گوناگون

قرارداد خرید جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه نهایی شد

قرارداد خرید جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه نهایی شد

پارسینه: نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد، ایران قرارداد خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه را بطور نهایی هماهنگ کرده، اما اطلاعات مربوط به تعداد این هواپیما‌ها و زمان تحویل محرمانه است.

به گزارش «پارسینه»، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد از نهایی شدن خرید جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه خبر داد. این نمایندگی گفت: «ایران پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸، از تعدادی از کشور‌ها درخواست کرد احتمال فروش هواپیما‌های جنگنده به ایران را بررسی کنند و روسیه اعلام کرد که برای فروش آن‌ها آماده است.»

مجتبی بابایی گفت: «جنگنده‌های سوخو ۳۵ از نظر فنی برای ایران قابل قبول هستند، بنابراین پس از اکتبر ۲۰۲۰ و رفع محدودیت‌های ایران برای خرید تسلیحات متعارف (طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد) ایران در نهایت با خرید آن‌ها موافقت کرد.»

در عین حال نمایندگی دائم ایران به طور مشخص نگفت که چه زمانی بر سر این قرارداد توافق شده است و قرار است چه تعداد سوخو ۳۵ از فدراسیون روسیه به ایران تحویل داده شود و در چه زمانی.

این نمایندگی خاطرنشان کرد: «جزئیات منتشر نمی‌شد، زیرا این اطلاعات طبقه بندی شده است.»

خرید این جنگنده ها در حالی اعلام می شود که اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی علیه این اقدام تلاش محرمانه و لابیگری گسترده ای را با کرملین به راه انداخته بودند.

ديپلمات‌های عرب به مقام‌های روسيه گفته‌اند تامين سلاح‌های پيشرفته برای تهران نه‌‌تنها تعادل نظامی در منطقه خليج فارس را از بین می‌برد، بلکه روسيه را در يک درگيری بالقوه در کنار ايران قرار می‌دهد و مسکو را نزد شرکای عرب خود منزوی می‌کند. مقام‌های کشورهای عربی می‌گويند از روسيه خواسته‌اند اگر با لغو این معامله موافقت نمی‌کند، حداقل ارسال محموله اسلحه به ايران را به تاخير بیندازد.

در اوایل ماه جاری، نيويورک‌تايمز گزارش داده بود که يک پايگاه زيرزمينی نيروی هوایی ايران ممکن است محموله‌ای از جنگنده‌‌های برتر روسيه را در خود نگه داشته باشد. قراردادهای الجزایر، اندونزی و مصر برای خرید جت‌های جنگنده سوخو -۳۵ از روسیه به‌دلیل تحریم‌های آمریکا به سرانجام نرسیدند. چین در کنار روسیه تنها کشوری است که این فناوری را در اختیار دارد.

مشخصات و قابلیت های جنگنده سوخو -۳۵

این جنگنده با دو موتور AL-۴۱F۱S در دسته‌ هواگردهای نظامی نسل ++۴ طبقه‌بندی می‌شود. جنگنده‌های این نسل برتری‌های قابل توجهی نسبت به جنگنده‌های نسل چهار دارند. این قابلیت‌ها شامل سنسورهای یکپارچه پیشرفته، آرایه اسکن الکترونیکی فعال، قابلیت پرواز ابرپیمایشی، ابرمانورپذیری، قابلیت استفاده به عنوان جنگنده‌های چندمنظوره و کاهش سطح مقطع راداری است.

جنگنده سوخو۳۵ نسبت به جنگنده‌های قبل از خود چون سوخو ۲۷، از ویژگی‌های آیرودینامیکی و مانورپذیری بهتر، برد بیشتر، موتور قوی‌تر، وسایل الکترونیکی و تجهیزات ارتباطات هوایی پیشرفته‌تری برخوردار است.

رادار این پرنده از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. سوخو-۳۵ از رادار بسیار نیرومند N۰۳۵ ایربیس E بهره می‌برد. این رادار توانایی شناسایی اهداف هوایی در فاصلهٔ ۴۰۰ کیلومتری را دارد و می‌تواند ۳۰ هدف هوایی را از فاصلهٔ ۳۰۰ کیلومتری رهگیری کرده و همزمان با ۸ فروند از آنها درگیر شود.

جنگنده سوخو-۳۵ پیشرفته مجهز به سیستم جنگ الکترونیک ال‌۱۷۵‌ام خیبینی است و می‌تواند به اهدافی در ۳۰۰ کیلومتر موشک هوا به هوا شلیک کند. در عین حال توانایی درگیر شدن با اهداف زمینی را دارد و می‌تواند موشک‌های سنگین ضدکشتی را نیز حمل و شلیک کند.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار