گوناگون

ایران قبرستان موتورهای هندی

ایران قبرستان موتورهای هندی

ظاهرا چاره ای نیست وباید شاهد باشیم که موتورهای بی کیفیت بازارهای چین و هند بازار ایران را فتح کنند و ایران چند سال آینده به قبرستان موتورهای هندی و چینی تبدیل خواهد شد.

موتورسازی در هند ریشه ای قدیمی دارد و اولین ملاقات ایرانیان با این صنعت ریشه در دوچرخه های هندی دارد.

دوچرخه های هیرو یا همان دوچرخه هندی های معروف که زیرپای پدربزرگ ها بود برای خوش نام کردن صنعت موتورساز ایران کافی بود البته با ورود موتورهای ژاپنی و امریکایی قبل از انقلاب در ایران هندی ها حرفی برای گفتن نداشتند و البته کپی با کیفیت وسپاهای آنها نیزدر بازار آن روزهای ایران حرفی برای گفتن نداشت.

پالسارها ایران را گرفتند

 

در سال های گذشته موتورهای پالس توانستند بازار ایران را به لطف تحریم فتح کنند، موتورهای ۱۵۰ قدرتمند که عمر مفید خوبی نیز داشتند و طراحی مناسبی برای ایران محسوب می شد. زین یک سطح در مدل های اولیه که براحتی با فرهنگ ایران آن زمان جور درمیامد.

پالس در طرح های دیگر نیز به ایران وارد شدند و هندی ها هرگز خیال نمی کردند بازار به این بزرگی را فتح کنند. موتورهای هندی در این کشور نیز انتخاب اولیه هندی ها نیست وبا وجود هوندا و یاماها هندی ها اولیت را هرگزبه این موتورها نمی دهند.

آپاچی هم وارد شد

این وسط که شرکت های ایرانی دست از کار کشیدند و به لطف عدم حمایت از قطعه سازان بازار ساخت موتوسیکلت های تخته شد شرکت دوم موتورسازی هند هم به ایران ورود کرد.

تی وی اس با محصول آپاچی که موتوری جوان پسند و پرشتاب تر از پالس ۱۵۰ بود. مزیت موتورهای هندی در دیر خراب شدن قطعات و ارزان بودن آنها نسبت به سایر رقبای خود در ایران بود. ایرانی ها اگر می خواستند قطعات کاوازاکی یا هوندا را ازبازار تهیه کنند به مراتب با سختی بیشتری و قیمت بالایی مواجه می شدند.

آپاچی ۱۶۰ زمانی وارد ایران شد که خود هندی ها استاندارد تایید امنیت آن را تایید نکرده بودند و می دانستند که این موتور در باران و ترمز عقب هندلینگ و قدرت ایستایی مناسبی ندارد اما به لطف سهل انگاری مسئولین در ایران این موتور هم بازار ایران را فتح کرد و در کنار پالس ها برادران قدرتمند بازار موتور ایران شدند.

کاهش تولید ۵۰ درصدی موتورسیکلت در سال های اخیر

بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت  گفت:  صنعت موتور سیکلت از ۳ تا ۴ سال گذشته دچار مشکلاتی شده است. متاسفانه آمار تولید موتور سیکلت ۵۰  درصد کاهش داشته است که بیشتر آن از تحریم ها و قوانین نشات می گیرد.

او بیان کرد: امسال با توجه به تحریم ها افزایش قیمتی در خصوص موتور سیکلت نداشته ایم و تنها نوسانات ارزی در برخی از محصولات تاثیر گذار بود.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه قیمت موتورسیکلت امسال متناسب با نرخ تورم افزایش یافت، اما نسبت به میزان افزایش قیمتی که در مورد خودرو داشتیم چشمگیر نبوده است، ادامه داد: افزایش قیمتی نسبت به خودرو نداشته ایم و قیمت‌ها همچون گذشته است. امسال نسبت به گذشته ۴۵ درصد افت تولید داشته ایم که در سال گذشته ۱۶۵ هزار خودرو تولید شد و امسال تاکنون ۱۰۰ هزار موتور تولید شده است که ۶۵ هزار خودرو کاهش یافت.

 

دلال ها همه کاره هستند

امروز در اسفند ماه ۱۴۰۲ با تمام تنوعی که شرکت های مختلف برای محصولاتشان انجام می دهند و چینی ها قصد تصرف بازار ایران را دارند اما هنوز در راس کارموتورهای هندی هستند و بالاترین قیمت و محبوب ترین ها در بازار ایران هستند.

درست است که به نکات مثبت آنها اشاره شد ولی حریف های دیگر آنقدر دست و پا بسته نیستند. بنلی های موجود در بازار ایران یا یاماها و گلکسی ها آنچنان حریفان ضعیفی نیستند که هندی ها همه کاره بازار موتورسیکلت ایران باشند اما چنان اعتمادی بین ایرانی ها و موتورهای هندی به وجود آمده است که گویی چشم ما به تمام جهان بسته شده است و تحریم ها نیز بهانه خوبی برای این داستان شده است.

بی کیفیت ترین موتورهای هندی در ایران

شاید خیلی ها ندانند که شرکت های موتورسازی در هند التماس می کنند که محصولاتشان به فروش برسد.

بیمه و تمام امتیازات از قبیل گارانتی ۲ ساله شرایطی است که اگر موتورساز ایرانی در کشور خود ما ایجاد کند با درایت و توانایی صنعت کار ایرانی بعید هم نیست که بتوانیم بازارهای متعدد خارجی را فتح کنیم.

بعنوان مثال باکسر محصول باجاج موتور که بعنوان موتور مزرعه دار ها در هند معروف است در تمام ایالت ها فروش ندارد و غالبا مناطق روستایی و ضعیف بازار آن را دارند اما این موتور سیکلت به شدت برای کسانی که با موتور کار میکنند محبوب است تنها به دلیل اینکه زین نرمی دارد اما این موتور در هند یک پروژه شسکت خورده است و نامی از آن شنیده نمی شود.

محصولات دیگر تی وی اس و باجاج هم شرایط بهتری ندارند و هندی ها به آنها بعنوان آخرین شانس خرید نگاه می کنند.

شرکت هیرو و ماهیندرا نیز در ایران بازار موفق را تجربه نکردند به این دلیل که کیفیت ضعیف تر و بازار قطعات مناسبی در ایران نیز نداشتند البته این شرکت ها در هند هم زیر مجموعه بازار دو غول هندی است.

کسی دلش نمی سوزد؟

ظاهرا چاره ای نیست وباید شاهد باشیم که موتورهای بی کیفیت بازارهای چین و هند بازار ایران را فتح کنند و ایران چند سال آینده به قبرستان موتورهای هندی و چینی تبدیل خواهد شد.

اما یک نکته را می توان پر رنگ دانست و آنهم این است که امروزه که ما با توجه به تحریم و هزار مشکل مجبور هستیم نفت خام را فدای بدردنخور ترین کالاهای هندی کنیم اراده تجار و بازرگانان ایرانی کجای قصه است؟ با رایزنی و شناخت بازار هند می توان موتورسیکلت های روز هند را وارد کشور کرد و حداقل به جامعه ایرانی این احترام گذاشته شود که شما لایق بهترین ها هستید نه اجناس بی کیفیت و تاریخ گذشته.

 

ارسال نظر

  • غلامرضا

    یه روزی موتور های حجم بالا ممنوع بود چون باهاش مسئولین مملکت. رو ترور میکردن
    الان دیگه کسی نمیاد اونها رو ترور کنه چون همین جوری با تصمیمات مسخره دم به دقیقه تیشه به ریشه این انقلاب میزنن کدوم دشمن خارجی خر میشه همچین مسئولی رو ترور کنه ولی متاسفانه اون قانون مسخره هنوز سر جاش هست و این یه نمونه از در جا زدن صنعت موتور سیکلت در ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار