گوناگون

این ارزهای دیجیتال برتر پشتوانه طلا دارند

این ارزهای دیجیتال برتر پشتوانه طلا دارند

رمزارزهای با پشتوانه طلا، توکن‌های با پشتوانه طلا یا ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، گروهی از دارایی‌های دیجیتال بر روی شبکه‌های بلاک‌چین هستند که ارزش آن‌ها به دارایی پشتوانه آن‌ها، یعنی طلا گره خورده است. این رمزارزها بسته به قواعد شرکت صادرکننده و سیاست‌های کسب‌وکار در حجم‌ها و کیفیت‌های مختلفی عرضه می‌شود. به‌طورکلی سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های نوین دنیای رمزارزها همواره با ریسک‌ها و چالش‌هایی همراه است. باید دقت کنیم بر اساس تحقیق و بررسی خودمان و نهایتاً با به‌دست‌آوردن یک دیدگاه جامع و روشن پای به این عرصه بگذاریم.

به گزارش اقتصادنیوز، توکن‌های دارای پشتوانه، دارایی‌های رمزنگاری شده بر بستر یک بلاک‌چین هستند که مالکیت یک دارایی حقیقی را در دنیای مجازی بلاک‌چین ممکن می‌کنند. طلا، نفت خام، املاک و مستغلات، سهام، حتی سویا یا مواد خوراکی و به‌طورکلی تقریباً هر دارایی واقعی و فیزیکی دیگر را می‌توان به توکن تبدیل کرد. به این فرایند توکنایز کردن (Tokenization) و به این دسته از رمزارزها Asset-Backed Tokens یا توکن‌های با پشتوانه می‌گویند. امروزه به لطف مزایای فناوری بلاک‌چین امکان توکن کردن هر چیزی فراهم شده است. توسعه توکن‌های دارای پشتوانه یک تحول مهم در دنیای رمزارزها است. این یادداشت صرفاً بررسی مثال‌هایی از دارایی‌های با پشتوانه طلا در دنیای بلاک‌چین است و به‌هیچ‌عنوان توصیه‌ای مبنی بر خرید یک رمزارز و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها نیست.

توکن دارای پشتوانه چیست؟

توکن‌های دارای پشتوانه، دارایی‌های رمزنگاری شده بر بستر یک بلاک‌چین هستند که مالکیت یک دارایی حقیقی را در دنیای مجازی بلاک‌چین ممکن می‌کنند. طلا، نفت خام، املاک و مستغلات، سهام، حتی سویا یا مواد خوراکی و به‌طورکلی تقریباً هر دارایی واقعی و فیزیکی دیگر را می‌توان به توکن تبدیل کرد. به این فرایند توکنایز کردن (Tokenization) و به این دسته از رمزارزها Asset-Backed Tokens یا توکن‌های با پشتوانه می‌گویند. امروزه به لطف مزایای فناوری بلاک‌چین امکان توکن کردن هر چیزی فراهم شده است. توسعه توکن‌های دارای پشتوانه یک تحول مهم در دنیای رمزارزها است.

ارزش یک «توکن با پشتوانه» مستقیماً تحت‌تأثیر ارزش دارایی پشتیبان اصلی آن قرار می‌گیرد. این توکن‌ها معمولاً توسط تنظیم‌کننده‌های مالی و قانون‌گذاران به‌عنوان «اوراق بهادار» طبقه‌بندی می‌شوند. توکن‌های با پشتوانه توانسته‌اند راهی برای ورود سرمایه‌گذاران نهادی، افراد محافظه‌کار و سرمایه‌گذاران سنتی به دنیای بلاک‌چین باز کنند. معامله و نگه‌داری یک دارایی حقیقی مانند طلا ممکن است دردسرهای خاص خود را داشته باشد؛ اما این توکن‌ها معایب معامله در بازارهای سنتی را از پیش پای معامله‌گران بازار ارز دیجیتال برمی‌دارند.

برای درک تفاوت رمزارزهای با پشتوانه با برخی دیگر از رمزارزها بهتر است آن‌ها را با بیت‌کوین مقایسه کنیم. بیت‌کوین اولین رمزارز بازار بود که هیچ پشتوانه فیزیکی نداشت. نداشتن پشتوانه فیزیکی به‌عنوان یک ضعف و کاستی در رمزارزها نیست، بلکه یک تفاوت ماهیتی است که کارایی آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

توکن‌های دارای پشتوانه (Asset-Backed Tokens) را می‌توان تا حد زیادی شبیه استیبل‌کوین‌ها (Stablecoins) دانست. ارزش یک استیبل‌کوین به پول فیات پشتوانه آن، مثلاً دلار آمریکا و ارزش توکن‌های دارای پشتوانه به دارایی پشتوانه آن مانند طلا متصل است.

مقایسه ارز دیجیتال با پشتوانه طلا و استیبل‌کوین

شرکت‌های توسعه‌دهنده ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، از راه‌حل رمزارزهای پایدار (Stablecoin) ایده گرفته‌اند. هرچند با نگاه دقیق‌تر به این دسته‌بندی متوجه تفاوت‌های مهم آن‌ها با استیبل‌کوین‌ها می‌شویم. ازآنجایی‌که به دلیل جدیدتر بودن این دسته‌بندی، بسیاری از تریدرها یا معامله‌گران ممکن است با این تفاوت‌ها آشنا نباشند، لازم است برای یک سرمایه‌گذاری دقیق و ایمن این تفاوت‌ها را شناخته و با آگاهی کامل، «ارز دیجیتال با پشتوانه طلا» مطلوب خود را انتخاب کنیم.

 در ابتدا به دو تفاوت مهم ارز دیجیتال با پشتوانه طلا و استیبل‌کوین اشاره می‌کنیم:

اولین تفاوت ارزهای دیجیتال با استیبل‌کوین‌ها، جایگزینی طلا به‌جای پول‌های فیزیکی یا فیات است. همان‌طور که می‌دانیم ارزش اسمی پول‌های فیات همیشه ثابت است، مثلاً یک دلار یا یک پوند همیشه از نظر مقدار برابر با یک دلار یا یک پوند است، هرچند که نرخ برابری آن با سایر ارزها و قدرت خرید (ارزش حقیقی) آن به دلیل تورم کاسته شده باشد؛ اما ازآنجایی‌که ارزش یک گرم، یک اونس یا یک کیلوگرم طلا در بازارهای سنتی سال‌هاست که با دلار آمریکا سنجیده می‌شود، ممکن است به دلیل تورم یا سایر پارامترهای اقتصادی مربوط به دلار، از نظر قیمتی نوسان داشته باشد. پس نتیجه می‌گیریم به طور مثال هر واحد تتر همواره به طور ثابت ارزش یک دلار آمریکا را نمایندگی می‌کند، اما هر واحد ارز دیجیتال با پشتوانه طلا ارزش “حجمی از طلا” را نمایندگی می‌کند که به دلیل نوسان قیمت آن، مقداری متغیر است.

دومین تفاوت مهم، نسبت برابری هر واحد از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، نسبت به طلای ذخیره شده پشتیبان است. معمولاً استیبل‌کوین‌ها به نسبت یک‌به‌یک (۱:۱) از پول‌های فیات پشتیبانی می‌کنند. برای نمونه همان‌طور که اشاره کردیم، یک واحد استیبل‌کوین تتر همواره برابر با یک واحد دلار آمریکا است نه یک سنت! چرا که یک واحد دلار کامل آمریکا متداول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مبنای محاسباتی ارزش یک کالا در جهان است. اما در ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا این‌گونه نیست و مسئله تا حدی متفاوت‌تر است. ازآنجایی‌که معاملات طلا در دنیای حقیقی و بازارهای سنتی در حجم‌های وزنی گوناگونی متداول است، ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا هم ممکن است هرکدام یکی از این نسبت‌ها را استفاده کنند. ممکن است نسبت یک‌به‌یک (۱:۱) به معنای یک واحد ارز دیجیتال با پشتوانه طلا برابر با یک گرم، یک اونس و یا حتی یک کیلوگرم طلا در دنیای حقیقی باشد.

 البته ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا یک شباهت عمده با استیبل‌کوین‌ها دارند:

در ابتدا ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا بر روی شبکه بلاک‌چین اتریوم توسعه پیدا کردند؛ اما به‌مرور و باتوجه‌به به تقاضای بازار و مقبولیت بیشتر بر روی دیگر شبکه‌های بلاک‌چینی عرضه شدند. این موضوع درست شبیه اتفاقی است که در ابتدای توسعه استیبل‌کوین‌ها شاهد آن بودیم. به طور مثال توکن تتر ابتدا تنها روی شبکه Omni قابل‌انتقال بود و سپس بنابر نیاز بازار به دسترسی بیشتر به این توکن، در شبکه‌های دیگر توسعه یافت. پس باتوجه به این که ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا بر روی شبکه‌های مختلفی مانند اتریوم با استاندارد ERC20، ترون با استاندارد TRC20 و شبکه‌های متنوع دیگری همچون Algorand میزبانی می‌شوند، درنظرگرفتن میزان کارمزد جابه‌جایی و انتخاب کیف پول مناسب جهت نگه‌داری یا هولد آن حائز اهمیت است.

معرفی ۱0 ارز دیجیتال برتر با پشتوانه طلا

پکسوس گلد –  Paxos Gold  با نماد  PAXG

ارز دیجیتال پکسوس گلد (Paxos Gold) با نماد PAXG که به پکس گلد هم شهرت دارد، یکی از معروف‌ترین توکن‌ها با پشتوانه طلا است. این توکن توسط شرکت سنگاپوری Paxos، زیرمجموعه صرافی رمزارز itBit ایجاد و منتشر شده است. شرکت Paxos مجوز قانونی ثبت و انتشار توکن‌های رمزنگاری شده طلا را از اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) دریافت کرده و این موضوع به اعتبار توکن‌های پکس گلد کمک ویژه‌ای کرده است. هر واحد ارز دیجیتال پکس گلد برابر با یک اونس طلای تروی است.

دیجیکس گلوبال –  DigixGlobal  با نماد  DGX

ارز دیجیتال دیجیکس گلوبال (DigixGlobal) با نماد DGX امکان سرمایه‌گذاری در بازار محبوب طلا را با مقادیر کم برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. این شرکت طلای فیزیکی پشتوانه توکن‌های خود را در سنگاپور و کانادا نگه‌داری می‌کند. سرمایه‌گذاران دیجیکس گلوبال توسط انجمن جهانی شمش (Bullion Association) بیمه می‌شوند تا با خیال آسوده‌ای در این بازار حضور پیدا کنند. هر واحد ارز دیجیتال دیجیکس گلوبال برابر با یک گرم طلا از شمش‌های ۱۰۰ گرمی منتشر شده توسط بانک مرکزی سوئیس است.

تتر گلد -  Tether Gold  با نماد  XAUt

ارز دیجیتال تتر گلد (Tether Gold) با نماد XAUT از سوی بنیاد Tether یعنی همان سازمانی که استیبل‌کوین تتر را منتشر می‌کند، ایجاد و عرضه شده است. تتر گلد به پشتوانه بنیاد تتر یکی از توکن‌های محبوب طلا در دنیای رمزارزهاست. هرچند مطالبی که در خصوص عدم صداقت این بنیاد در اعلام دقیق پشتوانه دلاری استیبل‌کوین تتر مطرح شد که تا حدودی هم دامن این توکن را گرفت، اما بااین‌حال توکن تتر گلد یکی از توکن‌های موردتوجه در دسته رمزارزهای با پشتوانه طلا است. توکن طلا خریداری داده شده با شماره‌سریال منحصربه‌فرد، خلوص و وزن مشخص در وب‌سایت بنیاد تتر به دارندگان نمایش داده می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب و درعین‌حال کمی غیرشفاف تتر گلد، امکان انتقال خارج از زنجیره آن بین کیف پول‌های تتر است. هر واحد ارز دیجیتال تتر گلد برابر با یک اونس طلای تروی لندن است.

پرث مینت گلوبال توکن –  Perth Mint Gold Token  با نماد  PMGT

ارز دیجیتال پرث مینت گلوبال توکن (Perth Mint Gold Token) با نماد PMGT یک گواهی دیجیتال از سپرده‌های GoldPass بانک Perth Mint است. به دلیل حمایت بانک Perth Mint و دولت استرالیا، کیفیت و کمیت این توکن‌ها تضمین شده و داده‌های منتشر شده از سوی این نهاد در خصوص میزان ذخایر واقعی طلا، مطمئن و قابل‌اتکا است. هر واحد ارز دیجیتال پکس گلد برابر با یک اونس گواهی GoldPass و درواقع برابر با یک اونس طلای فیزیکی در این بانک استرالیایی است. البته این بانک طلا را در قالب‌های مختلف، از سکه یک اونسی تا شمش‌های ۴۰۰ اونسی ارائه می‌دهد و توکن PMGT قابلیت تبدیل به‌تمامی این محصولات را دارند.

گلد کوین –  GoldCoin  با نماد  GLC

ارز دیجیتال گلد کوین (GoldCoin) با نماد GLC توسط شرکت Digital Gold LTD توسعه داده شده است. توکن طلا گلد کوین از سوی عده‌ای از علاقه‌مندان به ارتقا آزادی مالی در دنیای غیرمتمرکز جدید ایجاد و منتشر شده است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شبکه گلدکوین سرعت تأیید دودقیقه‌ای تراکنش‌ها است. این شبکه مانند بیت‌کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. این شبکه برای هر خریدار توکن طلا در شبکه خود یک کیف پول گلدکوین انحصاری ارائه می‌کند. هر یک واحد از گلد کوین برابر با یک هزارم اونس جهانی طلا است.

ملد گلد بای الگوراند -  Meld Gold by Algorand  با نماد  MCAU

ارز دیجیتال ملد گلد (Meld Gold by Algorand) با نماد MCAU مانند سایر توکن‌های دارای پشتوانه طلا از طلای فیزیکی برای پشتیبانی از ارزش توکن‌های خود استفاده می‌کند. Meld Gold طلا را برای سرمایه‌گذاران کوچک قابل‌دسترس می‌کند. توکن‌ها امکان معامله طلا را در زمان واقعی می‌دهند و همچنین می‌توانند برخی از نوسانات ناشی از خرید طلای فیزیکی را از بین ببرند. آقای مایکل کاتن یکی از مشهورترین تجار طلای استرالیا بنیان‌گذار توکن ملد گلد بای الگوراند است. او قصد دارد بازار توکن طلا ملد گلد بر زنجیره الگوراند را به یک شاه‌راه در صنعت معامله فلزات گران‌بها تبدیل کند. هر یک واحد از ملد گلد بای الگوراند برابر با یک گرم جهانی طلا است.

ای ای بی بی گلد توکن –  AABB Gold Token  با نماد  AABBG

ارز دیجیتال ای ای بی بی گلد توکن (AABB Gold Token) با نماد AABBG یکی از جدیدترین توکن‌های رمزنگاری شده با پشتوانه طلا است. توکن طلا ای ای بی بی گلد توسط شرکت Asia Broadband, Inc که یک شرکت مطرح تولید، عرضه و فروش فلزات گران‌بها در بازارهای آسیایی است، توسعه پیدا کرده است. کیف پول اختصاصی AABB نیز در مارس ۲۰۲۱ برای سهولت کاربران در مبادله توکن طلا با سایر رمزارزها راه‌اندازی شد، یکی از نقاط قوت این شرکت در توسعه سریع‌تر توکن AABB است. این شرکت ادعا می‌کند دارایی کاربران کاملاً ایمن است، هیچ داده‌ای از آن‌ها جمع‌آوری نشده و تراکنش‌ها کاملاً خصوصی هستند. هر یک واحد از ای ای بی بی گلد توکن برابر با ۰.۱ (یک‌دهم) گرم جهانی طلا است.

آراس گلد –  AurusGOLD  با نماد  AWG

ارز دیجیتال آراس گلد (AurusGOLD) با نماد AWG یک توکن با پشتوانه طلا است. توکن آراس گلد توسط شرکت Aurus Gold Metals Testing Laboratory LLC به مجوز دولت امارات متحده عربی و مرکزیت شهر دبی توسعه پیدا کرده است. آراس گلد تأکید ویژه‌ای بر سنجش مداوم کیفیت طلا حساب‌های پشتیبان و اطلاع‌رسانی مداوم آن به سرمایه‌گذاران دارد. هر یک واحد از آراس گلد برابر با یک گرم طلا ۹۹.۹۹ درصد با گواهی کیفی LBMA است.

کش گلد –  CACHE Gold  با نماد  CGT

ارز دیجیتال کش گلد (CACHE Gold) با نماد CGT یکی دیگر از توکن‌های با پشتوانه طلاست که به‌خوبی توانسته جایگاه معتبری برای خود به دست آورد. این پروژه رمزارزی توانسته زیرساختی مناسب برای تسویه‌حساب آنی کاربران در فضای غیرمتمرکز Web3 فراهم کند. بنیاد کش گلد از سوی سازمان تنظیم مقررات شرکتی سنگاپور (ACRA) به ثبت رسیده است. کش گلد با استفاده از نوآوری GramChain، روشی برای ردیابی دارایی از سوی کاربران ایجاد کرده است. به این وسیله کاربران در هر لحظه قادرند از شماره‌سریال، مکان و حتی تصویر طلا خود اطلاع پیدا کنند. هر یک واحد از کش گلد برابر با یک گرم جهانی طلا است.

کش تلکس –  Cash Telex  با نماد  CTLX

ارز دیجیتال کش تلکس (Cash Telex) با نماد CTLX یکی از جالب‌ترین توکن‌های موجود در دسته‌بندی توکن‌های با پشتوانه است. توکن‌های کش تلکس با یک صندوق متنوع شامل طلا، نقره، الماس و املاک پشتیبانی می‌شوند و ازاین‌رو کاربران امکان سرمایه‌گذاری در دارایی‌های توکنایز شده زیادی دارند. تمام طلاهای نگه‌داری شده از سوی شرکت توسعه‌دهنده کش تلکس در برابر حوادث بیمه هستند. هر یک واحد از کش تلکس برابر با یک گرم جهانی طلا است.

 آینده توکن‌های با پشتوانه طلا

روند رو به گسترش و پذیرش توکن‌های با پشتوانه طلا نشان از تمایل سرمایه‌گذاران بازار سنتی طلا به حضور در بازار نوین و ۲۴ ساعته رمزارزها دارد. هزینه‌های جابه‌جایی بالا، حفظ امنیت دشوار و مخاطرات ناشی از خرید طلای باکیفیت، بسیاری از معامله‌گران سنتی طلا را به سمت این توکن‌های دیجیتالی سوق داده است. باتوجه‌به این اتفاق و سیر صعودی توسعه این توکن‌ها، به نظر می‌رسد با دسترسی بیشتر افراد و نهادها به سرمایه‌گذاری خرد و حتی کلان در این بازار، پتانسیل افرایش قیمت طلا و استفاده بیشتر از این توکن‌ها را در آینده بیشتر کند.

نکات مهم در سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

در سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا درنظرگرفتن دو نکته مهم کاملاً ضروری است:

مورد اول: باتوجه‌به همبستگی قیمت این توکن‌ها با طلای واقعی، تحلیل چارت قیمتی طلای جهانی برای سرمایه‌گذاری روی این توکن‌ها حائز اهمیت است.

مورد دوم: انتخاب توکنی که همواره با رعایت شفافیت و صداقت کامل میزان طلا پشتیبان خود را به طور منظم منتشر می‌کند نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

مزایای سرمایه‌گذاری روی طلا در دنیای بلاک‌چین

شاید شما تبحر و تخصص لازم برای شناسایی کیفیت و خلوص طلا را در زمان خرید فیزیکی این دارایی نداشته باشید. شاید درامان‌ماندن از روش‌های تقلبی این حوزه برای شما دشوار باشد و یا حتی اگر این تخصص را دارید ممکن است سرمایه لازم برای خرید طلای فیزیکی، به حداقل میزان لازم برای سرمایه‌گذاری را نداشته باشید. و باز هم حتی اگر همه موارد ذکر شده شامل شما نمی‌شود، احتمالاً با پرداخت هزینه‌های مالیاتی، هزینه‌های حفظ امنیت و نگهداری و سایر کارمزدهایی که در زمان خریدوفروش طلا از شما کسر می‌شود خیلی موافق نباشید. در اینجاست که خرید طلاهای توکنایز شده یا توکن‌های با پشتوانه طلا برای شما مطلوب‌تر خواهد بود. فراموش نکنید طلا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای معامله و پرطرف‌دارترین دارایی‌های باثبات جهانی، همواره سکوی امنی برای درامان‌ماندن از امواج تورم جهانی بوده است. این یادداشت صرفاً بررسی مثال‌هایی از دارایی‌های با پشتوانه طلا در دنیای بلاک‌چین است و به‌هیچ‌عنوان توصیه‌ای مبنی بر خرید یک رمزارز و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها نیست.

لزوم استفاده از زیرساخت پلتفرم‌های داخلی

باتوجه‌به مزایای رمزارزها و بلاک‌چین در توسعه هرچه سریع‌تر اقتصاد دیجیتال، به نظر می‌رسد شرکت‌های ایرانی برای استفاده از پتانسیل بلاک‌چین‌های توسعه‌یافته در داخل کشور بیش‌ازپیش با یکدیگر به رقابت بپردازند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، حوزه سرمایه‌گذاری روی طلا و سایر فلزات گران‌بها می‌تواند از طریق توکنایز کردن دارایی‌های سنتی مزایای بسیاری برای کاربران به ارمغان بیاورد.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار