها افزايش ميابد يا کاهش؟

به نظر مي‌رسيد پس از ماه‌ها کشمش و تعيين قيمت‌هاي جديد 23 مدل خودرو که براساس فرمول جديد شوراي رقابت حدود يک ماه پيش اعلام شده بود بازار خريد و فروش خودرو به سمت آرامش رفته و جنب و جوش معاملات مرحله جديدي را تجربه کند.

اما گويا بازار خودرو همچنان درگير اختلاف نظرها و اعمال مديريت‌هاي نامناسب است و هنوز رنگ آرامش به خود نديده و هر روز با نوسان قيمت جديد مواجه مي‌شود.

باوجود آنکه شرکت‌هاي خودروساز از همان ساعات نخست اعلام قيمت‌هاي جديد از تعهدات خود براي افزايش سطح توليد و ارائه خدمات نوين به مشتريان خبر مي‌دادند؛ اما اين روزها بازار با کاهش عرضه روبه رو بوده و قيمت‌ها در حال افزايش است.

برخي از فعالان بازار خريد و فروش خودرو معتقدند بعد از ماه‌ها جدال بر سر قيمت خودرو و انتظار مردم براي اعلام قيمت‌هاي جديد به دليل کاهش سطح توليد خودرو از سوي خودروسازان قيمت‌ها در بازار در حال افزايش بوده و هر روز روند صعودي را تجربه مي‌کند.

فروشندگان معتقدند به همان نسب که قيمت خودرو در قيمت گذاري‌هاي جديد کاهش يافت در بازار آزاد با افزايش رو به رو گرديده است. به نحوي که با التهابات بازار خودروهاي داخلي گرايش مردم به خريد خودروهاي خارجي 80 تا 100 ميليون توماني افزايش يافته است.

البته در اين ميان عدم اعلام قيمت خودروهاي داراي ارزي بري زياد نيز بر نوسانات بازار افزوده است به نحوي که مردم براي جلوگيري از افزايش قيمت‌ها توجه ويژه اي را به خريد اين خودروها نموده اند.

بر همين اساس مقرر شده بود در جلسه يروز گذشته اين شورا، بحث تعيين قيمت اين خودروها با توجه به نرخ تورم 52 تا 60 درصدي اعلام شده از سوي بانک مرکزي مطرح و قيمت نهايي آنها مشخص شود که اين امر انجام نگرفته است.

در همين ارتباط جمشيد پژويان رئيس شوراي رقابت با بيان اين‌که در جلسه عصر روز يکشنبه اين شورا هيچ بحثي در رابطه با خودرو صورت نگرفته است گفت: تا زماني که بانک مرکزي نرخ تورم بخشي خودروهاي باقيمانده را اعلام نکند شورا تصميم جديدي نخواهد گرفت.پژويان تصريح کرد: در حال حاضر بانک مرکزي به دليل عدم ارسال اطلاعات خودروسازان، آناليز قيمتي مابقي خودروها با مشکلاتي همراه است که اميداورم در هفته جاري اين موضوع برطرف و با ارسال اطلاعات مورد نياز بانک مرکزي بازار از بلاتکليفي قيمتي اين خودروها خارج شود.

در ادامه جمشيد پژويان با اشاره به اينکه در حال حاضر تمام خودروسازان معتقدند کليه اجزاء و لوزام خودروهاي توليدي خود را با ارز آزاد خريداري مي‌کنند، اظهارداشت: اين امر هنوز براي شوراي رقابت با ابهام مواجه است چرا که بانک مرکزي از ارائه ارز مبادله اي به خودروسازان خبر مي‌دهد.

وي افزود: براي کسب اطلاع از اين موضوع نامه فوري را به بانک مرکزي ارسال نموده ام تا اين نهاد پولي و مالي کشور جزئيات اختصاص ارز مبادله اي به خودروسازان را روشن نمايد.

رئيس شوراي رقابت ضمن بيان اين مطلب که هنوز بانک مرکزي پاسخي را به شوراي رقابت اعلام نکرده است، اضافه کرد: تنها منبع اطلاعاتي ما براي کسب ميزان اختصاص ارز به خودروسازان بانک مرکزي است به نحوي که اگر مشخص شود خودروسازان تا چه ميزان از ارز مبادله اي براي واردات استفاده کرده اند تعيين دستور العمل قيمت مابقي خودروهايي که ارزبري بالايي دارند با سهولت بيشتري همراه خواهد شد.

همچنين محمد‌علي مددي يکي از اعضاي شوراي رقابت در اين خصوص اظهارداشت: در اين شورا برخي اعضا معتقدند نرخ تورم بخشي خودرو که بانک مرکزي اعلام کرده غير واقعي است و بايد تجديد نظر شود، گفت: با تورم بخشي 50 تا 60 درصدي هدف مردم و کاهش قيمت محقق نمي‌شود.عضو شوراي رقابت با تاکيد بر اينکه تصميم گرفتيم با دعوت از رئيس کل بانک مرکزي يا مسئولان اين بانک نرخ واقعي تورم يا مکانيسم تعيين اين تورم را بررسي کنيم، افزود: هم اکنون تورم سالانه 91 مبناي محاسبه است و خودروسازان مي‌گويند بايد هر سه ماه تورم تجديد نظر شود.مددي افزود: با اين حال بازهم اگر تورم واقعي منظور شود کمتر از تورم فعلي است ومردم راضي خواهند شد.

تا 10 يا 15 روز آينده تکليف اين موضوع روشن مي‌شود.

خودروهايي که همه قطعات آنها وارداتي است و در داخل مونتاژ مي‌شود، بر اساس اين فرمول قيمت گذاري نمي‌شود بلکه قيمت تمام شده آنها محاسبه و سودي به آن اضافه مي‌شود.مددي با بيان اينکه نرخ تورم 52 تا 60 درصدي اعلام شده براي خودروهاي تندر و مگان نيز غير واقعي است، گفت: مافياي صنعت خودرو باعث شده تا نرخ تورم واقعي و قيمت واقعي خودروها مشخص نشود.به گفته وي، تا زماني که نرخ تورم واقعي خودروها مشخص نشود، خودروسازان هر روز محصولاتشان را با يک قيمت متفاوت عرضه خواهند کرد و از فضاي موجود سوء استفاده مي‌کنند.

وي با اشاره به عدم مطابقت قيمت خودروها با دستورالعمل شوراي رقابت، گفت: مردم صبر کنند تا قيمت واقعي خودرو مشخص شود.عضو شوراي رقابت پيش‌بيني کرد با تعيين نرخ واقعي تورم، قيمت خودروها کاهش يابد که اين ميزان ممکن است بين 10 تا 20 درصد باشد.

همچنين رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور با اشاره به نوسان قيمت خوردو در چند وقت اخير اظهار کرد: در حدود دو هفته اخير قيمت برخي از خودروهاي داخلي مانند سمند، پژو 405 و تندر 90 به طور ميانگين 12 درصد افزايش يافته است.

وي با بيان اين‌که همزمان با افزايش قيمت‌ها بازار خريد و فروش خودرو تا حدي رونق گرفته است، خاطرنشان کرد: پيش‌بيني مي‌کنيم وضعيت بازار و قيمت‌ها با همين شرايط فعلي ادامه يابد.

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور در مورد احتمال فعال شدن مجدد دلالان در بازار خودرو با توجه به کاهش توليد اين محصول گفت: هم‌اکنون خريد و فروش خودروها به روز بوده و با توجه به يکسان بودن قيمت کارخانه و بازار خودروها توجيهي براي خريد اين محصول و نگهداري آن به قصد احتکار وجود ندارد.

زماني افشار تصريح کرد: به نظر مي‌رسد که شوراي رقابت به نوعي نظرات خودروسازان در زمينه تعيين قيمت خودروها را پذيرفته است.

‌البته قيمت خودروهاي داخلي در سطوح فعلي حفظ شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزايش بيشتر قيمت‌ها مخالفت خواهد کرد.

بر اساس اين گزارش روز گذشته خودروي 206 تيپ 2 با قيمت 35 ميليون تومان، تندر ال 90 مدل E2 با قيمت 35 ميليون و310 هزار تومان و تندر ال 90 مدل E1 با قيمت 32 ميليون تومان در بازار مورد معامله قرار مي‌گيرد. اين امر در حالي است که اين خودروها در مقايسه با هفته گذشته افزايش قيمت را تجربه مي‌نمايند.

خودروي مگان نيز با رشد نسبي قيمت نسبت به هفته گذشته هم اکنون با قيمت 82 ميليون تومان به خريداران عرضه مي‌شود.

البته اين نوسان قيمت مختص خودروهاي مذکور نبوده و پرايد 131 مدل SX با قيمت 15 ميليون تومان، پرايد 132 مدل SX با قيمت 16 ميليون و 300 تومان و پژو 405 با قيمت 25 ميليون و 500 هزار تومان در سطح بازار به فروش مي‌رسد.

البته رانا نيز روز گذشته با قيمت 32 ميليون تومان، سمند ال ايکس 25 ميليون تومان و پژو 206 صندوق دار V8 با قيمت 39 ميليون تومان به خريداران عرضه مي‌شود.


منبع:ابتکار

ارسال نظر

  • حسن

    شورای رقابت فعلا قیمت ماشینهای تعین شده را برابر فرمولش نگه دارد بقیه پیشکش .خودروسازان405 و کردن نزدیک 27 میلیون و دارن میفروشن سمند و کردن نزدیک 29 میلیون و پارس نزدیک 32 میلیون .... خودروسازان دارن میفروشن و حالشو میبرن و دستورالعمل شوا رو هم گذاشتن در کوزه و ابشو میخورن / برین بابا جمع کنین این شورا رو هم خودتون و مسخره کردین و هم مردم و . چقد خودروسازان به قیمتهایی که اراءدادید تمکین کردن و شما نضارت و برخورد کردید که حالا اینگونه ادعا میکنید؟؟؟! یادم اومد از یه ضرب المثل که میگن موش تو لونش نمیرفت جارو به دمش میبست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار