گوناگون

منشور کوروش در ایران به نمایش گذاشته می شود

پارسینه: منشور كوروش ، بهار 88، با توافق نهایی میان رئیسان موزه ملی ایران و موزه بریتانیا در ایران به نمایش گذاشته می شود .

به گزارش شبكه خبر روبرت نیل مك گریگور، مدیر موزه بریتانیا كه برای امضای قرارداد نهایی برپایی نمایشگاه ایران صفوی در موزه بریتانیا به ایران سفر كرده گفت: پس از پایان نمایشگاه هنر صفوی در موزه بریتانیا منشور كوروش برای نمایش به ایران امانت داده می شود .

وی افزود: انگلیس هیچ مانعی برای امانت این اثر شاخص جهانی به ایران ندارد.

منشور كوروش كه به استوانه كوروش هم موسوم است 130سال پیش از كشور خارج شده و اكنون در موزه بریتانیا نگهداری می شود .

منشور كوروش یك شی استوانه‌ای سفالین است كه در سال 539 پیش از میلاد به فرمان كوروش دوم هخامنشی ساخته شده و دور تا دور آن مجموعه‌ای از سخنان و دستورات پادشاه به خط میخی بابلی نقش بسته است، به همین علت این استوانه به منشور حقوق بشر درجهان شناخته می‌شود.

منشور كوروش در حدود سال 1285 هنگام كاوش های باستان‌شناسی در میان‌رودان (بین‌النهرین) كشف شده است .

پیش از این یك بار در سال1971 میلادی مسئولان وقت موزه بریتانیا وعده كرده بودند منشور كوروش را به درخواست دولت ایران به تهران امانت دهند كه مخالفت دولت بریتانیا با این اقدام ،سبب بروز تنش میان مسئولان دو كشور شده بود.

بر اساس توافق مسولان میراث فرهنگی دو كشور ایران و انگلیس بلافاصله پس از پایان نمایشگاه ایران عصر صفوی در موزه بریتانیا ، نمایشگاه منشور كوروش در ایران به نمایش در می آید.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار