گوناگون

به بهانه آسیب شناسی رفتار مردم در شبکه های اجتماعی؛

تظاهر تا اغراق در نمایش زندگی خصوصی؛ از تخلیه کمبودها تا اختلال روانی پنهان

تظاهر تا اغراق در نمایش زندگی خصوصی؛ از تخلیه کمبودها تا اختلال روانی پنهان

با پدید آمدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی روابط انسانی و اجتماعی دگرگون شد. انسان‌‌ها توانستند با مردم سراسر جهان در تماس باشند و از زندگی، فرهنگ و جهان‌بینی هم‌دیگر آگاه شوند. شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ساز تبادل فرهنگی اجتماعی شد و سودهای فراوانی را به همراه داشت که هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را انکار کند. اما...

به گزارش پارسینه، چند سالی است تولید محتوا در بستر شبکه های مجازی برای کسب درآمد از یک سو و از سویی دیگر نمایش سبک زندگی آنهم به شکل اغراق آمیز و همراه با اهداف متفاوت از سوی دیگر توسط سلبریتیها تا مردم عادی بسیار باب شده است.

هر از چند گاهی هم پلیس از طرق مختلف با دلایل و بهانه های مختلف سعی کرده بساط فعالیتهایی که به آنچه ادعا می کند مضر برای آحاد جامعه است جمع آوری کند که معلوم نیست آنهم چقدر مفید بوده و در ارزیابی کلی، چقدر به نفع فرهنگ سازی درست در جامعه و تطهیر آن بوده است.

اما اگر واقع بینانه به این پدیده عجیب و غریب تولید محتوا که درون خود به بهانه و دلایل و با منشا های گوناگون در بستر وب و شبکه های اجتماعی تولید و پخش می شود نگاه کنیم، نه تنها نمی توان آنرا جمع و جور کرد و به شکل معجزه آسا در ریل اخلاقی قرار داد، بلکه به قدری در حال گسترش است که جز با فرهنگ سازی و بالا بردن آگاهی عمومی، نمی توان سدی برایش قائل شد و جلوی پیشرفت و آسیب پذیری اقشار مردم را از آن گرفت.

امنیت و حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی تقریباً یک موضوع عجیب‌غریب است. رسانه‌های اجتماعی، طبیعتاً عمومی هستند. مردم را در سراسر جهان به همدیگر متصل می‌کنند و یک انجمن مناسب برای به اشتراک گذاری اطلاعات، با دیگران دور و نزدیک فراهم می‌کنند. اما در این بین بهتر است که برخی از اطلاعات، خصوصی نگه داشته شوند.

رسانه‌های اجتماعی برای دسترسی بیشتر به زندگی شخصی ما طراحی شده‌اند. با این حال، چنین دسترسی گسترده‌ای منجر به کاهش حریم خصوصی کاربران در طول زمان شده است. مفهوم حریم خصوصی (مانند سایر اشکال آن در اینترنت)، در شبکه های اجتماعی به‌طور فزاینده‌ای درهم و برهم شده است. حفظ حریم خصوصی دیگر به محدود کردن مطالبی که پست می‌کنید خلاصه نمی‌شود. همچنین باید بدانید چه کسی خارج از گروه دوستان و ارتباطات خود به اطلاعات شخصی شما دسترسی دارد.

همچنین کسانی چون توسعه‌دهندگان و مالکان ، شرکا، تبلیغ‌کنندگان، و برنامه‌های متصل به رسانه‌های اجتماعی که استفاده می‌کنید شامل آنها نیز می‌شوند. این شرکت‌ها با نظارت بر نمایه و فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی شما می‌توانند اطلاعات شخصی از جمله علایق، عادات و عنوان شغل‌ شما را جمع‌آوری کنند و از آن‌ها در زمینه‌هایی که ممکن است مایل نباشید، استفاده کنند.

گاهی ابزار انتشار به دست افرادی است که سلامت روان آنها مسجل نیست و به خوبی اگر آگاهانه به محتوای اثرهای تولید شده توسط افراد نگاه کنیم، نه تنها با کم ارزشی آن روبرو می شویم بلکه به خوبی رد یک نوع اختلال روانی را می توان در آنها کشف و دنبال کنیم.

گفته می شود بیشترین تولید کنندگان محتوای مربوط به سبک زندگی خصوصی که در شبکه های اجتماعی شاهد آنها هستیم از نوعی بیماری و اختلال به نام اختلال شخصیت نمایشی رنج می برند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی (به انگلیسی: Histrionic personality disorder) تحریک پذیر و هیجانی‌اند و رفتاری پررنگ و لعاب، نمایشی و برونگرایانه دارند. اما علی‌رغم رفتار متظاهرانه و پر زرق و برقی که دارند، اغلب نمی‌توانند دلبستگی عمیقی را به مدت طولانی حفظ کنند.

این بیماران، خود را همتای برترین ستاره‌های سینما می‌دانند و همواره ستاره متظاهر مجلس بوده، و با دلربایی، جذابیت‌های ظاهری، و اغواگری و عشوه‌گری می‌کوشند در کانون توجه باشند. آنان هیجان‌ها و روابطی پرشور، ولی در عین حال سطحی و پیوسته در حال تغییر دارند. آنان مثلاً با فخر فروشی دربارهٔ همسر، نحوه زندگی، فرزند، ثروت یا داشتن سهام سازمان‌های بزرگ یا مهارت‌های ورزشی یا هنری، می‌کوشند توجه دیگران را به خود جلب کنند.

علایق و نگرش‌های آنان به سهولت تحت تأثیر دیگران یا نقشی که هم‌اکنون ایفا می‌کنند، قرار می‌گیرد. آنان به سرعت، روابط صمیمانه پرشوری را برقرار می‌کنند، ولی به سرعت خسته شده و احساس می‌کنند که قدرشناسی کافی از آنان به عمل نیامده است. در همین راستا تولید محتوا و نمایش زندگی و حریم خصوصی خود به نوعی تخلیه بار روانی است که نه تنها درمان نشده، بلکه با گسترش آن در میان لایه های مختلف زندگی مردم، به نوعی در میان آحاد جامعه در سنین مختلف آسیب جدی ایجاد می کنند.

هنگام نگاه کردن به جدیدترین شکل شبکه های اجتماعی، نکات مثبت زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفت اما همچنین می تواند دنیایی پر از نکات منفی باشد.می توانید از وب سایت هایی مانند فیس بوک برای راه اندازی یک ایده تجاری جدید استفاده کنید.محصولات یا خدمات را بفروشید و دامنه برند خود را افزایش دهید.این پلتفرم‌ها همچنین می‌توانند به مکانی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شوند که فشار همسالان می‌تواند افراد را به سمت انتخاب‌هایی سوق دهد که بدون تأثیر آن هرگز انجام نمی‌دهند.

در کنار آثار غیرقابل انکار و مثبت شبکه های اجتماعی، بد نیست نگاهی هم به آثار منفی آن بیاندازیم:

1.شبکه های اجتماعی ما را در معرض اطلاعات زیادی قرار می دهند.

 

2. مسائل مربوط به حریم خصوصی در مورد شبکه های اجتماعی وجود دارد.

 

3. مزاحمت سایبری و فشار همسالان مسائل مهمی هستند.

 

4. برخی افراد تعاملات آنلاین را جایگزین روابط آفلاین خود می کنند.

 

5. شبکه های اجتماعی می تواند باعث حواس پرتی شدید برای برخی افراد شود.

 

6. می تواند چرخه خواب شما را مختل کند.

 

7. استفاده مداوم از شبکه های اجتماعی می تواند منجر به سبک زندگی کم تحرک شود.

 

8. شبکه های اجتماعی می توانند اطلاعات نادرست یا غیر قابل اعتماد را به سرعت منتشر کنند.

 

9. دانش آموزانی که اغلب از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند نمرات پایین تری دارند

 

10. رسانه های اجتماعی فرصت های اتلاف وقت بیشتری را در طول روز ایجاد می کنند.

 

11. استفاده از شبکه های اجتماعی با اختلالات مغزی و شخصیتی مرتبط است.

 

12. پیدا کردن شغل با حضور در شبکه های اجتماعی می تواند دشوارتر باشد.

 

شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به حریم خصوصی افراد آسیب بزند و باعث عدم امنیت می‌شود

ما با پیوستن به هر شبکه‌ی اجتماعی، به دریافت و فرستادن داده‌ها می‌پردازیم. این داده‌ها می‌تواند عکس، فیلم، نوشته یا دیگر چیزهایی باشد که درباره‌ی ماست. کسانی که آگاهی درستی از حریم خصوصی ندارند بیش از دیگران در خطر زیان‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. برای نمونه به شبکه‌ی اجتماعی فوراسکوئر نگاهی بیاندازیم. این شبکه‌ی اجتماعی برای مشخص کردن جا‌هایی است که ما به آن‌ها می‌رویم یا هم‌اکنون در آن هستیم. برخی از کسانی که بیش از اندازه از این شبکه‌ی اجتماعی بهره‌برداری می‌کنند بر این باورند که از سوی دیگران زیر نظر گرفته می‌شوند و احساس امنیت نمی‌کنند. به یاد بسپاریم این ما هستیم که به دیگران اجازه می‌دهیم به چه داده‌ها و اطلاعاتی درباره‌ی ما دسترسی داشته باشند. پس هنگام کار کردن با شبکه‌های اجتماعی پیش از انجام هر کاری درباره‌ی پیامدهای آن بیاندیشید.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده از بعد منفی

تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده، همیشه هم مثبت نیستند. امروزه جوانان بیش از همیشه تحت‌تأثیر فضای اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین هستند. همچنین تعاملات منفی که در این شبکه‌ها اتفاق می‌افتند هم بر والدین و هم بر فرزندان تأثیر می‌گذارند. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، صفحات شبکه‌های اجتماعی فرزندانی که رفتارهای منفی با والدینشان دارند اغلب پر شده از مطالب غمناک یا خشم‌آمیز. علاوه بر این، وجود این شبکه‌ها به نوجوانان این حس را منتقل می‌کند که زمان کافی برای معاشرت با خانواده خود ندارند.

به طور کلی، شبکه‌های اجتماعی ممکن است بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان از جمله کار، تحصیل، دوستی و روابط تأثیر بگذارند. برخی از این تأثیرات خیلی زود خود را نشان می‌دهند، اما برخی دیگر تأثیرات ماندگاری هستند که فوری آشکار نمی‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین تأثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی بر خانواده اشاره می‌کنیم.‌

به‌هم‌خوردن ارتباطات خانوادگی

پیش از ورود شبکه‌های اجتماعی به زندگی ما، گردهمایی‌های خانوادگی اغلب لذت‌بخش و به‌یادماندنی بودند. این ابزارهای مدرن موانع فیزیکی ارتباطات خانوادگی را از میان برداشته‌اند، اما فرهنگ خانواده و لذت گردهمایی‌های خانوادگی را هم از بین برده‌اند.

به‌دلیل امکان برقراری فوری تماس تصویری، اعضای خانواده به‌ندرت حضوری با هم ملاقات می‌کنند. کاربران شبکه‌های مجازی بیش از حد به تلفن‌های همراه خود وابسته شده‌اند. آنها به اندازه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی فعال‌اند از نظر ذهنی در جمع‌های خانوادگی حضور ندارند و کمتر با خانواده خود صحبت می‌کنند. ممکن است در جمع‌ها حضور فیزیکی داشته باشند، اما ذهنشان جای دیگری است و همین مسئله باعث افزایش اختلاف میان اعضای خانواده می‌شود.

از سوی دیگر، حضور بیش از حد در این شبکه‌ها باعث می‌شود اعضای خانواده به‌جای ارتباط رو در رو، دیجیتالی و مجازی ارتباط داشته باشند. مجازی‌بودن روابط بسیاری از مواقع باعث افزایش سوءتفاهم‌ها و دلخوری‌ها می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

  • ناشناس

    حکومت بیمار و مریض مردم را هم بیمار می کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار