گوناگون

آمریکا پایبندی خود به پیمان هسته‌ای را تعلیق می‌کند

آمریکا پایبندی خود به پیمان هسته‌ای را تعلیق می‌کند

پارسینه: آمریکا به زودی طرح‌هایی را برای تعلیق پایبندی خود به پیمان مهم موشک هسته‌ای با روسیه اعلام خواهد کرد.

به نقل از رویترز، مقامات آمریکا روز پنج شنبه اعلام کردند که این کشور به زودی طرح‌هایی را برای تعلیق پایبندی خود به یک پیمان مهم موشک هسته‌ای با روسیه اعلام خواهد کرد.

این مقامات آمریکایی گفتند که این تعلیق شش ماهه خواهد بود و درنهایت، به خروج دائمی آمریکا از پیمان کنترل تسلیحات ۱۹۸۷ منجر خواهد شد؛ پیمانی که هر دو طرف را از استقرار موشک‌های زمین پایه کوتاه برد و میان برد در اروپا منع می‌کند.

با این حال، اگر روسیه در چارچوب زمانی مقرر (شش ماهه) از مفاد «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان بُرد» پیروی کند، واشنگتن می‌تواند گزینه عدم خروج از این پیمان را انتخاب نماید.

آمریکا ادعا می‌کند که یک موشک جدید کروز روسیه این پیمان را نقض می‌کند. روسیه این ادعا را رد کرده و می‌گوید که بُرد این موشک خارج از شروط این پیمان است و آمریکا را به زمینه چینی برای طرح دستاویزی غلط جهت خروج از این پیمان و توسعه موشک‌های جدید متهم می‌کند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه بعد از دیدار با «آندریا تامسون» همتای آمریکایی خود، از عدم حصول پیشرفت در خصوص پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) خبر داد.

وی در این باره گفت: «متأسفانه موضع آمریکا همچنان سختگیرانه است و به اولتیماتوم شباهت دارد. ما هم به طرف آمریکایی گفتیم گفتگو آن هم وقتی که به دنبال باج‌خواهی از روسیه هستید، غیرممکن است».

ریابکوف افزود: «پیشرفتی نداشتیم و این را نه با تاسف که با نگرانی عمیق از بابت سرنوشت INF و سرنوشت امنیت بین‌المللی اروپایی‌ها می‌گویم. چراکه تا آنجا که ما فهمیدیدم مرحله بعدی در شُرف آغاز است- مرحله‌ای که آمریکا به تعهدات خود ذیل INF پشت پا می‌زند و این مسئله در تعطیلات پایان هفته جاری رخ خواهد داد».
منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار