گوناگون

رئیس جمهور دیوانه آرژانتین کیست؟

رئیس جمهور دیوانه آرژانتین کیست؟

پارسینه: آرژانتینی های خسته از تورم سه رقمی و فقر فزاینده، عنان کشورشان را برای چهار سال آینده به مردی دادند که «دیوانه» خوانده می شود و وعده داده است دلار آمریکا را تبدیل به واحد پول آرژانتین کند.

به گزارش «پارسینه»، با اعلام نتایج موقت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین، پیروزی خاویر میلی مسجل شده و رقیب او، سرجیو ماسا نیز قبل از اعلام رسمی نتایج، پیروزی میلی را تایید کرد.

پیروزی میلی نشان‌دهنده یک صعود خارق‌العاده برای این اقتصاددان ۵۳ ساله و کارشناس سابق تلویزیون است که به عنوان فردی خارج از هسته قدرت و با وعده «برهم زدن وضعیت موجود» وارد رقابت شد.

انتظار می‌رود که وعده انتخاباتی «ال لوکو» یا «مرد دیوانه» مبنی بر دلاری کردن اقتصاد آرژانتین، در صورت اجرایی شدن، این کشور را به قلمرو جدیدی سوق دهد. تا کنونی هیچ کشوری به بزرگی آرژانتین عنان سیاست پولی خود را به آمریکا نسپرده است.

اندکی پس از اعلام نتایج، میلی در میان جشن و شادی شدید هوادارانش به روی صحنه رفت و وعده داد که کشورش را وارد یک دوره سیاسی جدید کند.

میلی گفت: «امروز ما صفحه‌ای را در تاریخ خود را ورق می‌زنیم و به مسیری باز می‌گردیم که هرگز نباید از دست می‌دادیم. ما امروز راهی را که این کشور را بزرگ کرده است، دوباره پس می‌گیریم.»

میلی، در مسائل اجتماعی محافظه‌کار است و با راست‌گرایان آمریکایی پیوند دارد، با حق سقط جنین مخالف است و تغییرات آب و هوایی را «دروغ سوسیالیسم» می‌خواند. او وعده داده است که با حذف یارانه‌های عمومی و بستن وزارتخانه‌های فرهنگ، آموزش، و تنوع که وظیفه ایجاد برابری و حفظ تنوع جامعه را بر عهده دارد، هزینه‌های دولتی را کاهش دهد. میلی در برنامه‌های تبلیغاتی خود یک اره برقی را به نشانه سیاست کاهش هزینه‌ها حمل می‌کرد، اما بعدا برای این که چهره معقول تری را به تصویر بکشد، آن را کنار گذاشت.

رئیس جمهور دیوانه آرژانتین کیست؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در واکنش به پیروزی میلی نوشت «آرژانتین را دوباره بزرگ سازید!» و گفت که به او افتخار می‌کند.

شباهت‌های رئیس جمهور منتخب آرژانتین با ترامپ کم نیست. میلی نه تنها به خاطر سبک سیاسی خود، بلکه به دلیل مواضع سیاسی و اشتیاقش برای برهم زدن وضع موجود، موفق شد توجه‌ها را به خود جلب کند.

به غیر از طرح بحث برانگیز او برای دلاری کردن آرژانتین، برنامه سیاسی میلی شامل کاهش مقررات مربوط به کنترل اسلحه و انتقال اداره زندان‌ها به نظامیان است. هر دو سیاست بخشی از رویکرد سختگیرانه او برای کاهش جرایم هستند. او استفاده از بودجه عمومی را برای حمایت از خانواده‌هایی که ترجیح می‌دهند فرزندان خود را به صورت خصوصی آموزش دهند و حتی خصوصی کردن بخش بهداشت، که در آرژانتین همیشه در دست مردم بوده است، پیشنهاد می‌کند.

او اظهارات جنجالی زیادی هم داشته است، اما هیچ کدام از آن‌ها هواداران سرسختش را دچار تردید نکرد. زمانی به نظر می‌رسید که میلی طرفدار باز کردن بازار پیوند اعضا است، اما بعداً اظهارات خود را پس گرفت. او همچنین پس از این که در سال ۲۰۱۷ پاپ فرانسیس، که اهل آرژانتین است و به عنوان نماد سیاست مترقی در آمریکای جنوبی شناخته می‌شود، را «فرستاده شیطان» نامید، مجبور شد عذرخواهی کند. قطع ارتباط با با برزیل و چین که دو شریک تجاری بزرگ آرژانتین هستند از دیگر اظهارات میلی است.

تلاش برای سفید کردن دوران دیکتاتوری چهار دهه پیش که به کشته شدن ۳۰ هزار نفر منجر شد نیز از جمله مواضع بحث برانگیز او و معاونش بوده است.

انتخاب میلی به عنوان ریاست جمهوری آرژانتین با استقبال رهبران راستگرای آمریکای لاتین و اظهار تاسف چپ گرا‌ها همراه بود.

پیروزی میلی در حالی به دست آمد که اقتصاد آرژانتین یکی از بدترین دوره‌های خود را تجربه می‌کند. تورم به ۱۴۲ رسیده است و بیش از ۴۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و این وضعیت در دوران زمامداری رقیب او بر وزارت اقتصاد رخ داده است.

بسیاری از ناظران بر این باورند که مواضع ناپخته و رادیکال میلی موجب خواهد شد که آرژانتین آینده تیره تری داشته باشد.

بنجامین گدان، رئیس «پروژه آرژانتین» در مرکز ویلسون، به گاردین گفت که پیروزی میلی تنها یک کلمه توضیح دارد: سرخوردگی.

او گفت: «این رای فقط بوی سرخوردگی می‌دهد. بسیاری از آرژانتینی‌ها آگاهانه عیه منافع اقتصادی خود رای دادند چرا که تشخیص داده اند وضع موجود فاجعه بار است؛ و هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنند وزیر اقتصاد کنونی می‌تواند جواب خوشایندی داشته باشد. این یک قمار بزرگ است، اما کاملا غیرمنطقی نیست.»

ارسال نظر

  • شیرین صفوی

    یاااااابوالفضل !!!ایلو میناتی دیوانه ها رو علم کرده!!! یکیش خلچل رضا پهلوی و هواداران خل تر از اون رو !!! فراموش نکنیم که ایلو میناتی ها صهیونیسم هستند

  • غضنفر

    همین آدم که شما دیوانه خطاب کردید. فردا آرژانتین رو به جایی می رسونه که رییس جمهور مجتهد و دکتر ما نمی تونه. این تیتر زدن از یک پایگاه خبری به اصطلاح مودب بعیده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار