کد خبر: ۱۲۹۸۷
تعداد نظرات: ۳۵۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۸۸ - ۲۳:۴۵
همانطور که جهانگیر هدایت در ویژه برنامه بی بی سی یادآور شد و توسط بسیاری از دوستان و آشنایان او تایید شده و در کتابهایی که دکتر کاتوزیان نوشته، به طور مستند این مطالب آورده شده، هدایت در آخرین سفر با امید فراوانی قدم به پاریس می گذارد تا از فضای خفه کننده ایران دور شده و بقیه عمر را به دور از لکاته ها و خنزرپنزری ها بگذراند و از طرفی کتابهای خود را در فرانسه چاپ نموده و به شهرت و جایگاهی که لایق آن است برسد و با درآمد حاصل از آن زندگی ای مستقل، که در آن که زیر دین خانواده اش نباشد، تشکیل دهد.

هدایت با ویزای پزشکی دو ماهه و با عنوان بیمار روحی!!! برای معالجه عازم پاریس می شود و از این مساله بسیار دلخور است، اما بخاطر امیدی که در دل دارد زیر بار این ماجرا می رود.

شمارش معکوس دو ماهه شروع شده، اما در پاریس دوستش حسن شهید نورائی که در چاپ کتابهای هدایت کمک زیادی به او می کرد در بستر بیماری است و کاری از دستش ساخته نیست. هدایت حتی به دنبال ویزا برای رفتن به ژنو یا لندن است تا نزد دوستان خود یعنی جمالزاده یا فرزاد برود، اما به هر علتی جور نمی شود. مدت مرخصی کم کم رو به اتمام است و اگر هدایت دست خالی (مدارک پزشکی) به تهران بازگردد شغل خود را در دانشکده هنرهای زیبایی از دست می دهد و از دست رفتن شغل هم یعنی بی پولی و هدایت پیش از پیش سربار خانواده اش می شود و ازین موضوع متنفر است !

حال شهیدنورائی هم روز به روز وخیم تر می شود. و اما تیر خلاص؛ رزم آرا1 در تهران ترور می شود و امید هدایت به سفارت که قبل از ترور رزم آرا به واسطه نسبت خانوادگیش با وی ،هدایت را بسیار تحویل می گرفتند و احتمال آن بود که کار اقامتش را ردیف کنند و اکنون جواب سلامش را به زور می دهند نقش برآب می شود. ایده خودکشی که مدت زیادی با او بوده، دوباره جان می گیرد. به سراغ مصطفی فرزانه می رود تا پولی که به وی سپرده بود، را پس بگیرد و پول کفن و دفن را جدا و با مابقی آن خانه ای مجهز به گاز اجاره میکند و آدرسش را به هیچ کس جز یکی از دوستان دوره دبستان نمی دهد2 تا این چند روز باقی مانده از اقامت را بدون مزاحمت دیگران خوش بگذراند و نهایت استفاده را از آن ببرد.

شهید نورایی شب قبل از خودکشی می میرد و هدایت را در تصمیمش مصمم تر می کند، اما تصمیم به خودکشی کافی نیست و به انگیزه بیشتر و جرات نیاز دارد، جرات و انگیزه لازم را همان عللی که خیلی از شما دوستان بدان اشاره کردید در طول زندگی به هدایت داده بودند و سرانجام راوی بوف کور در تعقیب گلدان راغه از پا میافتد. این بود نظر من درباره خودکشی هدایت نازنین ....

هرچند بازهم اشاره می کنم خودکشی هدایت مهم است نه آنقدر که شخصیت خود هدایت و داستانهایش را به حاشیه براند.


---------------------------------------------------------------------------------------------
پ.ن 1 : رزم آرا شوهرخواهر هدایت بود.
پ.ن 2 : این دوست را به مهمانی مرگ دعوت میکند! هدفش این بود که جنازه اش بو نگیرد و از مرگش مطلع شوند. ساعت 9 شب این دوست به در خانه هدایت می آید اما کسی در را نمی گشاید، تصمیم به بازگشت می گیرد اما از آنجا که هدایت فردی خوش قول بوده شکاک می شود و متوجه بوی گاز شده و در را باز کرده و ....

منبع: وبلاگ تاریکخانه صادق هدایت
بازگشت به صفحه نخست
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳۸
انتشار یافته: ۳۵۰
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۵
526
152
این حقیقت داره که هدایت تریاکی بوده؟ اگر حقیقت داره پس آدم مثبتی در زندگی اش نبوده چون آدم مثبت اندیش هرقدر هم که در زندگی دچار سرخوردگی و یاس شده باشه دست به تخریب خود نمیزنه. اگر حقیقتا تریاکی بوده پس ضعف شخصیت داشته و از چنین کسی عجیب نیست که در مقابل فشار نابسامانی های زندگی تصمیم به خودکشی بگیره. بنابرین نباید جنبه رومانتیک به خودکشی اش داد و اورا بیخود بزرگش کرد. 
پاسخ ها
محمد رضا
| UNITED KINGDOM |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
ضرنزن
مرتضی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
محمد رضا راست می گه
میثم
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
حیف این نویسنده خوب که شما در موردش اینجوری حرف میزنین.لطف بفرمایید و اثرهای جاودانه اونو بیشتر و بیشتر مطالعه کنین.البته اگه درک و سواد کافی دارین.منظوئم از سواد دیپلم گلدوزی نیست.
هه نار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
من نه موافقم ونه مخالف...داستانهاش جالب وخوب هستن..اما از بعضی از شخصیت هاش خوشم نمیاد...بهشونم توهین نمیکنم...خداببخشتشون.
حمید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
آنان که صادق رامرده می دانند سخت دراشتباهند حتی اگر او خودکشی هم کرده باشد به این خاطربود که جسم کوچکش توانایی داشتن روحی بدان بزرگی رادر خود نداشت
علی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
من هم میگم ضر نزن!
محسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
چون نداري مايه از لاف سخن خاموش باش
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
دوست داشتن افراطی هر چیزی انسان را کور و کر میکنه.اگر افکار هدایت درست بود اول از همه رو خودش اثر میذاشت و خودشو نفله نمی کرد.نباید تعصب داشت.
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
هدایت به تصدیق برادر و دوستانش به جز سیگار پالمال قرمز هیچ ماده مخدری مصرف نمیکرد. لطف کن شایعه سازی نکن.
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
سوال دارم از اونی که میگه افکار هدایت درست نیست. افکار درست یعنی چی؟ اگه منظورت دلخوش کنکهای الکی برای به اصطلاح امید دادن به مردمه، فقط یه آدم احمق امیدوار به ایناست. در ضمن هدایت نصیحت نمیکنه فقط نظرشو میگه.اما ما عدت کردیم نصیحت بشیم. هشتاد درصد ادبیات کلاسیک ما نصیحته. اگه مطابق میل نصیحت بشیم تمجید میکنیم وگرنه..... .اگه کسی مثل مفتخورها میخواد که هدایت الگوی زندگی بهش بده احمقه.هدایت فکر کردن رو یاد میده.هدایت میگه آفرینش فاجعه س انسان هم بر اون افزوده و خودشو نابود کرده.این یه فکره. همه شواهدم نشون میده یه فکر درسته.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۷
69
128
من بانظر بیننده ی قبلی کاملا مخالفم چون اگر ایشان کتابهای صادق را کامل خوانده باشند متوجه میشوند که وی دلایل کاملا متقاعدکننده ای برای این کار داشته واین راه از نظر وی وحتی بسیاری از افراد دیگر بهترین راه برای پایان دادن به چنی زندگی است همچنین باید یاد اور شوم که هراعتیادی به معنای تخریب خود نیست بلکه ازاعتیادی معنای تخریب استنباط میشود که فرد در منجلابی ازبدبختی افتاده وامکان نجات او نه به دست خودش ونه دیگران امکان پذیر نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
من لیسانس ادبیات انگلیسی ام اما بذار بهتون بگم که صادق هدایت فقط قلم خوبی داشت اماهیچ وقت فکر بازی نداشت
علی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
سلام.

من یک سوال دارم: چطور ممکنه فردی قلم خوبی داشته باشه ، اما فکرش بسته باشه؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
دوست گرامی داشتن مدرک زبان باعث صاحب نظر شدن بخصوص در امر ادبیات نیست.قلم شیوا برای نویسندگان رمان بسیار مهمتر از داشتن فکر باز است.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
خیلی مهربون ودلسوز بود نسبت به همه حتی حیوانات که مظلوم ترین قشر دنیایند باتوجه به کتاب فواعد گیاهخواری.نسبت به دخترهاهم همین طور نگرش دلسوزانه بامحبتی داشته باتوجه به داستان زنی که مردش راگم کردا گر مادیگران رو درک کنیم هیچوقت گناه نمیکنیم چون کاریکه دوسنداریم بامابکنن بادیگران نمیکنیم حتی باحیوانات اینقدر پاک بود که حتی طاقط دیدن گناه های دیگرونم نداشت واسه همینم خودکشی کرد طاقت دیدن این همه ظلم ادمارونداشت
حمید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
شماها هنوز هدایتو نشناختین.برای هدایت نظر امثال شما چه فرقی براش میکنه .خواهشا بیشتر در موردش تفکر کنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۰
72
106
به نظر من مصرف تریاک هدایت عزیز را دچار ضعف شخصیتی نکرده این مرحوم با طرز تفکر و روشن فکریهایش درب جدیدی را به ذهن خود باز کرد اگر شمه تمهمی اثاز هدایت را خوانده باشید میفهمید که هدایت این روشنفکر بزرگ از این دنیای فانی و مشکلاتی که در ان بوده و به علت عدم پشتیبانی مالی از این نویسنده و فشار های روحی حاصل از طرز تفکر خود دست به خود کشی میزند
ترنم هدايت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
6
165
چراهمه خودكشي هدايت روپررنگ ميكنن؟چراكسي ازمرگ تدريجي هدايت حرفي نميزنه؟اين توهين به شخصيت هدايت هستش اگه ترس از ازدست دادن شغل وبي پولي رو علت اصلي خودكشي بدونيم علت اصلي افراد به ظاهرروشنفكربودن كه نمونه هاشون توهردوره اي پيداميشن
اسد کوشا (افغانستانی)
|
PAKISTAN
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۵
6
131
هدایت به دلیل خود کشی کرد که از آدمهای جهان، از سودجویی و از اطرافیانش ناامید شد، آخر وقتی کسی به حرف هایت گوش نمی سپارد، لاجرم باید با سایه صحبت کنی وفرجام... . و اگر هدایت می غلتید در دامن دربار او مثل پدرش صاحب دبدبه و دستگاه می شد اما برای او مرگ به بود زی خون آدمخوری.
اویس
|
UNITED STATES
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۶
71
153
صادق هدایت را کشتن
پاسخ ها
رز
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
کی کشت؟؟!!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
بذار وجدانمو راحت کنم...
من کشتمش
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
نه من کشتم
مژگان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۳۰
17
102
کاش باز هم صادق هدایت دیگری متولد می شد...
پاسخ ها
ممم
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
شاهین نجفی
میلاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
شاهین نجفی لعینه . چطوری به اون فاسد مرتد افتخار میکنی؟
ادیب
| UNITED STATES |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
شخصیت من کپی صادق هدایته یعنی کتاب هاشو که میخونم میرم به یه دنیایی دیگه که مطمینم هیچ کس جز من درک نمیکنه
الف .کاف
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
درسته ...منم موافقم ....شاهین نجفی افکاری مشابه صادق هدایت داره و واقعاخوبه که افرادی مثل شاهین و صادق هستند که حقیقت دنیارو درک می کنن.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
لعنت بی پایان بر شاهین نجفی و خاک بر سر هرکی طرفدارشه
سینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
11
47
من تازه دارم کتاب های صادق رو می خونم. وباید این رو بگم که انگیزه ی خودکشی رو میشه از درون داستان های صادق به وضوح دید . من کتاب 3 قطره خون رو تازه خریدم در دو داستان ابتدایی اصل خودکشی رو میشه کاملا حس کرد
پاسخ ها
خلیل
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را ...تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید...
نسترن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
3
96
من هم به تازگی به کتاب های او علاقه مند شدم.سئوال من این است آیا کسی پس از وی با خواندن کتاب های او خودکشی کرده است؟
پاسخ ها
مرضی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
من عاشق صادق هدایت هستم وتا به حال 2خودکشی ناموفق داشتم و هردوش از تاثیر نوشته های ایشون بوده..
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
بله . کمیتشون رو نمیدونم ولی ادمایی بودن که با خواندن اثار صادق دست به خود کشی زدند
اشکان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
آره. منم این کارو کردم اما نیمه کاره موند.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۳
40
22
با تشکر از شما دوست خوب به خاطر تفسیر های زیبای کتب نابغه قرن ایران صادق هدایت.
از نظر بنده خودکشی هدایت بسیار مقدس است . که دلایل ان را در مقاله ای که با نام _ خودکشی مقدس هدایت_ در 10 صفحه نوشته ام و امیدوارم ان را در سالهای اینده در خارج از کشور به چاپ برسانم.
پاسخ ها
مرضی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
من برای شما آرزوی موفقیت میکنم..
ندا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
خودکشی مقدس؟؟؟ جالبه حالا گناه کبیره شده مقدس؟؟؟... درمورد نویسندگی وشخصیت وکتاب هدایت حرفی نمیزنم چون چیزی ازکتابش نخوندم... اما بنظرم ادم ازهرچیزی باید نکات مثبتشو برداشت کنه نه اینکه 2بارخودکشی ناموفق داشته باشه نه اینکه مثل پسرخاله من افسردگی شدید بگیره این خوندن ینی فایده ای نداشته ... وکفش های هرکسی برای خوداون شخص ساخته شده وخدا مشکلات رو طبق ظرفیت هرکس میده اما ما ظرفیت وتواناییهامون نادیده میگیریم وآخر...
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
29
102
به نظر بنده آدمهاي ضعيف خودكشي مي كنن. حالا خودكشي مقدس نميدونم چه فرقه اي هست كه دوستمون ميگه.
آدم بايد عرضه داشته باشه با سختيهاي زندگيش كنار بياد وگرنه خيلي ها از هدايت بدتر همين الان تو جامعه هستن كه با سيلي صورتشونو سرخ ميكنن. تمام پدرهاي ايران از امثال هدايتهاي مايوس بالاترند
پاسخ ها
ناشناس
| SWITZERLAND |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
شما بهتره کفش های هدایت رو بپوشین و چند قدم باهاشون راه برین اگه تحملتون به اندازه صادق بود بیاین اینجا نظر بدین
بهتره کسایی که از افکار هدایت بی اطلاع هستن نیان اینجا و دری وری ننویسن
يكي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
موافقم...

خداوند به همه و همه اين قدرت رو داده كه در مقابل مشكلات بايستن...
و خودكشي راه حلش نيست...
داود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
10
49
به نظر من خودکشی صداقت هم معنی و مفهوم داره چون طبیعی نبوده...
پاسخ ها
محسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
دكتر غلام رضا شفيعي كدكني درباره هدايت مي فرمايد
گه ملحد گه ديني و كافر باشد
گه دشمن خلق و فتنه پرور باشد
بايد بچشد عذاب تنهايي را
مردي كه ز عصر خود فراتر باشد
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
دوست عزیز دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی درسته
غربت کش روزگار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
14
41
فقط در یک کلام( تکرار نشدنی)
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
118
145
کاملن با نظر دوستانی که می گویند خودکشی صادق اصلن چیز مقدسی نیست موافقم و صد البته این همه آدم که دارن با سیلی صورت خودشون رو سرخ نگه میدارن قابل احترام ترند
دروازه بان آلمان انکه که خودش رو زیر قطار انداخت دلیلی داشت برای خود کشی اما صادق به دلیل ذلیلی خودکشی کرد
پاسخ ها
ناشناس
| SWITZERLAND |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
بازهم نظر افراد بی اطلاع و نوک دماغ بین
ed
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
31
6
خود كشي هدايت عجيب و با دليل مسخره اي است به نظرم خود كشي نكرده.
من
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
46
50
این رو بدونید کسی که خودکشی می کنه برای جون خودش ارزش قائل نشده و آدم بی ارزشی هم هست و روان پریش است
پاسخ ها
رهگذر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
اصفهان نصف جهان هدایت وبخوان ودرخواندن آن دقت کن بعداهانت کن
سینا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
وجود ادمهای مثل شما ادم از زندگی سیر میکنه.
..........
ایمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
73
51
اگر هدایت تریاکی بوده و برای رهایی از مشکلات زندگی دست به خودکشی زده واقعا حیرت اوره و به هیچ عنوان شخصیتش قابل تحسین نیست عمراااااااااا
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
17
50
هدایت به خاطر اینکه تحمل دیدن آدمهای منفعت طلب و مادی گرا ی این دنیا که فقط به فکر بدست آوردن موقعیت بهتر از هر راهی هستند رانداشت نمی خواست که زندگیش از جنس زندگی بشری باشه پس...
پاسخ ها
ندا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
پس هرکس میخواد زندگیش بشری نشه بسم الله.. خداهم استغفرالله کاره ای نیس این وسط... جای اینکه واسه ندیدن منفعت طلبا ادم جون خودشو بگیره وزندگی خودشو خراب کنه میتونه جوری زندگی کنه که اونو سرمشق زندگی قراربدن همه(نه واسه خودکشی واسه زندگی)... مثل این همه ادم که بعدچندقرن که ازمرگشون گذشته دنیا هنوز به علمشون فکرشون کشفیاتشون نیازمنده
هانه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
انسان قوی خودکشی نمیکنه. همتون اشتباه کردید. اون اگر میموند و مبارزه میکرد ماندگار تر از اینی بود که در آثارش هست. و هیچکدوم ما راجب اصل قضیه ی خودکشی هدایت مدرک موثقی ندارم. پس اظهارات بیهوده ی ما طرفداران یا مخاطبانش رو آزار میده.
يكي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
بيشتر از زمان خود فهميدن كه دليل خودكشي نميشه...
اگه اينجوري باشه كه بايد استغفرا... همه ي پيامبران و اكثر نوابغ خودكشي مي كردن ...

مقدس بودن خودكشي هم لابد صيغه ي جديد هستش...
كسي كه براي فرصتي كه خدا براي زندگي بهش داده ارزش قائل نيست ... ديگه هيچ...
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
هدایت ادم واقع بینی بوده ولی حقایق رو نمیدیده
مرمر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
4
9
فقط سردرگم شده وبس.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
boro babaaaaaaaaaaaaaaaaaa
صاحب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
6
24
به نظرمن صادق خیلی آدم مهمی بود...وباعث افتخارایران بود...ازبوف کور ش خیلی تجلیل شد.. قدرنویسندگانی چون صادق روبدونیم
bahar
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۷
5
39
حالا خودکشی هدایت عزیز به خودش مربوطه. ما فقط باید اثارش را ارج بنهیم نه زندگی شخصیش.
پاسخ ها
يكي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
وقتي به پوچي رسيده بوده... ديگه آثارش رو كجاي دلم بزارم...
شیما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
5
30
عاشقشم
mehran
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
19
33
صادقو به جرم خودکشی کشتن!!!!!
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
13
17
کسی که 3بار اقدام به خودکشی کنه و هر 3بار وسطش پشیمون شه لایق سیبیل هیتلری نیست.
رسول طالبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
12
34
سلام. به نظر من هیچ کس نتوتنست دلیل اصلی خودکشی صادق را تحلیل کند.اینکه گفته میشود معتاد بوده یا بیمری روحی داشته همش لیل بر خودکشی یک ادم بزرگ نمیشه. صادق هدایت به مرگ علاقه داشته و از روی کنجکاوی و ذهنیت خوبی که به مرگه داشته اینکار رو کرده.به قول خودش : مرگ مادر مهربانیست ه فرزند خود را پس از یک روز بارانی و طوفانی در آغوش کشیده نوازش میکند و میخواباند.و آخرین جمله او این بود : دیدار به قیامت. ما رفتیم و دل شما را شکستیم.....
حمیدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
14
28
لعنت به این دنیا
اگه گناه نبود منم خودکشی میکردم.
زینب یزدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
8
29
سلام.به نظر من خودکشی صادق هدایت آنقدر مهم نیست که بتواند هنر والای نویسندگی او را خدشه دار کند.او همچنان استادانه در عرصه ادبیات ایران می درخشد
سارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
8
50
من با نظر هرکسی که میگه هدایت اشتباه کرده مخالفم...و دلم می خواد ازشون بپرسم .. آیا خود شما...هرگز به خود کشی فکر نکردید؟ مشکلات منو شما با صادق قابل مقایسه نیست .. ولی اگه قبلا به خودکشی فکر کردین..حرف زیادی نزنین..اگرم نکردین...پاتونو تو این جور سایتا نزارین...برین دنبال سرگرمی و فال و اس ام اس.
پاسخ ها
سینا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
درود بر بانو سارا
خیلی ها هیچ وقت نمیتونن درک کنن
محسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
من با حرف سارا سارا كاملا موافقم
ارميا
|
IRAQ
|
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
23
98
هركز خودكشى او را درك نخواهيد كرد
او مقدس است
هركس به اين كار فكر كرده باشد راحت ميتواند او را درك كند
او در دنياى ما نبود
فرا تر از ما بود خوب اكر مثل ما بود ديكر اين صادق هدايت وجود نداشت
روحت شاد اى بزرك مرد
رو در رو به صادق هدايت ميكويم هم كارت هم اثارت قابل ستايش است
پاسخ ها
يكي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
از كي تا حالا خودكشي مقدس شده؟!؟

بعدم اگه هر كس بيشتر از زمان خودش ميفهميد خودكشي راهش بود كه ديگه بايد فاتحه دنيا رو خوند...
nima shojaei
|
CHINA
|
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
2
10
میشه من رو تو کتاب های صادق هدایت راهنمامی کنید .من اولین کتابش شو خوندم سگ ولگرد
پاسخ ها
.......
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
درود بر تمامی ایرانی تبارها .سعی کنید سطح مطالعاتتونو در مورد این بزرگوار ارتقا دهید و برداشت مفید ازنوشته هایه ایشون کنید خودمونی تر بگم نیمه بر لیوان ببینید.دوستون دارم
رهگذر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
اصفهان نصف جهان-پروین دخترساسان-سه قطره خون-بوف کور-زنده به گور-فوایدگیاه خواری........
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
5
18
خدا بیامرزدش ،آدمی که به این زیبایی داستان بنویسد کم است.
پریسا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
4
11
منم بارها خسته شدم از این زندگی ولی جرئتشو نداشتم اگه میدونستم گناه نداره تمومش میکردم نمیدونم چقد زندگی برای هدایت سخت بوده که تونسته ولی حیف شد حیف میشن همچین نویسنده هایی که دیگه نیستن نیستن
سحر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
24
25
صادق آسمان آبی ست چرا امشب پریشانی..تمام شهر حیرانت چراسردرگریبانی/صادق شب اگرشب بود به چشمان تو میخندید/بگو مرهم بدان صادق چرا از غصه مینالی؟/صادق عشق ومرگ تو چرادرتو اصابت کرد؟/بگو محرم بدان صادق چرامثل غریبانی؟// .......من ازنوجوانی عاشق اثار صادقم..صادق توی زندگی منه.مثل فروغ فرخ زاد..مهم نیست چرا کشته شدن یاخودکشی کردن..صادق وفروغ عاشقایی مثل منو دارن.ومن همیشه براشون طلب خیرمیکنم..هنرمند وانسان واقعی اونیه که بعد از مرگ طرفدارهاشون بیشتروبیشتر بشن..خودکشی صادق یک چیز شخصی بوده ومن نمیتونم نظربدم چون نه توی دوره اون بودم نه جای اون.برای من مهم کتابهای قشنگشونه که همیشه بامنن..دوستت دارم صادق..نه تنها من خیلیها دوستت دارن..به روح بلندت ببال
پاسخ ها
مهتاب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
نمی دونم شعر از کی بود!از خودتون یا کس دیگه ولی بهم لذت داد
سینا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
درود بر سحر
درود بر صادق هدایت که هیچ وقت از خوبیش کم نمیشه با چرت و پرت گفتن بعضیا در موردش
روحش شاد یادش گرامی.
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
1
8
اصلا کی میتونه بگه هدایت چرا خودکشی کرده. چه اونایی که ازش بدشون میاد چه اونایی که کشته مرده اش هستن. به نظرم پرداختن به اثر مهمتر از صاحب اثره. اثر را باید تا حد زیادی مستقل از صاحب اثر بررسی کرد. البته نه صد در صد.
zizi
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
2
151
ببینید شما اون زمان اونجا درست پیش هدایت نبودین یا حداقل از دوستای صمیمیشم نبودین که بدونین دقیقا چه اتفاقی افتاده یه نظریه ی دیگه هم هس که میگن هدایتو کشتن پس ما نمیتونیم پیش داوری کنیم برای اون دوستایی هم که میگن هدایت تریاکی بوده واقعا متاسفم که همچین تفکری دارن شما برین کتاب های هدایتو بخونین یا تو همین اینترنت بجای اینکه اول بیاین اینجا دلیل خودکشیشو بخونین برین جمله هاشو بخونین ببینین تو زندگیش چه جور ادمی بوده بعد بیاین اینجا درباره ی تریاکی بودنش نظر بدین
زود قضاوت نکنین
فیزیکدان بیکار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
1
7
کسیکه درد های فوق بشری داشت اما نه همدردی می دید و نه کسی که حرفاشو بفهمه.میلی هم به ثابت کردن خودش به دیگران نداشت.اما با خودکشیش حداقل صداقت خودشو با خودش ثابت کرد . بنظرم بهترین اثر صادق خودکشیشه.
شکرانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
201
111
من یه چند تایی از کتاباشو خوندم ...
بی محتوی و مسخره
از همچین ادمی بعید نبود خودکشی کنه
خدا امثال ایشونو شفا بده
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
دوست عزیز . اگه از کتاباش چیزی نفهمیدی دلیلی بر بد بودن اون اثر نیست. شما شاید از مقالات فیزیک هسته ای هم چیزی نفهمی. دلیل بر بی ارزش بودن اون مقالات نیست. به امید روزی که آثار صادق هدایت رو درک کنی
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
ببین برادر یا خواهر ناشناس... خودتو حرص نده. حاضرم به جون خودم قسم بخورم که این شکرانه اسم هدایتو هم تو این سایت دیده.
محسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
حتما كتابها را سروته گرفته بودي
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
14
11
هیتلر هم خودکشی کرد....
صادق
|
UNITED KINGDOM
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
0
3
من کتاب های صادق هدایت را خوانده ام.اگر در رمان زنده به گور توجه داشته باشید دلیل خودکشی صادق هدایت را میدانید.هیچ کس باور نخواهد کرد کسی که دستش از همه جا کوتاه شود میگویند برو سرت را بگذار بمیر.این است دلیل خودکشی صادق هدایتی
پاسخ ها
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
زنده به گور رمان نیست.
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
زنده به گور رمان نیست عزیزم.
حسام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
3
4
هنوز بزای انسان امروز پی بردن به افکار و زدودن نقاب واقعی صادق هدایت و نویسندگانی مانند او زود است.
soheyl
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
17
29
بعد از ظهر خودکشی ویزای ژنو به سفارت میرسه مرگ هدایت فاجعه بزرگ ادبیات تا ابد خواهد موند با تمام وجودم با تمام وجودم هدایت رو دوست دارم شاهکار شاهکار و شاهکار
مهشید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
18
47
اگر هدایت نبود ادبیات از گرسنگی اندیشه جان میداد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
18
8
مختصر و مفید، منطقی و عالی بود. ممنون
شیرین
|
UNITED STATES
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
12
4
ما بدون اینکه خودمون مایل باشیم به دنی میایم . نه فقط آقای هدایت ئ حسین پناهی و.......، به نظر من زمانی که دلیلی برای دلخوشی وجد ندادره آدو میت.نه تصمیمه نهاییشو بگیره ، چرا باید مدام تحمل کنه و همه چیز مثل خوره به جونت بیفته ، اصلا هم گناه نیست ، هر جور آدم دوست داری زندگی کن ، الان زندگی برای من غیر قابل تحمل شده.......
پاسخ ها
اوا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
اگه اینطور باشه که من دوس دارم تورو بکشم اینجور که سنگ رو سنگ بند نمیشه عقل کل
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
7
5
در زندگانى زخمهايى هستند ك مثل خوره روح را آهسته در انزوا ميخورد و ميتراشد اين دردها را نميشود بكسى اظهار كرد.هدايت بخاطر اين دردها به ترياك رويى آورد شايد بخاطر اين دردا خودكشى
daneaj
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
17
4
ب3
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
8
8
ازکجا معلوم صادق ب قتل نرسیده باشه شاید صحنه سازی بوده امرد عمل بود نه خودکشی
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
آخه آی کیو چه کسی میخاسته هدایتو بکشه. صحنه سازی؟؟؟؟ سبیلت ساس بگذارد خانوم مارپل
hoseini
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
2
10
مدت زیادیست که سعی میکنم در مورد اشخص اطلا قضاوت نکنم مخصوصا وقتی در زندگیشان نبوده ام امیدوارم شما هم همینطور رفتار کنید
مهتاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
77
3
من استاد و مدت هاست که می شناسم،شاید شناخت من قابل توصیف نباشه و به دور از باور.تقریبا تمام شعرا و بعضی از نویسنده ها سیگاری بودن و اهل دود و این اصلا چیز بدی نیست.کاش انقد نگاه و دل زیبا داشتیم که روح لطیف استاد و می دیدیم،ارنست گالوا ام خودکشی کرد و چه افتخاری تو این خودکشی داشت.هر عملی در هر کسی جلوه ایی داره و من فکر می کنم جلوه ی استاد من زیباست.هر کسی که دوسش داره 28 بهمن برای تولد استاد کاری بکنه.خدایا مرا همواره،آگاه و هشیار دار،تا پیش از شناخت درست و کامل کسی یا فکری-مثبت یا منفی-قضاوت نکنم.
فاطمه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
6
7
من كه شنيدم مازوخسيم داشته واسه همين هم خودكشي كرده
پاسخ ها
نینا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
شنیدی ؟؟؟؟؟ از کی ؟ هرچی از روی باد معده به ذهنت می رسه که نباید به زبون بیاری دوست عزیز.
خسرو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
24
13
بدون تردید هدایت اندیشه های والا و گرانبهایی داشت و تمام هم و غمش مبارزه با جهل و خرافات و عقب ماندگی دوران خودش بود.
فاطیما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
21
19
آدم های بزرگ که بزرگ زندگی می کنند ، انقدر بزرگ هستن که میتونند مرگشون رو هم خودشون طراحی کنند و مثل من و دیگران نیستند که برده و اسیر زندگی و مرگ هستیم در واقع این مرگ و زندگی هستند که اسیر این انسان های بزرگ هستند و در جواب دوستانی که گفتند ایشون تریاکیه و شخصیتش متزلزل چون خودکشی کرده باید بگم این مسئله حتی اگر درصدی هم درست باشه به من و شما ربطی نداره ؛ زندگی خصوصی یه هنرمند مستقل از آثارشه و تنها چیزی که باید برای ما مهم باشه آثار و کتاب هاشونه نه چیز دیگری به جای این خاله زنک بازی ها برین دو تا کتاب بخونید که یه ذره تعقل و اندیشه و فرهنگ در شما رشد پیدا کنه و باور کنید این به نفع خودتون و فرزندانتون و آیندگانتون هست ، میراثی بالاتر و بهتر از از اندیشه و تعقل نیست و خاله زنک بازی و کم تعقلی به ضرر خودتون و خانوادتون ، جامعه تون ...
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
خانم آدمهای بزرگ، آدم اگه بزرگ باشه با مشکلات مبارزه میکنه نه خودکشی. خودکشی هم شد بزرگی؟؟؟؟؟!!!!
ميثم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
35
42
قبلا هم گفتم.كسي كه انديشه هاش اونو به پوچي و خودكشي رسونده قطعا راه رو اشتباه رفته.من نمي دونم اين مابقي چرا دنبالش راه مي افتند.
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
5
2
اخ که هدایت از چه درونی با ماحرف میزد که به قول خودش روحش را میخورد .من کمی اونرو درکمیکنم.ولی اگر هدایت از جنس مخالف خوشش میامد شاید دید اون کمی عوض میشد .
پاسخ ها
نگار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
کی گفت تمایل نداشت؟
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
2
13
هدایت یکی از نویسندهای بزرگ است.اما اگر در اخرین نوشته هایش که قبل از مرگش نوشته است ادمی بوده که اعتماد به نفس کمی داشته نسبت به زندگی واین باعث شکست او شد
درنا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
17
17
من اكثر داستانهاي هدايت را خواندم،او هم عاشق زندگي بود ولي نه زندگي نشخوار كنندگان ،به او تهمت زدند قادر نبود با زني ارتباط داشته باشد (بر اساس نتيجه گيري حاصل از داستانهايش)يعني قادر نبود كه از موهبتهاي الهي استفاده كند راست مي گوييد مرداني كه حرمسرا دارند بهترين شاكران نعمت الهي اند!!!!خودكشي او به خودش مربوط است ،تصميمي است كه يك شخص براي خودش مي گيرد (لعنت و نفرين شدن يا به دوزخ رفتن اش هم )به من و شما بنده هاي خدا ربطي ندارد فقط وفقط به خدا مربوط است و بس،مگر بخواهيم بجاي خدا نظر و قضاوت و تصميم گيري در مورد كسي بكنيم!!!!!او در اغلب آثارش از گرفتاري مردم خود به افيون انتقاد كرده ،پس چگونه است كه بقول برخي ها خود اعتيادداشته،كسي كه اعتياددارد ديگران را تشويق مي كند نه نهي!!!!بفرض هم كه اعتياد داشته از اين كه قصد بيداري اذهان خواب زده را داشته ،پس نتيجه زحماتش اهميت دارد نه زندگي شخصي و اعتيادش!!!بياد از او مانند بقيه بزرگان ،بت يا خدا نسازيم ،بجاي آن سعي كنيم حقيقتا اوونوشته هايش رادرك كنيم!او نويسنده اي بي ادعا و انساني تنها بود!!!!!!!
پاسخ ها
مهتاب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
سلام.برای نوشتن زیباتون دلم خواست ازتون تشکر کنم هر چند نمی دونم چرا!شاید برای نگاه زیباتون.امیدوارم این نگاه همیشه با شما باشه.منم استاد و دوست دارم حتی بسیار ولی نگاه شما کمی با بقیه فرق داشت و من برای نگاهتون ممنونم نه برای شاید دفاعیه ایی از استاد
رضا قربانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
10
20
35سال با اثارصادق هدایت زندگی کردم قله رفیع ادبیات ایران.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
2
6
آخرین داستان جذابش را ماهرانه نوشت-براستی که او هدایت بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
3
11
او استاد نویسندگی بود و فشار های زمانه او را محدود و افسرده کرده بود. اما در هر صورت خودکشی راه چاره نیست. به قول دکتر شریعتی اگر انسان به کوچه ی بن بست خورد باز هم راه پرواز باز است.
پاسخ ها
محسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
پرواز هدايت همان خود كشي بود
ندا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
3
8
صدبار بهش گفتم صادق جون هممون رفتنیم.تو بشین بنویس
خاک من
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
12
11
صادق هدایت روشنفکر بود ! این یعنی اینکه می فهمید ... یعنی سنسورهاش بیش از حد فعال بود و آن زمانیکه مغزش در اون فعالیت می کرد تقریباً شاید تا 600 سال دیگر بشر به آن برسد ... صادق شاکی بود و زندگی و این عروسک گردانی بی مزه و مسخره بود نوشته هاش همه مایه ی طنز تلخ بود و همه چیز برایش لوس و بدرد نخور بود .. شاید فرانسه او را به دورانی که باید در اون می زیست نزدیک تر می کرد اون دوران فرانسه مدرنترین جا برای رسیدن به فهم و تفکر بود ولی نرسید ... صادق هدایت خودکشی نکرد ... هرگز خود کشی نکرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
72
82
این خودش کشته تا آخرش مثلا مشهور بشه. شما چتونه.؟ این آقا به هدفش رسید.
سارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
3
60
خیلی ناراحت شدم بین کامنت ها خوندم اقایی تحت تاثیر نوشته های اقای هدایت 2 بار خودکشی کرده به هرحال من با قتل نفس مخالفم ولی خداوند گفته نه اقای هدایت .زیاد میفهمید گناهش همین بود .نوشته ها شو دوست دارم خودکشی اش را نه
مژگان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
1
2
کسی که بیماری روحی داره زندگی واسش خیلی عذاب اوره خصوصا وقتی درمان نشه پس لطفا پیش داوری نکنید
اسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
0
9
خودکشی او فقط به خاطر تنهایی اش بود. چندین بار اقدام به خود کشی کرده بود تا بالاخره موفق شد. خود کشی او به خاطر مسایل مالی نبود.
ارمين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
58
12
سلام با احترامي ك واس همتون دارم سعي نكنيد نظرا تونو ب ديگري تحميل كنيد درسته خودكشي گناهه كاره بدي ولي شما تو شرايط اون نبوديد مشكل صادق زياد فهميدن بود با فهميدن. درك كردن .هيچ جور نميشه كنار اومد.......
فائزه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
57
22
خودکشی کار آدم های ضعیفه و هدایت هم آدم ضعیفی بوده.
elly
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
10
14
هیچی نمیشه گفت جز این که کاش همه مثل هدایت فکر میکردن تا می فهمیدن چه قدر سخته یه چیذایی و درک کنی و هیچ کاریم براش نتونی بکنی!!!ادم به پوچی میرسه:(
جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
63
53
خودکشی کار آدم های ضعیفه . درسته متون و کتب این مرد بسیار قوی و شیوا ست . اما سر بار نبودن و چه و چه دلیل این کار نمیشه . از ادمی مثل هدایت انتظار بیشتری می رفت . در هر صورت خدایش بیامرزد .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
52
64
صادق هدایت یک اقیانوس طوفانی است هرگز کسی از این اقیانوس ماهی نخواهد گرفت مگر با غلبه بر قوانین موجود در طبیعت.
یک فکر محدود را وارد این ماجراها نکنید
سارا
|
GERMANY
|
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
68
69
چیزی به نام گناه وجود خارجی نداره و باور به گناه خرافات و چارچوباییه که مذهب تعیین کرده صادق فراتر از زمانش فکر می کرد فراتر از چارچوب های تحمیلی.. واسه همین دووم نیوورد.. روانش شاد...
پاسخ ها
فریبا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
عقل کل تو که میگی دینو مذهب خرافاته پس چطور اعتقاد به رو ح و روان داری که میگی روحش شاد؟؟؟
sara
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
اگه یه کم فکر میکردی متوجه می شدی روان با روح کاملا متمایزه
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
بسم الله هلرحمان الرحیم جواب سارا که گفته بود گناه وجود خارجی ندارد وچهارچوبیه که دین گذاشته باید بگم اصلا اینطور نیست واگه صادق خود کشی کرده جاش تو اسفل السافلین هست وکسانی که دین رو قبول ندارند هم همینطور روز موعود نزدیک استوتمام نشانه ها یکی یکی داره ظاهر میشه
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
3
3
پیشنهادمیکنم ابتدانوشته های صادق هدایت روبخونید(رمان بوف کور-داستان حاجی اقا-مجموعه داستانهای :سه قطره خون-سگ ولگرد-زنده به گور-شبهای ورامین و...)وبعدش نقدوبررسی هاییکه توسط دیگران انجام شده روبخونین تاهم ازداستانهالذت برده باشین وهم مفهوم اونارودرک کرده باشین وهمچنین جواب بعضی ازسوالاتتنوبگیرید.کتابهایی مثل:تاویل بوف کور نوشته محمدتقی غیاثی-درباره ی بوف کورهدایت نوشته همایون کاتوزیان-ودیدگاه بزرگانی چون جلال ال احمدودیگران درموردزندگی وشخصیت هدایت.
پریسا
|
UNITED STATES
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
6
16
وقتی ادم به اخر خط میرسه مقاومت بی تاثیره و خود کشی یه جسارت اگه اون شرایط رو تحمل کنی به معنی مقاومت نیست بلکه کنار اومدن با شرایطی که طبق طرز تفکرت نیست یعنی ضعیف بودن ترس از مرگ و نابودی در حالی که نابودی یعنی زندگی با مردمی که چیزی از زندگی نفهمیدن و درک نکردن
پاسخ ها
محسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
كاملا موافقم
اهورا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
33
49
سلام...من الان 20سالمه ،پدر و مادرم سنشون خیلی زیاده..وضع مالیمون خیلی خرابه..خودم دانشجو هستم..هر تعطیلاتی که باشه من میرم کار میکنم و خرج خودم و خانواده رو در میارم.مشکلاتم خیلی زیاده و تا حالا تو زندگی خوشی ندیدم..ولی هروقت به فکر آیه ی :"ان مع العسر یسرا فان مع العسری یسرا "میفتم قوت قلب میگیرم و میدونم یک نفر به اسم الله رو دارم که منو خیلی خوب درک میکنه و هیچوقت احساس ناامیدی نمیکنم..و در رابطه با این که گفتید آقای هدایت درک زیادی داشت، یک سوال داشتم:تا این تاریخ کسی بالاتر از مولانا از نظر درک و انسانیت نداشتیم,پس چرا مولانا ناامید نبود؟! چرا خودکشی نکرد؟!جواب این سوالات تنها در یک جمله است:مولانا در دلش خدا را پیدا کرده بود.
البته صادق هدایت را هم دوست دارم و امیدوارم خدا او را ببخشد..
پاسخ ها
داریوش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
عزیزم مردم سه شیفت کار میکنن و خرجشون با دخلشون جور نیست. اون وقت تو توی تعطیلات می ری کار میکنی و خرج تحصیل خودت و خرج خانواده ات رو در میاری؟ ما رو گیر آوردی؟ خواهشاً نگو که خدارو درک کردی و اون بهت حال میده که اصلا قابل باور نیست(حداقل توی دوره و زمونه ی فعلی) من و تو کی هستیم که آدما رو با سنگ قیاس کوچیک خودمون بسنجیم؟ تو مولانا رو درک کردی؟ هدایت رو درک کردی؟ به خدا اگه حرفی نزنی کسی نمی گه که تو لالی.
ReZa
|
POLAND
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
28
61
آقایون ، خانم ها . چرا اینجوری حرف میزنید .
هدایت اسمش روشه ، هدایت . اون کاری که باید رو میکرد . اون همیشه میخواسته ما ها رو به انسانیت ، نوع دوستی و عشق دعوت کنه . اینو هر جای نوشته هاش میشه دید . این که وقتی میگه : «عشقم زندگی است اما نه این زیستن ، زیستن در کنار این آدمیان از سوزاندن دست یک کودک رنج آور تر است » چه چیزی رو میتونه برسونه؟
جز اینکه هدایت به بالاترین درجات انسانی رسیده بوده . به نظر من هدایت بزرگترین مردی که من میشناسم
پاسخ ها
پریسا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
منم با شما کاملا موافقم میشه فقرو بی پولی رو تحمل کرد ولی وقتی افکارت با دیگران فرق داره چجوری میشه ببینی که همه واسه هیچ تلاش میکن و ساکت موند
داریوش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
24
34
انسنهایی مثل صادق هدایت ، فروغ فرخ زاد، منصور حلاج سالها و شاید قرنها از هم نسلی های خودشون جلوتر بودند و خیلی زمان می بره تا شناخته بشن و حرفشون قابل هضم
حامد
|
UNITED STATES
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
20
18
خجالت بکشید و انجوری درباره ی هدایت حرف نزنید
نکیسا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
31
20
باید از او مجسمه ساخت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
8
4
هدایت انسان درون گرایی بوده
بردیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
7
9
هدیت انسان بزرگی بوده
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
0
7
انسان نباید بدون اگاهی به کسی تهمت بزند
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
1
5
هدایت به این خاطر خودکشی کرد چون نمیتونست ببینه که چه بلایی داره سر اصالت ایران و ایرانی میاد و این در داستان هاش کاملا مشخصه.
من نمیدونم کی گفته تریاکی بوده!!!
کسی که شخصیت گیاهخواری داشته از این اتهامات به دوره.
ميلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
3
1
درك زيبايي هاي زندگي انسان رو به قدري قوي مي كنه كه جلوي همه ي سختي ها زندگي سر خم نكنه و در هر مشكل و رنج افسردگي هاي شديد راه خودشو پيدا كنه و به زندگي ادامه بده.
زهره
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
0
4
من درارتباط باآقای هدایت اطلاعات زیادی ندارم وچندتا بیشتر از کتاباشون رو هم نخوندم اما فکر میکنم که علت خود کشی ایشون نمی تونسته فقر ومشکلات مالی باشه.
صادق هدایت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
2
11
من نمردم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
3
2
هدایت نویسنده ی خوب و چیره دستی بوده ولی اینکه به دلیل درک زیادش دست به خودکشی زده این قابل قبول نیست.در طول تاریخ انسان های زیادی بودن که درک والایی داشتن و به کمال رسیدن ولی خودکشی نکردن.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
3
4
انسان بینظیری بود . خودکشی از زندگی با ذلت بهتر
ranjaro
|
UNITED KINGDOM
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
12
7
با احترام بگویید قله رفیع ادبیات ایران «صادق هدایت»
دوستان فراموش نکنیم که اولا دنیا لیاقت چنین انسانی را نداشت حال چه خود کشی کرده باشد یا نه. اما بدانیم که با احتیاط داستاهایش را بخوانیم واز عقاید شخصی ایشان کپی نکنیم . هرکس میتواند خود دارای عقیده باشد بی منت وبی تعنه ی بیمغزی وبی عرضه گی . برخی خودکشی ها را به اونسبت ندهیم که از کتابهای او بوده... اگر در زمان ما بود او معالجه میشد وسایه ی امیدواریش مدت بیشتری بر سرمان بود . او بسیار امیدوار وپاک بود. خدا او را ببخشد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
5
16
من امشب خود کشی می کنم به سبک صادق
علي هدايت
|
UNITED STATES
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
3
0
علت خودكشي عموم فقط خانواده اش بودند و بس
سروش
|
UNITED STATES
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
0
0
در پاسخ به کامنت ناشناس اولین کامنت .بشین بابا حال ندارم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
1
3
باید برای از دست دادن صادق تا ابد غبطه خورد.روی سخنم با آدمهایی مثله صادق@
شادوک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
25
6
من کتاب بوف کور رو خوندم هر کس بخونه افسردگی میگیره به نظرم خودش هم حالش خوب نبوده
پاسخ ها
الف.کاف
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
شمازیادی تحت تاثیر قرار گرفتی،من بوف کورو دوبار خوندم،تحلیلشم دوبار خوندم .الانم اصلا افسرده نیستم،حالمم عالیه !
mohamad
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
0
3
هیچ کس از درون هیچ کس دیگه ای در دنیا خبر نداره ، تمام نظریه هایی که دوستان فرمودن محترم !!!
اما راز خودکشی هدایت رو فقط خود هدایت میدونست و خدا ...
پس رفقا لطف کنن خیلی نظر ندن و اگر خیلی شخصیت صادق هدایت براشون مهمه !؟
برن از متون گوهر بار و ارزشمندش بهره ببرن و آرزوی آرامش برای روح بلندش بکنن ..
رفیق صادق هدایت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
1
7
ببینید دوستان محترم.هیچکدومتون هیچی از هدایت نمیدونید والسلام...
mostafa
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
0
4
توصیه میکنم قبل از هر نظر دادنی گروه محکومین از هدایت را مطالعه کنید
طلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
6
1
هدایت چون پوچ گرا بود خودکشی کردادم پوچ گرا ب هیچ چیز اعتقاد نداره‏↳‏
پس خودکشی واسش کار شاخی نبوده،
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
اتفاقا كساني كه به هيچ چيز اعتقاد ندارند مثل انگل به زندگي مي چسبند و از مرگ مي ترسند!چون مي ترسند!بار ها خوانديم كه كافر ها چقدر نسبت به دنيا حريصند!
سیتی سنتر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
3
4
شاید خیلی ها میگن صادق هدایت به خاطر مشکلاتش دست به خودکشی زده چرا ماآدمایی مثل دکتر حسابی رو نمی بینیم که برای ادامه تحصیل ورسیدن به هدفاش بااون همه مشکلات حتی از توی سطل آشغال نون خشک پیدا میکرد ومیخورد مگه نه این که امید در زندگی انسان به مانند بال برای پرندگانه حالا قضاوت باخودتون چراماهمیشه نیمه خالی زندگی رو می بینیم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
مشكل اقاي هدايت پول و مال نبود!شما مشكلات رو فقط دو داشتن پول ميبينيد؟مي خوام ياد اوري كنم كه خداوند در جسم ما روح دميده!روح!شايد اقاي هدايت چيز هايي رو درك كردند و چشيدند و حس كردند كه اقاي دكتر حسابي افكارش از صد كيلومتريشم رد نشده بود!و شايد بالعكس!باز هم ياد اوي ميكنم كه دو چيز يا فرد در حالي قابل مقايسند كه از يك نوع باشند...زندگي ...افكار....مقصد....هيچكدوم از اينا در اين دو فرد مشترك نبود كه شما مقايسشون كردي مثل اين مي مونه كه بگي مرغ تخم ميذاره پس چرا كاهو تخم نميذاره؟
دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
1
5
این که بعضی از دوستان از افسردگی بعد از کتاب ها دم میزند ، از ضعیف النفس بودن و چلمنگ بودن خودشونه ، اون داره یک داستان رو به تصویر میکشه و در این میان هم نکات جالبس رو با ادبیاتی گیرا به خواننده میرسونه ، پس کسانی که جنبه ندارن خواهشا نخونن اثارشو
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
0
4
روحت شاد
عباس رسولخانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
3
17
منم با هدایت موافقم تنها مرگ است که حقیقت را منمایند.زندگی واسم معنی نداره
پاسخ ها
mitradat
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
چشم ها را بایدشست جور دیگر باید دید
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
سهراب سپری چه ربطی به هدایت داره
sepideh
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
2
4
ساعت پنج ُ دو دقیقه ی بامداد است !

از سر ُ صدای گربه ها در آن سوی پنجره

احساس ِ آرامش می کنم !

نفس ِ سرد ِ مرگ را بر گردنم احساس می کنم !

گاه به سرم می زند که خانه را به آتش بکشانم ،

تا او را بسوزانم ...

ولی خودکشی

بدترین ُ تابلوترین جلوه ی خودخواهی ُ غرور است !

حسین پناهی

ادمای ترسو از زندگی فرار میکنند به جای اینکه مقابلش وایسن ازش فرار میکنن انقدر احمقیم که فکر میکنیم با مردن همه چیز تموم میشه هه
صادق واینساد تا در مقابل زندگی و مشکلاتش قد علم کنه و نشون بده که ی ادم با هزار تا مشکل هم میتونه همیشه قوی باشه وللی صادق فرار کرد

من منکر قشنگی کتاباش نمیشم به نظرم کتاباش از عالی هم اونورتره فوق حد ادراک عاااالی
سینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
2
6
روحش شاد
داود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
2
1
باباراحت شد این صادق
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
2
4
گاهی مردن بهتر از تحمل اسارت اندیشه و (زخم)های به جای مانده از اونه. زخم هایی که در نتیجه هشیاری، بیداری و دانایی بوجود اومدن و فهم میزان نادانی و خرافه پرستی و کوته فکری زندگی رو اونقدر سخت می کنه که مردن بسی شیرین تر می نماید.
شاهین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
2
9
صادق هدایت==== جزو 10 رمان نویس برتر جهان و افتخار داستان نویسی ایران در سطح جهان تا ابد...............
الهه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
1
10
دوستش دارم
امیر هستم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
5
1
هیچ کدوم از کتاباشو نخوندم ولی چون خواهرم فوق لیسانس ادبیاته گفت کتاب های جالبی داش .ولی خوانندهی محبوب ایران محسن چاوشی میگ خود کشی کار ادم های ضعیفه ................................................................................................................................................................................................................................................................ضعیفه.......
پاسخ ها
يلدا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
الان اين يعني چي اخه؟يعني چون اقاي چاووشي ميگن ما بايد قبول كنيم؟مگه كيه؟جز يه انسان عين خودمون كه تنها فرقش اينه كه با خوانندگي پول در مياره!
علیرضا
|
GERMANY
|
۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
1
4
به نظر من خود کشی،اخرین سکانس،و اخرین کتابی بوده که صادق عزیز به ما پیشکش کرده.باشد که ایشان را بیشتر درک کنیم
teltamis
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
1
4
در زندگی زخمهاییست ک.....
کسی حق ندارد درباره تحمل کردن یا نکردن آنها برای کسی دیگر تصمیم بگیرد،چون فقط خود شخص میتواند تصمیم بگیرد میتواند آن زخم ها را تحمل کند و زنده بماند و یا اینکه زندگی کردن به تحمل این زخم ها نمی ارزد....
از دوستان تقاضا دارم بجای دخالت در زندگی دیگران با خرد خود کتابهای او را بسنجند و داوری را بخرد وا گذارند...و ن مانند جماعت بیخرد با فهم کور و دهان باز زندگی کنند.
پاسخ ها
محسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
مرگ بهتر است يا زندگي با زخمهاي كشنده روحي ناشي از جهل عوام
اوسگول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
3
2
آقا من شنیدم صادق خودکشی نکرده ی پراید فسطی خریده...
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
2
2
هدایت گر چه نویسنده بزرگی بود اما داستان های نویسنده باید بر اساس منطق باشه نفری که مقداری دچار افسردگی باشه با ذاستان ها هدایت دست بهخود کشی میزنه ادبیات یعنی لطافت روح بزرگ نه به زنجیر کشیدن ان برای همین من با سیوه ی کاری کاملل موافق نیستم باز هم میگم او نویسنده ی بدی نبود
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
4
2
من همونیم که نظر منطقی نبودن داستان های هدایت داد الان یادم اومد کسی که به خالق خودش توهین میکنه اصلا قابل احترام نسیت بی شرمیه شما هم اگه مسلمانی فکر کن
نگین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
0
5
من اکثر نوشته هاشو خوندم 20 سالمه فکرمیکنم طرز نوشتن طرز نگاه وقلمش... عالیه این نویسنده از کسانی که قضاوت بی جا میکنند هم خرده نمیگیرم قضاوت کردن دیگه جزیی از فرهنگمون شده ولی شخصا نظرم اینه که قدم قدم خوندن فلسفه روشروع کنید نوشته های از فلسفه یونان بخونید یهو نرید سراغ هدایت...باید به درک خوبی برسی از زندگی با انگیزه و قوی و ثبات داشته باشی توی عقایدت بعد کتابای هدایتو بخونی
پاسخ ها
علی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
نگین خانوم بهنظر شما ما مجبوریم کتاب های هدایت بخونیم مگهما نویسنده ی خوب کم داریم از پروین گرفته تا شریعتی مگه گیل مر را نخوندید ها یا سووشن را نخاندید یا اشعار نیما ما احتیاج به کسی نداریم که به خدا ایمان نداره
نینا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
نگین جان کل مطلبی که مردم در مورد صادق هدایت دستگیرشون شده، اینه که خودکشی کرده ! خیلی از کسایی که اینجا نظر گذاشتن نمونه اش همین علی که به کامنت شما جواب داده، دقیقا همون آدمایی ان که هدایت توی علویه خانم و ولنگاری و توپ مرواری ازشون اسم برده!....
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
3
1
نگین خانوم به نظر شماما مجبوریم که کتاب های هدایت بخونیم چرا مگه ما نویسنده عالی کم داریم داخل ایران از پروین بگیر تا شریعتی مگه رمان های بزرگ علوی مطالعه نکردید سووشون را نخواندید گیل مرد را چگونه دیدید ما واقعا احتیاج به کسی نداریم که باور های ما را قبول ندارد
پاسخ ها
نینا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
رفتی یه کم دیکته تمرین کردی ؟ آفرین !
ضمنا پروین نویسنده نبود و شاعر بود !
همینکه نوشتی صادق هدایت باورهات رو قبول نداره معلوم می شه باور هات چی بودن !!!
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
1
3
هرکس از ادبیات و نثر به اندازه ی سر سوزن سر در بیاره میدونه که صادق هدایت بهترین نویسنده معاصر بوده و تا سالیان سال نظیر او را نخواهیم دید
نادر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
2
1
به نظر من مرگ صادق دوحالت ميتونه داشته باشه1قدرت درك يا جنبه شخصيت خودشو هضم نكرد2انقدر ديد افقش گسترده شد مرگ كه چيزبزرگي است را نديد.
سارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
2
1
هدایت را کشتند....
هديه هدايت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
2
0
داداشم بخاطر بدهياش خودشو كشت
مهديه هدايت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
1
0
داداشم فقط بخاطر بدهياش خودشو كشت
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
گمونم 120 سالی داشته باشی
اشرف هدايت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
1
2
پسرعموم بخاطر من خودشو كشت
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
دروغ نگو
reyhane
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
2
3
خود خدا هم تا لحظه ی آخر آدم و قضاوت نمیکنه،پس منو شما جه کاره ایم.هرکس مسئول کارای خودشه.پس لطفا قضاوتش نکنیم
reyhane
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
2
2
خود خدا هم تا لحظه ی آخر آدم و قضاوت نمیکنه،پس منو شما جه کاره ایم.هرکس مسئول کارای خودشه.پس لطفا قضاوتش نکنیم
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
19
4
ما در حدی نیستیمک که بخوایم در مورد صادق هدایت حرف بزنیم من با خود کشی موافقم ومعتقدم کار ادمهای خیلی خیلی بزرگ
روح صادق هدايت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
4
4
كم چرت بگيد مثلا روشن فكرا.بريت خرمابرام خيركنيد سوزيديم.
خدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
2
4
در زندگی زخمهایی هست که نه درمان دارند نه میشود به کسی گفتشان...خواهش میکنم درک فلسفی خودتونو زیاد کنید بعد کتابهای این نویسنده بزرگو بخونید.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
موافقم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
4
1
خیلی از انسانهایی که در زندگی درمانه اند خودکشی میکنند پس همه شان خیلی زیادی بزرگند عجبا
فراز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
2
3
میگن روح متعالی تحمل جسم خاکی رو نداره و اصلا برا زمین و تعلقات خاکی ساخته نشده،من قائل به این نیسم ک خودکشی ضعفه،خیلی از ماها بخاطر چیزهای بی ارزش حرص میخوریم و بمراتب این مدل زندگی از مرگ هم خفت بار تره،لطفا برای شخصیت های هنری کشورمون ارزش قائل باشیم ،همیشه دنیا رو از نگاه خودمون نبینیم
نادر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
1
2
ازدست دادن هرچيزي نسبت به ارزشش تاحدودي سخت است چون ان را ميفهميم ومرگ نسبت به خودش اسان است چون تااومده بفهمي ديگر...
منصور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
0
5
سلام به همه ی دوستان.من تمام آثار هدایتو چندین بار خوندم.هیچ مطلب و کتابی رو که در مورد هدایت نوشته شده باشه رو زیر دستم رد نشد.همه رو گیرآوردم و خوندم.عاشقش بودم.از 20 تا 24 سالگی تو این فاز بودم.ولی دوستان من خواهش میکنم هیچ وقت تحت تاثیر بیش از حد مرحوم هدایت قرار نگیرید.او هم انسان بود مثل خودمون.با کلی اشتباه عملی و اندیشه ای.
رحیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
2
3
هدایت مردی بود اصیل و شریف و چهره ای تکرار نشدنی.
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
5
3
علیرغم تحصیلات سطح بالای دانشگاهیم آرزو مبکنم توفیق داشتم چند دقیقه در زمان هدایت زندگی میکردم و یک بار جواب سلامم را میداد.
نام فرزندم را هدایت میگذارم.
پاسخ ها
گُرديه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
فكر نمي كني آدم هاي با ارزش تري هم در اين دنيا بوده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟كسي مثل استاد شهريار كه لايق ستايش است..........هدايت خدا را در زندگي گم كرده بود..........در ضمن يه كاري بكن باد دماغت بخوابه........
رسول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
1
2
سلام عزیزان من خودم را در حدی نمی بینم که بخوام برای صادق هدایت نظر بدم .من متاسفم وقتی میبینم در حالی که مثلا یک آلمانی یک نویسنده ی میهنی خود را می ستاید ماایرانیان نشستیم صادق عزیز را که واقعا یک وطن پرست بزرگ بوده را زیر سوال میبریم هدایت پدیده ی ادبیات ایران بیاید این مرد را که در زمان خودش کسی او را نشناخت ما الان او را بشناسیم جانم فدای ایران
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
2
1
خیلی برام جالبه علت خود کشی برخی از شاعران چیه -این از هدایت و اون یکی هم کارو
یاس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
6
52
واقعا براتون متاسفم که عاشق یه آدم عقده ایی بی خدا بودین کسی که خدا رو قبول نداره همون بهتر که نباشه جناب آقای مرتضی باید بگم واقعا آدم کم عقلی هستین که 2با خودکشی نا موفق داشتین هیچ چیز به اندازه ی زندگی شیرین نیست با تمام مشکلات و نامهربانی هایی که داره همه ی اونایی که آثار هدایتو میخونن به پوچی میرسن پس چرا بین این همه نویسنده سراغ کسی میرین که اگه یه کم امید به زندگی دارین با خوندن آثارش ناامید بشین؟
پاسخ ها
گُرديه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
سلام دوست گرامي!
من هم كاملا با شما موافقم .... مي توانيد نظر بنده را هم سه تا پايينتر از نظر خودتون بخونيد....
نگار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
یاس و گردیه اگه خفه شین خیلی سنگین ترین....شما انسان های احمق در حدی نیستین که راجع به هدایت نظر بدین
احسان
|
POLAND
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
2
3
درود به روان تابناک مظهر شرافت ادبیات کشور عزیزمان ، ایران.
حسرت میخورم. ابکاش در زمان هدایت زندگی میکردم تا افتخار دست بوسی او را داشتم.
مهرداد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
3
51
به نام عشقی که ابتدا ندارد وانتهایش تویی
این روزها خیلی دنبال صادق هدایت واسمش میگردم ومیبینم همه جور آدمی پیدا میشه وطبق راهی که همیشه ما ایرانیان عزیز طی کردیم یعنی (افراط وتفریط)کسانی مثل صادق هدایت را قرار میدهیم برای توجیح وتخلیه خودمان وهر کس به سلیقه وافکار خود این راه را پیش خود گرفته است .
دوستان چه آنان که عاشق صادق هدایت هستندوچه انان که با افکار ومنش او مخالف میباشندکافیست دقت کنیم که یک هنرمند خوب تنها در جایگاه یک هنرمند خوب میتواند باشد نه در جایگاه یک الگو یا یک نیرو آقای صادق هدایت یک حرکت سمبلیک انجام دادند اما معنی آن این نیست که این حرکت درست باشد همانطور که در سرتاسر جهان حرکات سمبلیک زیادی اتفاق می افتد ولی همه آنها صحیح وبه جا نمی باشد.

اما درباره آثار ایشون در این شکی نیست که ایشون توانا باهوش و قدرتمند بوده اند ولی لطفا ادبیات امروز هم کمی کندوکاو کنیم وببینیم آیا بهتر از ایشون نویسنده ای نیست که با مضامینی دقیق تر و صحیح تر زندگی را تبین کند و باعث عشق ایثار واستقامت بشود
لطفا جوانان در الگو گیری دقت کنند و دوستان هم کمی با موشکافی بیشتر به اطراف دقت کنند
باتشکر
ابراهیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
2
8
حقا نبایستی اجازه داد که در خصوص این چهره بزرگ میهن و ادبیات کشور عزیزمان مشتی افراد بی مایه و دهان بین اظهار نظر کنند.
حقش اینست که همگی در جهت اعتلای نام این مرد بزرگ تلاش کنند.
گُرديه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
2
2
اگه يادتون بياد جلال آل احمد در ديداري با صادق هدايت شيفته ي او شد....بنابراين در دوران جواني و ناپختگي از وي تقليد ميكرد.....اگه به شيوه ي داستان نويسي جلال و نوع نگرشش در دوران جواني دقت كنيم اين اثر را به وضوح خواهيم ديد.....ولي بعد از مرگ هدايت ، جلال نرم نرمك خودش را پيدا كرد و هيچ گاه سعي نكرد مانند صادق هدايت در پوچي فرو برود و عاقبت به زندگي اش پايان بدهد....به نظرم صادق هدايت از فرط پوچي دست به خودكشي زد..... او خدا را در زنگي اش گم كرده بود....شايد هم هرگز نيافته بود......
سپیده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
4
0
ازلحاظ قلم که شکی دربرتربودنش نیست.اما بعضی از اندیشه هاش مشکل داره وآدم رو از زندگی نا امید میکنه"خود من از18 تا21سالگی تحت اندیشه های منفیش بودموضربه خوردموبنظرم اگرآدمه ناامیدومنفی نگری نبودموفق تربودولی بازبا این وجودقدرت قلم وتوانایش درنویسندگی غیرقابل انکاره/درضمن کسی مطمن نیست خودکشی کرده شاید به قتل رسیده باشه
خسرو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
1
1
بانو سپیده همه میدونند بزرگترین و توانمندترین نویسنده این مملکت دست به انتحار زد و حتی ریز به ریز که به چه صورت خودکشی کرده چه در فیلم و چه به روایت کسانی که صحنه رو دیدند سالیان سال بحث داغ داغ کسانی که کار فرهنگی میکنند برای اولین بار که شما این مورد را میگویید اگه چیزی میدونید بفرمایید ما هم بدونیم
کیانوش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
4
0
کدوم کتاباش خوبه؟؟؟؟
parisa
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
2
1
من تازه ديشب كتاب بوف كورشو خوندم راستشو بخواين گريه ام گرفت چون واقعا اوج غم بود اما به نظر من مشكل خيلي از ما آدم ها اينه ك خدا رو فراموش ميكنيم و نا اميدي برمون چيره ميشه نميدونم شخصيت استاد هدايت چجوري بوده چون زياد درموردش نميدونم و همه آثارشو نخوندم پس حق اظهار نظر ندارم اما فكر ميكنم اگه هدايت شخص معتقدي بود هيچ وقت خودكشي نميكرد به هر حال خيلي دوس دارم بيشتر بشناسمش و طرز تفكر و زندگيشو بفهمم و كاش تو اون دنيا ببينمش و ازش بپرسم دليل خودكشيش چي بوده چون ديشب از فكر اون خوابم نبرد اما به هر حال ازش خوشم اومد چون نوشته هاش متفاوت از بقيه است..باي باي دوستان
تایماز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
1
2
در مورد خودکشی اقای هدایت فعلا هیچ نظری ندارم خیلی خوشحالم که با نوشته هاش اشنا شدم . روحش شاد.
تایماز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
2
3
در مورد خودکشی اقای هدایت فعلا هیچ نظری ندارم خیلی خوشحالم که با نوشته هاش اشنا شدم . روحش شاد.
نگار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
4
3
خودکشی مقدس نیس به هیچ وجه.............ولی بعضی وقتا یه انسان زجر هایی رو می کشه که هیچ چاره ای براش نمی مونه جز خودکشی
طیب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
2
1
با سلام
ممنون از همه دوستان که با بی فکری در مورد یک اسطوره صحبت میکنند!!
من همه کتاب ها و اندیشه های هدایت رو خوندم و باید اعتراف کنم اگر چندین بار دیگه هم بخونمشوشون بازم کمه.
هدایت راه و مسیر ادبیات را برای خیلی ها باز کرد واقعا متحیر میشدم با هر جمله ای از داستان هاش و ای کاش هدایت ها بمانند.....
پريا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
1
1
سلام دوستان
من با خوندن كتاب هاي هدايت، بخصوص بوف كور، مطالعه ي بسياري از آثار ارزشمند غرب رو آغاز و تجربه كردم. و راضي هستم چون راه و روشم و پيدا كردم
نه به خودكشي هم فكر نكردم، اما حدودا يك سال بخاطر تغيير سلوك ناگهاني دچار افسردگي شدم اما تونستم حلش كنم.
روحش شاد
سوم شخص
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
4
15
سلام
جالبه تمام این سال ها فکر میکردم چرا کتاب های صادق هدایت باید ممنوع چاپ باشن و دلیلش چرا نااگاهای جوون ها مطرح میشه؟اما با خوندن این کامنت ها کاملا فهمیدم دلایل منطقی ان ما هنوزم فرق اندیشه با تفکر رو نمیفهمیم.. همیشه فکر میکردم انقدر ملت عاقل و اگاهی هستیم که این مسائل رومون تاثیر نزاره خیلی بچه گانس وقتی داریم یه اثر رو نقد می کنیم که شامل ادبیات میشه به هم توهین میکنین و الفاظه ناشایست به کار میبرین ازون ساده انگارانه تر اینه که با برگرفتن از کتابی خود کشی کنی خو اینکه جوونای امروز همون ضعف فاحش شخصیتی رو دارن که صادق هم داشت حرفی توش نیست البته اینم بگم سواد بنده بیشتر از دیپلم گلدوزی هست و تمام اثار صادق رو خوندم فکر میکنم صادق با اینکه قلم قابل تحسینی داشت اما مثل خیلی از نوابغ هم دوره خودش نمیدونسته از دنیا چی میخواد
اثار صادق کاملا نهیلیسم گرایی رو ترویج میده در بعضی از اثارش بخوبی میشه رد پای کفر رو نظاره کرد جانب داری بیخود از هر اثری از هر حرفه ای تنها نشونگر سطح امونیسم سواد فرد مطالعه کنندس بازم میگم در اینکه صادق در جایگاه نویسندگی و قلم خودش فرد قابلی بوده ربطی به اینکه صادق چه افکاری داشته و چه ادمی بوده نداره لطفا یکم عاقل تر باشین به هم توهین نکنید نظراته همو نقد کنید از کتاب اندیشه های ناب پیدا کنید صادق اگه افکارش خوب بود اخر کارش به خود کشی نمیرسید خود کشی مقدس فقط تفسیر ادمای ترسوس چون شجاعت زندگی کردن ندارن
اما دوستای عزیز کتاب ها رو برای الگو برداری نخونین کتب تجربه ایس که تو میتونی پایانشو ببینی...و حاصل و زاده افکار فردیه که تو دنیای خودش زندگی میکنه که با دنیای تو تفاوت داره
پاسخ ها
لئو
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
احسنت
عباسي مراغه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
2
9
با سلام مشكل ما اين است كه بدون سند به همه تهمت مي زنيم به تفكراتش بينديش نه به ترياكش!
پاسخ ها
فاطمه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
خود كشی وقتی است كه هیچ راهی برای اشتراك

معنوی با همنوعان در كار نیست .(صادق هدایت)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
0
0
ببینید
پوچ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
2
5
ایشون حتمن دلیلی موجه برای خودکشی داشته.
همانطور که ما نیز داریم.

من اگه جرات داشتم حتمن خودکشی میکردم...

خودکشی کار آدمای ضعیف نیست بلکه برعکس، کار کسانی ست که افکاری بزرگتر از وجود خودشان در سر دارند.
پوچ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
2
18
ایشون حتمن دلیلی موجه برای خودکشی داشته.
همانطور که ما نیز داریم.

من اگه جرات داشتم حتمن خودکشی میکردم...

خودکشی کار آدمای ضعیف نیست بلکه برعکس، کار کسانی ست که افکاری بزرگتر از وجود خودشان در سر دارند.
نازنین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
2
2
صادق هدایت آدم فوق العاده خالی نگری بود.اگر درک بهتری اززندگی داشت هیچوقت دست به خودکشی نمیزد.میتونست مسئله رو حل کنه نه این که صورت مسئله رو ازبین ببره.
سیاوش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
4
1
منم دیشب دستمو کارت زدم خودمو بکشم .دلیلشم تنهایی هست من حتی مادر و پدرم ندارم که بام حرف بزنه
اشکان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
2
چقدر زیاد می فهمید.
اشکان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
0
2
چقدر زیاد می فهمید.
mehrzadmojahed
|
GERMANY
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
1
4
خودکشی یک مسله شخصی است به شما مخالفان هدایت ربطی نداره بهتره اثار ساسی مانکنو گوش بدید تا بهتر زندگی کنید یاهو
احسان
|
UNITED KINGDOM
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
2
5
زمین جای کثیفیه.جای صادق روی زمین نبود.
پاسخ ها
ستاره
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
عالی بود
حسین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
آره جاش تو جهنمه
چون آتیش همه چیز رو خوب پاک میکنه
يلدا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
اقا حسين بايد بگم شما در حدي نيستيد كه بخوايد بهشتي يا جهنمي بودن كسي رو مشخص كنيد!هميشه....حتي در كوچكترين مسائل زندگي و ساده ترين هاش!مسائلي پشت پرده وجود داره كه فقط خدا ميدونه و مي فهمه و درك ميكنه!خواهشا!خواهشا ادعاي خدايي و عالم الغيوب بودن نكنيم!ما فقط حدس ميزنيم!خدا ميدونه كدومش درسته يا شايد هيچكدوم درست نباشه!دربارهي خودكشي اقاي صادق هدايت هم روايت هاي مختلفي وجود داره!جاهلانه خودتون رو بي خطا ندونيد لطفا!روحش شاد!
مریم بانو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
4
4
داستانهای صادق هدایت نشان دهنده فکر بیمارش است.بیشتر بدرد فیلم های ترکی و مبتذل می خوره
پاسخ ها
نینا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
و کامنت شما هم نشانه اینکه هنوز "علویه خانم" ها در بین ما وجود دارن و ما به کرات باهاشون روبرو می شیم !
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
پس این لکاته که میگفت تو بودی !!!!
ستار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
0
1
داستان زندگی صادق از دیدگاه من داستان موش و سوراخ و جارو است.اینکه ما از چه دیدگاهی به موضوعات نگاه کنیم مهمه.در نهایت کسی باید طز بده که قلم به دست شهیری باشه.کسی که قلمش انگشتش و خونش دوات بوده جایی برای نظر ما ندارد.جز تقدیر از روح پاکش
درنا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
1
0
سلام و خسته نباشيد
ببينيد از نظر من اگر درد صادق هدايت رفاه بوده ،پس چرا اين رفاه خاندان با نفوذ خودرا نپذيرفت و مي خواست جداي از نام و ثروت خاندان ،زندگي كند نه بمانند الحمدالله جامعه ما كه در ادارات و شركتها قشون خاندان استخدام مي شوند و جوانان بيكارمان روي يك شغل شرافتمندانه را نمي ببنند!!!و اگر درد او بي دردي بود چرا براي مردمي كه تراخم داشتند بايد دلش مي سوخت اصولا فرد بي درد فقط بدنبال هرچه بيشتر اندوختن ثروت و مرفه شدن است!!!!!نه آنكه سرخورده از بي فرهنگي،جهل و ناآگاهي ،حقه بازيهاي حكومت زمان خود ،دسيسه هاي بزرگان و گاها دوستانش بر عليه اش ،شكست از زني كه عاشقش بود ،در تنهايي زندگي كند و ناچار گردد مرگ را بر اين هرزگي اين دنيا ترجيح دهد و آنرا انتخاب كند البته من در باره خودكشي ايشان صحبت نمي كنم چون مسئله بسيار ساده اما قابل تامل است.ايشان مي توانست بواسطه وجود خاندان پرقدرت و ثروتمند خود همانند رجاله ها از مرفه ترين زندگي،با زناني متعدد،و يا تظاهر به ايماني دروغين به زندگي كثيف ادامه دهد و به درك كه مردمش در فقر و زنانش در فحشاي ناشي از جهل و فقر و....به سر مي برند.آنگاه او مورد غضب قرار نمي گرفت چون يك زندگي عادي پر از كثافت را طي مي كند تا اجلش برسد!!!!
درنا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
1
1
صادق هدايت در يك كلمه:آلباتروس زمان خود بودن كاري است دشوار (آلباتروس شعري از بودلر،يا ققنوس از نيما)
درنا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
1
0
مهتاب عزيز،از تشكري كه نمودي سپاسگزارم وليكن من صرفا ديدگاه شخص ام را نوشتم.مي دانيد من قصد ندارم از صادق هدايت نه خدا و نه شيطان بسازم .سعي داشتم اورا به عنوان يك انسان درك كنم .اميدوارم توانسته باشم.امثال او كم نيستند كه جلوتر از زمان خود هستند و هميشه تنها !!!!
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
2
1
شاید به اونجا رسیده باشه که چاره ای جز خودکشی نداشته ما که تو اون وضعیت نبودیم. یک پایان تلخ بهتر از تلخی بی پایان است
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
اتفاقا اگه خودشو نمی کشت امیدی بود که از این تلخی ها رهایی یابد ولی در واقع با خودکشی است که تلخی بی پایان حاصل می شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
2
2
منم چند تا كتاباش را خوندم دلم ميخواس خود كشي كنم اما به جاش كتابا را پاره كردم الانم زنده ام وسر حال به خود مم قول دادم كتاباي ادماي رواني را نخونم
حسين احمدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
1
2
به نظر من صادق هدايت يكي از استادان ادبيات اين مرز و بوم بوده و قابل احترام نيز هست و نبايد اينگونه بي رحمانه به او حمله كرد چه بسا افرادي كه هيچ اطلاعي از شخصيت او ندارند عر جند كه خود كشي او كار احمقانه و غير قابل توجيه بود.
درنا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
1
1
هركسي از ظن خود شد يار من
دردرون من نجست اسرا من
leon
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
2
0
شما هیچ درکی نسبت به بیماری روحی ندارید ولی من میفهمم چون بیماری روحی دارم انقدر زیاد که قشنگ درکش میکنم منم میخوام خودکشی کنم تا حالا شده روحت انقدر پریشان باشد که سقف فلک رو سرت خراب شه هر چی دور خودت بچرخی امیدی پیدا نکنی قابل بیان کردن برای کسی نباشه و نتونی بیان کنی؟مثل مزغ پرکنده _وقتی خسته بشی راه امیدی نباشه دیگه برات ترس معنی نمیده _تا حالا شده به جایی برسی که خودتو کتک بزنی؟تا حالا شده هیچ صدایی به گوشت نرسه؟صدق حق داشت _ خودکشی یه حقه. آره حقه .ولی نه حق همه حق بعضیا مثل امثال صادق_امثال من و امثال من.:(((((((
خرم آن روز کزاین منزل ویران بروم.
امضا:مرده متحرک
فرزان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
1
0
صادق ی استوره بود ولی حیف که هیچکس درکش نکرد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
هميشه همينطور بوده .تازه اگر كسي خوشبخت باشد بعد از مرگش كشفش مي كنند .در حيرتم از مرام اين مردم پست اين طايفه زنده كش مرده پرست تا شخص بود زنده ،كشندش زجفا تا مرد به عزت ببرندش سر دست
مرده شور ببرند اين مرده پرستي را!!!!!
خلیل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
1
0
صادق همیشه صادق ه
یکی دیگه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
1
1
یه سوال داشتم چرا هرکس تو سایتا از هدایت طرفداری میکنه هاربازی درمیاره.چتونه خودتونو چسبوندین بهش که بخیال خودتون بزرگ شین؟
پاسخ ها
نگار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
تو خوبی جناب جوگیر....حرص نخور شیرت خشک میشه
فروغ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
0
0
شاید افرادی هستند که هدایت پذیر نیستند....من اگه جای ایشون بودم ازفرط بی پولی یا هرچیز دیگه ای اگه نمیتونستم زیربارشخص نالایقی واسه کاروشغل بروم واززندگی اجتماعی کثیفم خسته شده بودم به کوه وبیابون می زدم مثل عرفا وبزرگانی مثل حاج شیخ حسنعلی اصفهانی و...مطمئنا"اونجا خدابیشتر کمک میکرد ...........
اردشیر شاملو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
1
0
ده درصد از مردم ایران که به اصطلاح میگویند هدایت را می شناسند هیچ وقت نشناختنش.............
hosein
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
0
0
آثار صادق به کنار.خودکشی صادق هم یه درس بره ما که اگه قراره مرده زندگی کنیم بهتره بمیریم.صادق در طول عمرش نه از وضیعت ایران راضی بود و نه از شغل خودش.همه اونایی که فکر خودکشی میزنه به سرشون به خاطر اینه که واقعا مرده ان.
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
1
0
کسانی که داستان خودکشی را باور کردند احمقی بیش نیستند.استاد دگر اندیش بود یعنی اسلام ستیز بود یعنی مخالف خرافه بود به همین دلیل به دست تندرو ها به قتل رسید مانند خیلی هایی که هر روزه به دلیل اقلیت دینی یا دگر اندیش بودن به قتل می رسند
عليرضا
|
JAPAN
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
1
2
هر كه دركش بيش، دردش بيشتر!
اما ما كى هستيم كه بخواهيم قضاوت كنيم! يا خودمونى تر بگم ما سگ كى باشيم كه بخواهيم در باره زندگى و مرگ كسى قضاوت كنيم؟
نسرین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
2
1
تضاد شخصیتی به راحتی تو کارهای صادق هدایت دیده میشه.
تنفرش (پنهان و آشکار) از خدا، از مردم عادی که به قول خودش لکاته ها و خنزرپنزی ها باعث نا امیدیش شده
چون خودش رو بالاتر و بهتر از بقیه فرض میکنه
چون افکار مخدوش و پیچیده اش اون رو به جوابی که می خواسته نرسونده
بخاطر اینکه جواب رو نمی دونه و تظاهر به دونستن می کنه
جوابی که خیلی ها دنبالشن ولی پیداش نکردن چون به روح و فطرتشون اعتماد نکردن
ضعف شخصیتی اش که در آخر بهش پی می بره اون رو به خود کشی وادار می کنه
چون صادق با غرورش خودش رو بالا برد و بالا فرض کرد
بعد به این نتیجه رسید که هر کاری هم بکنه همون آدم ضعیف و نیازمنده مثل همه
این یعنی سقوط آزاد از توهمات به واقعیت
تحمل این واقعیت رو نداشت و خودکشی کرد.
سجاد
|
UNITED STATES
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
1
2
صادق هدایت اگر هم خودکشی کرد این مهمه که هنوزم که هنوزه خیلی ها اعتقاد دارن بهش حتی با این که ندیدنش یکیش خودم میپرستمش
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
افرین
حسین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
هیتلر هم خودکشی کرد و هنوز خیلی ها بهش اعتقاد دارن حتی با اینکه ندیدنش حتی بعضی ها میپرستنش
اثرات دوری از خدا همین میشه دیگه
sara
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
5
6
دلیل خود کشی هدایت فقط بی دینی و نا امیدی از خدا بوده
ghazal
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
2
1
بس کنید دیگه این چرت و پرتاتونو نگه دارید واسه خودتون
باهمتونم...
انقد روحشو عذاب ندید
چقد قضاوت...
بسه دیگه
خدامیدونه اگه زنده بود چی جواب شماهارو میداد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
0
4
ستايش مرده ها بسه بفكر صادقاي زنده باشيد كه دارن خود كشي ميكنن
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
1
0
به نظر من ما در حدواندازه ای نیستیم که راجب این مرد بزرگ نظر بدیم
مجتبي هاشمي
|
UNITED STATES
|
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
0
0
ببخشيد،شماها با صادق هدايت زندگي کرديد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
1
0
ای بابا چقدر استدلال و خدا !
بعضی چیزا رو فقط باید حس کرد!
ساناز خ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
1
2
بابا يكى نيست به شما بكه تا خدا هست شما جرا قضاوت مى كنيد!!!روحش شاد.
نسرین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
1
3
متاسفم واسه کسایی که فریب تبلیغات دروغین رو خورده اند . صادق خودش می دونست که بعد از مرگش چی در بارش میگن واسه همینه که گفته چشم دیدن افراد برتر از خود را نداریم. مرده هایمان را بیش تر از زنده هایمان دوست داریم. و ... لطفا تفکر را به تخیل ترجیح ندهید بگذارید روحش شاد باشد .
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
4
11
خودکشی نهایت ضعف انسان هاست
رستگار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
1
3
سلام
خیلی جالبه که میگن ما با خوندن کتابای هدایت نا امید شدیم!!!!!!!
من حاضرم قسم بخورم با خوندن همین کتاب بوف کور که بعضی دوستان میگفتن با خوندنش گریه کردن , به چنان خلسه ی شیرینی فرو میرفتم که گویی تمام داستان جلو چشمم جان میگرفت و من فقط خودم رو به جریان سیال داستان میسپردم و لذت میبردم.
خدا شاهده.
من19 سالمه .دیوانه وار عاشق کتاب هستم.ولی آثار هیچ نویسنده ای تا کنون منو به این حال و هوا نبرده...
نمیتونیم بگیم آثار هدایت باعث ناامیدی میشه.این بستگی به خود شخص داره.شاید باورتون نشه ولی من با خوندن بوف کور علاقه م به زندگی بیشتر شد.
من اصلا ادعا نمیکنم که همه ی حرفاشو و همه ی فلسفه ی پنهان در کتاب هاشو فهمیدم.ولی آدم یه بار که کتاباشو بخونه اونقدر تحت تاثیر قلم سحرانگیز صادق قرار میگیره که برای چیزی بنام نا امیدی دیگه جایی نمیمونه.
حیف شد حیــــف...
مرگشم مثل خودش اسرار آمیز بود
200 سال,بلکه بیشتر طول خواهد کشید تا مردم بفهمند صادق چه میگفته...
ستاتیرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
2
0
صادق مرد بزرگیه..و روح بزرگی داره...واژه مرحوم در کنار اسمش معنایی ندارد...و او هنوز زندست..در کنارمان...با او حرف میزنیم..اراممان میکند...
پاسخ ها
آقایی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
مگه امامی یا شیخی بوده که اینطوری میگی بله نویسنده ی غنی وخوبی بوده ولی شماام دیگه ازاونورش افتادین
صارا
|
UNITED STATES
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
1
1
هیتلر؟!استاد؟!
هی وای من
هیتلر که ته مسیحیت بوده,به خاطر همین دینش جهانو بر باد داد!
کار ماها بد و خوب کردنه!اقا,خداس ک همه چیزو تشخیص میده نه ماها...
صادق هم انکار نشدنیه و مثل همه ی ماها خطا داشته...
رستگار شوید دیگه!
رويا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
1
0
من عاشق صادق هدايتم كاش هيچوقت خودكشي نمي كرد
روحش شاد
پاسخ ها
ادیب
| UNITED STATES |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
منم عاشق صادق هدایتم شخصیت من خیلی شبیه اونه
تاتار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
2
2
هدایت برای این خود کشی کرد که از دین فرار کرده بود و سر انجام به پوچی رسید
ادیب
|
UNITED STATES
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
0
0
بچه ها کیا شخصیتشون شبیه صادق هدایته؟
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
3
1
صادق هداست خودکشی کرد چون می خواست مرگ را تجربه کنه و تا نیمه مرگ رفت چون می خواسا مرگ را یرای ما بنویسه و به تصویر بکشه کاری که هرکسی نکرد اون خودش می خواست تجربه کنه و این کارو کرد.چون جسارتشو داشت
فاعزه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
1
0
هرکاری که کرده خودکشی.تریاکو....زندگیه شخصیشا منو شما چه مربوطه یا دلیلش هرچی که بوده مگه شیرین فرهآد که خودکشی کردن بخاطر بی پولی یا ضعف دینو روحشون بود!!!مهم آثار آقای هدایت که نظیرش تو دنیا نیست
دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
0
دوست داشتم خود صادق هدایت برام می گفت ...
چرا ...
واقعا از اینکه خودکشی کردن احساس درد می کنم ...
دريا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
2
12
درسته كه هدايت افكاري فراترازدوران داشت ودردورنج زندگي زميني داشت ولي اين دليل برخودكشي نيست دوستاني كه شريعتي راميشناسندمي دانندكه اوهم به همين اندازه وياشايدبيش ترازهدايت ازاين دنياوانسان هاي حيوان صفت اظهارتنفرميكرد0ولي موندومبارزه كرد تابا مبارزه ي خودش اعتقاداتشو درست به مردم بياموزه پس خودكشي نمي تونه نتيجه ي درستي ازاثارايشون باشه كتاب بوف كورايشون كتاب انساني است .داستان يك روح كه درنقد بوف كوراست روبخونيدبيش ترمتوجه خارقالعاده بودن اون مي شيد.
پاسخ ها
امين
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
شريعتي هم تصميم به خودكشي گرفته وسعي برخودكشي كرده ولي بازمنصرف شده.معلوم نيست علت فوتش هم چي بوده شايدكشتنش شايدخودكشي كرده شايدم براثربيماري مرده
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
3
5
کسی که به پوچی میرسه خودکشی میکنه.پس کتابهاش ارزش خوندن نداره
POCH
|
UNITED STATES
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
2
1
صادق هدایت فهمیده بود که دنیا دیگه هیچ ارزشی نداره چطوری میتونست نفس بکشه با این حال که میدونست نفس کشیدنش هیچ دردی ازش رو دوا نمیکنه
منطق
|
FRANCE
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
1
4
هر طور زندگی هم داشت چاره خودکشی نبود...یک کم فکر کنید و از روی احساسات حرف نزنید
ناهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
1
1
یادتون باشه همه ما توزندگی رفتار یا حرف یا اشتباه نابجا ،زشت، وپرازگناه و ضعف داشتیم اما خوشبختانه یابدبختانه انقدر معروف نبودیم که بریم زیر ذره بین وتاریزترین رگه های پوستمون دیده بشه.آخه کی وکجا صادق هدایت گفته من ازنوشتن نظرخواسی دارم ؛کی گفته میخوام به دیگران آموزش تریاک کشیدن وخودکشی واینکارارو بدم. آقادوست داشته خودکشی کنه به هردلیلی دوست داشته تریاک بکشه به ماچه.صادق فقط یه سری داستانهای ادبی زیبا به جا گذاشته که به حق زیبان.خوب بخونین وازش لذت ببرین.حالایکی عقلش کمه آدم ضعیفیه ؛مثل (ببخشید)میمون دنبال یه کسیه که ازش تقلیدکنه خودکشی میکنه ؛یامیزنه به افسردگی؛یاچمیدونم تریاک واین کارا؛به صادق چه.ما هم کتابای صادق وتمام وکمال خوردیم .والا هیچ بلایی سرخودمون درنیاوردیم.فقط از یه ادبیات زیبا لذت بردیم وافتخارکردیم که همچین نوشته هایی ایرانین.
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
2
ب نظر من اول باید فهمید صادق هدایت چطور بچه ای بوده شاید خودکشی اون ریشه تربیتی داشته.دوم درزندگی ب چه راهی علاقه داشته اینها مشخص میکنن
(کج بری کج میشی...راست بری راست میشی)
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
2
0
به خدا اگه هدایت الان زنده بود در مورد این همه کارشناسی که برای نحوه مردنش شده هرهر میخندید.بابام جان این مرد واسه یه دنیای دیگه بود تو این فازا نبود که .هیچکس نتونست درکش کنه
یوسف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
2
1
هدایت در جایی قید میکند که یاوه گویان از مسیری حرف میزنند که از طریق روده ها به گه میرسد . از نظر من اگر هدایت نبود مردم ایران به این روانی امروز فارسی صحبت نمیکردند . و اینکه بعض پشت سر او یاوه میگویند فقط گه خوری محسوب می شود .
پاسخ ها
بــآنــو
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
فکر کنم هدایتو با فردوسی اشتباه گرفتی!
کتابای هدایت چه ربطی به فارسی صحبت کردن ایرانیا داره؟؟؟
سگ ولگرد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
1
0
هدایت فراتر از این حرفها بود‏!‏‏!‏‏!حیف حیف حیف؛/سگ ولگرد یکی از بهترینه
سالار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
0
0
هرگز نمیتوان احساس یک نویسنده متفکر را اینگونه تفسیر کرد ...به قول هدایت :در زندگی یک چیزهایی هست که مثل خوره روح را در انزوا میخورد ..و نمیتوان آنها را به کسی گفت ..مسخره میکنند!!!
دكتر رييسي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
1
0
كاش با خط زيبا مي نوشتم دوستت دارم اي سرنوشتم
استاد صادق هدايت از معدود افراديست كه مرگ را ترجيح داد به زندگي با ذلت....اصل خودكشي خطاست ولي علت خودكشي جاي بحث دارد چون ندانيم كه چه گذشت بر هدايت تنها بر روح بزرگش درود ميفرستيم و از دست رنجش استفاده .كفي بلله
سادون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
0
0
مجبور نیستید نخونید خب کسی که مجبورتون نکرده. بعدشم نمیشه درباره شخصیت هیچ کس قضاوت کرد خودکشی به حسن که در افراد افسرده گاهی قوت میگیره شما نمیتونید به این سادگی دربارش یا جایگاهش در اون دنیا نظر بدین اگه دوست ندارین خودکشی کنین خب نکنین فقط داستاناش رو بخونین
بـــانـــو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
1
2
منم فکر میکنم کتاباش ارزش خوندن ندارنــــــ ...!!!
راز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
0
0
......... صادق هدایت، همیشه در نوشته هایش آن چهره های زشت زندگی را مجسم می کرد، همهء زندگی را مثل لجنزاری مجسم می کرد که جز لجن و گندیدگی چیز دیگری در آن وجود ندارد و یک عده کرمهایی در این لجن به نام «انسان» دلشان را خوش کرده اند و دارند به همین زندگی کثیف خودشان ادامه می دهند. خودکشی را تبلیغ می کرد. آخر خودش هم تحت تاثیر حرفهای خود قرار گرفت و خودش را در سال ۱۳۲۰ کشت، و چقدر جوانهایی در ایران که تحت تاثیر کتابهای او قرار گرفتند و خودکشی کردند..." (مجموعه آثار استاد شهید مطهری، جلد ۱۵، جلد دوم از بخش تاریخ، چاپ سوم، اسفند ۱۳۸۶، صفحات ۹۹۹ و ۱۰۰۰)
آنا
|
UNITED STATES
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
2
0
واقعاً باعث افتخار ما ایرانی هاست
بهمن بهمني
|
UNITED STATES
|
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
2
0
هدايت پايه گذار ادبيات امروز ايران است و کسي است که ساير نويسندگان معاصر مانند صادق چوبک و جمالزاده وسايرين راه اين بزرگ مرد را ادامه داده اند و بجاست نسل بغد از 57 او را بشناسد
ناشناس
|
JAPAN
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
1
2
سلام. مردن راحت نیست که شما این جوری راجب مرگ و میر افراد صحبت میکنید و در ضمن به تحصیلات هم نیست. من از طرفدار های صادق هدایت نیستم از مخالفاش هم نیستم اما میدونم که خودم خودم رو نخواستم و هر کی که بوده من اسمش رو میذارم خدا. و معتقدم همون که باعث بوجود اومدن منه باعث مرگ من هم هست . من میدونم که اگر صادق هدایت مرده شاید در ظاهر به دست خودش بوده اما اگر خدا نمیخواست این اتفاق نمی افتاد. شما هم حق نظر دادن راجب آدما رو ندارین چه به نظرتون آدم خوبی باشه یا بد. اونکه اونو آفریده بهتر میدونه چی بوده و چی شده.
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
0
2
من به کتاباش کاری ندارم اما در شان یه نویسنده نیست که پاپس بکشه و خودکشی کنه.. نشونه ی ضعفشه..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
2
0
نمیدونم چرا حس میکنم یه چیزی پشت این قضیه هست من که خودکشی صادق هدایت باورندارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
3
1
lمن با این نظرات موافقم:
- "صادق هدایت==== جزو 10 رمان نویس برتر جهان و افتخار داستان نویسی ایران در سطح جهان تا ابد............... "
-"هركسي از ظن خود شد يار من
دردرون من نجست اسرا من"
-"در زندگی زخمهاییست ک.....
کسی حق ندارد درباره تحمل کردن یا نکردن آنها برای کسی دیگر تصمیم بگیرد،چون فقط خود شخص میتواند تصمیم بگیرد میتواند آن زخم ها را تحمل کند و زنده بماند و یا اینکه زندگی کردن به تحمل این زخم ها نمی ارزد....
از دوستان تقاضا دارم بجای دخالت در زندگی دیگران با خرد خود کتابهای او را بسنجند و داوری را بخرد وا گذارند...و ن مانند جماعت بیخرد با فهم کور و دهان باز زندگی کنند.
-"مجبور نیستید نخونید خب کسی که مجبورتون نکرده. بعدشم نمیشه درباره شخصیت هیچ کس قضاوت کرد خودکشی به حسن که در افراد افسرده گاهی قوت میگیره شما نمیتونید به این سادگی دربارش یا جایگاهش در اون دنیا نظر بدین اگه دوست ندارین خودکشی کنین خب نکنین فقط داستاناش رو بخونین "
_"گاهی مردن بهتر از تحمل اسارت اندیشه و (زخم)های به جای مانده از اونه. زخم هایی که در نتیجه هشیاری، بیداری و دانایی بوجود اومدن و فهم میزان نادانی و خرافه پرستی و کوته فکری زندگی رو اونقدر سخت می کنه که مردن بسی شیرین تر می نماید. "
-"
سلام با احترامي ك واس همتون دارم سعي نكنيد نظرا تونو ب ديگري تحميل كنيد درسته خودكشي گناهه كاره بدي ولي شما تو شرايط اون نبوديد مشكل صادق زياد فهميدن بود با فهميدن. درك كردن .هيچ جور نميشه كنار اومد....... "
_"
آقایون ، خانم ها . چرا اینجوری حرف میزنید .
هدایت اسمش روشه ، هدایت . اون کاری که باید رو میکرد . اون همیشه میخواسته ما ها رو به انسانیت ، نوع دوستی و عشق دعوت کنه . اینو هر جای نوشته هاش میشه دید . این که وقتی میگه : «عشقم زندگی است اما نه این زیستن ، زیستن در کنار این آدمیان از سوزاندن دست یک کودک رنج آور تر است » چه چیزی رو میتونه برسونه؟
جز اینکه هدایت به بالاترین درجات انسانی رسیده بوده . به نظر من هدایت بزرگترین مردی که من میشناسم "
نظر خودم: در مورد اون اقایان یا خانومایی که کامنت گذاشتند دکتر حسابی از سطل آشغال نون میگرفته ولی ناامید نبوده یا حسین پناهی و دکتر شریعتی و ... باید کفت که مقایسته کار درستی نیست.
هما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
0
2
من هنوزهیچ کتابی از هدایت نخوندم ولی میخوام دراینده ای نزدیک بوف کوروبخونم امامیترسم دست به خودکشی بزنم ولی اونطور که از اطرافیان شنیدم ایشون قلم قوی ای داشته وبه خاطر یه سری از تفکرات فلسفی به این نتیجه رسیده که زندگی سرشار ازناامیدیه به نظر من یکی ازدلایل خود کشیش ضعف در دینش بوده
ارش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
0
2
اقا قدیس که نبوده انقد گندش میکنید
کتاباش خوب بوده قبول .
ولی خود کشی با هر دلیلی اشتباهه
خودکشی از نا امیدیست و نا امیدی از عدم یقین به خدا .
kimi
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
0
0
خیلی کوچکتراز اونی هستین ک درمورد هدایت حرفی بزنین. اقا وقتی بزرگ هست وقتی خدای داستان هست وقتی گنده ی دنیاست وکتاباش هنوزم ک هنوزه ترجمه میشه تودراون حدنیستی ک نظربدی.همین سایه هاو خنزرپنزریا ودردجامعه بود ک کشتش
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
2
0
صادق هدايت يك شازده بود و لاي پنبه بزرگ شده بود مثل بودا پساز ورود به جامعه و ديدن حقايق نتنست زشتي ها و كاستي هارو تحمل كنه چون در دنياي ديگه اي با تربيت متفاوتي بزرگ شده بود.
رحمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
1
1
مشکل ما ایرانی ها این هست که وقتی نظر طرف مقابل را دوست نداریم زود شروع به توهین می کنیم که درست نیست صادق نو اندیش زمان خود بود ومعایب ومزایا داشت
اسرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
1
1
صادق هدايت ادم بزركي بود ك كسي دركش نميكرد..اونتونست خدارو درك كنه و بدون خدا دنيا براش بوج بود..شمايي ك خدارو قبول داريد ميكيد كناهه و...بهتره كمي راجبش فكركنيد شايد خدايي بيدا نكنيد اونموقع زندكيتون بوج ميشه درست مثل من
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
0
0
تا
ميلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
0
0
ما خدا نيستيم و خط كشمون هم خط كش خدا نيست كه بتونيم درباره ي خوب يا بد بودن كسي نظر بديم. ولي از نظر شخصيتي، صادق خيلي خوب خراب مي كرد ولي نمي تونست خوب بسازه چون ايمان مشخصي نداشت. در مورد توهين به اسلام هم بايد گفت اگر با دقت آثارشون رو بخونيد ايشون به اسلام مسخ شده ي خرافي توهين مي كردن نه به اسلام واقعي. در واقع شناخت درستي نسبت به اسلام نداشتن و اسلامي كه منجر به عقب افتادگي شده بود رو به چالش مي كشيدن كه حق داشتن. من خوندن "مذهب عليه مذهب" و "تشيع علوي تشيع صفوي" دكتر شريعتي رو براي فهم اين مورد به دوستان توصيه مي كنم
امین
|
CANADA
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
0
1
" ﺻﺎﺩﻕ ﻫﺪﺍﯾت"
حال ما با دود و الکل جا نمیاید رفیق....
زندگی کردن به عاشق ها نمیاید رفیق...
روحمان آبستن یک قرن تنها بودن است....
طفل حسرت نوش ما دنیا نمیاید رفیق....
دست هایت را خودت"ها"کن اگر یخ کرده اند...
از لب معشوقه هامان "ها"نمیاید رفیق...
هضم دلتنگی برای موج آسان نیست ، آه...
آب دریا بی سبب بالا نمی آید رفیق...
یا شبیه این جماعت باش یا تنها بمان...
هیچکس سمت دل زیبا نمی آید رفیق. ..!
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
0
1
سلام نظرم فقط در مورد اوون افرادی است که خیلی در مورد هدایت اینقدر صریح صحبت میکنند همه ی ما میدونیم که هدایت پدر داستان نویس کوتاه ایرانه پس اینقدر خودکشی صادق را بهونه نکنید و ایراد های بنی اسرایئلی نگیرید خواهشا. هدایت از دست امثال شما آدمایی که اینقدر زود در مورد دیگران تصمیم میگیرید خودشا راحت کرد
روحش شاد و یادش گرامی
معصومه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
0
0
به نظر من نوعی صادق هدایت روح بزرگی داشته .
در آثارش هم تلاش زیادی میکرده برای تلفیق جهان مادی و معنوی که خودش با اون خیلی درگیر بوده در کتاب بوف کور این موضوع خیلی مشهوده که حتا راوی داستان ازعهده این کار بر نمیاد . شاید علت خودکشیش همین بوده فقط شاید . ولی نباید نادیده گرفت افکارش تحت تاثیر غربیها و حتا کمی شبیه به عقاید هندو هاست. البته اینها فقط نظر منه از دوستان عذر میخوام.
روحش شاد
ملیکا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
0
1
صادق رو به جرم خودکشی میکشیم؟
اهانت نکنید. خودکشی صادق متفاوت بود. با خودکشی های دیگر فرق داشته. کمی عمیق تر فکر کنیم
واقع بین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
1
0
به این میگن ی ادم بد بخت که هم خودشو برد ته دوزخ هم ی عده جون که فقط دوست دارن خاص باشن و مثلا ادعای روشن فکری کننو داره با خودش میکشه پایین واقعا چه باقیاتو صالحاتی افلا تعقلون
وحید
|
GERMANY
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
1
0
ما صادق هدایت زیاد داشتیم دکتر شریعتی وچندین نویسنده ی بزرگ که دارن همشونو تخریب شخصیت میکنن.آنان از فکرتو میترسند.«دکتر شریعتی»
آدریان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
1
10
10ساله بودم که با اولین نوشته صادق هدایت آشنا شدم ، پاره ای از خودم را یافتم ،از همان زمان ادامه دادم بدین آشنایی، اکنون 55سال دارم... او اگر بواقع مرده چرا نامش و مرامش هنوز و هم اینک پرآواز است و دل پرداز، خوبست آدم بداند وقت ماندن و رفتن را... رفت و دل ما را شکست حتی در عمق این سالهای دراز و توالی نسلها ، او انسانی پیش از زمان خود بود و پیامش را همچون فردوسی و خیام جاودانه کرد ، او بیمرگ است ، او جاودانه شد... پیام هدایت در لایه لایه ای از کافور و پرنیان پیچیده تا لا به لا باز دریابی تا دریابی فرزند فریدون ! چرایی و چگونگی را ، قلم هدایت انباشته است از شکوفه های رنگارنگ امید حتی اگر از نعش گندیده سگی ولگرد رسته باشد... این داستان پایان ندارد و همواره در آغاز است ، اما در آینگونه داستانها صادق هدایت هیچگاه به مرگ طبیعی نمیمیرد ، خودکشی هم نمیکند بلکه قربانی میشود ، بازخوانی کنیم
عسل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
0
به نظر من صادق هدایت برای زمان خودش زیادی بود او روحی بزرگ داشت حیف که کسی او را نفهمید لطفا آثار ایشان را بیشتر مطالعه کنیم بعد او قضاوت کنیم ممنون
یکی دیگه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
0
0
اون دنیا الان مثلا داره خوش وخرم زندگی میکنه که بعضیا انقدر از خودکشی ایشون طرفداری میکننن؟؟؟؟
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
0
0
انسان های نابغه، اهل فکر و فراتر از زمان خود زیاد بوده اند و خواهند بود، من کوچکتر از آنم که ادعا کنم ولی دوستان باور کنید درد آدم هایی که زیاد می دونن رو می فهمم، من کتاب های آقای هدایت رو نخوندم ولی می دونم وقتی فکرت تنهاست چه حالی داری، حضرت علی با چاه سخن می گفت و وقتی با شمشیر فرقش مبارکشو میشکافن میگه قسم به پروردگار کعبه که رستگار شدم. آقای هدایت قطعاً انسان بزرگی بوده، فقط به نظر من ضعف اعتقادی داشته، ای کاش با بزرگ منشی و رفتاری که داشت، در راه مبارزه بر سر افکارش کشته می شد. اونوقت من احترام صد چندان قائل بودم براش، دلیل اعتقاد سست ایشون هم بعد از خودشون، انسان های مقدس معاب بودن که در لوای دین ضربات محکمی به اصل آفرینش می زدن که چالش بزرگ آقای هدایت بود (باز هم به اعتقاد بنده حقیر}
يه آدم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
0
0
آهاي خانم وآقايي كه صادق هدايت رو قضاوت يامقايسه ميكنيد و اونو شبيه كسي ميدونيد صرفا جهت اطلاع هدايت از همه ي اين ها بيزار بود و يكي ز دلايل اصلي خود كشيش همين بود.
يه آدم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
0
0
آهاي خانم وآقايي كه صادق هدايت رو قضاوت يامقايسه ميكنيد و اونو شبيه كسي ميدونيد صرفا جهت اطلاع هدايت از همه ي اين ها بيزار بود و يكي ز دلايل اصلي خود كشيش همين بود.
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
0
1
بابا جون مادرتون خفه شید. حالم به هم خورد از اینکه یه مشت بی سواد نشستن حرفای احمقانه درباره هدایت میزنن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
1
درودبه صادق هدایت.روانش پاک
ساسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
0
1
واقعا بیشتر نظرات کور کورانه هست و توهین به یکدیگر. چه کسانی که از هدایت تمجید میکنن چه کسایی که انتقاد میکنن
هدایت فقط یه نویسنده هست که استعداد واقعیش تو آثارش اینه که هر کسی میتونه برداشت خودشو بکنه از خصوصبات بارزش عرب ستیزی و مادی گرایی اون بود
خیلی ها عرب ستیزی هدایت رو ستایش میکنن خیلی ها هم انتقاد
از کسایی که به هدایت از لحاظ شخصیتی شبیه هستن میشه به پاولو کوییلو اشاره کرد و از لحاظ مادی گرایی به کسانی مثل استیون هاوکینگ پروفسور فیزیک نیوتن و گالیله و... اشاره کرد
اما در هر صورت مهم برداشت شماس
حتی دکتر علی شریعتی که به جرات میشه گفت جز بهترین فیلسوف های معاصر در بین ملت هاست کاملا مشخص هست در نقد آثار هدایت عاجز بوده و همه چیز را به رفاه و بیکاری(دستش تو جیب خودش نبوده) ربط داده(به این منظور که انسانهای پولدار و مرفه مشکلی ندارن و از بی مشکلی همچین آثاری خلق میکنن و در آخر خودکشی میکنن)
جلال آل احمد و دکتر شریعتی و نیما یوشیج و محمد علی جمالزاده هر کدام به نظر خودشون آثار و شخصیت هدایت رو نقد کردن باز هم میگم میشه یک میلیارد برداشت از آثار هدایت داشت
فروغ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
0
1
یاد آن عزیز گرامی باد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
0
1
ما خیلی وقته مرده ایم اما هنوز خاکمون نکردند البته اگه عمیق فکر کنی
بي نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
0
1
بنظرم صادق هدايت نابغه بوده.
یکتا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
2
چیزی که مشخصه هرکی خودکشی میکنه نمی تونه آدم خوبی باشه.
پاسخ ها
کهکشان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
lمن اشتباها نظره مثبت دارم یک سوال تا حالا چند اٍثر از صادق هدایت خوندی ؟
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
0
0
برای هدایت متاسفم
یکتا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
0
0
من کلا کارم جوریه که کارهای تحقیقاتی و پروژه انجام می دم. یه تحقیق داشتم راجب صادق هدایت که اونجا کمی باهاش آشنا شدم و بعدا مطالب بیشتری دربارش خوندم. چیزی که برام جالب بود یاس و ناامیدی این آدم و رسیدن به پوچ گرایی و بی خدایی بود فک کنم چن تا کتابش رو بخونیم دچار افسردگی مزمن بشیم!!
ایمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
0
0
صادق هدایت یه کتاب داشت به اسم افسانه افرینش که حتی تو اون زمان که خط قرمزی وجود نداشت اجازه چاپ بهش ندادند ..
همسایه ما 20 سال پیش به خاطر خوندن کتاب این اقا خودکشی کرد ..بخدا دارم راست میگم ..
کتابهاش واقعا منحرف کنندست ..اگرچه بعضیهاش حقیقت تلخیه..ولی دنیا همیشه اینجوری بوده و هست..
Zahra
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
0
0
در پاسخ به کسایی که گفتن بزرگی به مبارزه ی ادماس نه خودکشی.گتاه کرده و از این قبیل دری وریا...اخه احمق نفهم تو رو چه به تحلیل فرد بزرگی چون هدایت؟...خوب بود مثل تو خفه خون بگیره و ننگ زندگی به هر قیمتی رو بپدیره؟...کوری؟...نمیبینی مملکتتو یه مشت ریشوی دله دزد به اسم دین و قران به تاراج بردن؟...توبشین به امیال پستت برس و از ترس هرظلمیو بپذیر.زالو وار ادامه بده.درود به شرف افرادی چون هدایت که روح بزرگشون تاب تحمل لنجزار این مملکتو نداشت.هدایت و هدایت ها تا ابد زنده و جاویدن.
یکتا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
0
0
آقا ایمان حرف شما رو قبول دارم. بعضی مواقع واقعا ما که سواد آنچنانی هم نداریم تشخیص اینکه کدوم کتاب برامون خوبه یا نه دشوار باشه و با خوندن یه کتاب فک کنیم به به عجب کتابی بود. ولی از تاثیر منفی که روی مغز گذاشته مطلع نباشیم. کلا هرکسی باید کتابهایی در حد فهمش مطالعه کنه. نوشته های صادق هدایت خیلی ساده و درعین حال روانشناسی شده و جذاب هستند. ولی چیزی جز یه مشت حرف پوچ که آخرش انسان رو به افسردگی می کشن نیستند.
یکتا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
0
0
شما که اینقدر با ادب هستین بفرمایید چقد درباره صادق هدایت می فهمید. فک کنم این ادب بالاتون هم از صادق خان هدایت یاد گرفتید! یه عده رفتن جنگیدن و کشته دادن و اونجوری که میخواستن مملکت رو تغییر دادن و با وجود یه مشت آدم غر غرو و مملکت خراب کن هنوزم نگهش داشتن. اونا غر غر زیادی نمی کردن ، با حرف مملکت عوض نمیشه باید عمل کرد!
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
نظرسنجی
آیا ایران و غرب نهایتا به توافق هسته ای جامع می رسند؟
بله
خیر