گوناگون

در این هنر نجاری ژاپنی حتی یک میخ هم استفاده نمی شود!+ فیلم

در این هنر نجاری ژاپنی حتی یک میخ هم استفاده نمی شود!+ فیلم

قرن‌ها است که نجاران ژاپنی سازه‌های چوبی خود را تنها با اتصالات چوبی و بدون استفاده از میخ، پیچ و یا چسب می‌سازند.

به گزارش پارسینه؛ ساشیمونو ، هنر نجاری ژاپنی، قرن‌ها است که نجاران ژاپنی سازه‌های چوبی خود را تنها با اتصالات چوبی و بدون استفاده از میخ، پیچ و یا چسب می‌سازند.

روش آن‌ها کاملا متکی به یک طراحی هوشمندانه و اتصالات خوش ساخت است. می‌توان گفت دقت و نحوه طراحی و اجرای این اتصالات واقعا شگفت‌آور است.

معروف‌ترین این سازه‌ها، کاخ امپراطوری ژاپن است که حتی متحرک و انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند تا در برابر زلزله مقاوم باشند.

امروزه این کار بیشتر با استفاده از ماشین انجام می‌شود، اما در ژاپن هنوز خانواده‌های نجار بسیاری هستند که ترجیح می‌دهند به همان شیوه قدیمی و با ابزارهای سنتی مانند: نوکوگیری (اره ژاپنی)، اویره نومی (اسکنه) و چکش کار کنند. آنها با تشخیص دقیق ویژگی‌های هر چوب، تنظیماتی ظریف انجام می‌دهند که انجام آن حتی با ماشین‌های دقیق کامپیوتری نیز امکان‌پذیر نیست.

در ایران نیز سابقه استفاده از چوب و درودگری به ۵۰۰۰ سال پیش از م برمی‌گردد، شاید بتوان گفت حتی قدیمی‌تر از ژاپن! به طوری که آثار به دست آمده از شوش، فسا، ری (تپه چشم علی) و گیلان (در منطقه املش و اکتشافات باستان شناسی چراغعلی تپه) این ادعا را تایید می‌کند.

علاوه بر این، از مطالعه آثار مورخینی مانند هرودوت، گِزِنُفون، کوینتوس کوررتیوس و... استنباط می‌شود؛ استفاده از چوب در دوره هخامنشیان ۳۳۰ تا ۵۵۰ ق.م بسیار مرسوم و متداول بوده است چنان که گزنفون در میان سلاح‌های جنگی ایرانی، به نیزه‌هایی که از چوب نوعی سنجد ساخته شده بود اشاره کرده و متذکر شده است ایرانیان برای فتح سارد از ارابه‌های چند محوره‌ی بزرگی که در وسط آن برجی چوبی برای استقرار تیراندازان وجود داشته استفاده کرده‌اند. در همین دوره به غیر از ادوات جنگی برای صنعت کشاورزی، کشتی سازی و خانه سازی نیز از چوب استفاده می‌شد و نقش یک گاو آهن که مربوط به سال ۴۰۰ ق.م است به خوبی تاریخچه استفاده از چوب در صنعت کشاورزی ایران را نشان می‌دهد. برخی از پژوهشگران نیز اظهار کرده‌اند که بعضی از پوشش‌های تخت جمشید چوبی بوده و بر اثر آتش سوزی از بین رفته است. گروهی دیگر صریحا اظهار کرده‌اند که برای سقف بندی کاخ‌های شوش و تخت جمشید از چوب سرو و از چوب سدر لبنان استفاده شده است. در آن دوره، بخشی از چوب مورد نیاز در صنایع مختلف در ایران از نواحی دوردست مانند مصر و لبنان و... وارد می‌شده است.

 

حجم ویدیو: 12.90M | مدت زمان ویدیو: 00:01:16 دانلود ویدیو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار