«شبی که ماه کامل شد» رکوردار سیمرغها شد/«متری شش و نیم» برگزیده مردم
پارسینه: جشنوارهی فیلم فجر با رکوردداری فیلم «شبی که ماه کامل شد» و اهدای سیمرغ مردمی به فیلم «متری شش و نیم» به سکانس پایانی رسید.
آیین پایانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، از ساعت ۱۸:۳۰ امروز (دوشنبه ۲۲ بهمن) در مرکز همایشهای برج میلاد آغاز شد.
بعد از پخش سرود ملی، قرائت قرآن و نمایش کلیپی با تصاویر مربوط به انقلاب در سالن همایشهای برج میلاد، مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اجرای محمدرضا شهیدیفرد و خوشامدگویی او به همه حاضران در سالن، ادامه پیدا کرد.
حاضران در این مراسم با شنیدن نام علی نصیریان و جمشید مشایخی که در برج میلاد حضور داشتند، این بازیگران پیشکسوت را به گرمی تشویق کردند.
شاهسواری مدیرعامل خانه سینما قبل از اعلام آرای مردم گفت: بقیه نهادهای کشور باید از سینما یاد بگیرند که چگونه میشود همدل بود و معرفت به خرج داد. ما زخم نمیزنیم، سینمای ایران مرهم زخمهاست.
وی افزود: صاحبان فیلمها اگر بخواهند، آرای فیلمها به شکل خصوصی به آنها اعلام میشود.
در این بخش، فیلمهای متری شیش و نیم، سرخپوست، رد خون، تختی و شبی که ماه کامل شد، حائز بیشترین آرا شدند که فیلم «متری شیش و نیم» با در اختیار گرفتن ۸۸.۲۵ درصد آرای مردم به عنوان بهترین فیلم از نگاه آنان انتخاب شد.
کارگردان متری شیش و نیم در پایان این مراسم، خطاب به وزیر ارشاد گفت: خیلی دنبال شما میگشتیم. من پشت دستم را داغ میکنم از این به بعد پلیس از جلوی دوربینم که هیچ، از پشت دوربینم هم رد شود!
«شبی که ماه کامل شد» بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد. سرخپوست (تهیه کننده مجید مطلبی)، شبی که ماه کامل شد (تهیه کننده محمدحسین قاسمی)، غلامرضا تختی (تهیه کننده سعید ملکان)، متری شیش و نیم (تهیه کننده سیدجمال ساداتیان)، ماجرای نیمروز:ردخون (تهیه کننده سیدمحمد رضوی) و قصر شیرین (تهیه کننده رضا میرکریمی) نامزدهای این بخش بودند.
بهرام توکلی (غلامرضا تختی)، نیما جاویدی (سرخپوست)، نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)، سعید روستایی (متری شیش و نیم)، رضا میرکریمی (قصرشیرین) و محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز:ردخون) نامزدهای بهترین کارگردان بودند که این عنوان به نرگس آبیار، کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.
در بخش بهترین جلوههای ویژه میدانی
در این بخش از میان محسن روزبهانی (۲۳نفر)، ایمان کرمیان (سمفونی نهم)، آرش آقابیک (شبی که ماه کامل شد)، ارشا اقدسی (قسم)، ایمان کرمیان (ماجرای نیمروز؛ رد خون)، جایزه به ایمان کرمیان به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» رسید.
در بخش بهترین جلوههای ویژه بصری
در این بخش جواد مطوری (مسخره باز)، محسن خیرآبادی، رضا میثاقی، شهاب نجفی (غلامرضا تختی)، هادی اسلامی و امیرسحر خیز (۲۳ نفر)، جواد مطوری (سرخپوست) و سینا قویدل (ماجرای نیمروز: رد خون) نامزد شدهاند که جایزه به جواد مطوری به خاطر فیلم «مسخرهباز» رسید.
در بخش بهترین چهره پردازی
در این بخش از میان ایمان امیدواری (شبی که ماه کامل شد)، مجید اسکندری (سمفونی نهم)، شهرام خلج (ماجرای نیمروز: رد خون)، سعید ملکان (غلامرضا تختی)، ایمان امیدواری (مسخره باز) و عباس عباسی (۲۳ نفر)، ایمان امیدواری به خاطر فیلم «شبی که ماه کامل شد» جایزه بهترین گریمور را دریافت کرد.
در بخش بهترین طراحی لباس
محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)، مشکین مهرگان(سمفونی نهم)، محمدرضا شجاعی(ماجرای نیمروز: ردخون)، امیر ملک پور(غلامرضا تختی) و الهام معین(مسخره باز) در این بخش کاندیدا شده بودند که سیمرغ بلورین به محمدرضا شجاعی به خاطر فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.
در بخش طراحی صحنه
از میان سهیل دانش (مسخره باز)، محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)، کیوان مقدم (غلامرضا تختی). محسن نصراللهی (متری شیش و نیم و سرخپوست) و کامیاب امینی عشایری (۲۳ نفر)، کیوان مقدم با فیلم «غلامرضا تختی» عنوان برترین طراح صحنه را به خود اختصاص داد.
در بخش بهترین صدابرداری
ایرج شهزادی (متری شیش و نیم)، مسیح سراج (پالتو شتری)، بهمن اردلان و احمد اردلان (۲۳ نفر)، منصور شهبازی (طلا) و مهدی ابراهیمزاده (قسم) کاندیدای بهترین صدابرداران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هستند و جایزه را ایرج شهزادی به خاطر فیلم «متری شیش و نیم» دریافت کرد.
در بخش بهترین صداگذاری
امیرحسین قاسمی (متری شیش و نیم)، حسین ابوالصدق (سمفونی نهم)، مهرشاد ملکوتی (ماجرای نیمروز: رد خون)، امیرحسین قاسمی (غلامرضا تختی) و آرش قاسمی(شبی که ماه کامل شد) در این بخش نامزد بودند و سیمرغ بلورین برترین صداگذار به مهرشاد ملکوتی به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» رسید.
در بخش بهترین تدوین
از میان محمدرضا موئینی (سمفونی نهم)، بهرام دهقانی (متری شیش و نیم)، خشایار موحدیان (قسم)، محمد نجاریان (ماجرای نیمروز:ردخون) و میثم مولایی (غلامرضا تختی)، بهرام دهقانی به خاطر فیلم «متری شیش و نیم» به عنوان برترین تدوینگر معرفی شد.
شهیدی فرد از فیلمسازان تقاضا کرد از سال آینده پلانهای بیشتری در اختیار جشنواره قرار دهند تا شاهد پلانهای تکراری برای مراسم اختتامیه نباشیم. وی خاطرنشان کرد تا ۷ دقیقه استاندارد جهانی است.
در بخش بهترین موسیقی متن
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» رسید. در این بخش پیمان یزدانیان (متری شش و نیم و بنفشه آفریقایی)، امین هنرمند (قصر شیرین)، افشین عزیزی (غلامرضا تختی)، مسعود سخاوت دوست (شبی که ماه کامل شد)، کریستف رضاعی (ناگهان درخت و سال دوم دانشکده من) نامزد شده بودند.
در بخش بهترین فیلمبرداری
از میان حمید خضوعی ابیانه (غلامرضا تختی)، هومن بهمنش (متری شیش و نیم)، شهرام نجاریان (خون خدا)، علی قاضی (مسخره باز)، هادی بهروز (ماجرای نیمروز :ردخون) و مسعود سلامی (آشفتهگی)، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبردار به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید. برگزیده این بخش به دلیل سفر خارج از کشور، در مراسم اختتامیه حضور نداشت.
محمود کلاری در همین بخش اعلام کرد که سطح فیلمبرداری هنرمندان ایرانی از فیلمبرداران جهانی بالاتر است.
در بخش بهترین نقش مکمل زن
بازی فرشته صدر عرفایی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای او به ارمغان آورد. زهره عباسی (ناگهان درخت)، ژیلا شاهی (قصر شیرین)، فرشته صدرعرفایی (شبی که ماه کامل شد)، نیوشا علیپور (قصر شیرین) و پانتهآ پناهیها (درخونگاه) نامزدهای این بخش بودند.
صدر عرفایی آرزو کرد که دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر باشد.
در بخش بهترین نقش مکمل مرد
همچنین بازی علی نصیریان در فیلم «مسخرهباز» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای او به همراه داشت. آرمین رحیمیان (شبی که ماه کامل شد)، نوید محمدزاده (متری شیش و نیم)،حسن پورشیرازی (قسم)، یونا تدین (قصر شیرین)، علی نصیریان (مسخره باز)، جواد عزتی (ماجرای نیمروز: رد خون) در این بخش نامزد شده بودند.
باشه آهنگر هنگام اعلام جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد گفت: اعتراف میکنم انتخاب سختی بود.
علی نصیریان نیز در سخنانی ضمن تمجید از همایون غنیزاده، کارگردان فیلم «مسخرهباز»، او را یکی از آتیهداران سینمای ایران قلمداد کرد و گفت که کار با او را ـ که در جایگاه نوهاش است ـ بسیار پسندیده است.
مشایخی پس از خوش و بش با نصیریان گفت: اولین کار تئاترم را با نصیریان انجام دادم. او همسر عزیزش را از دست داده، نمیخواستم تسلیت بگویم. قربانش بروم.
در بخش انیمیشن، سیمرغ بلورین جشنواره تعلق گرفت به آخرین داستان به کارگردانی اشکان رهگذر.
وی پس از دریافت خود از استودیو هورخش و خانوادهاش که ۹ سال تحمل کردند تا این فیلم ساخته شود، تشکر کرد.
در بخش هنر و تجربه، سیمرغ بلورین جشنواره تعلق گرفت به فیلم سینمایی «مسخرهباز» به کارگردانی همایون غنیزاده.
در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن
مهناز افشار (قسم)، الناز شاکردوست ( شبی که ماه کامل شد)، ژاله صامتی (درخونگاه)، بهنوش طباطبایی (ماجرای نیمروز: رد خون) و فاطمه معتمدآریا (بنفشه آفریقایی) در این بخش نامزد شده بودند که سیمرغ بلورین به الناز شاکردوست به خاطر بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.
در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد
حامد بهداد (قصر شیرین)، امین حیایی (درخونگاه)، هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)، پیمان معادی (متری شیش و نیم) و نوید محمدزاده (سرخپوست) در این بخش نامزد شده بودند که سیمرغ بلورین به هوتن شکیبا بهخاطر بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.
در بخش بهترین فیلمنامه
محسن قرایی، محمد داوودی برای فیلمنامه «قصر شیرین» بهترین فیلمنامهنویسان جشنواره سی و هفتم فجر شدند. محسن تنابنده (قسم)، محسن قرایی، محمد داوودی (قصر شیرین)، نیما جاویدی (سرخپوست)، پرویز شهبازی (طلا)، نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی (شبی که ماه کامل شد) نامزدهای این بخش بودند.
جایزه ویژه هیأت داوران به نیما جاویدی به خاطر فیلم «سرخپوست» تعلق گرفت. او در سالن حضور نداشت و مدیر تولید فیلم جایزه را به جای او دریافت کرد.
بهترین صدابرداری:
ایرج شهزادی برای متری شیش و نیم
مسیح سراج برای پالتو شتری
بهمن اردلان برای ۲۳ نفر
منصور شهبازی برای طلا
مهدی ابراهیم زاده برای قسم
بهترین صداگذاری:
امیرحسین قاسمی برای فیلم متری شیش و نیم
حسین ابوالصدق برای فیلم سمفونی نهم
مهرشاد ملکوتی برای فیلم ماجرای نیمروز: رد خون
امیرحسین قاسمی برای فیلم غلامرضا تختی
آرش قاسمی برای فیلم شبی که ماه کامل شد
بهترین موسیقی متن:
پیمان یزدانیان برای متری شیش و نیم و بنفشه آفریقایی
امین هنرمند برای قصرشیرین
افشین عزیزی برای غلامرضا تختی
مسعود سخاوت دوست برای شبی که ماه کامل شد
کریستف رضاعی برای ناگهان درخت و سال دوم دانشکده من
بهترین تدوین:
محمدرضا مویینی برای فیلم سمفونی نهم
بهرام دهقانی برای فیلم متری شیش و نیم
خشایار موحدیان برای قسم
محمد نجاریان برای ماجرای نیمروز: رد خون
میثم مولایی برای فیلم غلامرضا تختی
بهترین فیلمبرداری:
حمید خضوعی ابیانه برای غلامرضا تختی
هومن بهمنش برای متری شیش و نیم
شهرام نجاریان برای خون خدا
علی قاضی برای مسخره باز
هادی بهروز برای ماجرای نیمروز: رد خون
مسعود سلامی آشفتهگی
بهترین نقش مکمل زن:
زهره عباسی ناگهان درخت
ژیلا شاهی قصر شیرین
فرشته صدرعرفایی شبی که ماه کامل شد
نیوشا علیپور قصر شیرین
پانتهآ پناهیها درخونگاه
بهترین نقش مکمل مرد:
آرمین رحیمیان شبی که ماه کامل شد
نوید محمدزاده متری شیش و نیم
حسن پورشیرازی قسم
یونا تدین قصر شیرین
علی نصیریان مسخره باز
جواد عزتی ماجرای نیمروز: رد خون
بهترین بازیگر مرد:
حامد بهداد برای فیلم قصر شیرین
امین حیایی برای درخونگاه
هوتن شکیبا برای شبی که ماه کامل شد
پیمان معادی برای متری شیش و نیم
نوید محمدزاده برای فیلم سرخپوست
بهترین بازیگر زن:
مهناز افشار برای فیلم قسم
الناز شاکردوست برای شبی که ماه کامل شد
ژاله صامتی برای فیلم درخونگاه
بهنوش طباطبایی برای ماجرای نیمروز: رد خون
فاطمه معتمدآریا برای فیلم بنفشه آفریقایی
بهترین فیلمنامه:
محسن تنابنده برای قسم
محسن قرایی و محمد داودی قصر شیرین
نیما جاویدی سرخپوست
پرویز شهبازی طلا
نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی برای شبی که ماه کامل شد
بهترین کارگردانی
بهرام توکلی برای غلامرضا تختی
نیما جاویدی برای فیلم سرخپوست
نرگس آبیار برای فیلم شبی که ماه کامل شد
سعید روستایی برای فیلم متری شیش و نیم
سیدرضا میرکریمی برای فیلم قصر شیرین
محمدحسین مهدویان برای فیلم ماجرای نیمروز: ردخون
بهترین فیلم:
سرخپوست به تهیه کنندگی مجید مطلبی
شبی که ماه کامل شد به تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی
غلامرضا تختی به تهیهکنندگی سعید ملکان
متری شیش و نیم به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان
ماجرای نیمروز: رد خون به تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی
قصر شیرین به تهیهکنندگی سیدرضا میرکریمی
ایرج شهزادی برای متری شیش و نیم
مسیح سراج برای پالتو شتری
بهمن اردلان برای ۲۳ نفر
منصور شهبازی برای طلا
مهدی ابراهیم زاده برای قسم
سیمرغ جلوههای بصری با قرائت محمود کلاری (عضو هیات داوران ) اهدا شد به جواد مطوری برای فیلم «مسخرهباز»
دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از: محسن خیرآبادی، رضا میثاقی، شهاب نجفی برای فیلم غلامرضا تختی
هادی اسلامی و امیرسحر خیز برای ۲۳ نفر
جواد مطوری برای سرخپوست
سینا قویدل برای ماجرای نیمروز رد خون
سیمرغ جلوههای ویژه میدانی با قرائت باشه آهنگر (یکی از اعضای هیات داوران) اهدا شد به ایمان کرمیان برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون»
نامزدهای دیگر این بخش عبارتند از: محسن روزبهانی برای فیلم «۲۳ نفر»
ایمان کرمیان برای فیلم «سمفونی نهم»
آرش آقابیگ برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»
ارشا اقدسی برای فیلم «قسم»
در ادامه مراسم پایانی جشنوارهی فیلم فجر از پوران درخشنده، ریما رامینفر، دکتر محمد احسانی، محمد علی باشه آهنگر، محمد بزرگنیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری به عنوان داوران بخش سودای سیمرغ دعوت شد تا به روی صحنه بیایند.
داوران بر روی صندلیهای که روی سن در نظر گرفته شده بود، نشستند.
مهرزاد دانش به نمایندگی از هیات داوران بیانیهای را قرائت کرد.
کاندیدهای جشنوارهی فیلم فجر در بخشهای مختلف «سودای سیمرغ» بدین شرح است که برگزیدگان در طول مراسم معرفی میشوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جایگاه، بخشی از پیام حسن روحانی رییس جمهوری را که پیش از این منتشر شده بود، قرائتی کرد.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بر لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما تاکید کرد.
متن کامل پیام حسن روحانی بدین شرح است: «بسمالله الرحمن الرحیم
هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسانها و بلکه نسلها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است که به دلیل درهمتنیدگی با ذوق، سلیقه، هنر و نبوغ انسانی، میتواند در پیچیدهترین لایههای روح انسانها نفوذ کند و کاری که از هزاران صفحه متن و سخنرانی برنمیآید را در چند لحظه بر جان مخاطب بنشاند. قابلیتهای فراوان این هنر جامع و صنعت جهانی، سرچشمه بسیاری از روشنایی و داناییهایی است که میتواند جامعهها را به دنیایی بهتر و فرداهای روشنتر، رهنمون کند.
بهرهوری از آثار ارزشمند سینما اما نیازمند شناخت هوشمندانه، نگرش عمیق و مواجهه خردمندانه با این پدیده جهانشمول است که بهویژه امروز، از پیچیدهترین و موثرترین مظاهر حرکت فرهنگی بهشمار میرود. تلاشهای مجدانه هنرمندان فهیم، فروتن، مردمی و صاحب سبک ما، خوشبختانه باورهای سنتی و کهنه در مواجهه با سینما را به حاشیه رانده و الگویی واقعبینانه و پیشرو برای این مواجهه، ایجاد کرده است. الگویی که هم پاسدار ارزشهای دینی و ملی ماست، هم روایتگر طبع هنرمند ایرانیان و فرهنگ زنده و مبتکر ایرانی است؛ و نیز واجد بالاترین استانداردها که میتواند صدرنشین رقابت در عرصههای بینالمللی باشد.
در چهلسالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشهدار و پرشاخوبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از مهمترین نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار میرود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلیگاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالیترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینهساز تحولی فرهنگپایه و جامعهمحور بوده و خواهد بود.
شجره تنومند سینمای ایران برای ادامه ثمردهی و در امان ماندن از گزند آفات زمانه، بیشتر از همه به مراقبت و مواظبت خودِ اهالی محترم سینما، اهتمام دولت بهویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی مخاطبان گوهرشناس خود نیاز دارد. تهی شدن از معنا، فراموشی ارزشها، فاصله گرفتن از دغدغههای مردم، زماننشناسی، انفعال در برابر سختیها، و اختلال در تشخیص ضرورتها و نیازها، از جمله خطرات در مسیر بالندگی سینمای ملی ما است. مهمترین سد در برابر خطرات بینشی و مدیریتی، بیتردید خود سینماگرانند که برای حال و آینده سینما، دلسوزترین و برای اداره آن شایستهترین بهشمار میروند. این باور مبنایی دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری است که اینجانب، هیچگاه از آن عدول نخواهم کرد.
در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صفآرایی کردهاند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بستهاند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغههای مردم، میتواند در این مصاف سرنوشتساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواریهای فعلی را آسانتر کند. سینمای ایران میتواند در عین آموزندگی و ایجاد سرگرمی، با اشتغالزایی عظیم، در عرصه اقتصادی هم نقشآفرین باشد و هم با ترمیم شکافها و تقویت ارزشهای مشترک، وحدتآفرینی کند. فعالان این سینما میتوانند با آثار خود برای هممیهنان، آرامش مناسبی در برابر التهابآفرینان بسازند. مردمی که بزرگترین سرمایه و پشتوانه سینما هستند.
جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهمترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه میتواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی به پیش برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم.
اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس میدارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.»
سپس با حضور وزیر ارشاد و سرپرست سازمان سینمایی سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم «۲۳ نفر» و مجتبی فرآورده و مهدی جعفری تهیهکننده و کارگردان فیلم تعلق گرفت.
مجتبی فرآورده پس از دریافت این جایزه ضمن تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: من اینجایزه را به کسانی که ۸ سال و ۷ ماه و ۱۷ روز اسارت را تحمل کردند تا ما در آرامش زندگی کنیم تقدیم می کنم.
در بخش بعدی این مراسم پس از پخش بخشهایی از فیلم ۲۳ نفر، از آزادگان همان گروه ۲۳ نفر که در زمان جنگ اسیر بودند، قدردانی شد.
تعدادی از آزادگان به همراه بازیگران نوجوانی که نقش آنها را در ۲۳ نفره بازی کردند بر روی صحنه حضور پیدا کردند.
این قدردانی با حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره، گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما انجام شد.
در این بخش برخی از آزادگان خودشان حضور نداشتند و فرزندانشان به جای آنها به مراسم آمده بودند که ملا صالح نیز در بین آنها حضور داشت.
گوهر خیراندیش که به همراه منوچهر شاهسواری و حبیب احمدزاده در این بخش برای تقدیر به جایگاه آمد، ضمن اشاره به دردی که در پا داشت یادآور شد: رفت بودم سینما فیلم «قصر شیرین» را تماشا کند، به فیلمی جنگی رسیدم که خواستم از درد پا چُرتی بزنم ولی نتوانستم و فکر میکردم شاهد یک فیلم با استانداردهای جهانی هستم.
این بازیگر ادامه داد: من مطمئنم این فیلم با جذابیتی که دارد پرفروش میشود و در تمام فیلم خودم اشک ریختم. "ملاصالح" عزیز در سه دوران اسارت دیده و شکنجه شده و حالا من سر تعظیم فرود میآورم در مقابل ایشان. البته قبل آمدن به من گفتند نکند دوباره مثل یزد بروی و ملاصالح را ببوسی. ولی گفتم خیالتان راحت باشد، من دیگر توجیه شدهام. همان سالی توجیه شدم که تحتتاثیر زمان پس از فوت جمشید اسماعیل خانی (همسرش) هنگام اهدای جایزهای کارگردان جوانی را بوسیدم و قاضی محترم یزدی با لهجه شیرینشان فرمودند: این چه کاری بود کردی؟ نمیشود هرکس را ببوسی بگویی پسرم بود. به همین دلیل من این قهرمانها را از طرف خودم و مادرم از دور میبوسم.
جاندار حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری
حمال طلا به کارگردانی تورج اصلانی
دیدن این فیلم جرم است به کارگردانی رضا زهتابچیان
روزهای نارنجی به کارگردانی آرش لاهوتی
مسخرهباز به کارگردانی همایون غنیزاده.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی «نگاه نو» اهدا شد به فیلم «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنیزاده.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.
بابک بهداد گفت: سینمای مستند جسور و خلاق است و سینمای داستانی را تحت تاثیر قرار میدهد. ما مستندسازان موفقی، در عرصه جهانی داریم اما متاسفانه مورد کم توجهی قرار میگیرند.
محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور هم از حاضران این مراسم است.
جمعی از خانوادههای شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در این مراسم حاضرند.
مرضیه هاشمی خبرنگار بازداشت شده پرس tv توسط آمریکا که به تازگی آزاد شده هم از حاضران مراسم است.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه اهدا شد به «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت..
محمد کارت با ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه از همکارانش قدردانی کرد و گفت: امیدوارم همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فجر ادامه داشته باشد.
شاهسواری مدیرعامل خانه سینما قبل از اعلام آرای مردم گفت: بقیه نهادهای کشور باید از سینما یاد بگیرند که چگونه میشود همدل بود و معرفت به خرج داد. ما زخم نمیزنیم، سینمای ایران مرهم زخمهاست.
وی افزود: صاحبان فیلمها اگر بخواهند، آرای فیلمها به شکل خصوصی به آنها اعلام میشود.
در این بخش، فیلمهای متری شیش و نیم، سرخپوست، رد خون، تختی و شبی که ماه کامل شد، حائز بیشترین آرا شدند که فیلم «متری شیش و نیم» با در اختیار گرفتن ۸۸.۲۵ درصد آرای مردم به عنوان بهترین فیلم از نگاه آنان انتخاب شد.
کارگردان متری شیش و نیم در پایان این مراسم، خطاب به وزیر ارشاد گفت: خیلی دنبال شما میگشتیم. من پشت دستم را داغ میکنم از این به بعد پلیس از جلوی دوربینم که هیچ، از پشت دوربینم هم رد شود!
«شبی که ماه کامل شد» بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد. سرخپوست (تهیه کننده مجید مطلبی)، شبی که ماه کامل شد (تهیه کننده محمدحسین قاسمی)، غلامرضا تختی (تهیه کننده سعید ملکان)، متری شیش و نیم (تهیه کننده سیدجمال ساداتیان)، ماجرای نیمروز:ردخون (تهیه کننده سیدمحمد رضوی) و قصر شیرین (تهیه کننده رضا میرکریمی) نامزدهای این بخش بودند.
بهرام توکلی (غلامرضا تختی)، نیما جاویدی (سرخپوست)، نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)، سعید روستایی (متری شیش و نیم)، رضا میرکریمی (قصرشیرین) و محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز:ردخون) نامزدهای بهترین کارگردان بودند که این عنوان به نرگس آبیار، کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.
در بخش بهترین جلوههای ویژه میدانی
در این بخش از میان محسن روزبهانی (۲۳نفر)، ایمان کرمیان (سمفونی نهم)، آرش آقابیک (شبی که ماه کامل شد)، ارشا اقدسی (قسم)، ایمان کرمیان (ماجرای نیمروز؛ رد خون)، جایزه به ایمان کرمیان به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» رسید.
در بخش بهترین جلوههای ویژه بصری
در این بخش جواد مطوری (مسخره باز)، محسن خیرآبادی، رضا میثاقی، شهاب نجفی (غلامرضا تختی)، هادی اسلامی و امیرسحر خیز (۲۳ نفر)، جواد مطوری (سرخپوست) و سینا قویدل (ماجرای نیمروز: رد خون) نامزد شدهاند که جایزه به جواد مطوری به خاطر فیلم «مسخرهباز» رسید.
در بخش بهترین چهره پردازی
در این بخش از میان ایمان امیدواری (شبی که ماه کامل شد)، مجید اسکندری (سمفونی نهم)، شهرام خلج (ماجرای نیمروز: رد خون)، سعید ملکان (غلامرضا تختی)، ایمان امیدواری (مسخره باز) و عباس عباسی (۲۳ نفر)، ایمان امیدواری به خاطر فیلم «شبی که ماه کامل شد» جایزه بهترین گریمور را دریافت کرد.
در بخش بهترین طراحی لباس
محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)، مشکین مهرگان(سمفونی نهم)، محمدرضا شجاعی(ماجرای نیمروز: ردخون)، امیر ملک پور(غلامرضا تختی) و الهام معین(مسخره باز) در این بخش کاندیدا شده بودند که سیمرغ بلورین به محمدرضا شجاعی به خاطر فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.
در بخش طراحی صحنه
از میان سهیل دانش (مسخره باز)، محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)، کیوان مقدم (غلامرضا تختی). محسن نصراللهی (متری شیش و نیم و سرخپوست) و کامیاب امینی عشایری (۲۳ نفر)، کیوان مقدم با فیلم «غلامرضا تختی» عنوان برترین طراح صحنه را به خود اختصاص داد.
در بخش بهترین صدابرداری
ایرج شهزادی (متری شیش و نیم)، مسیح سراج (پالتو شتری)، بهمن اردلان و احمد اردلان (۲۳ نفر)، منصور شهبازی (طلا) و مهدی ابراهیمزاده (قسم) کاندیدای بهترین صدابرداران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هستند و جایزه را ایرج شهزادی به خاطر فیلم «متری شیش و نیم» دریافت کرد.
در بخش بهترین صداگذاری
امیرحسین قاسمی (متری شیش و نیم)، حسین ابوالصدق (سمفونی نهم)، مهرشاد ملکوتی (ماجرای نیمروز: رد خون)، امیرحسین قاسمی (غلامرضا تختی) و آرش قاسمی(شبی که ماه کامل شد) در این بخش نامزد بودند و سیمرغ بلورین برترین صداگذار به مهرشاد ملکوتی به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» رسید.
در بخش بهترین تدوین
از میان محمدرضا موئینی (سمفونی نهم)، بهرام دهقانی (متری شیش و نیم)، خشایار موحدیان (قسم)، محمد نجاریان (ماجرای نیمروز:ردخون) و میثم مولایی (غلامرضا تختی)، بهرام دهقانی به خاطر فیلم «متری شیش و نیم» به عنوان برترین تدوینگر معرفی شد.
شهیدی فرد از فیلمسازان تقاضا کرد از سال آینده پلانهای بیشتری در اختیار جشنواره قرار دهند تا شاهد پلانهای تکراری برای مراسم اختتامیه نباشیم. وی خاطرنشان کرد تا ۷ دقیقه استاندارد جهانی است.
در بخش بهترین موسیقی متن
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» رسید. در این بخش پیمان یزدانیان (متری شش و نیم و بنفشه آفریقایی)، امین هنرمند (قصر شیرین)، افشین عزیزی (غلامرضا تختی)، مسعود سخاوت دوست (شبی که ماه کامل شد)، کریستف رضاعی (ناگهان درخت و سال دوم دانشکده من) نامزد شده بودند.
در بخش بهترین فیلمبرداری
از میان حمید خضوعی ابیانه (غلامرضا تختی)، هومن بهمنش (متری شیش و نیم)، شهرام نجاریان (خون خدا)، علی قاضی (مسخره باز)، هادی بهروز (ماجرای نیمروز :ردخون) و مسعود سلامی (آشفتهگی)، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبردار به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید. برگزیده این بخش به دلیل سفر خارج از کشور، در مراسم اختتامیه حضور نداشت.
محمود کلاری در همین بخش اعلام کرد که سطح فیلمبرداری هنرمندان ایرانی از فیلمبرداران جهانی بالاتر است.
در بخش بهترین نقش مکمل زن
بازی فرشته صدر عرفایی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای او به ارمغان آورد. زهره عباسی (ناگهان درخت)، ژیلا شاهی (قصر شیرین)، فرشته صدرعرفایی (شبی که ماه کامل شد)، نیوشا علیپور (قصر شیرین) و پانتهآ پناهیها (درخونگاه) نامزدهای این بخش بودند.
صدر عرفایی آرزو کرد که دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر باشد.
در بخش بهترین نقش مکمل مرد
همچنین بازی علی نصیریان در فیلم «مسخرهباز» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای او به همراه داشت. آرمین رحیمیان (شبی که ماه کامل شد)، نوید محمدزاده (متری شیش و نیم)،حسن پورشیرازی (قسم)، یونا تدین (قصر شیرین)، علی نصیریان (مسخره باز)، جواد عزتی (ماجرای نیمروز: رد خون) در این بخش نامزد شده بودند.
باشه آهنگر هنگام اعلام جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد گفت: اعتراف میکنم انتخاب سختی بود.
علی نصیریان نیز در سخنانی ضمن تمجید از همایون غنیزاده، کارگردان فیلم «مسخرهباز»، او را یکی از آتیهداران سینمای ایران قلمداد کرد و گفت که کار با او را ـ که در جایگاه نوهاش است ـ بسیار پسندیده است.
مشایخی پس از خوش و بش با نصیریان گفت: اولین کار تئاترم را با نصیریان انجام دادم. او همسر عزیزش را از دست داده، نمیخواستم تسلیت بگویم. قربانش بروم.
در بخش انیمیشن، سیمرغ بلورین جشنواره تعلق گرفت به آخرین داستان به کارگردانی اشکان رهگذر.
وی پس از دریافت خود از استودیو هورخش و خانوادهاش که ۹ سال تحمل کردند تا این فیلم ساخته شود، تشکر کرد.
در بخش هنر و تجربه، سیمرغ بلورین جشنواره تعلق گرفت به فیلم سینمایی «مسخرهباز» به کارگردانی همایون غنیزاده.
در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن
مهناز افشار (قسم)، الناز شاکردوست ( شبی که ماه کامل شد)، ژاله صامتی (درخونگاه)، بهنوش طباطبایی (ماجرای نیمروز: رد خون) و فاطمه معتمدآریا (بنفشه آفریقایی) در این بخش نامزد شده بودند که سیمرغ بلورین به الناز شاکردوست به خاطر بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.
در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد
حامد بهداد (قصر شیرین)، امین حیایی (درخونگاه)، هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)، پیمان معادی (متری شیش و نیم) و نوید محمدزاده (سرخپوست) در این بخش نامزد شده بودند که سیمرغ بلورین به هوتن شکیبا بهخاطر بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.
در بخش بهترین فیلمنامه
محسن قرایی، محمد داوودی برای فیلمنامه «قصر شیرین» بهترین فیلمنامهنویسان جشنواره سی و هفتم فجر شدند. محسن تنابنده (قسم)، محسن قرایی، محمد داوودی (قصر شیرین)، نیما جاویدی (سرخپوست)، پرویز شهبازی (طلا)، نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی (شبی که ماه کامل شد) نامزدهای این بخش بودند.
جایزه ویژه هیأت داوران به نیما جاویدی به خاطر فیلم «سرخپوست» تعلق گرفت. او در سالن حضور نداشت و مدیر تولید فیلم جایزه را به جای او دریافت کرد.
بهترین صدابرداری:
ایرج شهزادی برای متری شیش و نیم
مسیح سراج برای پالتو شتری
بهمن اردلان برای ۲۳ نفر
منصور شهبازی برای طلا
مهدی ابراهیم زاده برای قسم
بهترین صداگذاری:
امیرحسین قاسمی برای فیلم متری شیش و نیم
حسین ابوالصدق برای فیلم سمفونی نهم
مهرشاد ملکوتی برای فیلم ماجرای نیمروز: رد خون
امیرحسین قاسمی برای فیلم غلامرضا تختی
آرش قاسمی برای فیلم شبی که ماه کامل شد
بهترین موسیقی متن:
پیمان یزدانیان برای متری شیش و نیم و بنفشه آفریقایی
امین هنرمند برای قصرشیرین
افشین عزیزی برای غلامرضا تختی
مسعود سخاوت دوست برای شبی که ماه کامل شد
کریستف رضاعی برای ناگهان درخت و سال دوم دانشکده من
بهترین تدوین:
محمدرضا مویینی برای فیلم سمفونی نهم
بهرام دهقانی برای فیلم متری شیش و نیم
خشایار موحدیان برای قسم
محمد نجاریان برای ماجرای نیمروز: رد خون
میثم مولایی برای فیلم غلامرضا تختی
بهترین فیلمبرداری:
حمید خضوعی ابیانه برای غلامرضا تختی
هومن بهمنش برای متری شیش و نیم
شهرام نجاریان برای خون خدا
علی قاضی برای مسخره باز
هادی بهروز برای ماجرای نیمروز: رد خون
مسعود سلامی آشفتهگی
بهترین نقش مکمل زن:
زهره عباسی ناگهان درخت
ژیلا شاهی قصر شیرین
فرشته صدرعرفایی شبی که ماه کامل شد
نیوشا علیپور قصر شیرین
پانتهآ پناهیها درخونگاه
بهترین نقش مکمل مرد:
آرمین رحیمیان شبی که ماه کامل شد
نوید محمدزاده متری شیش و نیم
حسن پورشیرازی قسم
یونا تدین قصر شیرین
علی نصیریان مسخره باز
جواد عزتی ماجرای نیمروز: رد خون
بهترین بازیگر مرد:
حامد بهداد برای فیلم قصر شیرین
امین حیایی برای درخونگاه
هوتن شکیبا برای شبی که ماه کامل شد
پیمان معادی برای متری شیش و نیم
نوید محمدزاده برای فیلم سرخپوست
بهترین بازیگر زن:
مهناز افشار برای فیلم قسم
الناز شاکردوست برای شبی که ماه کامل شد
ژاله صامتی برای فیلم درخونگاه
بهنوش طباطبایی برای ماجرای نیمروز: رد خون
فاطمه معتمدآریا برای فیلم بنفشه آفریقایی
بهترین فیلمنامه:
محسن تنابنده برای قسم
محسن قرایی و محمد داودی قصر شیرین
نیما جاویدی سرخپوست
پرویز شهبازی طلا
نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی برای شبی که ماه کامل شد
بهترین کارگردانی
بهرام توکلی برای غلامرضا تختی
نیما جاویدی برای فیلم سرخپوست
نرگس آبیار برای فیلم شبی که ماه کامل شد
سعید روستایی برای فیلم متری شیش و نیم
سیدرضا میرکریمی برای فیلم قصر شیرین
محمدحسین مهدویان برای فیلم ماجرای نیمروز: ردخون
بهترین فیلم:
سرخپوست به تهیه کنندگی مجید مطلبی
شبی که ماه کامل شد به تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی
غلامرضا تختی به تهیهکنندگی سعید ملکان
متری شیش و نیم به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان
ماجرای نیمروز: رد خون به تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی
قصر شیرین به تهیهکنندگی سیدرضا میرکریمی
ایرج شهزادی برای متری شیش و نیم
مسیح سراج برای پالتو شتری
بهمن اردلان برای ۲۳ نفر
منصور شهبازی برای طلا
مهدی ابراهیم زاده برای قسم
سیمرغ جلوههای بصری با قرائت محمود کلاری (عضو هیات داوران ) اهدا شد به جواد مطوری برای فیلم «مسخرهباز»
دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از: محسن خیرآبادی، رضا میثاقی، شهاب نجفی برای فیلم غلامرضا تختی
هادی اسلامی و امیرسحر خیز برای ۲۳ نفر
جواد مطوری برای سرخپوست
سینا قویدل برای ماجرای نیمروز رد خون
سیمرغ جلوههای ویژه میدانی با قرائت باشه آهنگر (یکی از اعضای هیات داوران) اهدا شد به ایمان کرمیان برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون»
نامزدهای دیگر این بخش عبارتند از: محسن روزبهانی برای فیلم «۲۳ نفر»
ایمان کرمیان برای فیلم «سمفونی نهم»
آرش آقابیگ برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»
ارشا اقدسی برای فیلم «قسم»
در ادامه مراسم پایانی جشنوارهی فیلم فجر از پوران درخشنده، ریما رامینفر، دکتر محمد احسانی، محمد علی باشه آهنگر، محمد بزرگنیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری به عنوان داوران بخش سودای سیمرغ دعوت شد تا به روی صحنه بیایند.
داوران بر روی صندلیهای که روی سن در نظر گرفته شده بود، نشستند.
مهرزاد دانش به نمایندگی از هیات داوران بیانیهای را قرائت کرد.
کاندیدهای جشنوارهی فیلم فجر در بخشهای مختلف «سودای سیمرغ» بدین شرح است که برگزیدگان در طول مراسم معرفی میشوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جایگاه، بخشی از پیام حسن روحانی رییس جمهوری را که پیش از این منتشر شده بود، قرائتی کرد.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بر لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما تاکید کرد.
متن کامل پیام حسن روحانی بدین شرح است: «بسمالله الرحمن الرحیم
هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسانها و بلکه نسلها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است که به دلیل درهمتنیدگی با ذوق، سلیقه، هنر و نبوغ انسانی، میتواند در پیچیدهترین لایههای روح انسانها نفوذ کند و کاری که از هزاران صفحه متن و سخنرانی برنمیآید را در چند لحظه بر جان مخاطب بنشاند. قابلیتهای فراوان این هنر جامع و صنعت جهانی، سرچشمه بسیاری از روشنایی و داناییهایی است که میتواند جامعهها را به دنیایی بهتر و فرداهای روشنتر، رهنمون کند.
بهرهوری از آثار ارزشمند سینما اما نیازمند شناخت هوشمندانه، نگرش عمیق و مواجهه خردمندانه با این پدیده جهانشمول است که بهویژه امروز، از پیچیدهترین و موثرترین مظاهر حرکت فرهنگی بهشمار میرود. تلاشهای مجدانه هنرمندان فهیم، فروتن، مردمی و صاحب سبک ما، خوشبختانه باورهای سنتی و کهنه در مواجهه با سینما را به حاشیه رانده و الگویی واقعبینانه و پیشرو برای این مواجهه، ایجاد کرده است. الگویی که هم پاسدار ارزشهای دینی و ملی ماست، هم روایتگر طبع هنرمند ایرانیان و فرهنگ زنده و مبتکر ایرانی است؛ و نیز واجد بالاترین استانداردها که میتواند صدرنشین رقابت در عرصههای بینالمللی باشد.
در چهلسالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشهدار و پرشاخوبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از مهمترین نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار میرود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلیگاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالیترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینهساز تحولی فرهنگپایه و جامعهمحور بوده و خواهد بود.
شجره تنومند سینمای ایران برای ادامه ثمردهی و در امان ماندن از گزند آفات زمانه، بیشتر از همه به مراقبت و مواظبت خودِ اهالی محترم سینما، اهتمام دولت بهویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی مخاطبان گوهرشناس خود نیاز دارد. تهی شدن از معنا، فراموشی ارزشها، فاصله گرفتن از دغدغههای مردم، زماننشناسی، انفعال در برابر سختیها، و اختلال در تشخیص ضرورتها و نیازها، از جمله خطرات در مسیر بالندگی سینمای ملی ما است. مهمترین سد در برابر خطرات بینشی و مدیریتی، بیتردید خود سینماگرانند که برای حال و آینده سینما، دلسوزترین و برای اداره آن شایستهترین بهشمار میروند. این باور مبنایی دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری است که اینجانب، هیچگاه از آن عدول نخواهم کرد.
در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صفآرایی کردهاند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بستهاند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغههای مردم، میتواند در این مصاف سرنوشتساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواریهای فعلی را آسانتر کند. سینمای ایران میتواند در عین آموزندگی و ایجاد سرگرمی، با اشتغالزایی عظیم، در عرصه اقتصادی هم نقشآفرین باشد و هم با ترمیم شکافها و تقویت ارزشهای مشترک، وحدتآفرینی کند. فعالان این سینما میتوانند با آثار خود برای هممیهنان، آرامش مناسبی در برابر التهابآفرینان بسازند. مردمی که بزرگترین سرمایه و پشتوانه سینما هستند.
جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهمترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه میتواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی به پیش برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم.
اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس میدارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.»
سپس با حضور وزیر ارشاد و سرپرست سازمان سینمایی سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم «۲۳ نفر» و مجتبی فرآورده و مهدی جعفری تهیهکننده و کارگردان فیلم تعلق گرفت.
مجتبی فرآورده پس از دریافت این جایزه ضمن تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: من اینجایزه را به کسانی که ۸ سال و ۷ ماه و ۱۷ روز اسارت را تحمل کردند تا ما در آرامش زندگی کنیم تقدیم می کنم.
در بخش بعدی این مراسم پس از پخش بخشهایی از فیلم ۲۳ نفر، از آزادگان همان گروه ۲۳ نفر که در زمان جنگ اسیر بودند، قدردانی شد.
تعدادی از آزادگان به همراه بازیگران نوجوانی که نقش آنها را در ۲۳ نفره بازی کردند بر روی صحنه حضور پیدا کردند.
این قدردانی با حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره، گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما انجام شد.
در این بخش برخی از آزادگان خودشان حضور نداشتند و فرزندانشان به جای آنها به مراسم آمده بودند که ملا صالح نیز در بین آنها حضور داشت.
گوهر خیراندیش که به همراه منوچهر شاهسواری و حبیب احمدزاده در این بخش برای تقدیر به جایگاه آمد، ضمن اشاره به دردی که در پا داشت یادآور شد: رفت بودم سینما فیلم «قصر شیرین» را تماشا کند، به فیلمی جنگی رسیدم که خواستم از درد پا چُرتی بزنم ولی نتوانستم و فکر میکردم شاهد یک فیلم با استانداردهای جهانی هستم.
این بازیگر ادامه داد: من مطمئنم این فیلم با جذابیتی که دارد پرفروش میشود و در تمام فیلم خودم اشک ریختم. "ملاصالح" عزیز در سه دوران اسارت دیده و شکنجه شده و حالا من سر تعظیم فرود میآورم در مقابل ایشان. البته قبل آمدن به من گفتند نکند دوباره مثل یزد بروی و ملاصالح را ببوسی. ولی گفتم خیالتان راحت باشد، من دیگر توجیه شدهام. همان سالی توجیه شدم که تحتتاثیر زمان پس از فوت جمشید اسماعیل خانی (همسرش) هنگام اهدای جایزهای کارگردان جوانی را بوسیدم و قاضی محترم یزدی با لهجه شیرینشان فرمودند: این چه کاری بود کردی؟ نمیشود هرکس را ببوسی بگویی پسرم بود. به همین دلیل من این قهرمانها را از طرف خودم و مادرم از دور میبوسم.
جاندار حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری
حمال طلا به کارگردانی تورج اصلانی
دیدن این فیلم جرم است به کارگردانی رضا زهتابچیان
روزهای نارنجی به کارگردانی آرش لاهوتی
مسخرهباز به کارگردانی همایون غنیزاده.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی «نگاه نو» اهدا شد به فیلم «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنیزاده.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.
بابک بهداد گفت: سینمای مستند جسور و خلاق است و سینمای داستانی را تحت تاثیر قرار میدهد. ما مستندسازان موفقی، در عرصه جهانی داریم اما متاسفانه مورد کم توجهی قرار میگیرند.
محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور هم از حاضران این مراسم است.
جمعی از خانوادههای شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در این مراسم حاضرند.
مرضیه هاشمی خبرنگار بازداشت شده پرس tv توسط آمریکا که به تازگی آزاد شده هم از حاضران مراسم است.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه اهدا شد به «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت..
محمد کارت با ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه از همکارانش قدردانی کرد و گفت: امیدوارم همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فجر ادامه داشته باشد.
حق استاد نصیریان بیشتر از جایزه نقش مکمل بود !!!!
جوایز تشریفاتی
سینما بعذ از انقلاب افتضاح و بی ریشه شد