مصرف ماهي خطر پليپهاي روده بزرگ را كاهش ميدهد
پارسینه: در يك آزمايش جديد معلوم شد زناني كه در هفته حدود سه نوبت ماهي مصرف ميكنند كمتر دچار پليپهاي روده بزرگ ميشوند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين پليپها قابليت آن را دارند كه در شرايط مساعد به سرطان تبديل شوند و بررسيها نشان ميدهد زناني كه كمتر ماهي ميخورند بيشتر با خطر ابتلا به اين پليپها مواجه هستند. اين يافته حاصل مطالعه روي بيش از 5000 شركت كننده است و مشروح آن در مجله آمريكايي تغذيه باليني گزارش شده است.
متخصصان آمريكايي در اين آزمايش تاكيد كردند هرچند مطالعه اخير ثابت نميكند كه غذاهاي دريايي لزوما محافظ بدن در برابر پليپها هستند اما آزمايشات اوليه روي حيوانات نشان داده است اسيدهاي چرب امگا 3 موجود در ماهي ميتوانند خطر بروز سرطان روده بزرگ و راست روده را كاهش دهند.
آمارها حاكيست در آمريكا سالانه حدود 140 هزار مورد جديد ابتلا به اين سرطان تشخيص داده ميشود و خطر ابتلا به آن در طول عمر مردم آمريكا حدود 20 درصد است.
طبق گزارش انجمن سرطان آمريكا، اين يافته اطمينان پزشكان و متخصصان را نسبت به تاثير مفيد ماهي در كاهش احتمال بروز سرطان روده افزايش داده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، دكتر ادوارد گيووانوچي استاد دانشكده بهداشت عمومي هاروارد كه البته در اين آزمايش حضور نداشته متذكر شد: عقيده متخصصان اين است كه امگا 3 موجود در ماهي ميتواند تاثير ضدالتهابي مثل آسپرين داشته باشد و از رشد پليپهاي روده جلوگيري ميكند.
ارسال نظر