گوناگون

بی کیفیت ترین خودروها گران شدند!

پارسینه: با وجود آنکه مسوولان شورای رقابت بارها و بارها تاکید کرده بودند قیمت خودروهایی که خودروسازها اقدام به بالا بردن کیفیت آنان نکرده اند افزایش نخواهد یافت اما در نهایت دیروز شورای رقابت پشت درهای بسته رای به افزایش قیمت بی کیفیت ترین خودروهای داخلی داد.

تحریریه پارسینه: با وجود آنکه مسوولان شورای رقابت بارها و بارها تاکید کرده بودند قیمت خودروهایی که خودروسازها اقدام به بالا بردن کیفیت آنان نکرده اند افزایش نخواهد یافت اما در نهایت دیروز شورای رقابت پشت درهای بسته رای به افزایش قیمت بی کیفیت ترین خودروهای داخلی داد.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان دلیل این امر را در قدرت بالای خودروسازان و اعمال نظر آنان در تصمیم گیریهای کلان جستجو میکنند. به عنوان مثال خودروسازی سایپا که طی ماه های گذشته بدون نظارت شورای رقابت افزایش قیمت خودرو را در اولویت کار خود قرار داده و قیمت برخی از خودروهای خود را افزایش داده است دیروز بازهم با نظر این شورا قیمت پراید و تیبای خود را ۱۵۰ هزار تومان یعنی در حدود ۱.۵ درصد افزایش داد.

درحالیکه پیش از این اعلام میشد که این شرکت تنها در نهایت مختار به افزایش ۴ صدم درصدی قیمت محصولات خود است چراکه اقدام به افزایش کیفیت خودروهای خود نکرده است. البته این آمار تنها معطوف به اظهارنظرهای مسوولان شورای رقابت نیست بلکه ارزش گذاری کیفی خودروها در کشور نیز حکایت از همین نکته دارد.

با اینحال امروز قراراست شیوا رئیس شورای رقات در یک نشت خبری رسما گرانی خودروهایی چون پراید،تیبا، سمند و پژو را اعلام کند. براساس خبرهای رسیده در جلسه عصر دیروز شورای رقابت حداکثر افزایش قیمت برای پراید و تیبا تا حدود ۱.۵ درصد و برای پژو و سمند تا ۲.۵ درصد مصوب شده است. این در حالی است که با این مصوبه قیمت پراید و تیبا هر کدام حدود ۱۵۰ هزار تومان و قیمت پژو و سمند تا ۴۰۰ هزار تومان گران خواهد شد.

براساس گزارش کیفی خودروها در اردیبهشت ماه امسال، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌شوند.

بنابراین گزارش این خودروها تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند که در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کسب می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

این وضعیت در حالی است که کارشناسان با ادامه تولید خودروهای تک ستاره با سطح کیفی پایین مخالف بوده و معتقد هستند که تولید این خودروها باید متوقف شود.

با اینحال شورای رقابت تن به افزایش قیمت این خودروها داده که باید دید پشت پرده این افزایش قیمت چیست؟ چراکه پیش از این شورای رقابت بارها وبارها بر بی کیفیت بودن این خودروها تاکید کرده اما در نهایت سایپا و ایران خودرو پیروز میدان تعیین قیمت خودرو بوده اند.

برخی از کارشناسان گلایه دارند که در شرایطی که این خودروها به دلیل پایین بودن سطح کیفی باید از رده تولید خارج شوند شورای رقابت با حمایت از تولید به نوعی حمایت از خودروسازهای ناتوان را در پیش گرفته و درعین حال توجهی به مصرف کننده و خطرات ناشی از استفاده از این خودروها در سطح کشور نمیشود! به هرحال آنچه مشخص است بازهم زور خودروسازها به شورای رقابت چربید و این چیزی است که از قبل هم قابل پیش بینی بود!


ارسال نظر

  • ناشناس

    مگه قرار نیست پراید متوقف بشه پس این همه مسخره بازی واس چیه

  • علی

    خریدن این خودروهای بی کیفیت خیانت است ....ایران خوذور و سایپا نه تنها کیفیت را بالا نبردند حالا با چه رویی دارن قیمت ها را افزایش بدهند.............شما رو بخدا نخرید تا بدانند دنیا دست کیه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار