گوناگون

این بیماری عجیب حتی در آزمایش‌ها تشخیص داده نمی‌شود!

این بیماری عجیب حتی در آزمایش‌ها تشخیص داده نمی‌شود!

پارسینه: شنیدن صدای وزوز یا زنگ گوش ممکن است ناشی از کم شنوایی، پیری، آسیب به سر و گردن یا در معرض صداهای بلند بودن باشد، این را متخصصان می‌دانند؛ اما علت این پدیده و اینکه چه چیزی در بدن رخ می‌دهد، هنوز کاملا مشخص نیست.

به گزارش پارسینه، در نشریه «ساینتفیک ریپورتز» پژوهشی منتشر شد که بر اساس آن علت وزوز گوش به سندرم اندام کاذب (خیالی) شباهت دارد؛ حالتی که فرد در قسمتی از بدنش که از آن بی‌بهره شده است، درد احساس می‌کند.
«استفان میسون»، نویسنده ارشد این پژوهش و شنوایی‌سنج بالینی در «بوستون»، می‌گوید: این پدیده زمانی رخ می‌دهد که گوش از بخشی از شنوایی‌اش محروم شده و مغز اطلاعات شنیداری کافی دریافت نمی‌کند، پس می‌خواهد با فعال‌تر شدن این نقص را پوشش دهد؛ در این صورت فرد مبتلا صداهایی را می‌شنود که در واقع نیستند. میسون همچنین افزود: این تفسیر از پدیده وزوز گوش در دنیای علم مورد توجه قرار نگرفت.
چون معمولا گمان می‌رود که فرد مبتلا به وزوز گوش از پیش کم‌شنوا بوده است. اما افراد مبتلا به وزوز گوش در آزمایش‌های شنوایی‌سنجی عادی هستند. مانند آزمایش اودیومتری با صدای خالص (PTA/Pure Tone Audiometry) که فرد با شنیدن بوق دستانش را می‌کشد و به این ترتیب حداقل تن صدایی را که می‌شنود سنجش می‌کنند.
این مطالعه نشان می‌دهد که آزمایش صدای خالص فقط اعصاب شنوایی را که به صداهای ضعیف واکنش نشان می‌دهند، سنجش می‌کند و اعصاب شنوایی که به صداهای قویتر آسیب دیده‌اند و شنوایی را کاهش می‌دهند، را دربرنمی‌گیرد. میسون می‌گوید: ما الان می‌فهمیم که تست شنوایی همه چیز را به ما نمی‌گوید.
در این پژوهش، ۲۹۴ نفر در سنین ۱۸ تا ۷۲ سال شرکت کردند که همه در آزمایش اودیومتری با صدای خالص نتیجه طبیعی گرفتند. شرکت‌کنندگان به سه دسته تقسیم شدند: ۲۰۱ نفر که هیچ وقت وزوز گوش نداشتند، ۶۴ نفر که وزوز گوش موقت داشتند و ۲۹ نفر که حداقل برای شش‌ماه وزوز گوش دائمی داشتند. متخصصان با قرار دادن الکترودهایی در داخل گوش و روی سر شرکت‌کنندگان، فعالیت عصب شنوایی گوش داخلی و مغز را در پاسخ به صداهای کلیکی سنجیدند.
این پژوهش نشان داد که بیماران مبتلا به وزوز احتمالا اعصاب شنوایی دارند که دیگر به مغز سیگنال نمی‌فرستند و این باعث می‌شود که مغز فعالیتی ایجاد کند که باعث شنیدن صدای زنگ، وزوز یا خش‌خش می‌شود. این پژوهش می‌گوید که ۱۵ درصد بزرگسالان جهان وزوز گوش دارند. میسون می‌گوید: هر کاری که برای فهمیدن بهتر علت وزوز گوش انجام بدهیم، قدم مهمی برای درمان آن است. این پژوهش مشخص کرد که افرادی که وزوز گوش دارند، معمولا مشکل خواب دارند و احساس اضطراب یا افسردگی می‌کنند.
به گزارش ایندیپندنت، «آنیرودا دشپند»، رییس بخش علوم گفتارــزبان‌ــ‌شنوایی دانشگاهی در نیویورک، می‌گوید: هرچند که برای وزوز گوش درمانی وجود ندارد، اما راه‌های ساده‌ای هستند که افراد می‌توانند برای حفاظت از خود و جلوگیری از این بیماری انجام بدهند. او می‌گوید: علت شایع کم‌شنوایی در سال‌های اخیر گوش دادن به موسیقی با هدفون یا بلندگو با صدای زیاد است و هرچند که برای تعیین یک حد امن برای صدا هنوز آزمایش‌های زیادی لازم است، او می‌گوید که نباید صدای گوشی را بیشتر از ۵۰ درصد حداکثر صدا تنظیم کرد. دشپند همچنین پیشنهاد می‌کند: در محیط‌هایی که نمی‌توان صداهای اطراف را کنترل کرد مانند کنسرت‌ها، می‌توانید از گوش‌گیر برای تنظیم بلندی صدا استفاده کنید.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار