گوناگون

رشد محسوس تورم ماهانه و تغییرات ناامید کننده در میزان افزایش دستمزد سال آینده

رشد محسوس تورم ماهانه و تغییرات ناامید کننده در میزان افزایش دستمزد سال آینده

پارسینه: آمارهای رسمی نشان می‌دهد در مهرماه امسال گرانی در ایران شتاب گرفته و کسری تراز تجارت خارجی افزایش یافته است. از سوی دیگر حقوق کارمندان دولت احتمالا سال آینده ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. براساس ابلاغیه بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۳، حقوق کارکنان دولت در سال آینده نسبت به امسال با افزایش ضریب ریالی ۲۰ درصدی همراه خواهد بود؛ این یعنی حقوق از ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۹ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌رسد.

به گزارش پارسینه، مرکز آمار ایران، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده (تورم) مهرماه را منتشر کرد. طبق این گزارش تورم مسکن بیشترین تاثیر را در رشد تورم غیرخوراکی‌ها دارد. هر چند رشد تورم بخش آموزش رکورد جدیدی از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون به ثبت رساند، اما مسکن (اجاره) به دلیل داشتن بالاترین ضریب‌اهمیت، به عنوان صاحب‌خانه تورم محسوب می‌شود. رشد ماهانه قیمت کالا و خدمات چه تغییری کرد؟ تورم خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها در مهرماه چقدر شد؟

آموزش که بالاترین سرعت رشد قیمت ماهانه را در بین تمامی کالا‌ها و خدمات به خود اختصاص داد، در بیش از یک دهه گذشته چه روندی را طی کرد؟ رشد تورم اجاره مسکن در مهرماه نسبت به شهریورماه چقدر شد؟

بررسی جزئیات تورم ماهانه نشان می‌دهد علت اصلی رشد تورم در مهر ماه، رشد شدید تورم بخش آموزش بوده است؛ اتفاقی که در نخستین ماه شروع فصل آموزش عمومی و آموزش عالی رخ داده است.

همچنین تورم ماهانه خوراکی در مهر ماه به ۰.۵ درصد کاهش یافته که کمترین رقم در ۱۰ ماه اخیر به شمار می‌رود.

طبق بررسی‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه از ۲ درصد در شهریور به ۲.۴ درصد در مهر ۱۴۰۲ افزایش یافت. این رقم به این معنی است که کالاها و خدمات مصرفی مردم در مهرماه به طور متوسط ۲.۴ درصد گران‌تر از شهریورماه بود.

به گفته این نهاد، شاخص اصلی تورم (نرخ تورم ۱۲ماهه) در ماه مهر با کاهش ۰.۶ واحد-درصدی نسبت به ماه قبل به ۴۵.۵ درصد رسید.طبق این گزارش ظرف ۱۲ ماه اخیر، قیمت گوشت قرمز و مرغ به طور متوسط ۸۲ درصد بالا رفته که بالاترین نرخ افزایش قیمت در بین ۳۰ گروه و زیرگروه مختلف کالاها و خدمات مصرفی است.

پس از آن، شیلات (۶۹.۴ درصد)، حمل‌ونقل عمومی (۵۸.۸ درصد) و هتل و رستوران (۵۵.۴ درصد) شاهد بالاترین افزایش قیمت در یک سال گذشته بوده‌اند.

از سوی دیگر آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد کسری تجارت خارجی گمرکی در پایان مهرماه ۱۴۰۲ با یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار افزایش نسبت به ماه قبل به هفت میلیارد و هفتصد میلیون دلار افزایش یافت.

این به این معنی است که صادرات محصولات غیرنفتی ایران در هفت ماه اول امسال هفت میلیارد و هفتصد میلیون دلار کمتر از واردات گمرکی‌اش بوده است.به گفته رئیس کل گمرک تا پایان مهرماه امسال ایران ۳۶ میلیارد دلار کالا وارد کرده است که ۱۲.۶ درصد از هفت ماه اول پارسال بیشتر است.

همچنین گفته می شود حقوق کارمندان دولت احتمالا سال آینده ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. براساس ابلاغیه بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۳، حقوق کارکنان دولت در سال آینده نسبت به امسال با افزایش ضریب ریالی ۲۰ درصدی همراه خواهد بود؛ این یعنی حقوق از ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۹ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌رسد. سال گذشته حداقل دریافتی کارکنان دولت به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید؛ آن هم با افزایش ۲۰ درصدی.

این اعداد برای حقوق کارمندان دولت در شرایطی است که جامعه کارگری نیز نگران دریافتی‌های خود در سال آینده شده‌اند؛ چراکه بخش وسیعی از کارگران در شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی مشغول هستند و این موضوع به طور معمول حقوق کارگران را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما در حالی دولت عدد ۲۰ درصد را برای افزایش حقوق کارمندان انتخاب کرده که آخرین گزارش رسمی دولت، تورم ۴۶.۱ درصدی را در اقتصاد کشور نشان می‌دهد؛ این یعنی عدد انتخابی برای افزایش حقوق، شکاف حدود ۲۶ درصدی با تورم دارد.

ارسال نظر

  • شیرین صفوی

    این ماه که حقوق گرفتم یه ده میلیون برداشتم رفتم خرید کنم فکر میکنید چقدر برگردوندم !!!! دو بسته مرغ تفکیک شده دو عدد ماهی قزل آلا ، یه بسته گوشت گوساله ، یک بسته چرخ کرده ، یک گونی برنج ایرانی، یک روغن مایع خوراکی ، دو بسته پنیر دو بسته کره ، یه شونه تخم مرغ ،یه مایع دستشویی ۴ لیتری ، یه مایع ظرفشویی ۴ لیتری ، دو تا شامپو خانواده، یک بسته صابون شش تایی ، ۴ بسته دستمال کاغذی ، به بسته رول حوله ای دو تایی ، یه رول توالت دو تایی ، دو بسته پودر لباسشویی ، دو بسته کیسه فریزر ، یک بسته رول کیسه زباله، دو بسته سفره یک بار مصرف ، دو کیلو سیب زمینی پیاز ، یه مقدار میوه و سبزی انصافا فکر میکنید چیزی برگردوندم !!!!!!!! تازه از فروشگاه زنجیره ای تخفیفی !!!!!!!!!! به اصطلاح خرید ماهانه !!!!!!! وقتی لیست خرید رو به همسرم که تو ماشین نشسته بود نشون دادم گفت شیرین بیا خودت رانندگی کن من تپش قلب گرفتم الان سکته میکنم !!! تازه هر دو شاغل دارای خونه و ماشین و یه جورایی رفاه نسبی !!!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    شما با این لیستی که دادی به نحوی در ظاهر ناله کردی ولی با شمار خریدت ازطرفی از ارزش پول بی ارزش تعریف کردی . با 10 میلیون نصف این لیست و هم نمیشه خرید . چرا بعضی از شما مردم عمر و عاص تشریف دارید ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار