گوناگون

انتقاد نمایندگان از کاهش قدرت مجلس در دوران لاریجانی

انتقاد نمایندگان از کاهش قدرت مجلس در دوران لاریجانی

پارسینه: نمایندگان ۳ فراکسیون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی نظرات متفاوتی از عملکرد هیئت رئیسه و نقاط قوت و ضعف مجلس دهم ارائه و عملکرد دوره اخیر قوه مقننه و تعاملش با قوه مجریه را بررسی کردند.

نمایندگان ۳ فراکسیون با حضور در تیتر امشب نظرات متفاوتی از عملکرد هیئت رئیسه و نقاط قوت و ضعف مجلس دهم ارائه کردند.

کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین درباره سازکار مجلس گفت: در سایر قوای مثل قوه مجریه و قضائیه اصولا رئیس قوه قضائیه از سوی رهبر انقلاب منصوب می‌شوند و اقتدار و اختیارارت دارند در مورد قوه مجریه نیز اختیاراتی دارد، اما مجلس بر عملکرد قوه مجریه نظارت می‌کند.

او افزود: رئیس مجلس در قالب هیئت رئیسه مجلس انتخاب می‌شود و قوانین مجلس محدودیت‌هایی دارد، اما درباره عمکرد لاریجانی باید گفت: ایشان سه دوره متوالی ۴ ساله را در کارنامه دارد و از پختگی و توانمندی در اداره مجلس برخوردار هستند، اگر اینگونه نبود امکان نداشت نمایندگان ایشان را برای ۳ دوره انتخاب کنند، رئیس مجلس تنها اداره مجلس را به عهده ندارد بلکه باید از یک جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد که آقای لاریجانی این جایگاه را دارد.

باید بین دولت و مجلس تعامل باشد

رئیس فراکسیون مستقلین گفت: نباید در عملکرد‌ها فقط انگشت به سمت رئیس مجلس باشد بلکه باید عملکرد نمایندگان نیز در نظر گرفته شود، بین دولت و مجلس باید تعامل باشد، اما نقش نظارتی مجلس نباید نادیده گرفته شود.

او افزود: لاریجانی هنگام بررسی لوایح در بسیاری از موارد ایستادگی می‌کند اگر چه نمایندگان دولت ناراحت شوند، اما رئیس مجلس برای حفظ حقوق مجلس تلاش زیادی کرده است و اداره مجلس از التزامات مجلس است و رئیس مجلس باید در مسائل اداره مجلس پاسخگو باشد و کار کردن و تعامل رئیس مجلس با سه فراکسیون خیلی سخت است.

به علت تاخیر حاج بابایی در برنامه، دهقان نایب رئیس فراکسیون اصول گرایان در ارتباط تلفنی نسبت به عملکرد رئیس مجلس و هیئت رئیسه انتقاد کرد و حاج بابایی رئیس فراکسیون ولایی نیز در تکمیل همین موضوع گفت: مجلس ایران به لحاظ عملکرد با دیگر مجالس دنیا متفاوت است و رئیس مجلس از قدرت زیادی برخوردار است و تعیین کننده است.

معاون اجرایی، مجلس را به اداره‌ای بزرگ تبدیل کرده

او افزود: قبلا آیین نامه‌ها به این گونه بود که هیئت رئیسه تعیین کننده بود، اما امروز معاون اجرایی داریم که مجلس را به اداره‌ای بزرگ تبدیل کرده است.

به گزارش شبکه خبر، رئیس فراکسیون ولایی افزود: بنده نسبت به عملکرد لاریجانی نقد دارم چراکه مجلس را به گونه‌ای اداره می‌کنند که قدرت تصمیم گیری و نظارت مجلس را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه مجلس باید قدرت و نقش نظارتی داشته باشد.

حاج بابایی گفت: رئیس مجلس و هیئت رئیسه در نظارت بر قوانین نقش مهمی دارد.

او با انتقاد از عملکرد مجلس در اوضاع اقتصادی کشور گفت: درباره cft کمیته چهارجانبه تشکیل می‌شود و تعامل بیشتر با دولت موجب شده که مجلس در حقیقت به گونه‌ای تعطیل شود، چون مجلس نباید تحت پوشش دولت قرار گیرد بلکه باید بر عملکرد دولت نظارت کند و نقش قدرتمندانه خود را حفظ کند.

حاج بابایی گفت: انتظار ما این است که رئیس مجلس وقتی در جلسه شورای عالی اقتصادی که شرکت می‌کند تمام امور را به اطلاع نمایندگان برساند.

تغییر اختیارات رئیس مجلس به ریاست از مجلس نهم

محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید دیگر مهمان حضوری برنامه گفت: رئیس به دلیل حضور در مجامع مختلف از پختگی بیشتری برخوردار است و لاریجانی توانمندی خاصی در اداره صحن مجلس دارد. ریاست مجلس شانیتی برای لاریجانی ایجاد کرده که عصاره فضیلت مجلس هم رئیس مجلس است که در قدم اول و هیئت رئیسه در قدم دوم است.

وکیلی افزود: ارزیابی کارنامه رئیس مجلس شامل تحقیق و تفحص، سوالاتی که از کابینه انجام می‌شود نشان می‌دهد که می‌توان اداره مجلس را از آن نتیجه گیری کرد.

عضو فراکسیون امید درباره نقاط قوت و ضعف مجلس گفت: آیین نامه در مجلس نهم تغییر کرد و حوزه اختیارات رئیس مجلس به ریاست و هیئت رئیسه در اداره مجلس تغییر کرد.

انتقاد از خاک خوردن قانون تجارت در ۲ دوره مجلس

او افزود: جایی که دولت تخطی و تصرف فرااختیار به نام قانون کرده است مجلس باید نظارت بیشتری داشته باشد. در موضوعاتی که به معیشت مردم برمی گردد بین نمایندگان و فراکسیون‌ها همراهی وجود دارد.

وکیلی گفت: در این مجلس موضوع حقوق‌های نجومی و بحث بازنشسته‌ها بررسی شد و تعیین تکلیف شد ما هم باید نظارت داشته باشیم.

محمد دهقانی نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان در ارتباط تلفنی درباره عملکرد رئیس مجلس گفت: مجلس این دوره ۳-۲ اشکال جدی دارد، اول اینکه استقلال خود را نتوانسته حفظ کند، در این مدت که ارزش پول ملی کاهش یافت و بخشی از ثروت ملی به دلیل سوءمدیریت از بین رفت و در این مدت کوتاه میلیارد‌ها دلار از سرمایه کشور از کشور خارج شد و کالایی به ازای آن وارد کشور نشد، در یکسال اخیر صد‌ها میلیون دلار ارز کشور برای سفر‌های خارجی در نظر گرفته شد، صد‌ها میلیون دلار برای سفر‌های میلیونی، تفریحی اختصاص داده شد و برای اربعین پول مردم را از جیب شان خارج کردند و مجلس به عنوان نهاد نظارتی نتوانست از حقوق ملت در این زمینه دفاع کند.

دهقانی با انتقاد از عملکرد مجلس در زمینه قانون گذاری گفت: درزمینه قانونگذاری نیز قوانین مهمی در حوزه اقتصادی مثل قانون تجارت باید تصویب می‌شد که ۲ دوره است در مجلس خاک می‌خورد، این ایرادی است که به عملکرد مجلس می‌توان گرفت که این وظیفه شخص رئیس مجلس است که باید در جهت حل آن تلاش می‌کرد.
منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار