گوناگون

رعد و برقی که رکورد شکست+ عکس

رعد و برقی که رکورد شکست+ عکس

پارسینه: طوفان‌ها از پدیده‌های جالب توجه در حوزه هواشناسی هستند و رعدوبرق‌ها یکی از جذاب‌ترین جزئیات آن‌ها هستند؛ در حالی که شدت برخورد رعد و برق می تواند آنها را به صورت پیچ های ضخیم در سراسر آسمان نمایان کند، عرض واقعی یک رعد و برق تنها حدود ۲-۳ سانتی متر است.

به گزارش پارسنیه به نقل از خبرآنلاین، بر اساس داده های سرویس ملی هواشناسی و ناسا، تخمین زده می شود که سالانه ۱۶ میلیون رعد و برق روی زمین رخ می دهد و در هر بازه زمانی مشخص، حدود ۲۰۰۰ رعد و برق در حال وقوع است. رعد و برق می تواند بادهای مستقیم و مخرب، تگرگ، باران شدید، رعد و برق کشنده و گردباد ایجاد کند.

تنها در ایالات متحده، سالانه حدود ۱۰۰۰۰۰ رعد و برق رخ می دهد. از ۱۰۰۰۰۰ رعد و برق در ایالات متحده، حدود ۱۰٪ به عنوان شدید طبقه بندی می شوند که باعث بادهای مخرب یا آسیب باد، تگرگ بزرگ و یا گردباد می شوند.

چهار نوع اصلی طوفان های تندری وجود دارد؛ تک سلولی، خوشه ای چند سلولی، خط چند سلولی (squall line) و ابرسلولی.

صاعقه در اثر برخورد کریستال های یخ و قطرات آب درون ابرها ایجاد می شود که بارهای الکتریکی مثبت و منفی را ایجاد می کند که توسط نیروهای همرفتی از هم جدا می شوند. هنگامی که بارها به اندازه کافی جدا شوند، یک رعد و برق از ابر خارج می شود.

هنگام شنیدن رعد و برق هیچ مکان امنی در خارج از منزل وجود ندارد، بنابراین باید فوراً در داخل خانه حرکت کنید.

سیارات دیگر منظومه شمسی نیز دارای رعد و برق هستند، از جمله غول های گازی مشتری و زحل. همچنین در طوفان های گرد و غبار در مریخ، برق های درخشانی وجود دارد که برخی دانشمندان معتقدند که شواهدی از رعد و برق است.

ثبت ۱۷ ثانیه رعد و برق

براساس داده‌هایی که سایت رکوردهای گینس منتشر کرده‌است، در ۷ فوریه ۲۰۲۲، سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که در ۲۹ آوریل ۲۰۲۰ رعد و برقی بیش از ۷۶۷ کیلومتر (۴۷۷ مایل) در سراسر تگزاس، لوئیزیانا و می سی سی پی کشیده شده است. این طول باورنکردنی معادل فاصله بین شهر نیویورک و کلمبوس، اوهایو است.

رعد و برق رکورددار

پس از رکوردشکنی در آوریل، رعد و برق دیگری در آسمان اروگوئه و شمال آرژانتین طی یک طوفان رعد و برق در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰ رخ داد. این فلش ۱۷ ثانیه طول کشید و رکورد طولانی ترین رعد و برق را شکست.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار