گوناگون

حال بد تهران از آسمان تا زیر زمین؛

نفسهای تهران به شماره افتاده است/از آسمان تیره و تار تا مرگ آبخوانها

نفسهای تهران به شماره افتاده است/از آسمان تیره و تار تا مرگ آبخوانها

خبرهای ناگواری از شرایط زیست محیطی کلان شهر تهران به گوش می رسد.علیرغم هشدارهای فراوان سالهای اخیر، مردم و مسئولان به جان پایتخت افتاده اند تا همین باقیمانده حیات این شهر قدیمی را هم از آن بگیرند.

به گزارش پارسینه، رئیس کمیسیون محیط‌ زیست، سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران می‌گوید میزان استفاده شرکت آب و فاضلاب از آب‌های زیرزمینی پایتخت ایران نسبت به سال ۱۳۹۰ تقریباً دو برابر شده است. مهدی پیرهادی روز گذشته مدعی شده شرکت آبفا در سال ۱۳۹۰ از ۲۸ درصد از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کرد، اما در سال ۱۴۰۱ و امسال این میزان به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

آمارهای رسمی وزارت نیرو نیز حاکی است که در دیگر شهرهای کشور نیز وضعیت مشابهی حاکم است، به‌طوری که در سال گذشته نسبت حجم آب زیرزمینی به کل تولید آب شرب کشور بیش از ۵۳ درصد بوده است. طی سال‌های گذشته گزارش‌های زیادی از فروریزش زمین به خاطر برداشت بی‌رویه ذخایر آب‌های زیرزمینی منتشر شده است.

بر اساس آمارهای وزارت نیرو، سال گذشته شمسی در کشور بیش از ۷ میلیارد متر مکعب آب برای مشترکان شهری و روستایی تولید شده که بیش از ۳.۷ میلیارد متر مکعب آن از آبهای زیرزمینی بوده است. از کل آب شرب، تنها ۸۳ درصد به مصرف واقعی خانوارها رسیده و ۱۷ درصد آن در بخش‌های دیگر مصرف شده است.

تحویل هفت میلیارد متر مکعب آب به خانوارهای شهری و روستایی تحت نام «آب شرب» در حالی است که بنابر گزارش وزارت نیرو، ظرفیت تصفیه آب کشور ۵.۵ میلیارد متر مکعب است؛ به عبارتی در بهترین حالت حدود یک چهارم آب تحویلی به مشترکان خانگی، تصفیه نشده است.

اما از سوی دیگر در همین راستا پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در شورای شهر تهران، تعداد جانباختگان ناشی از عوارض آلودگی هوا در تهران را بیش از شش هزار تن اعلام کرده است.وی گفته سال گذشته بیش از ۲۷ هزار نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا جان باختند و تعداد جان‌باختگان در تهران هم شش هزار و ۳۹۸ نفر بود.

پیش از این مقام‌های وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بودند تعداد جان‌باختگان ناشی از آلودگی هوا در سال گذشته با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن بیش از ۲۶ هزار تن بود. مهدی پیرهادی در جلسه شورای شهر تهران هشدار داده که با ادامه روند فعلی، شمار جان‌باختگان ناشی از آلودگی هوا از تعداد کشته‌های ایران در جنگ با عراق پیشی خواهد گرفت.

بنابر یک گزارش تحقیقی که به تازگی در روزنامه اعتماد منتشر شد، سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها و همچنین تولید «سوخت‌های پر گوگرد» دو عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت ایران است.

ایران طی سال‌های گذشته با بحران متعدد  آب و هوایی مواجه بوده و آب شرب تنها بخش کوچکی از این بحران بوده است.

علی‌اکبر کاظمی مشاور وزیر نیرو آبان امسال اعلام کرد سالانه ۱۰۰ میلیارد متر مکعب مصرف آب داریم که قریب ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و بقیه در بخش صنعت مصرف می‌شود.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار