گوناگون

قانون مالیات بر خانه های خالی، ابزار کنترل و مدیریت بازار مسکن است/هدف مجلس از وضع این قانون و نگاه دولت در اجرای آن درآمدی نبوده و نیست

قانون مالیات بر خانه های خالی، ابزار کنترل و مدیریت بازار مسکن است/هدف مجلس از وضع این قانون و نگاه دولت در اجرای آن درآمدی نبوده و نیست

مدیرکل امور مالیاتی استان تهران در نود و هفتمین جلسه شورای مسکن استان تهران که به منظور بررسی آخرین وضعیت خانه های خالی و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی تشکیل شده بود، گفت:اصولا سازمان امور مالیاتی هر اقدام و فعالیتی که دارد، مبتنی بر آمار و اطلاعاتی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم در اختیارش قرار می گیرد.

وی با اشاره به اهتمام دولت و مجلس برای ساماندهی بازار مسکن تصریح کرد:یک زمان مالیات ابزاری برای تامین مالی است و نگاه به آن هم درآمدی است.

اما زمانی دیگر مالیات ابزاری برای کنترل، مدیریت و ساماندهی بازارهایی نظیر بازار مسکن است، لذا در این رویکرد نگاهِ سیاستگذار و دولت به هیچ وجه درآمدی نبوده و نیست.

این مقام مالیاتی استان تهران افزود: هدف قانونگذار از وضع قانون مالیات بر خانه های خالی، مدیریت و ساماندهی بازار مسکن بوده و به تبع آن دولت نیز از این ابزار برای کنترل التهابات و تحریک طرف عرضه در بازار و جلوگیری از احتکار مسکن استفاده میکند.

عزیزی با اشاره به تصویب و ابلاغ این قانون در آذرماه ۱۳۹۹ آماری از میزان برگه های مطالبه ابلاغی در استان تهران ارایه کرد و افزود: برای سال ۱۴۰۰ براساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی، در استان تهران برای بیش از ۷۷۰۰ واحد مسکونی که به عنوان خانه خالی شناسایی شده بود، برگ مطالبه صادر و ابلاغ شد که مالکان ۱۳۷ واحد مسکونی خالی در مهلت مقرر نسبت به واریز مالیات خود که بالغ ۴ میلیارد تومان است، اقدام نموده و اغلب مالکان نیز با توجه به ظرفیتهای موجود در قانون تقاضای رسیدگی مجدد به مالیات ابلاغی و محاسبه شده بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی شدند.

مدیرکل امور مالیاتی استان تهران کیفیت و کمیت اطلاعات ارسالی از سوی وزارت راه و شهرسازی پیرامون خانه های خالی را در میزان وصول مالیات موثر عنوان کرد و گفت:وصول مالیات از خانه های خالی هدفی فرعی و ابزاری برای تحقق هدف اصلی یعنی "ساماندهی بازار مسکن، جلوگیری از احتکار و تحریک در طرف عرضه" است و در اینجا سازمان امور مالیاتی به عنوان یک سازمان تخصصی با وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی مدیریت بازار مسکن همراهی و همکاری میکند.

وی تاکید کرد: براساس فرازهای قانون مالیات بر خانه های خالی، وزارت راه و شهرسازی متولی شناسایی خانه های خالی است و بنابراین سازمان امور مالیاتی حلقه آخر زنجیره اجرای این قانون بوده و نیازمند اخذ اطلاعات شسته و رفته از وزارتخانه مزبور است.

خاطر نشان می سازد؛ استاندار تهران در این جلسه بر ارایه گزارش لازم از آخرین وضعیت خانه های خالی و بیان دلایل و موانع اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی تاکید و شان نزول آن را افزایش عرضه مسکن دانسته و از دستگاههای ذیربط در استان خواست به وظایف و تکالیف قانونی خود عمل کنند.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار