گوناگون

اسکورت هواپیمای پوتین توسط تامکت نیروی هوایی ارتش +فیلم

اسکورت هواپیمای پوتین توسط تامکت نیروی هوایی ارتش +فیلم

پارسینه: در فیلم های منتشر شده از پرواز هواپیمای رئیس جمهور روسیه بر فراز ایران حضور یک هواپیمای دیگر هم به چشم می خورد. حدس کارشناسان نظامی این است که هواپیمای ششم یک تامکت ایرانی است.

به گزارش «پارسینه»، بررسی فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که در جریان عبور کاروان حامل ولادیمیر پوتین از آسمان ایران، دست کم یک اف-۱۴ تامکت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در کنار هواپیمای ریاست جمهوری روسیه و اسکورت سوخو ۳۵‌های آن حضور داشته است.

رئیس جمهور روسیه، چهارشنبه گذشته، ۱۵ آذر ۱۴۰۲، سفری نادر سریع به منطقه خلیج فارس داشت و با رهبران امارات متحده عربی و عربستان سعودی دیدار کرد. هواپیمای «ریاست جمهوری ایل-۹۶-۳۰۰ پی یو» با اسکورت چهار فروند سوخو ۳۵ اس مجهز به موشک‌های هوا به هوا R-۷۷ و R-۷۳، ابتدا به امارات رفت و سپس راهی ریاض شد.

مسیر پرواز ایل-۹۶ به امارات از حریم هوایی ایران عبور می‌کرد، جایی که کاروان ریاست جمهوری روسیه متشکل از ۵ فروند هواپیما دیده شد و دست کم یک تامکت نیروی هوایی ارتش ایران هم آن را اسکورت می‌کرد. گروه این ۶ فروند هواپیما از سطح زمین در ارتفاع بالا مشاهده و فیلمبرداری شده است.

این نخستین باری نیست که تامکت‌های ایرانی، آخرین اف-۱۴‌های عملیاتی جهان، یک هواپیمای روسی را بر فراز ایران اسکورت می‌کنند. در سال ۲۰۱۵، یک تامکت ایرانی، بمب‌افکن‌های توپولوف تو-۹۵ نیروی هوایی روسیه را که در ماموریت ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه‌ای آن‌ها برای انجام عملیاتی در سوریه، هنگام عبور از آسمان ایران همراهی کردند.

دولت ایران قبل از انقلاب ۸۰ فروند اف-۱۴ تامکت سفارش داده بود که ۷۹ فروند را در فوریه ۱۹۷۶ تحویل گرفت. گفته می‌شود ایران در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۴۲ فروند هواپیمای اف-۱۴ در اختیار دارد.

هواپیمای «وی وی آی پی» حامل رئیس جمهور روسیه در طول سفر خود به خاورمیانه، علاوه بر اسکورت توسط چهار فروند سوخو ۳۵، توسط یک فروند توسط یک فروند «توپولف ۲۱۴ اس یو اس» به عنوان یک «مرکز ارتباطات هوابرد» که قادر به برقرار ارتباطی از هر نقطه در جهان است و همچنین یک «توپولف ۲۱۴ اس آر» که در نقش یک رله رادیویی پرنده بین هواپیمای ریاست جمهوری، گیرنده‌های زمینی و ماهواره‌ها فعالیت می‌کند، همراهی می‌شد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار