کد خبر: ۵۱۱۸۳
تعداد نظرات: ۱۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۵۶
یک نگاه/
کوروش نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش به مدت سی سال، از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر ایران سلطنت کرد.مرگ کورش در سال سی‌ام سلطنت او در حدود سال ۵۲۹ پیش از میلاد اتفاق افتاده‌است. روایات مختلفی دربارهٔ مرگ کوروش وجود دارد.
به گزارش پارسینه، اگر این شانس را داشته باشید که وارد آرامگاه کورش شده باشید، به احتمال زیاد اولین چیزی که باعث تعجبتان میشد سقف بسیار کوتاه محفظه داخلی آرامگاه نسبت به ارتفاع بلند بیرونی آن است.

شاید جالب باشد بدانید که آرامگاه واقعی کورش و همسرش (کاسان دان - ملکه وقت) نه در محفظه داخلی، بلکه به صورت مخفی در بالای سقف جاسازی شده بوده است! این محفظه در سال 1338 هنگام کندن درخت انجیر وحشی که بر سقف روییده بود به وسیله باستان شناسان کشف شد و مشخص شد که پیشتر مورد دستبرد قرار گرفته و تخلیه شده است!

کوروش نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش به مدت سی سال، از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر ایران سلطنت کرد.

مرگ کورش در سال سی‌ام سلطنت او در حدود سال ۵۲۹ پیش از میلاد اتفاق افتاده‌است. روایات مختلفی دربارهٔ مرگ کوروش وجود دارد.

هرودوت می‌نویسد، راجع به در گذشت کوروش روایات مختلف است اما من شرحی را که بیشتر در نظرم معتبر می‌نماید نقل می‌کنم. کوروش در آخرین نبرد خود به قصد سرکوب قوم ماساگت (ماساژت) قومی از سکاها که با حمله به نواحی مرزی ایران به قتل و غارت می‌پرداختند، به سمت شمال شرقی کشور حرکت کرد، میان مرز ایران و سرزمین سکاها رودخانه‌ای بود که لشگریان کوروش باید از آن عبور می‌کردند.

هنگامی که کوروش به این رودخانه رسید، تهم‌رییش (تومیریس) ملکهٔ سکاها به او پیغام داد که برای جنگ دو راه پیش رو دارد یا از رودخانه عبور کند و در سرزمین سکاها به نبرد بپردازند و یا اجازه دهند که لشگریان سکا از رود عبور کرده و در خاک ایران به جنگ بپردازند. کوروش این دو پیشنهاد را با سرداران خود در میان گذاشت. بیشتر سرداران ایرانی، جنگ در خاک ایران را برگزیدند، اما کرزوس امپراتور سابق لیدیه و دایی مادر کوروش که تا پایان عمر، به عنوان یک مشاور به کوروش وفادار ماند، جنگ در سرزمین سکاها را پیشنهاد کرد.

کوروش نظر کرزوس را پذیرفت و از رودخانه عبور کرد. نخست عده‌ای از جنگاوران ماساگت‌ها به رهبری سپارگاپیس فرزند ملکه، به دسته‌ای از سربازان لشکر کوروش که از بقیه جدا افتاده‌بودند، حمله کرده و همه را به خاک هلاکت انداختند. بعد از آن پیروزی آنها بر سفرهٔ طعام بازمانده از لشکر کوروش نشسته و با اشتیاق فراوان انقدر خوردند و نوشیدند که مست و بیهوش شدند.

نمای داخلی مقبره کوروش

پارسیان در این هنگام وقت را غنیمت شمرده بر سر آنها ریختند و سپارگاپیس را اسیر کردند. سپارگاپیس وقتی به هوش آمد و خود را اسیر دید، از کوروش استدعا کرد که غل و زنجیر از او بردارند. کوروش این تقاضا را اجابت کرد. وقتی دستان او آزاد شد، از شدت ننگ و عار خود را درجا کشت. بعد از جنگی بین دو سپاه درگرفت که از جهات شدت و خشونت در میان سایر اقوام سابقه نداشت و عاقبت ماساگت‌ها غلبه کردند و خود کوروش نیز کشته‌ش
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳۰
بابك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
17
19
ديروز 7 آبان روز جهاني كوروش بود اما دريغ از يك برنامه از رسانه ملي !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
براستي چرا به صدا وسيما رسانه ملي ميگويند آيا عيد نوروز را تبريك ميگويد يا از نامهاي ايراني بر روي شخصيتهاي مثبت سريالها استفاده ميكند.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لطفا نظر بدهيد.
پاسخ ها
آوا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
نمیدونم پاسارگاد رفتی یا نه؟مردم اینقدر به کوروش لطف دارند که حتی یه سر به مقبرش نمیزنن.لطف داشتند اما به سنگ های مقبره تا دلت بخواد روش یادگاری بود.وقتی دیدم نمیدونستم گریه کنم تاسف بخورم بخندم نمیدونستم!!!!
در مورد سوالت باید بگم از قدیم گفتن دیگی که واسه من نجوشه میخوام سر سگ توش بجوشه!
وقتی دیگه نمیزارن اسم بچه خودتو خودت انتخاب کنی چه انتظاری داری!؟بری ثبت احوال یه لیست میزارن جلوت میگن انتخاب کن که تو اون لیست همه ی اسما هستند جزء:کوروش داریوش...
حسین تنها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
راستش برادر من پارسال رفت اسم پسرشو گذاشت کوروش هیچ مشکلی هم نبود نمی دونم این آوا خانم کدوم ثبت احوالو میگه
قاسم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
علت نپرداختن صدا و سیما به این مساله اینه که هنوز در رابطه با راستی و درستی مطالبی که در رابطه با کوروش گفته شده اتفاق نظر وجود ندارد و بیشتر به دلیل تعصب بوده که اغراق زیادی در این زمینه به وجود اورده و حتی در رابطه با مقبره کوروش همکاملا اثبات نشده متعلق به کوروش باشد
k1
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
27
73
قومی از سکاها که با حمله به نواحی مرزی ایران به قتل و غارت می‌پرداختند!!!!!!!!!!!!!!!!!. واقعا که چرا روایات دیگه رو نمیگی چرا از قتل و غارت کوروش چیزی نمیگی فکر میکنی نمیدونیم
پاسخ ها
آوا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
1-جمله بندی جمله اولت اشتباهه.
2-قتل و غارت کوروش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بابل رو فتح کرد قتل و غارت کرد یا لیدیه رو؟
من مطمئنم تو هیچی نمیدونی.
شاید اون کوروشی که تو میگی یه کوروش دیگه بوده تو سلسله هخامنش اسم کوروش زیاده.یاد بگیر تو مکانی که همه یه نفر رو تا حد مرگ دوسش دارن ساز مخالف نزنی.بی فرهنگیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
واقا شما ایرانی هستید که درمورد تاریختون هیچی نمی دونید. این شایعه ها رو همین شما ها هستید که پخش می کنید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
باشه تو راس میگی حالا ببند دهنتو که در حدی نیسی که بخوای چرت بگی درمورد کوروش بزرگ
من
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
8
18
ممنون.مطلب جالبي بود.
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
21
41
از کسانیکه از من مـــــــــــتنفرند سپاس، آنها مرا قویتر میکنند.


از کسانیکه مرا دوســـــــــــــــــــــت دارند ممنونم،آنان قلب مرا بزرگتر میکنند.


ازکسانیکه مرا ترک میکنند متشـــــــــــــکرم،آنان بمن می آموزند که هیچ چیز تا ابد ماندنی نیست.


از کسانیکه با من مـــــیمانند سپاسگذارم، آنان بمن معنای دوست واقعی را نشان میدهند.

(کورش کبیر)
پاسخ ها
ایدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
به داداشتون كورش خان سلام منو برسون
حسین تنها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
میشه بگید اینو از کدام سنگ نوشته یا کتیبه بیرون کشیدید؟؟؟ لطف کنید با سند و مدرک حرف بزنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
روی سنگ هایی که پرت میکرد نوشته بود یکیش دست این رفیقمونه
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
متاسفانه برخی این سخنان رو به اسم کورورش و داریوش و سایر بزرگان ایران زمین پخش میکنند و در اینترنت گسترش پیدا میکنه . ولی با کمی تفکر میشه به جعلی بودن اونها پی برد . آیا برای این سخنان هیچ منبعی دارید ؟ حتی کتاب اوستا که از بزرگترین کتاب های دوره ساسانیان بوده و یک دین بزرگ در زمان خودش بوده و کتاب دینی زردشت هست . خیلی از قسمتهاش در مرور زمان نابود و یا کاسته شده . . اونوقت چجوری سخنان کوروش بزرگ رو از بیش از 2000 سال پیش پیدا کردن ؟
جاويد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
49
83
آن شخصي كه در مورد قتل و غارت كورش به تراوشات مخيله شگفت انگيز خود اشاره كرده بهتر است بداند اگر چيزي راجع به جنايات كورش وجود داشت مورخ متعصبي مانند هرودوت به آن اشاره كرده بود.و اينهمه نام كورش در تمامي زبانها نماد و الگوي انسانيت به شمار نمي آمد.
پاسخ ها
کیان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
کوروش با قتل بیش از یک میلیون انسان، مرتکب جنایت علیه بشریت شد...
جنایات کوروش کبیر را در این وبلاگ بخوانید:
http://cyrusthegreatkurosh.blogfa.com
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
فقط شما از کوروس میگید ما جایی دیگه ندیدیم
اميد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
23
29
خودتونو سركار گذاشتين مقبره ي كورش ساخته ي رضا خانه و قبل از اون يه مزرعه چغندر بيشتر نبوده
پاسخ ها
حسین تنها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
جوک قشنگی بود. حتما تخت جمشید هم مزرعه لبو بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
اوا80
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
با حسین موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
مال چی بوده معلوم نیست ولی مال کوروش نبوده
شاهرخ
|
United Kingdom
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
8
19
هرودوت پدر تاریخ است و در همان زمانهائی که کورش بدست تومریس کشته شد می زیسته و روایتش عین واقعیت است. کورش در کناره ارس ( بین ارس و کر) کشته شد چرا از بیان نام رود هراس دارید و یا در کتابهای تاریخ آنرا جعل کرده جیحونش مینامید؟ آیا کلمه تبریز همان تلفظ تومریس بعد از 2500 سال نیست؟
ali
|
United States
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
2
19
ایا در پیش از رضا خا ن مقبره ای به نام کوروش بود؟
یا بعد از ان ساخته شد؟!!!!!
پاسخ ها
هلیا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
مقبره ی کورش مال 2500 سال پیشه! نه زمان رضا خان!!!!
alireza
|
Germany
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
16
35
كوروش خيلي جوانمرد بود؟ شما ميگين ريختن سر اون بدبختها و غافلگيرشون كردند. كوروش وقتي مرد سرش رو انداختن تو ظرفي كه پر از خون خودش بود و بهش گفتن يك عمر خون خوردي سير نشدي الان خون خودت رو بخور تا سير شوي. بس كنين اين كوروش بازيها را. كوروش ميدونين چند هزار نفر از مادها رو كشت؟
پاسخ ها
آوا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
جناب تو جنگ حلوا خیرات نمیکنن.میجنگن.کشته میشن از هر دو طرف
بعد از جنگ کوروش بزرگ بزرگ منشی کرد همه رو بخشید مثله بعضی پادشاه ها 10000تا چشم در نیاورد 1000جفت دست قطع نکرد سر همه سرباز هارو نبرید و نزد سر نیزه بازم بگم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هلیا(عاشق کوروش بزرگ)
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
این اراجیف مورخهای یونانیه!
کورش به مرگ طبیعی میمیره! منبع حرفامم کوروشنامه ی گزنفونه!!!
اوا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
کوروش توی لیست پنج فرمانروای برتر جهانه این اراجیف چیه می گی؟؟؟؟؟؟؟
باران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
میگه کوروش توی لیست پنج فرمانروای برتره اخه اون لیست دسته الان کیه ...مگه اون لیست دیدی ...حتمی خودت نوشتی
ايراني اصيل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
26
34
بگوكوروش كبير ،كه جهان به احترامش سر تعظيم فرود مي آورد.
پاسخ ها
باران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
الان خم شدم ...فقط کلمه جهانش اضافیه ...بگو چهار نفر مثل خودت ...
بیچاره ایران!
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
100
73
ما از کدوم شاه خیر دیدیم که از کوروش دیدیه باشیم. کورش هم یک خونخوار بوده مثل بقیه ی شاها.شاه اگه خوب بود شاه نمیشد ادم بود.
پاسخ ها
هلیا(عاشق کوروش بزرگ)
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
واقعااااااااا متاسفم که اینقدر افکارت متحجرانه ست!
در تمام جهان به کوروش افتخار میکنن بعد شما که ایرانی هستی داری...
کوروش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
شاه اگه خوب بود شاه نمیشد رئیس جمهور میشد!! آره خب! حق با توئه پدربزرگ تو که از همه ی شاها بدی دیدی نمی دونم چرا تو موزه نیستی
"لطفا" اسم کوروش رو به دهنت نیار
کوروش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
یادم رفت بگم جناب واقعا بیچاره ایران!
اسم ایران رو هم نیار چون قبل از این که تو آبادش کنی اونا براش زحمت کشیدن
اوا 80
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
تو در مورد تاریخت چیزی نمی دونی لطفاااااااا حرف نزن
لیبسیبس
|
United States
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
7
27
بیشتر مطالب پست شده کاربران بالا چرندیات گروه پان ترکیست هاست که نعدادشان به یک هزار نفر هم نمیرسد اینها دشمن کورش, فردوسی و هر چیزی هستند که امروز میراث ما ایرانیان است در عوض اینها بطرفدار تجزیه ایران هستند و در شهر های امریکا شاهنامه فردوسی میسوزانند اگر فکر میکنید ایرانی به این چرندیات نمیخندد بسیار ساده لوح تشریف دارید
نمکتنماتاتلالبل
|
United States
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
18
71
چند نفر از ماد ها را کشت؟ من نشمردم تو چطور شمردی؟ ایران از شمال همیشه تحت حمله اقوام ترکمانان بوده (بعلت کمبود منابع غذایی بخاطر سرما و نبود کشاورزی) این اقوام در روزگار کورش سکه ها و یا سکاییان بودند که اقوام ایرانی را غارت میکردند و کورش کبیر باید از حدود و ثغور خود محافظت میکرد زیرا که شاه ایران بود اما تو در این میان طرف سکه ها را میگیری ما ایرانی هستیم طرف کورش را میگیریم تو هم که از ترکمانان هستی طرف سکاییان و افراسیاب و تورانیان را بگیر و به آنها افتخار کن تو که نمیتوانی از ما بخواهی به دشمنان ایران افتخار بکنیم حاجی جان این چه انتظاریست که تو داری؟!
نمکتنماتاتلالبل
|
United States
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
14
8
چند نفر از ماد ها را کشت؟ من نشمردم تو چطور شمردی؟ ایران از شمال همیشه تحت حمله اقوام ترکمانان بوده (بعلت کمبود منابع غذایی بخاطر سرما و نبود کشاورزی) این اقوام در روزگار کورش سکه ها و یا سکاییان بودند که اقوام ایرانی را غارت میکردند و کورش کبیر باید از حدود و ثغور خود محافظت میکرد زیرا که شاه ایران بود اما تو در این میان طرف سکه ها را میگیری ما ایرانی هستیم طرف کورش را میگیریم تو هم که از ترکمانان هستی طرف سکاییان و افراسیاب و تورانیان را بگیر و به آنها افتخار کن تو که نمیتوانی از ما بخواهی به دشمنان ایران افتخار بکنیم حاجی جان این چه انتظاریست که تو داری؟!
شاهرخ
|
United Kingdom
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
8
16
کورش در همان اوان سلطنت برادر زن و پدر زن خود بعبارتی دائی و پدر بزرگ بچه هاش رو کشت. تومریس با ارتش زنان بیوه ( مردان اکثرا یا توسط کورش کشته ویا اسیر برای بیگاری بودن) کورش را شکست داد. کورش مثل همه شاهان اگه نمی کشت خودش را میکشتند. در دوران بربریت دنبال منادی حقوق بشر گشتن مضحک است و تنها انسان ایرانی رو فریفته نه دیگران را. چرا که تاریخ از این منظر تنها در زبان فارسی موجود است که برای مصرف سیاسی نوشته شده.
پاسخ ها
هلیا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
آخه شما یه ذره فکر کن!!!
بیست و هشت تا کشور آسیایی تحت نظر کوروش بودن بعد به نظر شما میشه که از یه زن شکست خورده باشه؟؟؟
خواهشا هیچ حرفی رو کورکورانه باور نکنید!
بانوی ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
همون کوروشی که میگی پدر بزرگ بچه هاش رو کشت باید بدونی که وقتی هنوز یه کودک شیر خوار بود همین پدر بزرگ مهربان تراز مادر دستور قتل کوروش رو به فرماندهش داد که فرماندش کوروشو به دست کشاورزش داد و گفت شاه چنین دستوری داده و اون کشاورز ادم بود و دلش نیومد کوروش رو بهه قتل برسونه و فرزند مرده ی خودش رو جای کوروش توی کوه رها کرد. پس یجوری حرف نزن که انگار کوروش مرض داشته پدر بزرگش رو بکشه. این حرفا واسه جلب نظر ملت خیلی پوچه. دلیلای قانع کننده تر بیار.
k1
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
18
13
ساده لوح شما هستید که واقعیت رو قبول ندارید فقط کوروش کوروش میکنید اره همه دنیا وحشی بودن فقط شما ها ادم بودید برو تاریخ رو بخون ببین به خاطر یه مشت یهودی چند هزار نفر ادم کشت همین کوروشتون
پاسخ ها
هلیا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
کوروش مردمو در انتخاب دینشون آزاد میذاشته!
و خودشم گفته:
عقاید خود را به هیچکس تحمیل نمیکنم زیرا خدای هرکس همان است که درونش به او میگوید!
کوروش بین یهودیان و هم کیشان خودش تبعیض قائل نمیشده!
عبدالله
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
زن کورش یهودی بود و بخاطر اون یهودی ها رو نجات داد نه بخاطر نیکی.
محمدرضا پهلوی هم بخاطر چابلوسی به اسرائیلی ها نام کورش رو بزرگ کرد. قبل از سلسله ی پهلوی کورش یه شاه بود مثل شاه های دیگه
ركسانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
9
8
شما واقعا خود درگيري داريد...(اونايي كه از كوروش بد گفتن)بابا بريد يه دره تاريخ بخونيد بعد ميفهميد كي بود...اصلا بگيم تاريخ ايران توسط يهوديان تاليف شده پس اون موقع تاريخ يونان چي ميشه ؟؟؟هردوت كه آدم تعصبي بوده از كوروش بزرگـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خوب گفته و اون رو پادشاهي لايق گفته.درسته بسياري از پادشاهان در حق مردم بدي كردن اما حق پادشاهاني مثل كوروش نيست كه به پاي ديگران بسوزن.يه دره انصاف خوب چيزيه.شما از يهوديا بدتون مياد و داريد به اسم اونا به هر چيزي كه باب ميلتون نباشه آسيب ميزنيد(كوروش به خاطره يهوديان هيچ كس و نكشت و اين افسانه اي بيش نيست.)
پاسخ ها
دورگه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
گل من بهتره شما کوروشی ها خودتون رو به یک روانپزشک یا روانشناس ارجاع بدید...و اینکه اینقد جوک نگین زیادی خندیدیم...با تشکر
آوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
27
20
میخوام با حرف بزنم تو دهن بعضیا:
شماها خجالت نمیکشید اگه خونخوار بود واسه چی اومدید تو اینترنت در موردش بخونید؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
واقعا معنی فرزندان دشمن نما رو فهمیدم...
هر کتابی هر سایتی که برید از کوروش به خوبی یاد کردند.
در ضمن همین کوروشتون نه!مگه پسر خالته؟!بگید: کوروش بزرگ.
فقط میتونم بهت بگم متاسفم نه واسه شماها کاره شما از تاسف گذشته بهتره برید رو به قبله داراز بکشید واسه خودم متاسفم که هموطن های عزیز و با فرهنگ و با تمدنی مثله شماها دارم
از همه کسانی که فقط یه ریزه واسه کوروش بزرگ احترام قائلن ممنونم
ایستاده بمیریم بهتر از اینکه رو زانو هامون زندگی کنیم.............
پاسخ ها
هلیا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
واقعااااااااااااا حرفتو قبول دارم آوا جان!
آرام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
آوا جان دقت کن تعداد منفی هایی که به نظرات مثبت برای کوروش داده شده تقریبا در همه ی نظرات بیشتر از مثبت هاست و سعی کن خودت به یه نظر، مثبت یا منفی بدی اون وقت می بینی هرچندبار که بخوای می تونی این کارو بکنی یعنی به هر نظری می تونی 100 تا مثبت یا منفی بدی! به نظر اینا کار یه نفره
با تمام وجودم برای تاریخم احترام قائلم ! قلبم به درد میاد وقتی می بینم یه سری بی وجود افتخارات تاریخ ما رو در قالب توهمی مثل جومونگ به خودمون تحویل میدن و ما انقد تحت تاثیر قرار می گیریم اما وقتی شعور هموطنای عزیزم رو می بینم آروم میشم از اینکه اگه
کوروش رو نداریم شایستگی شم نداریم
در جواب کسایی که میگن کوروش پرستی ما به خاطر اینه که کوچک شمرده شدیم باید بگم الان دقیقا واسه بزرگ نشون دادن خودمون داریم چیکار می کنیم ؟؟ جز اینه که "گذشته" رو به رخ می کشیم فقط در فواصل زمانی نزدیک تر؟!!!
به نظرتون زنده نگه داشتن تاریخمون چطور اشتباهیه؟! کوروش رو نه تنها به خاطر قدرتش بلکه برای روح بزرگش می ستاییم چیز کمیابی که در هر عقیده ای قابل ستایشه
زانو نمی زنم حتی اگر سقف آسمان کوتاه تر از قد من باشد...
(تایید کن تغییرشم نده چون اونطوری فقط خودتو نشون میدی)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
درود بر فرزندان کورش و شما آوا جان
اوا80
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
با اوا جون موافقم
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
26
33
چرا به کوروش بی حترمتی میکنید اصلا شما میدونید کوروش چه حرمتی داره شما که به کوروش بی حرمتی میکنید ریشه درستی ندارید...بی ادبا
پاسخ ها
عبدالله
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
کورش مگه پیامبر یا امام که حرمت داشته باشه.
کوروش حتی خدا پرست هم نبود .
اوا 80
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
درسته که کوروش خدا پرست نبود ولی به مردم ظلم و ستم هم نمی کرد.
عمر و عثمان خدا پرست بودند ولی می کشتند و از مردم سوء استفاده می کردند مهم دل و کار هایی که می کردن
اوا 80
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
کوروش زرتشت بود زرتشتیا هم خدا رو می پرستند فقط نماد ما خاکه نماد اونا اتش.
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
24
51
شماها واقعا خجالت نمي كشيد شماها اگه واقعا ايراني بوديد هيچوقت از همجين بزرگي كه انقد با فرهنگ وبا شعور بوده كه نه الان بلكه 2500 سال بيش
12ساله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
2
4
خیلی ببخشید دوستان ولی هرکس یک نظری داره.یکی عشق کوروش ویکی دشمن.به نظر من آدمهای باشخصیت به نظرهم احترام میگذار ن.
پاسخ ها
اوا 80
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
درجواب ابلهان آنقدر خاموش مانده ام، که میترسم بگویند حرف حساب جواب ندارد.
faegheh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
27
36
توی تمام دنیا مردم به گاو پرستیدن و موش پرستیدن اجدادشون ااحترام میذارن اونوقت توی ایران ما جای افتخار به اینکه بزرگان سرزمینشون منشوری نوشتن که الان سرمه چشم سازمان ملل متحد شده این حرفا رو میزنن
nahid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
12
19
کوروش محبوبترین پادشاه ایران بوده
آتوسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
10
22
واقعا خجالت نمیکشید
براتون متاسفم...نه برای خودم متاسفم که همچین هموطن هایی دارم
برید یکم درباره ی کورش کبیر تحقیق کنید بعد بیاد حرف الکی بزنید
من به داشتن همچین فردی توی تاریخ وطنم افتخار میکنم
ریحانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
19
27
واقعا برای همه ی اونهایی که پشت کوروش کبیر حرفهای بد میزنند متاسفم.من با قاطعیت میتونم بگم شماها ایرانی نیستید.ازتون خواهش میکنم با دید بازتر به همه چیز نگاه کنید.
نسرين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
15
19
پدر ما كوروش بزرگ كسي بود كه حقوق بشرو نوشت. حقوقي كه در حال حاضر مردم كشورهاي اروپايي دارن ازش فيض مي برن . واقعا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
سمانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
7
11
اونایی که از کوروش بد میگین لطفا یه بار تایخشو بخونید چون برعکس شاهای دیگه خونخوار نبوده .کوروش به خوب بودنشو ظالم نبودن معروفه.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
6
10
درماه تشریتو هنگامی که کورش به سپاه اکد درشهر اپیس برکرانه رود دجله یورش برد مردم اکد بشوریدند واوهمه مردمان شهررابکشت
"رویدادنامه نبونید"
تاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
6
10
آقایون بی سوادا و مابقی:
میخواین از کوروش کبیر حرف بزنین دهنتونو آب بکشید...

فهمیدید........؟؟؟؟
بهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
7
8
سلام به همه دوستان اولا باید یاد اوربشم اگه کوروش کبیر نبود ایرانی وجود نداشت دوم احترام به بزرگان واجبه سوم ما اسم بعضی از خیابونهای مهم را به اسم ادمهای عرب میذاریم لطفا ادمهای بی سواد نظر ندهند
امين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
17
8
كوروش اكه واقعا كبير بود هيجوقت زبانهاي ديكه رو ازبين نمي برد و بابي رحمي به بابل حمله نميكرد از مرك كوروش خوشحالم
پاسخ ها
اوا 80
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
چون ایرانی نیستی از مرگ کوروش خوشحالی بعدشم تو زبان خودتو یاد بگیر بقیه پیش کش.
بهار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
به اوا80: چقدر شما بیکاری خانوم محترم بپا غذات نسوزه
باتوجه به ادبیات حرف زدنتون توصیه می کنم در رابطه باتاریخ هیچ اظهار نظری نکنید آدم غلط املایی داشته باشه بهتر از اینه که این قدر عامه و بی سواد صحبت کنه
سپنتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
8
1
مرده شور هر چه آزادی بیان رو ببرند ...
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
5
3
کوراش یعنی همه ی دنیای من ...
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
5
4
کورش رایهودبزرگ کرد.....انقدقدرت به یهود داد که ایرانیان رادرزمان خودش وداریوش هولوکاست کشتند.وای به سیاست که پدر و مادرنمیشناسه.کورش چه خدمتی به شهرهای ایران کرد باسندبگید.غیراز این که یهود ایران رامال خود کرد
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
5
6
همین که که میتونی بگی من ایرانیم یا پارسیم به خاطر کورش بزرگه
فقط یکتا پرست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
2
2
من تمامی نظریه ها را خوندم و هر دو جبه نظریه ها را برسی کردم و همچنین دیگر سایتها را و خواستم از برنامه از پیش تنظیم شده بر علیه مردم یکتا پرست ایران که در عظمشون راسخ هستند و هیچ قدرت بیرونی قادر به نابودی آنها نیست را هشیار کنم.اول خواستند با جنگ ایران را تصرف کنند که مردم 8 سال دفاع کردند و نگذاشتند بعد از شکست دشمنان به این نتیجه رسیدند که مردم ایران از آنجایی که تعصبی هستند باید همین نقطه قوت را به نقطه ضعف تبدیل کرد و به انزوای آنان پرداخت و سالها برنامه ریزی و تبلیغ کردند تا چهره اسلام را مخدوش کنن و افرادی را که تعصب بر نام کوروش دارند را اهرم کنند و پتک کنند برای ضربه به اسلام و در مقابل اسنادی منتشر میکنن بر خلاف افتخاراتی که مردم از کوروش در نظر دارند و هر دو گروه را به جان هم میاندازند تا ایران از درون ضعیف و در نهایت نابود شود.ولی من خواهش میکنم از همه جبهه ها که هوشیار باشید و به هدف مشترکتون که یکتا پرستی و ستایش خداوند هست توجه کنین و متذکر میشم باز که هر وقت تیران خواست پیشرفت کند دشمنان به طریق مختلف ایران را نابود کردند مراقب باشید که این بار در صورت تضعیف ایران با فاجعه تاریخ روبرو میشوید که دیگر ایرانی وجود نداشته باشد .به این صورت برنامه ریزی شده است ایران به دست گروه های تکفیری قارت شود و ناموسشان به غارت برده شود.مراغب غرب باشید .وحدتتان حفظ شود .یا حق
پاسخ ها
حسین تنها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
با سلام
من با نظر شما موافقم واقعا طی این چند سال این جور بحثها خیلی داغ شده . توی فضای مجازی و وایبر و این چیزا همش بحث از اینکه که زرتشت و کوروش و نیاکان ما چه بودند و چرا ما مسلمان شدیم ما باید به دین نیاکان ما برگردیم. دوستان عزیز توجه کنید کوروش کبیر انسان بس بزرگیست که حتی بزرگان اسلام مانند علامه طباطبایی در تفسیرش قائل بر اینه که این بزرگوار همان ذوالقرنین قرانه و برای اثبات این حرف 4 صفحه دلیل میاره. مطمئن باشید کوروش هم اگه الان بود مرید حضرت محمد بود و مسلمان می شد و شیعه حضرت علی بودش. چون کوروش بزرگ مرد آزاده ای بوده . ما اطلاعات زیادی در رابطه با زرتشت و ادیان گذشته باستان نداریم که بخواهیم بریم زرتشتی بشیم و هیچ انسان عاقلی هم این کارو نمیکنه این کار یعنی پس رفت نه پیشرفت ولی باید به اونها افتخار کنیم به ایرانی بودنمون و نیاکانمون نه اینکه بی احترامی کنیم و باعث تحریک دیگران بشیم
Pouya
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
4
3
زمانی کزروس به کورش بزرگ گفت: چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود برنمی داری و همه را به سربازانت می‌بخشی؟

کورش گفت: اگر غنیمت های جنگی رانمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟! کزروس عددی را با معیار آن زمان گفت.

کورش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت برو به مردم بگو کورش برای امری به مقداری پول و طلا نیاز دارد. سرباز در بین مردم جار زد و سخن کورش را به گوش‌شان رسانید.

مردم هرچه در توان داشتند برای کورش فرستادند. وقتی که مالهای گرد آوری شده را حساب کردند، از آنچه کزروس انتظار داشت بسیار بیشتر بود.

کورش رو به کزروس کرد و گفت: ثروت من اینجاست. اگر آنهارا پیش خود نگه داشته بودم، همیشه باید نگران آنها بودم. زمانی که ثروت در اختیار توست و مردم از آن بی بهره‌اند مثل این می‌ماند که تو نگهبان پولهایی که مبادا کسی آن را ببرد!
پاسخ ها
حسین تنها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
خواهشا با سند حرف بزنید اگه میشه لطف کنید بگید که اینو از کدوم کتاب یا منبع یا سنگ نوشته ای خونید
ایدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
2
2
پشت سر مرده حرف نزنيد بريد تووكتابا ببينيد زرتشتا براي مر ده هاشون فاتحه چي ميدن فاطحه بديد
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
4
4
کروش یعنی ایران و ایران یعنی کروش,برای سلامتی روح کروش کبیر صلوات بفرست
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
1
0
بدک نبود
جواد گلایری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
2
3
هردوت گوید پارسی ها شهر سارد را غارت کردند تاریخ ایران باستان انتشارات نگاه تهران 1386جلد اول صفحه ی 247 سلطنت کوروش بزرگ
جواد گلایری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
2
3
هردوت گوید پارسی ها شهر سارد را غارت کردند تاریخ ایران باستان انتشارات نگاه تهران 1386جلد اول صفحه ی 247 سلطنت کوروش بزرگ
جواد گلایری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
2
3
هردوت گوید پارسی ها شهر سارد را غارت کردند تاریخ ایران باستان انتشارات نگاه تهران 1386جلد اول صفحه ی 247 سلطنت کوروش بزرگ
آقـــــــــا محمدجواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
4
2
ﭼﻨﺪ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻬﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻛﻮﺭﻭﺵ
.
.
ﭼﺮﺍ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﯾﻮﻧﺎﻥ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮐﻨﻦ؟
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ﻗﺒﻞ ﺗﺮ ﭼﺮﺍ ﻣﻨﺒﻌﯽ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﯿﺴﺖ؟؟؟
ﭼﺮﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﻭ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﻫﺎ ﺑﺴﺎﺯﻥ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﺪﻥ؟؟؟
.
• -1 ﭼﺮﺍ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺗﻘﻮﯾﻢ
ﻫﺎﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﺍ ﻧﻤﯿﺸﻨﺎﺳﻦ
.
• -2 ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﻃﺒﻖ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺗﺸﺎﻥ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺍﺳﺖ، ﻃﺒﯿﻌﺘﺎ ﺟﺴﺪﺵ ﺭﺍ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﭘﺲ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﭘﯿﺪﺍﺷﺪﻩ؟
.
-3 ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﯾﮑﺘﺎﭘﺮﺳﺖ ﺑﻮﺩ ﭼﺮﺍ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ
ﺍﻭ ﻣﯿﺪﻭﻧﻦ ﺑﺎﺭ ﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ " ﻣﺮﺩﻭﮎ" ﺑﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺎﺑﻞ ﺭﻭ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ﺑﺎ ﯾﺎﺭﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﺑﻞ ﺭﺍ ﻓﺘﺢ ﮐﺮﺩﻩ ؟
.
• -5 - ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﯿﺴﺖ
ﺳﻌﺪﯼ ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﻌﺮﺍ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﻧﺒﺮﺩﻥ؟ ﻣﮕﺮ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟!
ﭼﺮﺍ ﺣﺘﯽ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﺒﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟
ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭﺣﮑﻮﻣﺘﻬﺎﯾﯽ ﻗﺒﻠﺘﺮ ﺍﺯ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻭﺑﻌﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻤﯽ
ﺩﻭﻧﺴﺘﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﭼﻪ ﮐﺴﯿﻪ؟ ﺩﺭﯾﻎ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺑﯿﺖ ﺷﻌﺮ!
ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﺎ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭﺑﺰﺭﮒ ﻭﺑﺎ ﻋﻈﻤﺘﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﭼﺮﺍ
ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺷﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺟﺪﺍﺩﺵ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎﺷﻪ؟
ﺗﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺿﺎ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺍﺳﻢ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻛﻮﺭﺵ
ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺎﻡ ﺭﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺴﺮﺍﻧﺸﻮﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺳﺎﻣﯽ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺑﺴﺘﮕﺎﻧﺘﻮﻥ ﺑﮕﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﺷﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺟﺪﺍﺩﺵ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎﺷﻪ؟
.
• -6 ﺁﺛﺎﺭ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭﯼ ﺭﻭﻡ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﺰﺍﯾﺮ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ، ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ، ﺩﺭ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺧﺎﻭﺭ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﮐﻪ ﺭﻭﻡ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭ ﺑﺮﺗﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻣﺎ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﮐﻪ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻧﺶ ﻣﺪﻋﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﺳﯿﺎ ﻭ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ ﺯﯾﺮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺶ ﺑﻮﺩﻩ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﻩ ﺟﺰ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺍﯾﺮﺍﻧﻤﻮﻥ ﺣﺘﯽ ﺧﺮﺍﺑﻪ ﺍﯼ،ﺳﺘﻮﻧﯽ،ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺎ ﻣﺎﻝ ﺩﻭﺭﻩ ﮐﻮﺭﻭﺷﻪ ﭼﻄﻮﺭ ﻣﯿﺸﻪ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺍﯾﻨﻘﺪﺭﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭﯼﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺎﺷﻪ ﻭﻟﯽ ﺍﺯ ﺗﻤﺪﻧﺶ ﻫﯿﭻ ﺍﺛﺮﯼ ﺩﺭ ﻣﺴﺘﻌﻤﺮﺍﺗﺶ ﻧﺒﺎﺷﻪ؟

• -7 ﻧﮑﺘﻪ ﺑﻌﺪﯼ ﺍﯾﻨﻪ ﮐﻪ ﻫﺮﭼﯽ ﺁﺛﺎﺭ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺍﻻﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺴﺖ ﺟﺪﯾﺪﻩ ﻭ ﻣﻨﺒﻌﺸﻮﻥ ﺗﺎﺭیخ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ ﻭ ﻧﻘﻞ ﮔﺰﻧﻔﻮﻥ ﻫﺴﺘﺶ ﮐﻪ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﺑﻌﺪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﮐﺸﻒ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺎﻡ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﻣﺎﺩﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ (ﻉ) ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﮐﺸﻒ ﻭ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ همه ﺩﺭ ﯾﮏ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺗﺒﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ!!!
.
ﭼﻄﻮﺭ ﻣﻘﺒﺮﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻗﺮﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﺎﺩﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻮﺩﻩ ﯾﻬﻮ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺷﻒ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ
ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻘﺒﺮﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯿﺸﻪ ؟؟ ﺍﻭﻧﻢ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻬﻠﻮﯼ !!!! ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎﯼ ﺑﺎﻫﻮﺵ ﻗﺒﻠﺶ ﮐﺠﺎ ﺑﻮﺩﻥ؟؟؟
.
ﺳﻮﺍﻝ ﺩﯾﮕﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ
ﻃﺒﻖ ﺍﻟﻮﺍﺡ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ، ﺍﻭﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻭ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﯼ ﺟﻮ ﻣﯿﺪﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﻧﻤﯿﺮﺩ ﻭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺁﻥ 15 ﮐﯿﻠﻮ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﻫﺴﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﺭﻭﺯﯼ ﻧﯿﻢ ﮐﯿﻠﻮ .. ﻟﻮﺣﻪﻫﺎﯼ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﯾﮏ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﯾﮏ ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﺑﺎ ۱۰ ﮐﯿﻠﻮ ﺟﻮ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺯﻧﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﺎ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ ﻣﯽﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺳﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﯾﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﭘﺮﺭﻧﺞ ﻭ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻮﺩﻩ ﭘﺲ ﭼﻄﻮﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺭﻭ
ﺗﺤﺮﯾﻒ ﻣﯿﮑﻨﻦ ﻭ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﺩﻋﺎ ﻣﯿﮑﻨﻦ ﺍﻭﻥ ﺑﻪ ﻫﺮﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻓﺮﺍﺩﺵ ﮔﻨﺪﻡ ﻣﯿﺪﺍﺩﻩ ﺗﺎ ﺣﺪﯼ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺩﺍﺭﺍ ﻭ ﺳﯿﺮ ﺑﻮﺩﻥ؟؟؟؟
.
ﺍﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﮔﺮﺍﻧﻪ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﻬﺎ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺟﻤﻼﺕ ﺭﻭ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﻭ ﮐﺪﻭﻡ ﻣﻨﺒﻊ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﯿﮑﻨﻦ؟؟ ﭼﺮﺍ ﻓﻘﻂ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻓﺎﺭﺳﯿﺸﻮﻥ ﺩﺳﺖ ﻣﺎ ﻣﯿﺮﺳﻪ ﺗﻮ ﻭﺍﺗﺴﺎﭖ؟؟؟ ﻟﻄﻒ ﮐﻨﻦ منبع ﭘﺎﺭﺳﯽ ﯾﺎ ﻋﺒﺮﯼ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺷﻢ ﺫﮐﺮ ﮐﻨﻦ ﻣﺎ ﺑﺮﯾﻢ ﺑﺒﯿﻨﻢ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﯽ ﺑﻮﺩﻩ!
اصلا چرا هروقت اسمی از کوروش برده میشه پشت سرش اونو دقیقا در مقابل اسلام قرار میدن؟!!!
.
اینهمه مطلبی که در مورد کوروش ساخته میشه؛ به نظر میرسه که در ابتدا میخواد یک شخص ایرانی رو از هویت و گذشته خودش آگاه کنه ولی در اصل یه جوری طراحی میشه که ابتدا رگ غیرت ایرانی رو به جوش بیاره و بعد بدون اینکه هیچ ربطی به اعتقاد یک مسلمون داشته باشه میاد اونا رو در مقابل هم قرار میده؛
.
پاسخ ها
اوا 80
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
ببخشیدحرفاتون درسته ولی زرتشتی ها مرده هارو نمی سوزونند بلکه بودایی ها می سوزونند.
علی سهیلی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
درود و شادباش
قبل از هرچیز باید اشاره کنم که این سوالات رو آقای حامد زمانی هم در کانال تلگرام خود مطرح کرده اند و جا دارد که دیدگاه چند تن از افراد را در نقد و پاسخ سوالات ایشان یادآوری کنم :
.
.
.
*در ابتدا باید اعتراف کنم از دیدن اینکه چنین اظهار نظر های سطح پایینی که در هر وبلاگی یافت می شود به شما انتساب داده شده است بسیار تعجب کردم. و اما اندر باب سطح پایین بودن این اظهار نظر ها:
1-تخت جمشید که نفیسترین آثار هخامنشیان است تا زمان پهلوی در زیر خاک بوده است و همچنین زبان فارسی باستان در زمان پهلوی رمزگشایی شده و کتیبه های هخامنشی در این دوران ترجمه شده اند پس جای تعجبی نیست که ایرانیان تا قبل از این دوران با شخصیت کوروش بزرگ آشنایی نداشته اند.چنانچه تمدن ارزشمند جیرفت در کشورمان در سال های اخیر کشف شده است ولی این صدمه ای به ارزش مندی آن وارد نمی کند.
2-شاهنامه فردوسی هم دایره المعارف نیست که نام هر شاهی را بتوان در آن یافت.نام بسیاری از شاهان دیگر هم در این سروده نیست. + نگاهی کنید به آثار ابوریحان بیرونی.
3- سعدی و حافظ که دیگر بمانند.بهتر بود اشاره می کردید کلا نام چند پادشاه در سروده های این دو شاعر بزرگ وجود دارد که شما در بین آنها دنبال نام کوروش بزرگ گشته اید.برای شخص آشنا به شعر و ادب مثل شما باید تشخیص بین موضوعات آموزنده و غزل های عرفانی این دو شاعر با سروده های تاریخی کار راحتی باشد.
4- همانطور که گفتم قسمت اعظم تمدن هخامنشیان در زمان پهلوی کشف شد و چون به علت بی لیاقتی شاهان ایران در این دوره حق بهره برداری از آثار تاریخی و تحقیق بر روی آنها در دست بیگانگان بوده باز هم مورد عجیبی نیست که تطابق آثار هخامنشیان با نوشته های یونانیان توسط یک بیگانه صورت گرفته باشد.
پرسیدید این باستان شناس ها قبلش کجا بودن و باز هم باید اشاره کنم تخت جمشید قبلش زیر خاک بوده و این باستان شناس ها هم با تجهیزات اون موقع از این موضوع مطلع نبودند.
5-جناب آقای زمانی اطلاعات تاریخی خود را بیشتر کنید.مصر توسط کمبوجیه فتح شده است چطور ممکن است کسی ادعا کند قسمت اعظم آفریقا زیر فرمان کوروش بزرگ بوده است؟آقای زمانی باز هم اطلاعات خود را بیشتر کنید. تحت جمشید در زمان کوروش کبیر ساخته نشده است آثار مربوط به دوران وی در فاصله کمی از تخت جمشید قرار دارند و امروزه با نام کاخ کوروش شناخته می شوند.حال که شما از آثار هخامنشیان خارج از ایران پرسیدید باید اشاره ای کنم به منشور کوروش کبیر در بابل ، کتیبه داریوش در کانال سویز و کتیبه خشایار شا در وان ترکیه و اگر اینها هم نبود اشاره لوح گلی بابلی به کوروش کبیر و دیگر شاهان هخامنشی بسیار زیادتر از آن است که کسی بتواند تکذیب کند. + کوروش کبیر مانند هماتایان بابلی و آشوری خود شهر ها را پس فتح با خاک یکسان نمی کرد تا دوباره بخواهد آنان را از نو بسازد.به همین دلیل است که نه تنها از کوروش کبیر بلکه از کل هخامنشیان به جز در چند پایتخت هخامنشیان آثار زیاد دیگری یافت نمی شود.
واما کلام آخر:
آقای زمانی بهتر بود این موضوع را در جایی مطرح می کردید که امکان پاسخ دادن به شما وجود داشته باشد نه کانال یکطرفه تلگرامتان.شما در واقع یکطرفه به قاضی رفته اید و پنداشته اید حرف خودتان درست است.
ولی در آخر با حرف شما موافقم.تحریف و اغراق هایی در این سالها به کوروش بزرگ وارد شده.این اغراق ها مربوط به این سخصیت نیستند.بلکه ما در شبکه های مجازی شاهدیم هر چند وقت یکبار جناب دکتر شریعتی یا کوروش کبیر سخنان جدید بیرون میدهند.من با این اغراق ها موافق نیستم با از بین بردن دین به نام وطن دوستی هم موافق نیستم ولی اظهار نظر شما هم از همین دسته هاست.فقط بر عکس.از بین بردن ملیت و هویت به نام دین. (3382254) (alef-13)*

............................................

*ایکاش اقای زمانی قبل از طرح سوالاتشون کمی تحقیق هم میفرمودن تا به این سادگی تاریخ رو زیر سوال نبرن!نکته قابل تامل در مورد سوال اول ایشون اینه که مگر از کشف میراث جهانی تخت جمشید واگاهی از نوع و وسعت حکومت کورش و هخامنشیان چند سال میگذرد؟ تمدنی که سالها در زیر خاک مدفون بوده و در اوایل صده کنونی سر از زیر خاک بیرون اورده! مگر بعد از انقلاب اسلامی در جهت ثبت روز جهانی کورش ویا اشنایی دیگر مردم جهان با این سلسله بزرگ چه تلاشی صورت گرفته که امروز عدم اشنایی جهانیان ویا ثبت روز کورش برای شما سوال برانگیز شده؟
نکته جالب در مورد سوال دوم اقای زمانی هم کاملا مردود است زیرا در تمامی اثار به جا مانده از دوره کوروش یک نکته بسیار مهم به چشم میخورد که ان نکته همانا احترام به تمامی مقدسات و عقاید و مذاهب دیگر است باید توجه داشت کوروش 500 سال پیش از میلاد حضرت مسیح میزیسته و همانطوریکه در منشور کوروش ذکر شده کوروش خود را مقید به احترام به دیگر مذاهب وعقاید میداند و عنوان میکند که در صدد تحمیل عقاید خود به دیگران نیست!
سوال سوم با توجه به نابودی اثار حکومت کوروش توسط اسکندر و البته سنگ نوشته ها و الواح باقی مانده به خط میخی طبیعی است که اثار چندانی در باره کوروش تا قبل از کشف خط میخی و ترجمه ان در دسترس نباشد والبته در این زمینه کوتاهی ایرانیان در بسط و گسترش ابعاد این شخصیت بزرگ کاملا موثر است
در مورد چهارم کمبود شدید مطالعه باعث ضعف استدلال خواهد شد اینکه اقای زمانی فقط تخت جمشید را به جا مانده از تمدن هخامنشی میدونن ضعف مطالعاتی ایشونه بهتره به جای جای همین ایران خودمون از تخت سلیمان در شمال غرب تا فیروز اباد و بیشاپور سفر کنند و البته وقتی ما سعی میکنیم خودمون تمدن خودمونو زیر سوال ببریم طبعا نباید انتظار داشته باشیم تا دیگران اثار تمدن هخامنشی رو به نام خودشون ثبت نکنند!
مورد پنجم بازهم مربوط به ضعف مطالعاتی ایشون هست از قدیم هر بنای معظم و مرتفع را که با توجه به ابعاد سنگهای به کار رفته در ان ساختش را از عهده بشر خارج میدیدند فورا مربوط به حضرت سلیمان و قدرت ماورایی ایشان میدانستند مثلا در همین کشور خودمان چندین زندان سلیمان و بناهایی منسوب به ایشان داریم مانند تخت سلیمان در نزدیکی تکاب که انهم از اثار به جا مانده از هخامنشیان است البته این نامگذاری در بعضی موارد خاصیت استحفاضی هم داشته!
در الواح به دست امده از تخت جمشید یا فرمانهای کوروش یا استوانه معروف وی همگی بر رعایت حقوق مردم وحتی مخالفت با برده داری تاکید شده نکته قابل توجه اینه که همه الواح به دست اومده در تخت جمشید مربوط به دوره کوروش نیست و از ان مهمتراین حکومت مربوط به 500 سال پیش از میلاد مسیح است وضع حکومت کوروش را با حکومتهای همزمان بررسی کنید دستگیرتان خواهد شد حقیقت. البته الواح مذکور حضرتعالی ظاهرا درباره کارگران است ( که البته شماهم ذکر منبع نکردید ) نه خانواده ها که همین امر هم البته با منشور کوروش در تضاد است
کلام اخر اینکه وقتی شخصیت بزرگی چون علامه طباطبایی پس از تحقیقات بسیار و البته مو شکافانه به این نتیجه میرسد که ذوالقرنین ( مذکور در سوره کهف ) همان کوروش کبیر ایرانیان است واین انتخاب از بین شخصیتهای دیگری مانند اسکندر مقدونی است تلاش شما را برای زیر سوال بردن کوروش یا در تقابل قرار دادن او با اسلام را درک نمیکنم اگر دیگران با منظور اینکار را انجام میدهند ما برای نشان دادن عدالت و بزرگ منشی کوروش بعد از انقلاب چه کردیم ایا حتی خیابانی در پایتخت به نام او داریم تا از جهانیان انتظار ثبت روز جهنی کوروش را داشته باشیم ! چرا فکر کردیم کوروش متعلق به دوران پهلوی است و به واقع از اجداد محمد رضا شاه است؟ کدام حکومت همدوره کوروش از لحاظ ظاهری با حکومت او ( فقط در حد منشور و فرمانهای کوروش در مورد حقوق بشر ) قابل قیاس هستند؟ لازم است استدلال های علامه را در مورد ذوالقرنین بودن کوروش مطالعه کرده وحقیر توجه شما را به مجسمه بالدار کوروش جلب میکنم .
در روزگاری که همسایگان ما چشم طمع به میراث علمی و فرهنگی کشورمان دارند وهرروز یکی از چهره های کشورمان را به نفع خود مصادره میکنند حرفهای شما جای تامل و تاسف دارد برادر.

........................................................
البته ناگفته نماند بیش از این هم جای توضیح و تحلیل برای پاسخ گویی جا هست که فکر می کنم همینقدر کفایت کنه...
مهرتان مستدام
.......................................................
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
2
اگر تاریخ بخوانی خواهی دید هر پادشاه مقتدر برای حفظ قلمرو ومردمش وهمچنین قدرت سیاسی در داخل و خارج کشور باید گاهی خشن باشد کورش بزرگ منش هم از این قائده م خارج نیست .ولی چیزی که مهمه اینه که مجموع افکار وکردار وپندار یک پادشاه در جهت بهبود اوضاع مردم وقدرت سیاسی کشور باشه وکورش هخامنش کورش دوم پسر کمبوجیه چنین پادشاهی بود
Kian
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
2
3
دوسنان همه ایرانی ها وطن پرستند ، پس لطفا به تاریخ عظیم و پر افتخار ایــــران بی احترامی نکنیم.هر امپراطوری هایی بدی هایی داره ، با کمی فکر کردن می تونیم بفهمبم بدی امپراطوری های دیگه کجا و بدی ایران باستان کجا.

من خودم عاشق ایران باستانم و وقتی می بینم همین مردم و بعضی ها چی کار می کنن از ته دل غصه می خورم.

زنده باد ایران باستان و افتخار ایران کوروش.این نظر هم گذاشتم تا شاید بعضی ها سرشون به سنگ بخوره یا یه اشخاصی اگاهی پیدا کنن.
کاووس شاه آزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
2
2
کورش خیلی چاکریم
کیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
2
2
سلام
جنایات کوروش کبیر را در این وبلاگ بخوانید

http://cyrusthegreatkurosh.blogfa.com/
اتوسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
3
3
روحش شاد یادش گرامی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
2
1
لطفأ برید کتاب سرزمین جاوید رو بخونید که نظر مورخین مشهور رو درونش نوشتن و بفهمید که کوروش کبیر چه انسان پاکی بوده . خیلی کتاب هست . فقط در مورد کوروش کبیر بیشتر از 40000 جلد کتاب وجود داره . من خودم تخصصم تاریخه ولی اعصاب سروکله زدن با یک سری غیر ایرانی رو ندارم
افرودیت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
2
3
به نظرمن شمادرحدی نیستین که درموردکوروش بزرگ نظربدین ،عاشق کوروش بودن لیاقت میخادشماهابهتره درموردپادشاه عربستان نظربدین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
2
1
خاک بر سر وطن فروشتون برید تاریخ طبریو بخونید بفهمید چه توهین های زشتی به کوروش کردین
امیرحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
2
0
واسه چی انقد بدون مدرک و هیچی صحبت می کنید؟ برید تحقیق کنید ببینید چقد در مورد کوروش نظرات مختلف هست و هنوز سند و مدرک درستی ندارن.
تنها سندی که این همه ازش صحبت می کنن همون استوانه ی کوروش هست که اونجا هم فقط در مورد شهر بابل نوشته شده که بدون خونریزی واردش شده و تحقیقات بیشتر هم نشون داده که یهودی ها رو آزاد کرده و بهشون احترام گذاشته. مستقیما اسم کوروش هم فقط در تورات تحریف شده اومده و خیلی قابل استناد نیست.
ذوالقرنین رو هم نزدیکترین کسی که به مشخصاتش پیدا کردن کوروش بوده و حدسشون اینه.
خلاصه نه به اون شوری شور، نه به این بی نمکی! بی خود از چیزهایی که مطمئن نیستین، مخصوصا بدون سند و مدرک دفاع نکنین. چه کسانی که موافقن چه مخالف. انشاالله که پادشاه کشورم اگر عالی نبوده، بین بدها خوب بوده! اما فقط امیدوارم.
یا علی
عشق وطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
2
2
هه یه بعضیایی میگن کوروش اصلا قبرش تو پاسارگاد نیست مراجعی داریم که تایید کردن کوروش ذوالقرنینه یه بعضی سایت ها هم هست که کل ایرانیارو چون که به کوروش احترام میذاشتن بربر و وحشی خطاب کرده اگه درس خونده باشین میببنین که تو کتابامون اومده که ایرانیا همیشه خدای یگانه رو میپرستیدن که بهش میگفتن ایزد در ضمن خدا گفته من عقل و پیامبرارو برای راهنماییتون بهتون دادم حق انتخاب با خودتونه کوروشم گفت حق انتخاب با خودتون در ضمن کوروش تا ظلمی جایی نبود یا کسی تحدیدش نمیکرد به اون کشور حمله نمیکرد در ضمن وب سایتا و مابع اینترنتی زیاد معتبر نیستن بیشتر کتابای قدیمی بخونید در مورد سکاها هم بگم که قومی وحشی بودن که سگا بهشون میگفتن و معلوم نیس کوروش چگونه مرد پس زود قضاوت نکنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
1
0
کوروش همون کدخدای روستای ما بود نه
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
1
1
والا چی بگم بعضی ها طوری حرف میزنن که انگار خودشون اونجا بودن کروش بزرگ مردی بوده که برده داری رو برایه همیشه در ایران ریشه کن کرد اون کسیه که الانم که الانه دارن دربارش تحقیق میکنن تا بفهمن چجور انسانی بوده اونهایی هم که مخالف کورش هستن برن دنبال سلطان سلیمان یا همین قاجاریهایه خودمون که به خاطر هوا وهوس ایران رو به تاراج دادند الان هم اگه کسی بخواد به ایران حمله کنه خونو خونریزی میشه چه برسه به اون زمان که در دنیا قدرت اول سرزمین پارسیان بود همینو بس
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
0
2
والا چی بگم بعضی ها طوری حرف میزنن که انگار خودشون اونجا بودن کروش بزرگ مردی بوده که برده داری رو برایه همیشه در ایران ریشه کن کرد اون کسیه که الانم که الانه دارن دربارش تحقیق میکنن تا بفهمن چجور انسانی بوده اونهایی هم که مخالف کورش هستن برن دنبال سلطان سلیمان یا همین قاجاریهایه خودمون که به خاطر هوا وهوس ایران رو به تاراج دادند الان هم اگه کسی بخواد به ایران حمله کنه خونو خونریزی میشه چه برسه به اون زمان که در دنیا قدرت اول سرزمین پارسیان بود همینو بس
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
1
2
واقعا متاسفام برای خودمون که این شده وضعمون,ما مقبره ی کوروش کبیرمون وبایادگاری پر میکنیم اونوقت یونانیان مقبره ی فرماندشونوکه یک دهم کاری که آریوبرزن جلو اسکندرانجام دادواون جلو خشایارشا انجام دادوتبدیل به پارک میکنن جای تاسف.ک تاریخمان برتراز هرجای دنیاس اونوخ میایم فیلمای دروغی جومونگ پخش میکنیم و فیلمای چرت میسازیم
سرباز کوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
1
2
دوستان گلم جا داره همینجا تشکر ویژه ای بکنم از اون عزیزی که یه کتاب چند جلدی وچند صد صفحه ای رو با مشقت فراوان مطالعه کردن و کل کتاب رو در یک جمله با ذکر منبع برای ما خلاصه کردن (پارسی ها شهر سارد را غارت ‌کردند)آفرین به تو عزیز نکته بین آفرین من به خودم افتخار میکنم در ایرانی زندگی میکنم که جوونای نکته بینی همچو شما و سایر دوستان وجود دارند که از اینهمه کتاب شواهد و آثار، در مورد بزرگ مردی مانند کوروش که تاریخ رو به احترام واداشته نکات ظریف رو استخراج میکنن و به ما اطلاع میدن واقعا دست مریزاد و در آخر باید بگم هیچ دشمنی و هیچ ننگی بالاتر از جهل نیست یه کم به خودتون بیاید به خداوندی خدا دوستان مارا فریفته اند این عجوزه شب آبستن پابماه نیست دوستان در کویر خشک پی آب رفته ایم...هر گز نخواب کوروش ای مهر آریایی بی نام تو وطن نیز نام و نشان ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
0
0
واقعا متاسفم
کوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
2
3
دهنتونو اب بکشيد بعد اسم کوروش کبير بياريد.يه چيز کاملا واضح اينه که کوروش تمام جنگ هاش و فتح کردناش به صود اون ملتو مردم بوده.هميشه هم هر کاري کرده به خاطر مردمش بوده.ميخواسته کل جهان در ارامش باشن.و اين رو بدونيد اگه بر کل جهان حکومت ميکرد.يه دنيايه پر از صلح و ارامش بود.
ایرانی نه آزربایجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
4
1
کوروش هون کسی بود که خاله خودشو گرفت.گرفتن محارم گناهه.بعدش اون هرودوت هم که میگین خودش از قماش ادم کش هاست.اگه میتونی سوادت قد میده برو کتاب گزنفون رو بخون که مترجمشم یک تهرانی اصیل هستش.اینقدم کورورش کوروش نکنین .کوروش کیر خرم نیس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
2
3
خر جد و آبادته بی اصالت این چرت و پرتا رو از کجا دراوردی احمق
اسم کوروش بزرگ رو به دهن کثیفت نیار
mahdi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
2
0
خداوند مردان بزرگ و ازاده و عالمان ایران را بیامرزد یک ذره ارزش و هویتی که الان داریم رو مدیون انها هستیم اونوقت یه عده که از بد روزگار رنجیده اند میان اینجا و همه رو متهم میکنند واقعا تاسف میخورم برای خودمان امید وارم این سایه بدی که ما برای خودمان رقم زده ایم جای خود را به نیکی و روشنایی بدهد
پاینده ایران عزیز و زخم خورده از جهالت خودمان
یک ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
2
جمع کنید بابا این همه وقت میزارید ببینید چرا مقبره کوروش اینجوری یا اونجوری ول کنید تاریخ اصیل به چه درد ما میخوره الان این وضعه که ما داریم کوروش این وضع رو میدید چی میگفت؟ بیاید ایران رو بسازیم این حرف ها بیفایده س
کورش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
3
1
من به کورش کبیر افتخار میکنم و می گم خاک بر سر کسانی که کورش کبیر رو یهودی می دونن
پریسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
3
1
کوروش پرستی و عاشق کوروش بودن لیاقت میخواد و کمی میهن پرستی که بعضی ها ندارن
کوروش
|
United States
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
3
0
فدایی داری
ابوالفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
3
1
کجایی کوروش که اینا چی میگن یه جوری حرف میزنن انگار قبل از میلاد بامابودن
یک ایرانی نه یک جاهل عرب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
3
0
شک دارم اونی که اینجوری درمورد کوروش قضاوت کرده خود یهودی نباشه.اگه روزی اسلام واقعی بخواد پابرجا باشه همون آیین کوروش کبیــــــــــــــــــــــــــر پابرجا خواهد بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
0
4
خداوند تمام مریدان کوروش با او مهشور کند چون به ادعای بعضی امهای نادان کوروش پیامبر بوده انشالله ما را مولای متقیان علی مهشور کنه
nemesis
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
1
3
بت های محبوب و مـورد پرستش کـوروش :

بت مردوک، مردوخ ؛ خدای خدایان بابل.
بـت بعـل (خدای بعل) کـه در قـرآن هم نامـش آمـده.
بـت نـبـو (خدای نبو). پس چطور به یه بت پرست افتخار میکنید؟
چطور یه کافر میتونه ذوالقرنین باشه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
0
3
چیه هی کورش کورش درآوردین؟!
مگه ما غیر کورش دیگه پادشاه نداشتیم؟
یکمی به خودتون بیایید. تاریخ رو تا ۲۵۰۰ سال پیش متوقف کردید.
قبل از اون ما تاریخ نداشتیم بعدش چطور؟!
مهرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
3
0
كورش يك ايراني اصيل بود و اجزاي بدن خود را بخشي از خاك ايران مي دانست ودرضمن كورش بزرك نه كورش كبير
آیدین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
0
3
تنها و تنها اثری که از کورش باقی مونده منشور کورش هست که خلاصه اون شامل دو قسمته : 1- تعریف و تمجید از خود و ایل و تبارش 2- ستایش و مدح بت های برگ اون دوران و یاری جستن و عمر زیاد خواستن از آنها. کورش هم مثل شاهان دیگه بوده که زمان رضا پالانی و پسر بی عرضه اش بزرگ و بزک شده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
4
1
اگه پیاماممون رو سانسور نمیکردن جوابتونو خوب میدادیم که اول دهنتون رو آب بکشین بعد اسم‌ کوروش را بیارین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
3
1
نادانی وتعصب جاهلان همین بس که جنایات اعراب امثال داعش و فرودگاه جده و ۵۰۰ ایرانی زیر دست وپا له شدن فراموش کرده اید و با حرفهای مزخرف تاریخ واصالت ایران رو زیر سوال میبرید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
0
3
چرا پیاما درج نمیشه؟
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
4
1
درود بر کوروش کبیر......روحش شااااااااااد.
تاریخ بدون تعصب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
4
حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه، با اینکه زندگی شاهان ایران باستان را به نظم درآورد، اما هیچ نامی از کورش نمی‌آورد. حتی منابع ساسانی هیچ نامی از کورش (به عنوان شاهِ شاهان) و تاریخ هخامنشیان نیاوردند.

از سویی جالب است بدانیم که یهودیان بسیار به کورش علاقه‌مند بودند و در حق او بزرگنمایی و اغراق بسیار کردند.[1]

در منابع ایرانی (غیر از شاهنامه و متون ساسانی)، اخبار اندکی پیرامون کورش آمده است. از جمله سخن مشترکی است که طبری و بلعمی پیرامون کورش بیان کرده اند. طبری متوفای 310 هجری قمری در «تاریخ الامم و الملوک» مشهور به «تاریخ طبری» می‌گوید که کورش (در بعضی نسخه‌ها: کیرش)،‌ نه تنها شاهِ شاهان نبود، بلکه تنها یک فرمانده نظامی و یک حاکم دست‌نشانده بود. بهمنِ‌اردشیر (که شاه بود)، کورش را نماینده خود در بابِل قرار داد و کورش در آنجا به یهودیان مرحمت کرد و به آنان آزادی عطا کرد! و این مسئله در زمان دانیال نبی رخ داد.[2]

بلعمی، وزیر دربار سامانیان، متوفای 329 هجری قمری، همین سخن طبریی را به صورتی روشن‌تر بیان می‌کند، با این تفاوت که او این حوادث را در زمان پدر‌بزرگِ بهمنِ‌اردشیر می‌داند. بلعمی در این باره می‌نویسد: «كس فرستاد به زمين عراق و بابل آنجا كه بخت النّصر نشستى، سرهنگى را بفرستاد نام او كورش‏، و بخت النّصر را از [آن‏] ملك باز كرد و به در خويش خواند و آن ملك عراق، كورش‏ را داد و او را بفرمود كه اسيران بيت المقدّس را رها كن و بفرماى تا از زمين شام هر جا كه ويران است همه را آبادان كنند و ايشان را ملكى ده از ملوك بنى اسرائيل، آن كس كه ايشان خواهند. پس كورش بيامد به زمين بابل و بخت النّصر را باز فرستاد. و منادى بانگ كرد كه هر كه اندر بنى اسرائيل اسير است او آزاد است. هر كه خواهد به بيت المقدّس باز شود و آن زمين را آبادان كند».[3]

بلعمی به اشتباه این فتح را در زمان گشتاسپ می‌داند، در حالیکه این فتح (بنابر نسخه‌های در دسترس)،‌در زمان بهمن اردشیر –نوۀ گشتاسپ- صورت گرفت. ولی این که کورش فاتح بابل، یک فرمانده نظامی و تنها یک حاکم دست نشانده بود را تأیید میکند.

غياث الدين خواند مير در تأیید سخن طبری و بلعمی، می‌نویسد که کورش از حاکمان همدان (ماد) بود، که برای آباد کردن بیت المقدس شتافت. وی حتی می‌نویسد که مادر کورش یهودی و از قوم بنی‌اسرائیل بود.[4] وی می‌نویسد: «در تاريخ طبرى مسطور است كه چون گشتاسپ بر تخت سلطنت قرار گرفت و از خرابى كه بخت‌نصر در بيت المقدس كرده بود وقوف يافت كورش‏ نامى را به ايالت ولايت بابل نامزد نموده بخت‌نصر را باز طلبيده حكم فرمود كه دست از اسيران بنى اسرائيل بدارد تا به وطن مألوف رفته در تعمير اراضى مقدسه لوازم اهتمام بجاى آورند».[5] ابن مسکویه نیز در تجارب الامم، سخن طبری را تأیید کرده و می‌نویسد که بهمن، کورش را به سوی بابل فرستاد تا به بنی‌اسرائیل حرمت و حرّیت عطا کند.[6] سر جان مالکوم نیز می‌نویسد: «در تاريخ طبرى مذكور است كه ممالك اطراف مغرب در عهد بهمن مفتوح شد، و بهمن پسر بخت‌نصر را به جهت فسق و فجور و بى‌‏اعتدالی‌هاى پدر، از حكومت بابل معزول و كورش‏ را به جاى او منصوب ساخت. در سلطنت او يهودان در رفاه بودند و فرمان يافتند تا هر كه را خواهند از قوم خود به حكومت اختيار كنند».[7]

پی‌نوشت:

[1]. بنگرید به «چرا کورش در تورات مورد ستایش قرار گرفت؟».
[2]. تاريخ طبری، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران: نشر اساطیر، 1375. ج‏ 2، ص 458-460 و ص 507.
[3]. ابوعلی بلعمی،‌ تاريخنامه طبری (مشهور به تاریخ بلعمی)، تصحیح محمد روشن،‌ تهران: انتشارات سروش، 1378. ج‏ 1، ص 466.
[4]. غياث الدين خواند مير، تاريخ حبيب السير، تهران: نشر خیام، 1380. ج 1، ص 136.
[5]. غياث الدين خواند مير، همان، ج 1، ص 199.
[6]. ابن مسکویه، تجارب الامم، ترجمه ع.منزوی، الف.امامی،‌ تهران: انتشارات سروش، 1369. ج‏ 1، ص 84.
[7]. سر جان ملكم، تاريخ كامل ايران‏، ترجمه ميرزا اسماعيل حيرت‏، تهران: نشر افسون، 1380. ج‏ 1، ص43
کوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
3
0
وقتی اطلاعاتتون کمه خواهشا بحث نکنید. یکی گفته کوروش خدا پرست نبوده! خنده دار تر از این نشنیده بودم برادر گرامی کوروش یکتا پرست بوده. خواهشا حرف خنده دار نزن
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
2
0
درود بر ایران و ایرانی
اتحاد ایرانیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
2
0
آقای تاریخ بی تعصب
که میگی کورش دست نشانده بهمن اردشیر بوده پس چرا تو منشور کورش که الان متن همه جا هستش میگه منم کورش شاه جهان شاه سومر و اکد و بابل و جهات اربعه به نظرت یه سرهنگ دست نشانده میتونه در حضور شاه این چیزا رو بنویسه؟
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
1
3
کوروش در طول چند سال حکومتش بیش از صد تا جنگ داشته بعد این ملت با یک خونخوار افتخار می کنن.
کوروش طبق گفته های خود تو کتیبه اش از خدایان کمک می گرفت بعد ما اونو ذوالقرنین می دونیم.
مالیاتی که کوروش برای ممالک فتح شده وضع می کرد کمر همه ملت رو شکسته بود بعد اونو منشور حقوق بشر می شناسیم.
چه ملت بی سوادی هستیم
باسوادهایمان نیز مطالعات شان فقط از یک عده خاص هست
کاش لااقل در باره مرگ کوروش از هرودوت بخونی که تو شمال شرق ایران تو یک جنگ مرد بعد مقبره اش کجاست؟؟؟؟؟؟؟
عباس
|
United States
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
0
نظر یک یهودی صهیونیست :درحالی که شما مسلمانان از آفریقا تا آسیا همدیگه رو در تعداد بیشمار میکشید این بهانه ای خواهد شد برای اروپایان مسیحی که گام بردارند در جهت یک جنگ مقدس بین مسیحیان و مسلمانان .در آن وقت است که رویای من برای ساختن سومی معبد به واقعیت خواهد پیوست
ایرانی مسلمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
0
0
سلام عزیزان من همه نظرهایی که بود رو خوندم مگه هر کدوم از ما چقدر عمر می کنیم بیاییم تو این عمر کم از هر کس نکات خوبشو یاد بگیریمو به کار ببندیم چه اون فرد یه گدا باشه چه یه پیامبر چه یه شاه حالا اگه بگیم کوروش این ایراد یا اون خوبی رو داشته یا حضرت محمد این ایراد رو داشته یااون خوبی رو توی اصل وجودی اون فرد تاتیری داره چرا عمر خودمونو اینجوری هدر بدیم بیاییم از روزگار و اتفاقات عبرت بگیریم ممنون از همه
نام:
ایمیل:
* نظر:
روایت تصویری
نگاه دوم
تازه ها از هر سو
عکس خبری
دانلود و نرم افزار
ادبیات و شعر
موسیقی و فیلم
آگهی استخدام
آرشیو نرخ روز
پربازدید ها
نظرسنجی
با تغییر واحد پولی ایران موافقید؟
بله
خیر
آخرین اخبار