پارسینه: سازمان‌های خبری و یک انجمن روزنامه‌نگاری اعلام کرد، بلاروس مجوز تعدادی از خبرنگارانی که برای رسانه‌های خارجی کار کرده و اعتراضات ضد دولتی را که بعد از انتخابات ریاست جمهوری جنجالی به راه افتاد پوشش می‌دادند، باطل کرده است.
۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
۰
به گزارش خبرگزاری رویترز، انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس اعلام کرد، این مجوز‌ها که از سوی وزارت خارجه بلاروس صادر می‌شوند، برای ۱۷ روزنامه‌نگار شامل یک روزنامه‌نگار ویدیویی و یک عکاس رویترز، دو خبرنگار بی‌بی‌سی و چهار خبرنگار از رادیو آزادی لغو شده‌اند.

آناتولی گلیز، سخنگوی وزارت خارجه بلاروس برای اظهارنظر در دسترس نبود.

سخنگوی رویترز در واکنش به این تحولات و لغو مجوز تعدادی از نیروهایش در بیانیه‌ای اعلام کرد: روزنامه‌نگاران بلاروسی ما مرتکب عملی نشده‌اند که به لغو مجوز آن‌ها بینجامد. امیدواریم تا مقام‌ها مجوز آن‌ها را اعطا کنند تا اطمینان حاصل شود که روزنامه‌نگاران ما می‌توانند به ارائه گزارش مستقل و بی‌طرفانه در راستای منافع عمومی ادامه دهند.

رادیو آزادی هم در بیانیه‌ای به نقل از وزارت خارجه بلاروس تاکید کرد، لغو مجوز‌ها به دلایل امنیتی بوده است. براساس این بیانیه، وزارت خارجه بلاروس اعلام نکرد که چه تعداد مجوز باطل شده است.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در نشست ۲۳ ژوئیه دولت به اخراج روزنامه‌نگاران خارجی تهدید و آن‌ها را به تحریک اعتراضات علیه او پیش از انتخابات نهم اوت متهم کرد. لوکاشنکو اتهام‌زنی اپوزیسیون مبنی بر تقلب در انتخابات را نمی‌پذیرد. هزاران تن از مردم هم با درخواست استعفای او به خیابان‌ها آمدند.

سفارت آمریکا در مینسک روز شنبه با صدور بیانیه‌ای بدون اشاره خاص به لغو مجوز روزنامه‌نگاران اعلام کرد: ما نگران ادامه حملات علیه روزنامه‌نگاران، مسدود شدن سایت‌های اپوزیسیون و رسانه‌های مستقل و همچنین قطع اینترنت و بازداشت شهروندانی که حق آزادی بیان و تجمع دارند، هستیم.

شبکه خبری بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای با اعلام اینکه دو روزنامه‌نگار سرویس روسی آن با ابطال مجوز مواجه شدند، از مقام‌ها خواست تا تجدیدنظر کنند. در بیانیه بی‌بی‌سی آمده است: ما سرکوب روزنامه‌نگاری مستقل را شدیدا محکوم می‌کنیم.
بهترین خرید
ارسال نظر
بهترین خرید
نمای روز
بهترین خرید
بهترین خرید
بهترین خرید
بهترین خرید
بهترین خرید
آخرین اخبار
بهترین خرید
بهترین خرید