گوناگون

مرموز ترین کتابخانه های جهان ؛ از مجموعه اسکندریه تا اسرار باستانی واتیکان+ تصاویر

مرموز ترین کتابخانه های جهان ؛ از مجموعه اسکندریه تا اسرار باستانی واتیکان+ تصاویر

این مقاله به بررسی تاریخچه ای جذاب از منحصر به فردترین اسرار پنهان برخی از مشهورترین کتابخانه های جهان می پردازد.

آذین گودرزی_ به گزارش پارسینه به نقل از miragenews، کتابخانه ها از دیرباز نماد تمدن بشری، مخزنی از دانش، فرهنگ و تاریخ بوده اند. از کتابخانه بزرگ اسکندریه، چراغی از دانش در دنیای باستان، تا طراحی شیک و مدرن کتابخانه مرکزی سیاتل، کتابخانه ها روح روشنفکری زمان خود را تجسم می بخشند. کتابخانه‌ها نه تنها به‌عنوان مجموعه ای از کتاب ها، بلکه به‌عنوان سنگ بنای اجتماعی، مکان‌های یادگیری و کاوش جمعی عمل می‌کنند.

 

کتابخانه بریتانیا :یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان، بیش از ۱۷۰ میلیون جلد کتاب از بسیاری از کشورها را به زبان‌های مختلف در خود جای داده است. این شامل مگنا کارتا، اولین برگه شکسپیر، و دست نوشته های اصلی بیتلز است. بخش بسیار جذاب این کتابخانه برج کتابخانه کینگ است که یک سازه شیشه ای شش طبقه است که مجموعه کتاب های شاه جورج سوم را در خود جای داده است. گنجینه‌های آن شامل برخی از اولین نقشه‌های اروپا و آمریکا است که به زمان کریستف کلمب بازمی‌گردد.

irs01_s3old_1538290440709438

کتابخانه کنگره : کتابخانه کنگره در واشنگتن دی سی که در سال ۱۸۰۰ تأسیس شد، بزرگترین کتابخانه جهان از نظر تعداد کتاب و فضای قفسه است. این کتابخانه در درجه اول به عنوان یک کتابخانه تحقیقاتی برای کنگره ایالات متحده است، اما برای عموم نیز آزاد می باشد. این کتابخانه بزرگترین مجموعه فیلم، نقشه، نت موسیقی و ضبط صدا را در خود جای داده است. یکی از گنجینه های کمتر شناخته شده در خزانه های آن، پیش نویس اصلی اعلامیه استقلال است که توسط توماس جفرسون نوشته شده است، همراه با یادداشت ها و ویرایش های بنجامین فرانکلین و جان آدامز.

1397-03-13-14-03-07-80

کتابخانه واتیکان : این کتابخانه از اسرار باستانی حفاظت می کند و در سال ۱۴۷۵ تأسیس شد. این کتابخانه یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های متون تاریخی در جهان را در خود جای داده است. گنجینه ای از آثار گرانبها از قرون وسطی و رنسانس به همراه دنیای باستان از جمله متون مربوط به دوران پیش از مسیحیت. معماری این کتابخانه به خودی خود یک منظره است، سقف ها و دیوارهای آن با نقاشی های پیچیده و تزئین شده با نقاشی های دیواری.

1afc36a2-8f36-4345-866d-353b22fcb8c9

کتابخانه ملی چین : کتابخانه ملی چین در پکن بزرگترین کتابخانه آسیا و یکی از بزرگترین کتابخانه های جهان است. مجموعه آن بیش از ۳۰۰۰ سال از تاریخ چین را در بر می گیرد و شامل متون چینی باستانی کمیاب، از جمله کتیبه هایی از سلسله شانگ است. این کتابخانه با مجموعه قابل توجهی از ادبیات و آثار خارجی علاوه بر دارایی های چینی، به عنوان پلی بین فرهنگ های شرقی و غربی عمل می کند.

کتابخانه-ملی-چین

کتابخانه اسکندریه : در دنیای باستان، کتابخانه بزرگ اسکندریه در مصر، مجموعه ای از دانش ها و خانه دانشمندان، فیلسوفان و محققان بود. اگرچه کتابخانه اصلی ویران شد، نسخه مدرن آن، Bibliotheca Alexandrina، در نزدیکی محل اصلی فرضی ساخته شد. کتابخانه جدید در سال ۲۰۰۲ با هدف بازیابی روح کتابخانه اصلی به عنوان مرکز یادگیری، گفتگو افتتاح شد.

79f6c7d5-c532-49ab-b782-51bb654983df_11zon

کتابخانه ها به مثابه چراغ های دانش

از حفظ متون باستانی تا دسترسی به منابع دیجیتال، بزرگترین کتابخانه های جهان با حفظ ریشه های تاریخی خود، همچنان با نیازهای متغیر جامعه سازگار می شوند. این مؤسسات چیزی بیش از ساختمان‌هایی است که مملو از کتاب‌ها هستند ؛ آنها گواهی‌ بر کنجکاوی انسانی، جستجوی دانش و میراث فرهنگی جمعی ما هستند.

در عصر دگرگونی سریع دیجیتال، کتابخانه‌ها ، پیوندی به گذشته ما و دروازه‌ای به آینده باقی می‌مانند. آنها درک جهان را از طریق خرد انباشته قرن ها تقویت می کنند. اسرار آنها همچنان الهام بخش و مجذوب کننده برای نسل های بازدید کننده است و نه تنها گنجینه های دانش بشری، بلکه ارزش اساسی خود کتابخانه ها را آشکار می کند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد