گوناگون

گزارش بی بی سی از جانشین پروری کیم جونگ اون؛

دختر «اون» رهبر آینده کره شمالی خواهد شد؟

دختر «اون» رهبر آینده کره شمالی خواهد شد؟

به گفته سازمان جاسوسی کره جنوبی، سرویس اطلاعات ملی، دختر جوان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، «محتمل‌ترین» جانشین اوست. درباره کیم جو آئه چه می‌دانیم و چقدر احتمال دارد که او روزی جانشین پدرش شود؟

به گزارش پارسینه به نقل از بی بی سی، کیم جونگ اون درباره خانواده‌اش به شدت مخفی‌کار است و در نتیجه کسی چیز زیادی درباره‌شان نمی‌داند. او حتی تا مدتی پس از ازدواج‌اش، همسرش ری سول جو را مخفی نگه داشت - و اولین حضور عمومی او در سال ۲۰۱۲ بود. رسانه‌های کره جنوبی گزارش داده‌اند که آنها در سال ۲۰۰۹ ازدواج کرده‌اند و در سال ۲۰۱۰ صاحب فرزندی شده‌اند. گمان می‌رود که او مادر کیم جو آئه باشد که دو سال بعد به دنیا آمده است.

اولین بار که وجود کیم جو آئه علناً مطرح شد در سال ۲۰۱۳ بود که دنیس رادمن ستاره بازنشسته بسکتبال آمریکا سفری جنجالی به کره شمالی داشت. رادمن گفت که با خانواده آقای کیم اوقاتی را سپری کرده است و در کنار دریا استراحت می‌کرده و «نوزاد آنها را در آغوش گرفته است» که او را جو آئه می‌نامند.

به گفته فیودور ترتیتسکی که در دانشگاه کوکمین در سئول درباره سیاست کره شمالی تحقیق می‌کند، حتی رسانه‌های کره شمالی هم فقط «از او به عنوان دختر کیم جونگ اون یاد می‌کنند بدون اینکه اسمی از او ببرند یا سن او را ذکر کنند. کسی چیز دیگری نمی‌داند، حداقل علناً.». او تخمین می‌زند که سن جو آئه بین ۱۰ سال تا اوایل نوجوانی باشد.

سال گذشته، سازمان جاسوسی کره جنوبی در جلسه‌ای خصوصی به سیاستمداران کره جنوبی گفت که کیم جو آئه هرگز در هیچ نهاد آموزشی رسمی ثبت نام نشده است و در پیونگ‌یانگ در خانه درس می‌خواند. در این جلسه افزوده شد که تفریحات او عبارتند از اسب‌سواری، شنا و اسکی. یکی از کسانی که در این جلسه شرکت داشته است بعداً به گزارشگران گفت که کیم جونگ اون از مهارت‌های سوارکاری دخترش رضایت ویژه‌ای دارد.

سازمان جاسوسی کره شمالی می‌گوید که او یک برادر بزرگتر و یک برادر یا خواهر کوچک‌تری هم دارد که جنسیت‌اش برای این سازمان اثبات نشده است. خواهران و برادران جو آئه هرگز در انظار عمومی دیده نشده‌اند.

22

«نخستین حضور پررنگ عمومی»

اولین حضور پررنگ عمومی کیم جو آئه در نوامبر سال ۲۰۲۲ بود که به همراه پدرش در یک آزمایش موشکی شرکت کرد و از آن زمان چندین بار هم در مراسم نظامی و هم در مناسبت‌های غیرنظامی در کنار او دیده شده است.

اخیراً در مراسم جشن شب سال نو در استادیوم «یکم مِه» پیونگ یانگ، او و پدرش روی یکدیگر را بوسیدند. در ماه دسامبر، آنها در مراسم پرتاب موشک بالستیک بین قاره‌ای کره شمالی با سوخت جامد موسوم به هواسونگ-۱۸ شرکت کردند که پیشرفته‌ترین موشک دوربرد در زرادخانه این کشور است. او برای پرتاب ماهواره جاسوسی مالیگیونگ-۱ نیز همراه پدرش بود. پیونگ یانگ مدعی است که این ماهواره دیدی از کاخ سفید را در اختیارشان می‌گذارد.

33

در فوریه ۲۰۰۳ رادیو آزاد آسیا گزارش کرد که دولت کره شمالی دستور داده است که هر کس دیگری که نام کیم جون آئه داشته باشد باید نام‌اش را عوض کند که گفته می‌شود که چون بحث خاندان حاکم در میان است این امری متعارف و استاندارد است. ناظران کره شمالی همچنین متذکر می‌شوند که کیم جو آئه حالا به جای دختر «محبوب»، دختر «محترم» نامیده می‌شود. صفت «محترم» در کره شمالی تنها برای کسانی به کار می‌رود که بالاترین احترام به آنها گذاشته می‌شود.

مثلا در مورد کیم جونگ اون، تنها بعد از تثبیت جایگاه او به عنوان رهبر بعدی به او «رفیق محترم» گفتند.

44

جانشین احتمالی؟

کره شمالی به شدت منزوی است و برای دنیای بیرون روشن نیست که چرا کیم جو آئه حضور مکرری در کنار پدرش پیدا کرده است. به شهروندان کره شمالی گفته می‌شود که کیم‌ها از تباری مقدس هستند، یعنی تنها آنها می‌توانند رهبر کشور باشد و بعضی تحلیل‌گران می‌گویند که معرفی کردن او به عموم مردم در این سن کم نشان این است که رهبر کره شمالی می‌خواهد اطمینان حاصل کند که پیش از اینکه دخترش به قدرت برسد جایگاهش را تثبیت کند.

اما هیچ اشاره‌ای به احتمال وقوع جانشینی در آینده نزدیک نشده است و شایعات گذشته درباره مشکلات سلامتی کیم جونگ اون رد شده‌اند.عده‌ای دیگر می‌گویند که شاید کیم جونگ اون به این طریق این پیام را ارسال می‌کند که یک مرد خانواده دوست در جامعه‌ای به شدت مردسالار است.

ادوارد هاول، مدرس سیاست در دانشگاه آکسفورد و صاحب‌نظر در زمینه شبه‌جزیره کره می‌گوید: «در مورد کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ تبلیغات زیادی مبنی بر نقش رهبر کره شمالی به عنوان چهره‌ای پدرانه و مادرانه می‌شد. در نتیجه فکر می‌کنم این نمادگرایی نیز با تصویر او در کنار پدرش در منظر عموم ادامه پیدا کرده است.»

از زمان پایه‌گذاری کره شمالی در سال ۱۹۴۸، این کشور تحت حاکمیت اعضای مذکر خانواده کیم بوده است و اگر کیم جو آئه روزی جانشین پدرش شود، اولین بار است که یک زن به رهبری این کشور می‌رسد.

هاول می‌گوید: «ولی داشتن رهبری از تبار خانواده کیم آنقدر برای رهبری کره شمالی مهم است که اگر این فرد زن باشد، باز هم بهتر از این است که رهبر عضو خانواده کیم نباشد.»

او معتقد است که مدعی بالقوه دیگری نیز برای جانشین کیم جونگ اون وجود دارد - خواهر رهبر، کیم یو جونگ که در مارس سال ۲۰۱۴ اولین بار اسم او رسماً در رسانه‌های حکومتی مطرح شد. او منصبی ارشد در حزب حاکم کارگران کره دارد.هاول می‌گوید: «او از کیم جو آئه بسیار بزرگ‌تر است و پیداست که تجربه بسیار بیشتری در سیاست کره شمالی دارد. در نتیجه جانشین کیم جونگ اون چه دختر او باشد چه خواهرش، هر دو ممکن است زن باشند ولی مهم‌ترین نکته این است که عضو خانواده کیم باشند.»

55

سازمان جاسوسی کره جنوبی نیز گفته است که هنوز «همه احتمالات» را در نظر دارد چون «متغیرهای بسیاری» وجود دارند.فیودور ترتیتسکی معتقد است که کیم جونگ اون با نشان دادن کیم جو آئه در منظر عموم «نظر مردم و نخبگان را درباره جانشینی بالقوه می‌سنجد. - و می‌گوید این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر جانشینی تأیید شده باشد.او قبول دارد که هنوز زود است که درباره جانشین کیم جونگ اون حرف زده شود.

به گفته او، «اگر فرض کنید او در همان سن پدرش یعنی ۷۰ سالگی بمیرد، این اتفاق در سال ۲۰۵۴ خواهد افتاد. حتی اگر فرض کنید که حکومت کره شمالی تا آن موقع دوام بیاورد و به همین شکل فعلی باشد، جامعه احتمالاً در آن موقع وضع فعلی را نخواهد داشت.»

او می‌افزاید: «همچنین باید در نظر داشت که بین قبول برابری زن و مرد به طور کلی و قبول کردن یک حاکم زن تفاوت وجود دارد.»

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار