گوناگون

روزنامه انگلیسی تایمز:

«آتش اژدها» برای مقابله با تهدیدات حوثی ها وارد می شود!+ فیلم

«آتش اژدها» برای مقابله با تهدیدات حوثی ها وارد می شود!+ فیلم

سلاح لیزری ارتش بریتانیا موسوم به دراگون فایر به معنی آتش اژدها می‌تواند پرتوهای ۵۰ کیلوواتی و حتی بالاتر را شلیک کند، اگر چه جزئیات در مورد توانایی این سلاح همچنان محرمانه است.

علی علیزاده- تحریریه پارسینه| تقابل آمریکا و انگلیسی ها با مقاومت حوثی ها در دریای سرخ وارد مرحله جدیدی شده و ظاهراً راحت شدن از آتش حوثی ها کار راحتی نیست که قبل از این انگلیس و آمریکا تصور می کردند با چند بمب باران خاک یمن می توانند از مزاحمت حوثی ها رهایی پیدا کنند.

حوثی های یمن که از زمان آغاز حملات ارتش اسرائیل به غزه، برای حمایت و دفاع از جبهه مقاومت کشتی های مربوط به آمریکا و اسرائیل را در دریای سرخ هدف قرار داده، آنچنان دردسری برای آمریکا و هم پیمانانش ایجاد کرده که بطور مثال ارتش انگلیس را به استفاده از سلاح های مدرن وادار کرده است.

اما اکنون وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که یک سلاح لیزری قدرتمند را آزمایش کرده است که می‌تواند هر هدفی در آسمان را رهگیری کند. البته این سلاح و ماجرای رونمایی از آن به حداقل سه تا چهار سال گذشته بر می گردد که تولید و فن آوری به کار رفته در آن افشا شد، اما تا کنون استفاده از و آزمایشهای تکمیلی آن به دلایل نا معلومی مخفی نگهداشته شده بود، و این برای چندمین بار است که انگلیسی ها از این سلاح و ادعاهای درباره قدرت خارق العاده و توانایی های دفاعی، تهاجمی و بازدارنده اش پرده برداری می کنند.

در مرحله جدید از ادعاهای وزارت دفاع بریتانیا بر اساس بیانیه این وزارتخانه، سلاح لیزری «آتش اژدها» (دراگون فایر) برای اولین بار چندین هدف هوایی را در آسمان مجمع‌الجزایر هیبرید در اسکاتلند رهگیری کرد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی تایمز، حالا سیاستمداران بریتانیایی امیدوارند که هر چه زودتر بتوان از آنها در مقابله با حملات فزاینده شبه نظامیان حوثی‌های به کشتی‌ها در دریای سرخ که اصرار دارند مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند ، استفاده کنند.

وزارت دفاع بریتانیا بدون ارائه جزییاتی درباره بُرد این سلاح لیزری، مدعی شده که دقت آن بسیار بالا و مانند «هدف قرار دادن یک سکه از فاصله یک کیلومتری» است.

چند سال پیش آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی(Dstl) زیر نظر وزارت دفاع بریتانیا آزمایشی از این سلاح پرقدرت و دوربرد لیزری را به عمل آورده بود که مدعی شده بودند با موفقیت به پایان رسیده است.

گفته می شود توسعه سلاح لیزری دراگون فایر(DragonFire) نقطه اوج یک سرمایه‌گذاری مشترک به مبلغ ۱۱۴ میلیون دلار است که توسط وزارت دفاع بریتانیا در کنار شرکای صنعتی آن انجام شده است.

سازنده این سلاح لیزری یک شرکت چندملیتی اروپایی به نام MBDA است که در زمینه ساخت موشک تخصص دارد و در این سامانه تسلیحاتی جدید، قابلیت‌های فرماندهی و کنترل پیشرفته و پردازش تصویر آن را توسعه داده و مسئولیت عملیاتی کلی آن را نیز بر عهده دارد.

همچنین شرکت دفاعی ایتالیایی لئوناردو(Leonardo)، هدایت پرتوی این سیستم را توسعه داده است که می‌تواند اشیای هدف را تشخیص و آنها را با دقت ردیابی کند. در طرف دیگر، شرکت Qinetiq مستقر در بریتانیا لیزر ترکیبی فازی این سامانه را ایجاد کرده است که می‌تواند اهداف را ساقط کند. البته انگلیسی ها هنوز نگفته اند توان پرتو این سلاح به چه میزان است و قبلاً از عدد نازلی حدود پنجاه کیلو وات صحبت به میان آمده بود که پیش بینی می شود اکنون این توان به شکل محسوسی در این سالها ارتقا یافته است.

از سوی دیگر شرکت آمریکایی پیشروی لاکهید مارتین که سازنده تجهیزات دفاعی است، نشان داده است که پرتوی این سلاح‌ها می‌تواند تا ۳۰۰ کیلووات قدرت داشته باشد.

گفتنی است که برای اطمینان از ایمنی این آزمایش‌ها، اهداف آزمایشی از ۳.۴ کیلومتر تجاوز نکردند. با این حال، محدوده واقعی پوشش اهداف و قابلیت‌های دیگر این سامانه لیزری جدید همچنان محرمانه و طبقه‌بندی شده است.

پروژه DragonFire به موازات برنامه سلاح‌های جدید وزارت دفاع آمریکا اجرا می‌شود که به دنبال توسعه سلاح‌های لیزری و فرکانس رادیویی در تغییر چشم‌انداز در میادین نبرد است.

حجم ویدیو: 19.10M | مدت زمان ویدیو: 00:02:58 دانلود ویدیو

ارسال نظر

  • عباس

    بعید میدانم بدلیل ساختار سیستم حکومتی در اروپا یک " پروژه را چندبار رونمایی کنند " !! مثل افتضاحات افتتاح پروژهای نیمه تمام یا اقتتاح چندبارهء یک طرح در کشور خودمان !!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار