گوناگون

راهنمای انتخاب نام شرکت {تکنیک‌های برترین نام برای ثبت شرکت}

راهنمای انتخاب نام شرکت {تکنیک‌های برترین نام برای ثبت شرکت}

پارسینه: انتخاب نام برای یک شرکت از اساسی‌ترین و موثرترین گام‌ها برای ثبت شرکت است.

انتخاب نام برای یک شرکت از اساسی‌ترین و موثرترین گام‌ها برای ثبت شرکت است. انتخاب نام مناسب پراز نکات ریز و درشت است که باید به آن‌ها توجه شود به همین علت است که صاحبان کسب و کار به دنبال بهترین راهنمای انتخاب نام شرکت هستند زیرا که یک اسم خوب و منحصربفرد باعث به خاطرماندن آن اسم و سودآوری آن شرکت درآینده می شود.

درحال حاضر باتوجه به افزایش تعداد شرکت های ثبت شده در ایران، انتخاب اسم نسبت به گذشته سخت تر شده و اگر توجه و دقت لازم را در این مرحله نداشته باشید ممکن است مجبور به تغییر اسم شرکت خود شوید.

انتخاب اسم شرکت دارای قوانین و قوائد ونکات مخصوص به خودش است که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است و می تواند راهنمای انتخاب نام شرکت شما باشد.

باتوجه به قوانین سخت گیرانه و چالش هایی که ممکن است در مسیر ثبت و انتخاب نام شرکت خود با آن ها مواجه شوید، می توانید با ثبت تکسفیر در تماس باشید تا مشاوره لازم به شما داده شود.

نکات مهم در انتخاب نام شرکت

نکات مهم در انتخاب نام شرکت

در انتخاب نام شرکت باید به موارد زیر توجه کرد:

  • نام باید حتما فارسی باشد و اسامی لاتین مورد پذیرش نیستند.
  • نام انتخابی باید متناسب با شئونات اسلامی ایران باشد.
  • نام شرکت باید با توجه به قوانین ثبت احوال انتخاب گردد.
  • اسم شرکت شما نباید تکراری باشد.
  • اسم باید خاص و منحصربفرد باشد.
  • از اعداد به شکل حروف استفاده می شود.
  • از عناوینی که منحصر به سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران است استفاده نشود.
  • اسامی معصومین و ائمه نباید در نام شرکت به کار برده شود.
  • از عناوین مشاهیر(شاعران، دانشمندان، کاشفان و...) معاصر استفاده نشود.
  • به منظور جلوگیری از سواستفاده های احتمالی امکان استفاده از اسم های ملی و ایران وجود ندارد.
  • یکسری نام ها نباید بعنوان مضاف به عناوین شرکت اضافه شوند مانند: بیو، کنترل، نفت، استار، مدرن، کارواش، نو، تکنو، فیلتر و غیره.
  • امکان استفاده از نام هایی که به تشکیلات کشوری و دولتی مرتبط هستند وجود ندارد.

نحوه انتخاب نام برای شرکت

شرکت ها نیز مانند اشخاص حقیقی دارای اسم هستند و قانون تجارت ایران در مورد همه شرکت ها این گونه مقرر کرده است که تحت اسمی خاص تشکیل شوند که برای اطمینان ازعدم تشابه نام منتخب شما با شرکت های پیشین ثبت شده از3 طریق می توانید استعلام بگیرید.

نحوه استعلام شرکت ها:

ازطریق سه سایت ذیل می توانید استعلامی از تمامی شرکت های ثبت شده بدست آورید

  • irsherkat.ssaa.ir
  • ilenc.ir
  • rooznamehrasmi.ir

اداره ثبت شرکت ها برای انتخاب و ثبت اسم شرکت محدودیت هایی را قائل شده است که در ادامه به این موارد پرداخته شده است:

نام شرکت باید از سه سیلاب (بخش) تشکیل شود

4 شرط برای این سه سیلاب وجود دارد که حتما باید معنادار، فارسی و خاص باشند و همچنین در لغت‌نامه دهخدا هم وجود داشته باشند و حداقل دو سیلاب از نام پیشنهادی شما با اسامی دارای سابقه باید متفاوت باشد. نام شرکت نباید تکراری باشد یا پیش از شما توسط شرکت مشابه دیگری ثبت شده باشد در صورت تکراری بودن نام پیشنهادی شما از سوی کارشناسان مربوطه رد می شود.

باید با حیطه فعالیت شرکت هماهنگ باشد

نام انتخابی شما باید با حیطه فعالیت شرکت هماهنگ و نباید متشکل از نام های لاتین باشد.

توجه داشته باشید امکان استفاده از کلماتی مانند: مهندسی، بازرگانی و خدماتی در نام شرکت وجود دارد اما این کلمات به عنوان یکی از سیلاب‌های خاص شناخته نمی‌شوند.

گرفتن مجوز برای استفاده از برخی کلمات در نام شرکت

از برخی کلمات فقط در صورتی می توانید استفاده کنید که مجوز از مراجع مربوطه تهییه کرده باشید.

کلماتی همچون: بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیستی، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی، هنری، صندوق قرض الحسنه، لیزینگ و غیره…

انتخاب نام شرکت برای ثبت شرکت

استفاده همزمان از نام های ایرانی و خارجی در شرکت های مشارکتی

در ثبت شرکت که از مشارکت چند شرکت ایرانی و خارجی تاسیس شده اند می توان از نام کامل یا بخشی از نام کامل آن شرکت خارجی در کنار نام فارسی استفاده کرد. نمونه اسم شرکت با این ویژگی اسمی می توان کنسرسیوم و جوینت ونچر را مثال زد.

تعیین نام شرکت تعاونی

با توجه به مجوزی بودن شرکت های تعاونی نام انتخابی شرکت های تعاونی در ابتدا باید توسط وزارت تعاون تایید گردد و سپس ابلاغیه ای برای اداره ثبت شرکت ها از وزارت تعاون ارسال گردیده و درصورت تکراری نبودن اسم منتخب، شرکت تعاونی تعیین نام می گردد.

نباید نام شخصی در نام شرکت ذکر شود

نباید نام شخصی در نام شرکت ذکر شود در غیر اینصورت، شرکت شما یک شرکت تضامنی تلقی می شود و فردی که نامش ذکر شده در برابر دیون مسئول و متعهد شناخته می‌شود.

غیرقابل انتقال بودن نام شرکت

نام شرکت به تنهایی دارای ارزش اقتصادی نمی باشد و حتی با سند‌‌ رسمی هم قابل انتقال به دیگران نیست و تنها در صورتی این امر امکان پذیر است که همراه با نام آن تمام یا بخشی از امتیازات آن شرکت نیز واگذار شود.

انتخاب نام شرکت براساس مناطق جغرافیایی

استفاده از نام مناطق جغرافیایی در اسم شرکت تنها در صورتی امکان پذیر است که شرکت در همان منطقه ثبت شود. مثلا نمی توان از اسم خراسان برای شرکتی که در اصفهان است استفاده کرد.

قوانین انتخاب نام شرکت

قوانین انتخاب اسم شرکت به شرح زیر است:

  • برای انتخاب نام شرکت و ثبت آن باید تمامی مدارک لازم ارائه شده و سپس مجوزهای مورد نیاز گرفته شود. سامانه ثبت شرکت‌ها https://www.irsherkat.ssaa.ir می باشد.
  • متقاضی باید یکی از موسسین یا سهامداران شرکت و یا نهایتا وکیل رسمی دادگستری که دارای وکالتنامه است باشد.
  • نام انتخاب شده نباید مشابه اسم هیچ یک از شرکت های پیشین که در اداره کل ثبت شرکت‌ها ثبت شده اند باشد .
  • علیرغم آنکه استفاده از اسامی بیگانه مجاز نمی باشد اما درصورتیکه معادل فارسی آن کلمه در فرهنگستان ادب فارسی وجود نداشته باشد موردی برای استفاده از آن وجود ندارد.
  • نباید از اسامی ای که خلاف اخلاق، دین و نظم عمومی هستند استفاده گردد.
  • نباید از نام افراد مشهور استفاده شود.
  • از برخی از کلمات همچون ساختمانی، بازرگانی، تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، حقوقی، تولیدی و غیره برای جلوگیری از ایجاد تشابه می توان استفاده کرد اما توجه داشته باشید که جزئی از نام شرکت محسوب نمی شود.
  • قبل از استفاده از یکسری کلمات حتما باید مجوز کسب شود.
  • به کار بردن نام‌هایی که از لهجه‌های بومی است تنها درصورت اخذ تاییدیه از فرمانداری، شورای شهر یا بخشداری امکان‌پذیر است.
  • استفاده از نام بومی یا یک محل جغرافیایی در اسم شرکت مستلزم ارائه مستندات و مدارک موردنیاز است.
  • انتخاب نام خارجی با رسم‌الخط فارسی برای نمایندگی و شعبه شرکت امکان‌پذیر است.
  • موسسات غیر تجاری و شرکت‌های تعاونی برای تعیین نام خود معاف از پرداخت هزینه می باشند.
  • شرکت‌های تجاری تضامنی، شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص و غیر سهامی و یا شرکت‌های نسبی در زمان انتخاب نام ملزم به رعایت مواد ۱۱۷، ۱۴۱، ۱۶۲ و ۱۸۴ قانون تجارت هستند.
  • اگر نام انتخابی رد شود نیاز به هزینه مجدد نمی باشد اما اگر بیش از ۳ ماه از زمان تایید نام بگذرد و شرکت ثبت نشود، متقاضی باید حتما مجدد مبلغ مربوطه را به اداره ثبت پرداخت نماید.

درنهایت

انتخاب اسم مناسب برای یک شرکت از اساسی‌ترین قدم‌ها محسوب می‌شود. برای این کار سعی و حوصله به خرج بدهید و از افراد متخصص کمک بگیرید و مطمئن باشید ارزشش را دارد زیرا که نام شرکت شما هویت آن است.

از تمامی مطالب و نکات گفته شده در این مقاله می توانید به عنوان راهنمای انتخاب نام شرکت خود استفاده کرده و این مسیر را با آگاهی بیشتر شروع و سپری نمایید و درصورت مواجه شدن با هر ابهام و سوالی می توانید با کارشناسان ثبت تکسفیر در تماس باشید .

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار