گوناگون

طرز تهیه گداخته اصفهانی

طرز تهیه گداخته اصفهانی

پارسینه: گداخته اصفهانی از غذا‌های خوشمزه و سنتی ایرانی است که که معمولا برای تقویت بدن پخته می‌شود

مواد لازم برای ۴ نفر
مغزیجات گرم ۴۰۰ گرم
پودر نارگیل چرب ۱۸۰ گرم
کنجد پوست کنده خام ۱۰۰ گرم
آب جوش ۳ و نیم لیوان
آرد برنج یا آرد گندم ۴ قاشق غذاخوری
جوز هندی ۲ عدد
فوفل ۱ عدد
قرص کمر ۳ تا ۴ عدد
روغن محلی یا کره ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده به مقدار کافی
نبات به مقدار کافی
پودر زنجبیل و پودر دارچین ½ قاشق چایخوری
طرز تهیه گداخته اصفهانی
مرحله اول
برای تهیه گداخته اصفهانی مقوی ابتدا قرص کمر را با کوشتگوب خرد می‌کنیم تا مغز آن را جدا کنیم. در ادامه فوفل را به همراه جوز هندی می‌کوبیم تا از هم باز شوند، سپس مغز قرص کمر را به همراه فوفل و جوز هندی درون عذاساز می‌ریزیم.

مرحله دوم
حالا با دور تند غذاساز مواد را میکس می‌کنیم تا با هم یکدست شوند، سپس آن را درون الک می‌ریزیم و ۲ مرتبه الک می‌کنیم. در ادامه مغزیجات را درون غذاساز می‌ریزیم، سپس میکس می‌کنیم تا حالت پودری پیدا کنند.

مرحله سوم
در این مرحله پودر نارگیل را همراه با کنجد به مغزیجات اضافه می‌کنیم، سپس مجددا با دور تند غذاساز میکس می‌کنیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شود. در ادامه مخلوط مغزیجات را به مخلوط قرص کمر اضافه می‌کنیم.

مرحله چهارم
در این مرحله مخلوط مغزیجات را درون یک ظرف درب دار بریزید و می‌توانید مدت طولانی درون یخچال نگهداری کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم، سپس روغن محلی یا کره را درون قابلمه می‌ریزیم.

مرحله پنجم
حالا آرد برنج یا آرد گندم را درون تابه اضافه می‌کنیم و مدام هم می‌زنیم تا رنگ آرد قهوه‌ای شود. در ادامه دو سوم لیوان از مخلوط مغزیجات درون قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله ششم
در این مرحله آب جوش را به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس تند تند هم می‌زنیم تا مواد گلوله نشود. در ادامه زعفران دم کرده یا زردچوبه را درون قابلمه می‌ریزیم و بسته به سلیقه به مقدار دلخواه نبات اضافه می‌کنیم.

مرحله هفتم
حالا مایه را مخلوط می‌کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. در ادامه برای طعمی بهتر پودر زنجبیل و پودر دارچین را اضافه می‌کنیم، سپس مخلوط می‌کنیم و درب قابلمه را قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم جوش بزند.

مرحله هشتم
در این مرحله وقتی گداخته به غلظت فرنی رسید، آن را از روی حرارت بر می‌داریم. توجه داشته باشید وقتی گداخته را درون یخچال قرار می‌دهیم غلظت آن بیشتر می‌شود، پس اجازه ندهید گداخته روی حرارت غلظت زیادی پیدا کند.

مرحله نهم
در نهایت توجه داشته باشید گداخته برای کمر درد و پادرد معجزه است، ولی اگر برای زایمان یا قاعدگی درست می‌کنید حتما به جای زعفران، زردچوبه اضافه کنید. در ادامه گداخته را درون ظرف مورد نظر بریزید و با آجیل تزیین کنید. نوش جان.

منبع:ashpaz_nazgol

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار