گوناگون

آخرین تحولات خاورمیانه؛

از چراغ قرمز عربها به آمریکا برای حمله به مواضع نیروهای مقاومت تا شمارش معکوس وقوع فاجعه انسانی در رفح

از چراغ قرمز عربها به آمریکا برای حمله به مواضع نیروهای مقاومت تا شمارش معکوس وقوع فاجعه انسانی در رفح

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که نیروهای ویژه آن وارد بیمارستان ناصر در خان یونس شده‌اند.رهبران سه کشور کانادا، استرالیا و نیوزیلند در بیانیه‌ای مشترک ضمن مخالفت با عملیات نظامی اسرائیل در رفح خواستار برقراری آتش بس فوری بشردوستانه در نوار غزه شدند. وب‌سایت خبری پولیتیکو نیز گزارش داده که امارات متحده عربی اخیراً استفاده ایالات متحده از خاک این کشور برای ضربه زدن به نیروهای مقاومت منطقه را محدود کرده است.

به گزارش پارسینه به نقل از یورونیوز رهبران سه کشور کانادا، استرالیا و نیوزیلند در بیانیه‌ای مشترک ضمن مخالفت با عملیات نظامی اسرائیل در رفح خواستار برقراری آتش بس فوری بشردوستانه در نوار غزه شدند.

در بیانیه‌ای که نخست وزیران این سه کشور منتشر کردند آمده است: «ما به شدت نگران نشانه‌هایی هستیم که اسرائیل در حال برنامه ریزی برای حمله زمینی به رفح است. ما قویا معتقدیم که عملیات نظامی در رفح فاجعه بار خواهد بود و برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه امری ضروری است.» 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز گذشته اعلام کرده بود که اسرائیل به بهانه نابودی حماس به رفح که آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی در جنوب نوار غزه است حمله خواهد کرد. این در حالی‌است که مخالفت‌های بین‌المللی با این برنامه دولت رژیم صهیونیستی روز به روز در حال افزایش است. 

از زمان آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه، دولت نتانیاهو فلسطینی‌ها را تهدید کرده که به سمت جنوب نوار غزه حرکت کنند و حالا پس از آنکه به کل نوار غزه حمله کرده، به سمت جنوب این باریکه و رفح حرکت کرده است. 

در بیانیه سه کشور همچنین از اسرائیل خواسته شده که این حمله را انجام ندهد با این حال اعلام شده که هرگونه آتش بس نمی تواند «یک طرفه» باشد و حماس باید خلع سلاح شود و در عین حال باید همه گروگان‌های باقی‌مانده را آزاد کند. سه رهبر کانادا، استرالیا و نیوزیلند در این نامه همچنین به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد پرونده نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه اشاره کردند که این کشور را ملزم به حفاظت از جان غیرنظامیان و ارائه خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه ضروری کرده است. 

اما بی بی سی گزارش داده ارتش اسرائیل اعلام کرده است که نیروهای ویژه آن وارد بیمارستان ناصر در خان یونس شده‌اند.این بیمارستان از قبل در محاصره نیروهای اسرائیل بود.اسرائیل پیشتر به هزاران فلسطینی بی‌خانمان که به این بیمارستان پناه برده بودند، دستور داده بود آن را ترک کنند.ناصر، بزرگترین بیمارستان غزه است.

اما وب‌سایت خبری پولیتیکو گزارش داده که امارات متحده عربی اخیراً استفاده ایالات متحده از خاک این کشور برای ضربه زدن به آنچه نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه خوانده، را محدود کرده است.

Screenshot 2024-02-15 140232

پولیتیکو این گزارش را که روز ۲۵ بهمن منتشر شد به نقل از یک مقام آمریکایی، دو مقام «غربی»، و یک دستیار در کنگره آمریکا نوشته، اما به نام این اشخاص اشاره نکرده است. به نوشته پولیتیکو، امارات متحده عربی که میزبان نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی الظَفره است در تصمیم خود برای محدود کردن ایالات متحده در خاک این کشور تنها نیست؛ چند کشور عربی دیگر نیز چنین خط مشی‌ای اتخاذ کرده‌اند، با این حال پولیتیکو به نام آنها اشاره نکرده است.

ایالات متحده علاوه بر امارات، در کویت، عمان، قطر و چند نقطه دیگر در خاورمیانه هزاران نیروی آماده به خدمت دارد.

آمریکا به‌ویژه از اوایل بهمن‌ماه جاری که حمله پهپادی به پایگاهش در خاک اردن جان سه سرباز آمریکایی را گرفت، به حملات این نیروها پاسخ داده و برای این کار از نیروهای اعزامی خود در کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی بهره گرفته است.

با این حال، به ادعای پولیتیکو، در چنین شرایطی دولت‌های عربی منطقه بر سر «دوراهی» قرار گرفته‌اند: «از یک سو می‌خواهند خشم شهروندان خود از حمله ادامه‌دار اسرائیل به غزه را کنترل کنند و هم به واشینگتن در عقب راندن نیروهای نیابتی کمک کنند.»

به همین دلیل، به گفته یک مقام آمریکایی، چند کشور عربی،‌ به‌ویژه آنها که «تلاش می‌کنند با ایران رابطه داشته باشند»، از جمله امارات، توانایی آمریکا و متحدانش برای ضد حمله به این نیروها را از خاک این کشورها «محدود کرده‌اند».

امارات متحده عربی که همواره هم‌پیمان عربستان سعودی بوده و در یک سال گذشته تلاش کرده بار دیگر روابط خود با تهران را ارتقا دهد، در عین حال بر سر جزایر سه‌گانه در خلیج فارس با ایران مشاجره داشته و از فعالیت اتمی ایران هم در مجامع بین‌المللی ابراز نگرانی کرده است.

به گفته مقام آمریکایی که به نامش اشاره نشده، این محدودیت‌های جدید شامل پاسخ به حملات نیروهای مقاومت در عراق و سوریه و دریای سرخ می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار