گوناگون

انواع نان فانتزی و ایرانی

انواع نان فانتزی و ایرانی

پارسینه: در فهرست مواد غذایی که در دنیا بیشترین استفاده را دارند ، نان از موادی است که تقریبا همیشه در این فهرست جای می گیرد .

در فهرست مواد غذایی که در دنیا بیشترین استفاده را دارند ، نان از موادی است که تقریبا همیشه در این فهرست جای می گیرد . از گذشته های دور تا عصر ما ، این ماده غذایی همراه ثابت سفره ها بوده و هست . در اروپا ، مستنداتی وجود دارد که در گذشته های بسیار دور ، انسان ها با ترکیب کردن گیاه سرخس ، عصاره نشاسته و ریواس وحشی برای خودشان نان می پختند .

تقریبا از 10 هزار سال پیش از میلاد که به آن دوران نوسنگی هم می گویند ، کشت و زرع آغاز شد و به دنبال آن انسان ها به کمک غلات به پختن نان روی آوردند . از سوی دیگر در مصر باستان 4 هزار پیش از میلاد ، برای پختن نان از مخمر کمک گرفته می شد . یونانیان هم برای پخت نان از مصری ها تبعیت کردند و به این ترتیب شیوه پخت نان در تمام اروپا رواج یافت .

آشنایی با نان باگت: ( Baguette bread )

نان باگت، نانی با مخمر می باشد که در کشور فرانسه اولین پخت آن صورت گرفته است. شبیه مستطیل است و نانی دراز می باشد . سوراخ های رویش امکان بسط و بزرگ شدن نان را میسر می کنند. این نان با نامهای "چوب فرانسوی" یا "نان فرانسوی" هم شناخته می شود. باگت عموما با ترکیب آرد ، آب ، مخمر و نمک مهیا می شود و نانی است که خیلی راحت شناخته می شود .

آشنایی با نان سیاباتا یا چاباتا (Ciabatta Bread):

کلمه سیاباتا ایتالیایی است و به معنی "کفش راحتی" می باشد. اصلی ترین مواد تشکیل دهنده نان سیاباتا ، آب و نمک و مخمر و آرد گندم می باشند . نکته جالب توجه است که امکان دارد قالب یا ساختار این نان با توجه به مکانی در ایتالیا که نان در آن پخته می شود ، متفاوت باشد ولی اصلی ترین ماده های تشکیل دهنده این نان ثابت هستند . نان چاباتا با انواع مختلفی از غذاها صرف می شود . مثل : پانینی ، ساندویچ و ...

آشنایی با نان فوکاسیا (Focaccia Bread):

این نان هم ایتالیایی است . عموما آن را در ماهیتابه می پزند که باعث می شود نانی صاف و کاملا یکدست باشد . به خمیر پیتزا شباهت زیادی می دهد . رایج است که قبل از پخت ، روی این نان روغن زیتون مالیده شود . پوسته آن نازک و باریک است . می توان از گیاه های متفاوتی همانند سیر هم در پختن آن کمک گرفت . این نان علاوه بر این که با سوپ یا سس سالاد میل می شود ، تنها هم می توان استفاده کرد .

آشنایی با نان مولتی گرین/چند غله (Multigrain):

این نان بو و مزه ای دلپذیر دارد و سرشار از مواد مغذی می باشد . مواد تشکیل دهنده آن عموما غلاتی مانند جودوسر ، جو ، کتان ، ارزن و ... هستند . نانی فوق العاده سالم و خوش طعم است . صرف نان چند غله با صبحانه و در کنار انواع سس یا گیاه های روغنی پیشنهاد می شود . برای آماده کردن ساندویچ ها هم گزینه مناسبی است .

آشنایی با نان پیتا :( pitta )

این نان کاربردهای گسترده ای دارد . بسیاری از افراد نان پیتا را باز کرده و آن را با انواع گوشتها و سبزی های خوش عطر پر می کنند و با سس مزه دار کرده و میل می نمایند . پختن این نان از بخش هایی از ایالات متحده آمریکا شروع شد و در کشورهای زیادی پخش شد . نان پیتا را با درجه حرارت خیلی بالایی می پزند که از آن مایع خمیر به عمل می آید . به حباب هوای ایجاد شده وسط نان "جیب نان" می گویند که از گوشت و دیگر مواد غذایی خوش طعم پر می شود . ماده اصلی این نان عموما آرد گندم است .

آشنایی با نان چاودار (Rye Bread):

این نان با آرد چاودار یا آرد نان پخت می شود و دارای طعم و عطر دلپذیری است . برای بهتر کردن طعم آن گاهی به خمیر نان چاودار ، اندکی شوید هم اضافه می کنند . نان چاودار انتخاب بسیار مناسبی برای ساندویچ ها مخصوصا ساندویچ های گوشت و پاسترامی می باشد . کافیست کمی سس خردل هم به آن بیافزایید تا طعمی فراموش نشدنی را تجربه کنید .

آشنایی با نان ترش : ( Sour bread )

مواد اولیه خاصی برای آماده کردن نان ترش نیاز است . عموما از ترکیب تخمیری آب و آرد استفاده می شود که البته به وسیله آن می توان نان های مختلفی تهیه نمود . از اصلی ترین مزیت های نان ترش ، ماندگاری مواد اولیه اش در زمانی زیاد است . نانوایان خمیر این نان را آماده می کنند و طولانی مدت نگه می دارند و هر وقت لازم بود ، بخشی از خمیر را برداشته و به مقدار نیاز ، نان را می پزند تا هر بار نانی تازه در اختیار مشتریان بگذارند .

طبقه بندی انواع نان‌های ایرانی مسطح

نان‌های سنتی ایرانی مسطح به طبقه های زیر تقسیم می شوند :

1 -چه نوعی آرد استفاده شده است: آرد گندم - آرد جو - آرد برنج و ...

2 - چه اندازه و حجمی دارد: مسطح - برجسته - نیمه‌ پر

3 - به چه روشی پخته شده است: سنگی داغ - در تنور - با بخار و ...

4 - چه موادی به آرد افزوده شده است: خمیر مایه یا آب - کنجد - سیب زمینی و …

5 - چه بافت و ساختاری دارد: نرم - خمیر مانند - خشک - نازک - ترد

6 - شیرین است یا نمکی: در آن قند غالب است یا نمک

آشنایی با نان سنگک:

طرز تهیه نان سنگک

این نان صاف و مسطح بوده و ضخامتی حدود سه تا پنج میلی متر و طولی تقریبا هفتاد سانتی متر دارد . خمیر آن از نوعی آرد آماده می شود که آسیاب خاصی روی آن صورت گرفته است . سنگک معمولا به دو روش پخت می شود : در کوره ای با قفسه شیبدار از آجر که با سنگریزه های داغ پر شده است یا در تنور . اخیرا از نفت به عنوان سوخت اصلی که نانوایان شهرها استفاده دارند ، یاد میشود .

طرز تهیه نان سنگک خانگی

آشنایی با نان های لواش و تافتون:

طرز تهیه نان لواش تابه ای

لواش و تافتون شباهت زیادی به هم دارند و فقط به کمک آردی که در آنها به کار رفته و میزان ضخامتشان می توان آنها را از هم تفکیک کرد . نان تافتون در بین ایرانیان بسیار محبوب است و با ترکیب آرد سفید و گندم کامل پخته می شود اما نان لواش با آرد سفید تهیه می شود .

وقتی آرد ، آب ، نمک و خمیر مایه ترکیب شدند آنگاه خمیرساز مایه حاصل را زیر و رو میکند تا خمیری هموار حاصل گردد . وقتی خمیر آماده شد ، چانه گیر نان روی تخته چوبی خونا شروع به چانه گیری نان می کند . سپس تکه های آماده شده توسط شاتر روی بالشتکی از نی و پنبه قرار می گیرند تا به دیواره تنور چسبانده شوند و نان پخته شود .

طرز تهیه نان لواش تابه ای

آشنایی با نان بربری:

طرز تهیه نان بربری

نام این نان از جامعه ((بربرها)) که در دوره قاجاریان در جنوب شهر تهران ساکن شدند ، برگرفته شده است . شکلی مشابه یک بیضی دارد و دارای ضخامتی حدود سه تا جهار سانتی متر و طولی مشابه نان سنگک می باشد . از خمیری تقریبا نهصد گرمی ، تکه های خمیر مایه نان بربری آماده می شود . این نان به نان های اروپا شباهت دارد اما شیوه پخت آن مشابه نان سنگک است . عموما بربری را در وعده صبحانه و با پنیر می خورند .

طرز تهیه نان بربری خانگی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار