گوناگون

متن كامل سياست‌هاي معاونت سينمايي وزارت ارشاد

سياست‌هاي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش‌هاي مباني، رويكردها، شيوه‌هاي اجرايي، حمايت‌ها،‌زيرساخت‌ها و بايسته‌ها منتشر شد.

سياست‌هاي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش‌هاي مباني، رويكردها، شيوه‌هاي اجرايي، حمايت‌ها،‌زيرساخت‌ها و بايسته‌ها منتشر شد.

اين دفترچه سياست‌گذاري صبح روز دوشنبه در نشست «جواد شمقدري» با اهالي سينما براي اختيار كارگردانان و اهالي سنيما تشريح شد.

متن كامل اين سياست‌ها كه به طور اختصاصي در اختيار فارس قرار گرفته به شرح زير است:

سياست‌هاي معاونت سينمايي در بخش‌هاي مباني، رويكردها، شيوه‌هاي اجرايي، حمايت‌ها،‌زيرساخت‌ها و بايسته‌ها

قال‌الله تعالي:
الذين يبلغون رسالات الله و يخشونه و لا يخشون احداً الا الله و كفي بالله حسيبا
سوره احزاب آيه 39

حضرت اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام:
بال پرواز هر كس به اندازه همت اوست.

مقام معظم رهبري (در ديدار با جمعي از كارگردانان سينما - خرداد 1385):
من مي‌‌گويم الان كليد دست شماست. من شأن سينما را اين مي‌دانم. من مي‌گويم امروز كليد پيشرفت اين كشور به ميزان زيادي دست شماست. شما مي‌توانيد اين نسل را يك نسل پيشرونده، اميدوار، پرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزش‌هاي اسلامي و ملي خود بار بياوريد، و همين طور مي‌توانيد اين نسل را شرمنده، پشيمان، زير سئوال برنده‌ي افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بياوريد.


رياست محترم جمهور دكتر احمدي‌نژاد در جلسه ديدار با كارگردانان (28 مهر 87)
- ظرفيت سينماي ما بسيار بسيار بالاست ولي اين ظرفيت ناشناخته مانده. هم براي سينماگران و هم مديران.
- اهداف ما بايد مشخص شود، معيارها بر آن اساس باشد، و اراده و همت بر آن اساس شكل گيرد، آنگاه شكوفايي رخ خواهد داد.
- اگر هنري پيشتاز باشد هيچ قدرتي نمي‌تواند آن را سانسور كند.

شهيد آويني
سينمايي كه مي‌خواهد در خدمت اسلام باشد بايد (روي خطاب خويش) را به (فطرت انسان) بگرداند. آنان كه در معضلات مربوط (به ماهيت سينما) حزب انديشيده باشند، مي‌دانند كه اين (روي گردانيدن) به يك (تحول اساسي در سينما) منجر خواهد شد

سرآغاز

رويكرد معاونت امور سينمايي تعامل و گفت‌وگوي شفاف، صريح و روشن با جامعه هنرمندان و سينماگران كشور و پرهيز از ابهام، پيچيدگي و چندگانگي در ميان سياست‌هاي مديريتي و اجرايي است. در آغاز سال 1389 و در ايام شهادت سيد شهيدان اهل قلم و هنر، سيد مرتضي آويني، در كنار برگزاري جلسه‌اي عمومي با سينماگران و دست‌اندركاران فيلم و فيلمسازي كشور، كليات سياست‌هاي سينمايي و رويكردهاي اجرايي و مديريتي، با هدف گشودن راه‌ها و پنجره‌هاي تازه به عرصه‌هاي نو و تا حدي فراموش شده، تقويم جامعه هنري و سينمايي مي‌شود.

اميد است اين تدابير قدمي هر چند آغازين اما جدي و تعيين كننده براي اعلام سياست‌هاي دهه پيش روي باشد. دهه‌اي كه به عنوان چهارمين دهه انقلاب شكوهمند اسلامي ايران، پس از دهه‌هاي «دفاع مقدس»، «تلاش و سازندگي»، «تثبيت و شكوفايي»، به حق بايد «دهه فرهنگ» نام گيرد.

تلاش شده است سياست‌ها و رويكردهايي كه در صفحات بعد ملاحظه مي‌كنيد، منبعث از سياست‌هاي ابلاغي رهبر فرزانه انقلاب در سند برنامه پنج ساله آتي و چشم‌انداز بيست‌ساله باشد.

مديريت سينماي ايران با استقبال از تأسيس و تشكيل «شوراي عالي سينماي ايران» به عنوان عالي‌ترين مرجع سياست‌‌گذاري و به مثابه مهمترين اتفاق در تاريخ سينماي ايران از تدابير و مصوبات آتي اين شورا در راستاي اقدامات و تحولات بنيادين بهره لازم را خواهد برد.

1. مباني

ما معتقديم تفكر ديني تهها در حوزه انديشه و رفتارهاي شخصي و عبادي خلاصه نمي‌شود بلكه در همه ساحت‌هايي كه به زندگي بشر و حتي فراتر از آن يعني حيات پس از مرگ تعلق مي‌گيرد، نقش، تأثير و راه‌كاره و برنامه دارد. بديهي سات هنر و به خصوص سينما كه دريچه همه زايش‌هاي انديشه‌اي، عاطفي، باورها، زيبايي شناسي و رفتارهاي احساس گرايانه بشري است، بيش از هر ساحتي مي‌تواند از انوار تجلي بخش دين حقيقي و حنيف يعني اسلام عزيز بهره‌مند باشد. بر اين اساس حاكم بودن بينش توحيدي بر تمام شئون و عرصه حيات فردي و اجتماعي و نقش و تأثير بنيادي اعتقاد به اصول و فروع دين مبين اسلام، كرامت ذاتي و شرافت انسان، همانندي و برابري انسان‌ها، خيرخواهي،‌ كمال‌جويي، آرمان خواهي،‌ اصالت ارزش‌هاي معنوي، حريت، تربيت پذيري آدمي و .... فضايل اخلاقي و معارف والايي هستند كه در اصول سياست‌هاي فرهنگي كشور و نيز قانون اهداف و وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بدانها اشارت رفته است كه در اين متن از آن‌ها به مباني ياد مي‌كنيم.

1-1 پيام

تلاش بر آن است تا از درونمايه‌ها و مضامين عمومي توليدات سينماي ايران كه به دست توانا و گوهر خلاقيت سينماگر ايران خلق مي‌شوند آثار و نتايج زير حاصل گردد:

- دين خواهي
- اخلاق گرايي
- آگاهي بخشي
- اميد آفريني

2-1 اولويت‌هاي موضوعي

اولويت هاي موضوعي در توليدات فرهنگي و هنري جامعه‌اي نسبت مستقيم با باورها، آرمان‌ها و اعتقادات آن دارد. در متن سياست‌هاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي ايران، تأكيد بر موضوعات زير روشنگر راه آفرينش گران در عرصه هنر به ويژه سينما است.

- مفاهيم ديني و قرآني
- عترت و اهل بيت
- مهدويت
- تحكيم خانواده
- كودك و نوجوان
- فرهنگ و تمدن ايران اسلامي (حوزه بزرگ جغرافيايي و تاريخي ايران فرهنگي)
- انقلاب اسلامي
- تاريخ اسلام و تاريخ معاصر
- جنگ نرم
- رويارويي استكبار با ايران و مقاومت اسلامي
- دفاع مقدس
- موضوعات سياسي (داخلي و خارجي)
- مفاخر و مشاهير
- دستاوردهاي علمي و فناوري

3-1 اصول نظري هنر ديني

به منظور تبيين اصول و چارچوب‌هاي نظري و تئوريك هنر ديني با تأكيد بر سينماي مبتني بر آموزهاي ديني و وحياني كرسي‌هاي آزادانديشي و مجامع علمي برگزار خواهد شد.

2- رويكردها

1-2 اعتدال در تمامي جنبه‌هاي سينما و فيلمسازي

سينماي ايران بايد در وجوه هنري، صنعتي، انتقال پيام و جذابيت به تعادل قابل قبولي برسد. سينماي تاز ايران در اين دوره، در آثار و توليداتي متجلي مي‌شود كه واجد خصلت‌هاي چهارگانه فوق باشند. سينماي استاندارد تعادل مطلوب اين چهار وجه است. شاخص‌هاي اين امر توسط كميته ويژه‌اي تبيين خواهد شد.

2-2 تقسيم عادلانه فرصت‌هاي كاري

پرهيز از ويژه‌خواري (رانت خواري) افراد، گروه‌ها و جمع‌هاي خاص، قطعا سبب ايجاد فرصت‌هاي برابر براي همه‌ي نيروهاي مستعد خواهد بود

3-2 نفي مركزگرايي

همسو با سياست‌هاي دولت، باروري استعدادها ظرفيت‌هاي هنري در كليه نقاط كشور، يكي از رسالت‌هاي اصلي مديريت سينما در اين دوره مي‌باشد.

توجه خاص به استان‌ها و مناطق كشور در قالب تعريف هشت منطقه بزرگ فرهنگي كشور با برنامه‌ريزي و طراحي مشخص و اجرايي در حيطه و عرصه‌ي سينمايي اعم از داستاني، مستند، كوتاه و بلند محور اصلي اين سياست است.

ايران به هشت منطقه فرهنگي با مركزيت شهرهاي تبريز - اهواز - همدان - مشهد - اصفهان - شيراز - كرمان - تهران (به استثناي كلان شهر تهران) به شرح زير تقسيم مي‌شود:

* آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، زنجان و گيلان (منطقه يك)
* تهران، قزوين، قم، سمنان، مازندران (منطقه دو)
* خراسان رضوي، شمالي، جنوبي، گلستان (منطقه سه)
* اصفهان، چهارمحال و بختياري، يزد، (منطقه چهار)
* همدان، كرمانشاه، كردستان، مركزي،‌(منطقه پنج)
* خوزستان، ايلام، لرستان‌ (منطقه شش)
* فارس، بوشهر، كهگيلوهي و بوير احمد(منطقه هفت)
* كرمان، سيستان و بلوچستان، هرمزگان (منطقه هشت)
حداقل فعاليت‌هاي سينمايي و فيلمسازي در هر سال عبارت است از: 2 فيلم سينمايي، 8 مستند نيمه بلند، 20 فيلم كوتاه با ساختار حرفه‌اي كه تأمين هزينه‌هاي توليد در مناطق فرهنگي، به صورت مشاركتي بين معاونت امور سينمايي و منابع استاني با توجه به ظرفيت‌ها و زيرساخت‌هاي هر استان و منطقه خواهد بود.

4-2 تشكيل شوراي عالي سينما

متعاقب تصويب اهداف، وظايف و ساختار تشكيلاتي اين شورا در شوراي هنر، ‌مراتب به شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تصويب نهايي منعكس خواهد شد.

5-2 مشاركت فكري با نخبگان

حركت به سمت سينمايي كه در بالاترين ميزان مشاركت فكري و مشورتي با بخش‌هاي فكري و نخبه و مردمي جامعه به سر مي‌برد، يكي از اهداف مورد نظر در اين دوره مي‌باشد. افزايش هر چه بيتر و عميق‌تر اين سطح از مشاركت، در تحقق اهداف فرهنگي، اجتماعي، ملي و فرامرزي سينماي ايران نقش تعيين كننده خواهد داشت. اين مشاركت در قالب مشاوره، همفكري، همكاري، شركت در فرآيند تصميم سازي مديران و .... با گروه‌هاي دانشگاهي، نهادهاي مردمي، ارگانهاي دولتي و مراكز قانوني، روحانيت، حوزه‌هاي علميه، متفكران اجتماعي و ... صورت مي‌پذيرد.

6-2 جذب مخاطبين بالقوه

جذب گروه‌ها و اقشار عظيم مخاطبين مغفول مانده و فراموش شده به سينما و آثار سينمايي در سرلوحه توجهات اين دوره است.

ضروريست اقشار و مخاطبيني همچون خانواده‌ها، آموزش و پرورش، اقشار بسيجي، ‌روحانيت، نخبگان علمي دانشگاهي، روستا نشينان، شهرها و شهرستان‌هاي كوچك در حلقه‌ي مخاطبان سينماي ملي قرار گيرند.

همچنين در صدد خواهيم بود سينمايي ايران به ظرفيت‌هايي دست يابد تا بتواند با ميليون‌ها مخاطب جهاني (در كشورهاي فارسي زبان، مسلمان نشين، آسيايي، آفريقايي،‌ آمريكاي جنوبي و ..) ارتباط برقرار كند.

7-2 فن‌آوري

تشويق به استفاده از فن‌آوري‌هاي پيشرفته و مدرن از پيش‌توليد تا پس‌توليد و نمايش، ضامن دستيابي سينما به سطح قابل قبولي از استانداردها است. در اين راستا حمايت از ورود و استقرار سيستم‌هاي سخت افزاري ونرم‌افزاري، گسترش دانش فني دست‌اندركاران و تجهيز استوديوها و مراكز خدمات فني سينمايي مورد توجه مي‌باشد.

8-2 رونق توليد

با افزايش توليد و استفاده از همه ظرفيت‌هاي مادي و انساني موجود در سينماي ايران تلاش مي‌شود با توليد فيلم‌هاي سينمايي، نياز سينماي اكران، نمايش خانگي، بازي‌هاي رايانه‌اي و نيز رسانه ملي تأمين گردد.

3- شيوه‌هاي اجرايي

روش‌هاي عملياتي موردنظر با اعتنا به تجارب سي‌ساله و جلب مشاركت‌ اهالي سينما به شرح سرفصل‌هاي زير ترسيم و به اجرا درخواهد آمد.

1-3 پژوهش و فيلمنامه

از تأسيس دفاتر و مؤسسات «پژوهش و نگارش فيلمنامه» حمايت مي‌شود و از پيوند آنها با نهادهاي علمي، پژوهشي، مراكز ديني و تربيتي استقبال مي‌شود. اين قبيل دفاتر پوشش مالي و انعقاد قراردادهاي پژوهشي و نگارشي (اعم از اقتباسي و تأليفي) قرار مي‌گيرند. حمايت از متون سينمايي در چارچوب ارزش‌هاي ملي - اسلامي و فارغ از مليت نويسندگان و محدوده‌هاي جغرافيايي صورت مي‌گيرد.

2-3 فيلم فاخر

توليد آثار موسوم به فاخر، با اتكا به بودجه خاص و مصوب براي توليد اين آثار در اعتبارات سالانه، ‌ادامه مي‌يابد.

فيلم فاخر به دو گونه از اثار شامل آثاري با موضوع ويژه و ارزشمند و نيز فيلم‌هاي با توليد عظيم و سنين اطلاق مي‌شود.

بنياد سينمايي فارابي، مديريت هر گونه توليد حمايتي در سينما را به هر ميزان، ‌تحت سياست‌هاي معاونت سينمايي بر عهده دارد.(به جز فيلم‌هاي اول، مستند و آثاري كه با حمايت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي توليد مي‌شوند.)

3-3 كارگردانان اول

نخستين اثر كارگردانان، به مدد فن‌آوري‌هاي روز ديجيتال با حمايت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به عنوان فيلم‌هاي اول ساخته مي‌شود. هزينه‌هاي تبديل اين آثار به نسخه سي‌و پنج ميليمتري به شرط كسب استانداردهاي اكران، از سوي مركز فوق تأمين مي‌گردد.
تمامي مجوزهاي كارگردانان اول ( و نيز تهيه كنندگان اول) موقت و مشروط است. ارائه مجوز پروانه ساخت براي توليدات بعدي اين گروه از كارگردانان و تهيه كنندگان به كيفيت محتوايي و ساختاري، و نيز استانداردهاي مورد نظر در توليد اول آنان بستگي دارد.

4-3 پروانه‌ ساخت

شوراي پروانه ساخت، در صدور مجوزها به تعادل و تناسب در موضوعات و گونه‌هاي مختلف سينمايي، و نيز رسيدن به درصدهاي لازم و پيش‌بيني شده براي همه مضامين و ژانرها توجه مي‌كند. نكات مهم در صدور پروانه‌ي ساخت عبارتند از:

- نوع عرضه و نمايش هر فيلم (اكران يا غيراكران) در متن پروانه قيد مي‌شود. سينماي غير اكران تمامي ويژگي‌هاي فيلم اكران نظير عرضه در نمايش خانگي، حضور در جشنواره‌هاي سينمايي و هفته‌هاي فيلم به جز اكران عمومي را دارا مي‌باشد.

- پروانه براي تهيه كنندگان حقيقي و حقوقي صادر شده و به يك اندازه اعتبار خواهد داشت.
- تهيه كننده حقوقي براي فردي واجد شانيت تهيه كنندگي (به تشخيص اداره كل ارزشيابي و نظارت) را به عنوان نماينده خود به مرجع صدور پروانه معرفي نمايد.

- براي آن دسته از آثاري كه موفق به دريافت پروانه‌ي ساخت براي سينماي غير اكران مي‌شوند، حمايت‌هاي مالي منظور مي‌گردد. همچنين اين آثار مي‌توانند جشنواره‌هاي سينمايي داخلي و خارجي و هفته‌هاي فيلم حضور يابند.

- عملكرد سالانه تهيه كنندگان براساس شاخص‌هاي فيلم استاندارد، ارزشيابي شده و به اعتبار آثار توليدي به چهار گروه تقسيم خواهند شد. تهيه كنندگان گروه يك سالانه امكان توليد سه فيلم، گروه دو دو فيلم، گروه سه يك فيلم سينمايي خواهند داشت و تهيه كنندگان گروه چهار يك سال از دريافت پروانه محروم خواهند بود. تهيه كنندگاني كه دو بار در رتبه چهار ارزيابي قرار گيرند، مجوز تهيه كنندگي آنها لغو مي‌گردد.

- به منظور حفظ حريم و امنيت شغلي - حرفه‌اي دست اندركاران سينما، پرورش استعدادها، تخصصي شدن امور و ساحت‌هاي متفاوت تهيه كنندگي و كارگرداني و ايجاد فرصت‌هاي تازه، در حوزه سينماي اكراني مجوز كارگرداني و تهيه كنندگي همزمان صادر نمي‌شود.

- تعداد پروانه ي ساخت سينماي اكراني هر ساله به اندازه‌اي خواهد بود كه نياز سالن‌هاي سينما را به حداقل 50 فيلم در سال تأمين سازد.

- كليه‌ي آثار سينمايي داراي پروانه ساخت سينماي اكراني از پشتيبان‌هاي اداري، تجهيزاتي و تسهيلات مقرر بانكي و امتياز فروش حقوق متعلقه (فيلمخانه - نمايش خانگي - نمايش تلويزيوني - خارج از كشور - ناوگان حمل و نقل و ...) طبق ضوابط برخوردار خواهند بود. بديهي است برخورداري از حمايت‌هاي مالي بنياد سينماي فارابي منوط به اخذ موفقيت‌هاي آن بنياد مي‌باشد.

- هر ساله نامزدهاي سيمرغ براي بهترين فيلم و نيز برنده سيمرغ بهترين كارگرداني، پروانه ساخت فيلم سينمايي بعدي خود را بدون نياز به طرح آن در شوراي پروانه ساخت دريافت خواهند كرد.

5-3 شاخص‌گذاري استانداردها

شوراي جامع فن‌آوري در معاونت امور سينمايي تا اطلاع ثانوني نسبت به شاخص‌گذاري استاندارها و ارزش يابي فيلم و فيلمسازان اقدام خواهد كرد.

6-3 نمايش خانگي

نمايش خانگي مقوم سينماي اكران است و طي اين سالها در بيش از صدها شهر و شهرستان و هزاران روستاي محروم از سالن سينما، عامل پيوند دهنده‌ي آحاد مردم با سينماي ملي بوده است. بازگشت بخش قابل توجهي از سرمايه اوليه توليدات سينمايي، كمترين فايده اين حوزه در كمك به اقتصاد سينماي ايران است. ايجاد هزاران فرصت شغلي، سرمايه‌گذاري‌هاي كلان در بخش‌هاي صنعتي توليد و تكثير لوح فشرده، رونق كسب و كار در امر توزيع محصول، گسترش سواد بصري، از جمله رده‌‌آوردهاي پديده‌ نمايش خانگي در كشور است اهم سياست‌هاي اين حوزه كه در جمع دست‌اندركاران نمايش خانگي كشور تبيين مي‌شود عبارت است از:
* امنيت شبكه
* گسترش بازار
* كيفيت شبكه
* ارزشيابي
* توجه به فن‌آوري‌هاي نوين
* بهبود تامين فيلم
* تبليغات و اطلاع رساني
* مكانيزه نمودن و خدمات اداري
* روزآمد سازي مقررات
* بررسي مطالعاتي استفاده از شيوه‌هاي نوين پخش

7-3 توليدات مشترك

صدور فرهنگ انقلاب، اسلام و ايران و تحكيم مودت بين دولت‌ها و ملت‌هاي دوست، حول ميراث و علائق مشترك، مستلزم بسط روابط سينمايي و از جمله انجام توليدات مشترك است.
اولويت توليد مشترك با مناطق زير مي‌باشد:
- منطقه اكو و حوزه فرهنگي نوروز
- جهان اسلام
- قاره آسيا، آفريقا، آمريكاي لاتين و جنوبي
- ديگر كشورهاي جهان
چگونگي اين گونه توليدات در شيوه نامه‌ جداگانه‌اي مشخص مي‌شود

8-3 سينماي مستند، جوان و انيميشن

تداوم فعاليت‌هاي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با تاكيد بر حمايت از فيلم سازان اول و توليد مستندهاي بلند سينمايي، فيلم كوتاه اعم از مستند و داستاني و نيز گسترش (در صورت مشاركت منابع استاني) و ساماندهي دفاتر انجمن سينماي جوانان ايران بمنظور استعداد يابي و افزايش حضور جوانان و ارتقا كيفي آموزشي و توليدات، از جمله سياست‌هاي اين دو مركز در سال جاري خواهد بود.

همچنين با تاسيس بنياد انيميشن در آينده نزديك حمايت از اين گونه‌ سينمايي از مركز گسترش سينماي مستند و تجربي منتزع خواهد شد.

9-3 بازي‌هاي رايانه‌اي

بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌‌اي از جمله موسسات تحت حمايت معاونت امور سينمايي (به موجب اساسنامه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي) از توليد بازي‌هاي جذاب ملي به عنوان رسانه‌اي استراتژيك و نيز هرگونه طرح و برنامه‌ي علمي و پژوهشي براي توانمند‌سازي كشور در زمينه‌ي توليد بازي‌هاي رايانه‌اي، كنسولي و ... حمايت مقتضي را به عمل مي‌آورد.
تلاش خواهد شد همزمان با توليد فيلم‌هاي سينمايي كه سوژه آنان براي بازي‌هاي رايانه‌اي مناسب تشخيص داده شود، بازي رايانه‌اي اين نوع فيلم‌ها نيز در دستور كار توليد حمايتي مركز قرار گيرد.

10-3 نمايش و اكران عمومي

معاونت سينمايي، از اكران و نمياش عمومي فيلم‌هاي سينمايي از طرق زير حمايت خواهد كرد
1 - شوراي پروانه نمايش هنگام صدور پروانه نمايش با درجه‌بندي، ميزان حمايت از نمايش و اكران عمومي هر فيلم را مشخص خواهد كرد.
2 - حمايت ويژه شامل نمايش همزمان در شهرستان‌ها و كمك به تبليغات تلويزيوني خواهد بود.
3 - بن كارت سينما مخصوص اين فيلم‌ها در اختيار اقشار مختلف قرار خواهد گرفت.
4 - فيلم‌هاي سينمايي غير اكراني جسب مورد و با تصويب شوراي پروانه نمايش امكان اكران در گروه فيلم‌هاي مخاطب خاص را خواهند يافت. اكران آثار مستند و كوتاه نيز جهت علاقمندان با حمايت از باشگاه‌ها و كانون‌هاي فيلم به اجرا در خواهد آمد.
5- در راستاي حمايت از اكران فيلم‌هاي مخاطب خاص و ايجاد فرصت براي مخاطبين كه دسترسي به سالن سينما ندارند، سينماي سيار راه‌اندازي مي‌شود. با حمايت از بخش خصوصي و اختصاص تسهيلات ويژه اين بخش فعال مي‌شود.

11-3 اكران محدود

براي توليدات سينمايي با موضوع خاص يا آن دسته از آثاري كه تابع شرايط ويژه هستند، اكران با اعمال محدوديت انجام خواهد شد كه اين شامل: محدوديت نمايش براي سنين خاص، مناطق خاص، يا محدوديت تبليغات و ... مي‌باشد.

12-3 توزيع و بازاريابي

اتحاذ سياست‌ها و شيوه‌هاي اجرايي تازه در بخش توزيع و بازاريابي ضرورت تام و تمام دارد. اين امر نه فقط در حوزه توزيع و پخش داخل كشور، بلكه در منطقه‌ي بزرگ جغرافيايي و تاريخي ايران فرهنگي (سرزمين بزرگ نوروز) و نيز جهان اسلام، سپس قاره آسيا، آفريقا، آمريكاي جنوبي و سرانجام كل جهان است. قلمروز توزيع نه فقط سينماي اكران، بلكه عرصه‌ي نمايش خانگي، نمايش تلويزيوني و محافل جشنواره‌اي و خاص را در بر مي‌گيرد بدين منظور يكي از موسسات معاونت سينمايي به طور متمركز عهده‌دار اين ماموريت خطير خواهد بود.

13-3 نمايش جهاني

كميته‌اي مستقل زير نظر شوراي صدور پروانه نمايش، براي نمايش فيلم‌ها در خارج از كشور، مجوز مي‌دهد. اين مجوز شامل حضور در جشنواره‌هاي جهاني، هفته‌هاي فيلم، اكران عمومي در ديگر كشورها، پخش از كانال‌هاي ماهواره‌اي و ساير اشكال نو مي‌باشد بديهي است هر نوع حمايتي از سوي معاونت سينمايي براي حضور يك فيلم در نمايش‌هاي جهاني، تابع راي اين شورا خواهد بود.

پخش فيلم‌ها در شبكه ويديويي ديگر كشورها تابع مجوز نمايش خانگي در داخل كشور مي‌باشد.

14-3 موسسه جشنواره‌ها

به منظور تجميع امور جشنواره‌ها و اعمال مديريت متمركز و نيز كاستن از مسئوليت‌هاي اجراي موسسات تابع معاونت امور سينمايي در زمينه برگزاري جشنواره‌هاي منطقه‌اي، ملي و بين‌المللي، موسسه‌اي به همين منظور تشكيل خواهد شد. اين موسسه نظارت و سامان‌دهي ساير جشنواره‌هاي سينماي كشور را نيز بر عهده خواهد داشت.

15-3 ساير موارد

آثار فيلمسازان ايراني كه در خارج از كشور با تكيه بر امكانات شخصي و بدون حمايت‌ها و بهره‌مندي از يارانه‌هاي دولتي ساخته مي‌شوند، مي‌توانند پس از پرداخت مبلغ مشخصي به صندوق حمايت از سينميا ملي ايران صرفا جهت اخذ پروانه نمايش خانگي اقدام كنند.

دستورالعمل خاص اين نوع فيلم‌ها پس از تصويب متعاقبا اعلام مي‌گردد.

16-3 اصلاح و تغيير مقررات

بر پايه‌ استانداردسازي و ارزشيابي و درجه‌بندي، در تمامي آئين‌نامه‌ها و مقررات موجود تغييرات و اصلاحات لازم حسب ضوابط و روال قانوني صورت مي‌گيرد.

4- حمايت‌‌ها

در ادامه‌ سياست‌ عمومي هدايت سينماي كشور به سوي خصوصي سازي و كاهش تصدي‌گري دولت، حمايت‌هاي قانوني براي رشد و بالندگي سينما و تحكيم بنيان‌هاي اقتصادي آن، در اشكال زير متجلي مي‌گردد.

1-4 تشويق‌هاي ويژه

تهيه‌كنندگان و فيلمسازاني كه اثار آنان در حوزه‌هاي مختلف مانند:
* برخورداري از مضمون و محتواي ويژه
* دستيابي به استانداردها
* جذب مخاطب گسترده
* حضور موثر و ارزشمند در جشنواره‌هاي جهاني
* كسب موفقيت ويژه در نمايش‌هاي خارجي
* استفاده از تجهيزات فناوري روز در ساخت فيلم‌ها
* فيلم ارزشمند و موفق اما كم هزينه
به شاخص‌هيا مطلوبي دست يابند، در پايان هر سال، از سوي معاونت سينمايي برگزيده شده و براي ساخت پروژه‌ بعدي مورد حمايت‌هاي ويژه قرار خواهند گرفت. اين حمايت بين تهيه‌كننده و سرمايه‌گذار (خصوصي) و كارگردان، متناسب با ارزيابي نقش آنان تقسيم خواهد شد.

2-4 تجهيزات و فناوري‌هاي نوين

هر فيلم و فيلمسازي كه در صدد پيمودن نوين فيلمسازي و استفاده از فناوري‌هاي روز در مراحل توليد و پس از توليد باشد با راي شوراي عالي فناوري در معاونت امور سينمايي از حمايت لازم براي تأمين هزينه‌ي اجرا و تمهيدات صحنه‌هاي مورد نظر تا سقف صد در صد مورد حمايت قرار خواهد گرفت.

3-4 تأسيس صندوق حمايت از سينماي ملي

براساس بند ب ماده 104 برنامه چهارم توسعه كشور، اين صندوق با هدف ساماندهي حمايت‌ها و تشويق فيلمسازان و فيلم‌هايي كه به رشد و بالندگي سينماي ملي ايران كمك كنند، تأسيس مي‌شود.

آئين‌نامه و اساسنامه اين صندوق و منابع درآمدي و هزينه كرد آن پس از تصويب متعاقبا اعلام مي‌شود.

5- زير ساخت‌ها

عقب ماندگي كشور در زمينه‌ ابنيه و زير ساخت‌هاي سينمايي بي‌ترديد يكي از عوامل بازدارنده براي جهش اساسي سينماي ايران در سه دهه گذشته بوده است. نازل بودن سرانه‌ي سالن و صندلي به جمعيت كشور و شكاف و فاصله ‌آن با استانداردهاي جهاني ضرورت اقداماتي بنيادين در اين زمينه را يادآور مي‌سازد. بي‌ترديد به دليل ابعاد بزرگ سرمايه‌گذاري در اين زمينه و لزوم جلب سرمايه‌گذاري خارجي و جنبه‌هاي ملي آن مي‌ّايست در يكي از اولين جلسات شوراي عالي سينماي كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفته و پيرامون آن تصميمات اصولي اتخاذ شود.

1-5 سالن و پرديش‌هاي سينمايي

تعداد سالن‌هاي سينما در كشور 325 باب است، كه در اولين گام اين تعداد بايد به دو برابر در كلان شهرها، مراكز استان‌ها و شهرستان‌هاي پرجمعيت افزايش يابد. موسسه سينما شهر (تحت حمايت معاونت امور سينمايي) در صورت تصويب و تخصيص طرح‌ها و اعتبارات ملي يا استاني آماده‌ي جهاد براي سرعت بخشيدن به نهضت سينما سازي در كشور است. اين موسسه، آماده ارائه هر گونه مشاوره و حمايت عملي در مكان‌يابي، طراحي، ساخت، بازسازي و تجهيز سالن‌ها و پرديس‌هاي سينمايي در كشور است. در حال حاضر عدم دسترسي مردم بسياري از شهرهاي كشور به سالن مناسب سينما، علاوه بر بروز بي‌عدالتي در بهره‌مندي مردم از مواهب فرهنگي، موجب دوري ناخواسته سينماگران و آثار سينمايي از فرهنگ ها و خرده فرهنگ‌هاي متنوع وق درتمند در كهن سرزمين بزرگ ايران شده است كه حاصل آن به يكنواختي و عدم تنوع در موضوعات و مضامين انجاميده است.
تاكيد مي‌گردد، تمهيدات لازم براي نهضت سالن‌سازي، با توجه به امكانات و فن‌آوري‌هاي مدرن، مي‌تواند از جمله دستور كارهاي مهم شوراي ‌عالي سينما باشد. در همين رابطه تجهيز سالن‌هاي جديد در شهرهاي فاقد سينما به امكان پخش ديجيتال (با رعايت اصول ايمني) در سرلوحه توجهات دارد.

2-5 شهرك و دهكده‌هاي سينمايي

وجود دو به اصطلاح شهرك سينمايي و تلويزيوني در كشور كه فقط امكانات محدود محيطي و صحنه‌اي را دارا هستند، فقر سينما و تلويزيون كشور را به رخ مي‌كشد. مطالعه فضا و كاركردهاي شهرك‌ها و دهكده هاي سينمايي در جهان، ويژگي‌هاي استثنايي آنها را براي سرعت بخشيدن به انجام پروژه‌هاي سينمايي از يكسو و خلق و اجراي بسياري از تمهيدات صحنه‌اي و رايانه‌اي در محيط‌هاي قرنطينه و به دور از مسائل دست و پاگير محيط‌هيا شهري از سوي ديگر، جلوه‌گر مي‌سازد اين موضوع نيز به دليل ابعاد اقتصادي، فني و هنري و نيازمندي به حجم بالاي سرمايه‌گذاري، قابليت طرح و بررسي در شوريا عالي سينماي كشور را داراست. اميد ميرود در صورت گشايش در اين امر مهم، امكان خدمات فرامرزي براي سينما و تلويزيون كشور مهيا گردد و زيمنه تازه‌اي براي رشد و پرورش‌ صدها متخصص و ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد فراهم گردد.

3-5 ساماندهي مراكز خدمات سينمايي

پراكندگي دفاتر و مراكز خدمات و پشتيباني سينمايي در سطح شهر بزرگ تهران، اعم از دفاتر توليد، پخش، لابراتوار، استوديو‌هاي صدا گذاري و .... سبب صرف هزينه‌هاي سنگين براي تردد، استقرار دفاتر در محيط‌هاي نامناسب، جابجايي‌هاي مكرر به دليل استيجاري بودن مركز و نگهداري غير اصولي بسياري از تجهيزات حساس و آسيب‌پذير شده است. اي اين روي به نظر مي‌رسد تجميع اين مراكز در نقطه‌اي مناسب در حريم شهر تهران و اعطاي فرصت به مراكز فاقد مجوز (از پي تصويب و ابلاغ آيين نامه اين گونه مراكز) براي دريافت پروانه‌ي رسمي فعاليت، آرايش بمراتب بهتري را بدان‌ها بخشد. كار مطالعاتي اين امر هم اينك در دستور كار شوراي عالي فناوري معاونت سينمايي قرار گرفته است با توجه به توصيه دولت مبني بر مهاجرت از تهران و كاستن از بار جمعيتي اين كلان شهر، مديريت سينماي كشور آمادگي خود را براي انتقال استوديوها، دفاتر توليد، مراكز خدمات فني، لابراتوارها و نهادها و ادارات مسئول از تهران به مكاني مناسب را قابل مطالعه و بررسي مي‌داند.

4-5 كاخ جشنواره

به منظر تامين فضا و امكانات متمركز براي برگزاري كليه جشنواره‌هاي سينمايي در تهران، اين معاونت اختصاص اعتبار ويژه‌اي براي احداث چنين مجتمعي را از ضرورت‌هاي مبرم سينماي ملي مي‌داند بديهي است سرمايه‌گذاري مشترك دولت و ساير نهادهاي عمومي گره‌گشاي مشكلات موجود خواهد بود.

6- بايسته‌ها

منظور از بايسته‌ها در اين متن انتظاراتي است كه از ساير سازمان‌ها و نهادهاي تصميم‌ساز كشور براي بهبود و ارتقاي برنام سينماي ملي مي‌رود

1-6 رسانه ملي

گسترش ارتباط كاري با صدا و سيما و توجه ويژه به ظرفيت‌هاي بسيار بالاي نمايش فيلم‌هاي سينمايي در تلويزيون از اولويت‌هاي اين دهه مي‌باشد. تلاش مي‌شود بخش عمده‌اي از نيازهاي رسانه ملي در پخش فيلم‌هاي سينمايي طبق ضوابط تعيين شده و مورد توافق سينما و صدا و سيما تامين شود.

2-6 مديريت واحد كلان

پرهيز از اقدامات پراكنده، موازي كاري، تضييع منابع مالي و انساني و متقابلا استفاده بهينه از امكانات و سرمايه‌هاي موجود هدايت و برنامه‌ريزي هدفمند، مستلزم تمركز مديريت در مجموعه فرهنگي و هنري كشور بطور اعم و سينما به طور اخص است.

توزيع عادلانه‌ منابع اعتباري در سطوح استاني و افزايش اختيارات مديران مناطق به معني تضعيف و ناديه انگاشتن سياس گذاري و برنامه‌ريزي‌هاي ستادي و كلان نيست. حال كه منابع قابل توجهي براي توسعه‌ي فرهنگ و هنر مناطق در بودجه‌هاي سنواتي لحاظ شده است، مديريت واحد سينماي كشور وظيفه خود مي‌داند، الگوهاي مشخصي را به اقتضاي ويژگي‌هاي هر استان براي افزايش زير ساخت‌هاي سينمايي، رونق توليد و مجموعه امور خدماتي مربوط به سينما طراحي و ابلاغ نمايد.

پيگيري دقيق و جدي اين امر نيز از طريق شوراي عالي سينما به عمل خواهد آمد.

3-6 سينما و ساير سازمان‌ها

ضرورت دارد تمامي فعاليت‌هاي فيلمسازي وزارتخانه‌ها، نهادها، ارگان‌ها و مراكز دولتي و نيمه دولتي و هرگونه سرمايه‌گذاري در سينما، با هماهنگي كامل معاونت سينمايي انجام گيرد.

اجراي دقيق و جدي اين امر نيز از طريق شوراي عالي سينما قابل پيگيري مي‌باشد.

در پايان
اين پايان راه نيست. هر گام به جلو، خود مقدمه و سرآغاز گامي ديگر است و هر چه ارتقا و رشد، مسيري بي‌انتها به سوي افق بلند آرمان‌هاي ديني را نشان مي‌دهد.
اما گام آغازين و پله اول مهمترين است و توفيق از خداست.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار