گوناگون

زور ماده ۹۹ دبیرکل به قدرت «وتو» آمریکا نرسید/ حمله رئیس سازمان ملل به مقاومت حماس

زور ماده ۹۹ دبیرکل به قدرت «وتو» آمریکا نرسید/ حمله رئیس سازمان ملل به مقاومت حماس

پارسینه: آمریکا روز جمعه قطعنامه پیشنهادی برای آتش‌بس‌ فوری انسان‌دوستانه در جنگ اسرائیل و گروه حماس در غزه را وتو کرد.

به گزارش پارسینه ، اگر چه جنگ اسرائیل با حماس طی ۲۴ ساعت گذشته در غزه و به ویژه شهرهایی، چون خان یونس به شدت ادامه داشت، اما روز جمعه بیشتر نگاه‌ها به نیویورک و مقر شورای امنیت سازمان ملل بود.

این شورا پس ار اقدام نادر دبیرکل سازمان ملل و فعال شدن ماده ۹۹ منشور این سازمان، روز جمعه جلسه اضطراری تشکیل داد تا برای برقراری یک آتش‌بس فوری در غزه تصمیم‌گیری کند.پس از ساعت‌ها گفتگو و سه بار به تاخیر افتادن رای‌گیری، سرانجام ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دایمی و دوره‌ای این شورا به قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری در غزه می‌شد رای مثبت دادند و بریتانیا هم با ممتنع ماندن عملا سرنوشت این تصمیم را به سفیر آمریکا سپرد.

قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی ۱۳ رای موافق از ۱۵ رای شورای امنیت را کسب کرد. بریتانیا به این قطعنامه رای ممتنع داد. اما ایالات متحده به عنوان عضو دائم شواری امنیت این قطعنامه را وتو کرد. گوترش با توجه به بحران انسانی در نوار غزه برای اولین بار بود که از این ماده استفاده می‌کرد تا زمینه آتش‌بس انسان‌دوستانه در این منطقه فراهم شود.

رویترز گزارش داده دبیرکل سازمان ملل مدعی شده وحشی‌گری حماس هرگز نمی‌تواند توجیهی برای مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها باشد. آنتونیو گوترش روز جمعه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با جنگ غزه گفت حدود ۱۳۰ اسیرهنوز در اسارت گروه افراطی حماس هستند.

او خواستار فراهم شدن امکان بازدید کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از گروگان‌ها و رفتار انسانی با آنها شد و تصریح کرد من خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط اسرای اسرائیلی هستم.



سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پیشتر گفته بود که ایالات متحده از آتش‌بس فوری در غزه حمایت نمی‌کند، زیرا این آتش‌بس «تن‌ها بذر جنگ بعدی را می‌کارد»

این قطعنامه در حالی مطرح شد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه گذشته در اقدامی کم‌سابقه، ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را فعال کرد و بر اساس اختیارات خود از شورای امنیت خواست برای این موضوع تشکیل جلسه دهد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، برای وتو کردن قطعنامه روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکر کرده و گفته از نظر او این اقدام دولت بایدن «حمایت استوار از اسرائیل» بوده و نشانی از «قدرت رهبری و پایبندی به ارزش‌ها» و همچنین «روزنه‌ای از نور در میان ظلمات»!

سفیر اسرائیل که به شدت از سازمان ملل و به ویژه دبیرکل آن، آنتونیو گوترش انتقاد می‌کند ادعا کرد او در شگفت و شوک است که چه طور در حالی که هنوز «حماس راکت به سوی اسرائیل پرتاب می‌کند» سازمان ملل «درگیر گفتگو بر سر قطعنامه مخدوشی است که نیروهای حماس در غزه بر سر قدرت نگه خواهد داشت و در آن نه حماس محکوم شده و نه به آزادی گروگان‌ها اشاره شده است».

او ادعا کرد آتش‌بس تنها هنگامی ممکن خواهد بود که «همه گروگان‌ها آزاد و حماس ساقط شده» باشد.

اما از سوی دیگر رابرت ای وود، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، ادعا کرده کشورش از آتش‌بس فوری در غزه حمایت نمی‌کند، زیرا این آتش‌بس «تنها بذر جنگ بعدی را می‌کارد».

وود روز جمعه،‌ ۱۷ آذرماه، در سخنانش در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت که ناکامی شورای امنیت در محکومیت حمله ۱۵ مهرماه حماس به اسرائیل یک شکست اخلاقی جدی است.

او گفت که حماس همچنان به تهدید اسرائیل ادامه می‌دهد و افزود که «بخش غیر قابل انکار این واقعیت»‌ است که اگر اسرائیل امروز به طور یک‌جانبه سلاح‌های خود را زمین بگذارد، حماس به اسیر گیری خود ادامه خواهد داد.

همچنین در حالیکه درگیری در اطراف شهر خان یونس و در شمال غزه جریان دارد، ویدیویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که ده‌ها مرد فلسطینی را نشان می‌دهد که توسط اسرائیل بازداشت شده‌اند.این فیلم که توسط بی‌بی‌سی تایید شده، مردهایی را نشان می‌دهد که بدون پیراهن زیر روی زمین زانو زده‌اند و سربازان اسرائیلی مراقب آنها هستند.

گمان می‌رود این افراد در بیت لاهیا، در شمال نوار غزه دستگیر شده باشند. به بی‌بی‌سی گفته شده است که تعدادی از این افراد بعدا آزاد شدند.سخنگوی دولت اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره این ویدئو، به بی‌بی‌سی گفت که افراد بازداشت‌شده همگی در سنین جنگی و نظامی بودند و «در مناطقی پیدا شدند که قرار بود غیرنظامیان هفته‌ها پیش آنجاها را ترک کرده باشند.»

در این ویدئو، ده‌ها مرد روی زمین در یک پیاده‌رو به صف شده‌اند و به نظر می‌رسد به آنها گفته شده است که کفش‌های خود را درآورند زیرا تعداد زیادی کفش روی خیابان پراکنده است. تعدادی سرباز و خودروهای زرهی مراقب آنها هستند.

و در پایان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۱۷ آذرماه در بیاینه‌ای حملات شبه نظامیانی که ادعا شده مورد حمایت ایران هستند به سفارت این کشور در بغداد و محل استقرار نیرو‌های آمریکایی در عراق را محکوم کرده است.

مقامات امنیتی عراق اعلام کردند که دست‌کم سه راکت در بامداد جمعه سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد را هدف قرار داد. یک مقام نظامی آمریکا هم گفته بود که آژیر هشدار به صدا درآمد و «صدای ضربه احتمالی» در نزدیکی سفارت آمریکا و پایگاه اتحادیه سوم، جایی که نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم در آن مستقر هستند، شنیده شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «ایالات متحده حملات موشکی شب گذشته به سفارت آمریکا در بغداد و حملات امروز علیه تأسیسات میزبان پرسنل آمریکایی را به شدت محکوم می‌کند.»

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار