گوناگون

اولین فرمانده شهید سپاه پاسداران را بشناسید+ عکس

اولین فرمانده شهید سپاه پاسداران را بشناسید+ عکس

نخستین فرمانده شهید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشور که پیش از آغاز رسمی جنگ تحمیلی، در شهر مهران به شهادت رسید.

به گزارش پارسینه و به نقل از ایسنا؛ شهید «روح‌الله شنبه‌ای» در تاریخ بیستم شهریور ماه ۱۳۵۹ در میدان جنگ بر اثر حملات نیروهای بعثی عراق، به فیض شهادت نائل شد در حالی که تاریخ رسمی شروع جنگ تحمیلی ۳۱ شهریور ماه است.

این شهید فرمانده طرح عملیات بود که باید فعالیت محورهای عملیاتی در مناطق مختلف مرزی نظیر ارتفاعات ۳۴۳ و رضا آباد و دیگر مناطق را مدیریت کند اما او فرماندهی نبود که تنها در مقر فرماندهی مستقر شود بلکه پیشاپیش همرزمان در صحنه حاضر می‌شدو در نبرد شرکت می‌کرد.

این فرمانده شهید در سال ۱۳۳۶ در شهر ایلام به دنیا آمد و پس از اخذ دیپلم در رشته ترویج کشاورزی در آموزشکده کشاورزی وابسته به دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی پذیرفته شد و ادامه تحصیل وی با پیروزی انقلاب اسلامی مصادف شد.

پس پیروزی انقلاب در کمیته انقلاب اسلامی مشغول فعالیت شد و از آنجا که در خانواده ای مذهبی تربیت شده بود در محافل قرآنی و دینی حضور می‌یافت و در مسجد امام حسین (ع) شاداباد ایلام فعالیت مذهبی می کرد.

اولین فرمانده شهید سپاه پاسداران را بشناسید+ عکس

هنوز چند ماهی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که شهید برای دفع تحرکات ضدانقلاب خدمت خود در سپاه را آغاز کرد و در حالی که ۲۲ سال سن داشت به عضویت شورای فرماندهی سپاه ایلام و نیز فرمانده واحد اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران ایلام منصوب شد.

هنوز جنگ تحمیلی شروع نشده بود که شنبه ای عازم مهران شد زیرا دشمن در منطقه مرزی مهران تحرکاتی را آغاز کرده بود و منطقه ناامن شده ناامن شد.

«محمدتقی قاسمی» از فرماندهان و پیشکسوتان تیپ ۱۱ امیرالمومنین (ع) ایلام در زمان دفاع مقدس، در خصوص این شهید اظهار کرد: زمانی که دشمن غافلگیرانه مناطق مزری را مورد تهاجم قرار داد، شنبه ای خود پشت قبضه خمپاره انداز قرار گرفت و به سمت دشمن آتش گشود این حرکت از جانب شخصی که سمت فرماندهی را داشت سبب شد نیروها بدون ترس در کنار او به دفاع بپردازند.

وی گفت: زمانی که جنگ هنوز شروع نشده بود دشمن در مرزهای استان ایلام در حال ساخت جاده و ستون کشی و تجمع نیرو بود و این فرمانده شهید این تحرکات را به مرکز گزارش داد.

قاسمی با تأیید اینکه شهید شنبه‌ای نخستین فرمانده شهید سپاه محسوب می‌شود، وصیت‌نامه ایشان را یک چراغ راه برای نسل امروز برشمرد و افزود: شهید همچنان که در وصیت‌نامه‌اش نوشته را خود را پیدا کرده است.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار